Přes 73 miliard ve vzduchu. Německé Lilium míří na burzu a představuje nový elektrický letoun

lilium-jet-7-mist

Foto: Lilium

Sedmimístný letoun startupu Lilium

0Zobrazit komentáře

Mnichovský startup Lilium má za sebou řadu velkých úspěchů a oznámení, díky kterým se v současné době řadí mezi největší architekty budoucnosti vzdušné mobility. Aby udržel krok s konkurencí, míří prostřednictvím SPAC akvizice na burzu a rovnou představil i svůj nový sedmimístný letoun.

Jak se co nejrychleji dostat v městské džungli z bodu A do bodu B? V současné době je odpovědí na tuto otázku ponoření se do podzemí a využití služeb metra. Již brzy by se však mohla ultra rychlá městská mobilita z hlubin vynořit a vznést se vysoko do vzduchu.

Na myšlence vzdušných taxíků staví řada mladých startupů, které se snaží vytvořit lehké letouny schopné vertikálního vzletu i přistání, navíc poháněné elektrickým pohonem, označované jako eVTOL (vertical take-off and landing). Mezi společnosti, které je vyvíjejí, patří i německé Lilium, jež má nejen plně funkční prototyp letounu, ale v nedávné době představilo i podobu svých městských letišť.

letiste6

Foto: Lilium

Lilium a jeho vizualizace malého letiště

Až doposud bylo Lilium poháněno především financemi od investorů, v posledním investičním kole startup získal 820 milionů korun od společnosti Baillie Gifford. Ovšem posouvat hranice nemožného je finančně velmi náročný podnik, a proto se Lilium rozhodlo nastavit svůj letový kurz směr burza Nasdaq, na které bude k nalezení pod označením LILM.

Lilium se na burzu nevydává klasickou IPO cestou (první veřejná nabídka akcií), ale prostřednictvím tzv. special-purpose acquisition company (SPAC). V tomto případě je onou akviziční firmou, se kterou se spojuje, Qell Acquisition, podnik založený bývalým ředitelem automobilky General Motors. Podobným způsobem se v nedávné době dostal na burzu i další aviatický startup Archer Aviation.

Lilium by mělo vkročit na burzu v průběhu druhého čtvrtletí tohoto roku, přičemž hodnota celé transakce je vyčíslena na 3,3 miliardy dolarů, tedy přes 73 miliard korun. Lilium by díky tomuto kroku mělo získat přibližně 830 milionů dolarů, tedy zhruba 18,5 miliardy korun.

Právě finance jsou podle Michala Illicha, který se svým týmem na elektrických letounech s vertikálním vzletem a přistáním pracuje ve startupu Zuri, hlavním důvodem, proč se Lilium na burzu vydalo. Dodává však, že díky tomu získává i určitou prestiž a v horizontu let i likviditu podílů pro všechny akcionáře.

Sedm pasažérů

Až doposud se Lilium prezentovalo především svým pětimístným letounem, který je dle slov společnosti schopen vyvinout rychlost až 300 km/h, přičemž jeho letový dosah činí 300 kilometrů. K tomuto letounu se nyní přidává druhý model s maximální rychlostí 281 kilometrů v hodině a schopností propojovat oblasti vzájemně vzdálené až 250 kilometrů.

Po optické stránce se nový letoun, jehož utajovaný vývoj započal v roce 2018, od základního pětimístného stroje příliš neliší. Opticky nejvýraznějším rozdílem je protáhlý trup. Počet a rozmístění rotorů na křídlech zůstávají neměnné. V současné době je tento stroj ve fázi pokročilého návrhu, přičemž k výrobě prototypu by mělo dojít během příštího roku. Současně také probíhají počáteční fáze certifikace.

lilium_jet_flying_web

Foto: Lilium

Lilium Jet ve vzduchu

Jak ale upozorňuje Illich, nový letoun je v určitých směrech problematický. „Podle zveřejněné technické studie potřebuje na vis (schopnost letounu setrvat ve vzduchu na místě – pozn. red.) 2 500 kW, což je o řád víc než konkurenti,“ vysvětluje šéf českého Zuri.

„Bude i velmi problematické najít baterky, které by splňovaly všechny potřebné parametry, tedy 320 Wh/kg, vysoké vybíjecí proudy schopné zvládnout ten zmíněný vis a dostatečný počet cyklů,“ dodává Illich, který v současné době podrobuje svůj 11metrový prototyp letounu pozemním zkouškám a již brzy chce zahájit i testování ve vzduchu.

Lilium si pro svůj první komerční let určilo rok 2025, během kterého chce své služby začít nabízet například na Floridě i dalších místech světa. V té době by ovšem podle aktuálních plánů měl již dva roky působit další eVTOL startup Volocopter, jenž v nedávné době nabral investici ve výši 5,2 miliardy korun a už loni začal nabízet letenky na své první lety. Ty budou probíhat nad budovami Singapuru a Paříže.

Diskuze (0)

Novinka

Anonym