Přes půl miliardy korun za 200 párů. Poslední tenisky slavného návrháře Virgila Abloha bouraly očekávání
Virgil Abloh byl modlou streetwearové módy, což naplno prezentoval ve své firmě Off-White i coby kreativní ředitel pánské divize Louis Vuitton. Blízký byl i sportovnímu gigantovi Nike, pro kterého ve spolupráci právě s Louis Vuitton navrhl unikátní model kultovní siluety tenisek Air Force 1. Právě ty se koncem ledna začaly dražit – a podle očekávání se po nich takzvaně milionově zaprášilo.
Za dvě stě párů tenisek vzniklých za spolupráce značek Nike a Louis Vuitton, které Virgil Abloh vymyslel krátce před svou smrtí loni v listopadu, zaplatili fanoušci dohromady více než 25 milionů dolarů, tedy přes půl miliardy korun. V průměru se přepracované Air Forcy 1 s tradičními motivy LV prodávaly za více než 100 tisíc dolarů (2,1 milionu korun) – ty nejdražší stály 350 tisíc dolarů (7,5 milionu korun).
Takto vysoké částky výrazně překonaly očekávání organizátorů ze slavné aukční síně Sotheby’s. Ti předpokládali, že se bude jeden pár prémiových tenisek prodávat v rozmezí pěti až patnácti tisíc dolarů, tedy zhruba mezi 107 až 320 tisíci korunami. Jak ale po aukci uvedl Brahm Watcher ze Sotheby’s, s tím, jak zaregistrovali „elektrifikující energii během online dražby“, tušili, že ceny budou šplhat výš.
Veškerý výtěžek z dražby, která začala 26. ledna (šest dní poté, co v Paříži proběhla módní přehlídka poslední Ablohovy kolekce) a trvala do 8. února, má putovat do Ablohova stipendijního fondu. Z něj se mají sumy rozdělovat na podporu vzdělávání černochů ve Spojených státech a studentů z Afriky. Založil ho sám návrhář předloni a nalil do něj počáteční jeden milion dolarů.
Ten, co změnil streetwear
Virgil Abloh se o módu začal zajímat už během studií na vysoké škole v americkém státě Illinois, kde se ostatně i narodil (konkrétně ve městě Rockford) ghanským imigrantům. Svou první štaci v ryze luxusní módě odstartoval stáží v italské značce Fendi, odkud postupně pronikal do high fashion a zkoušel navrhovat své vlastní designy. Například na již neaktuální trička od Ralpha Laurena, která nezištně koupil, aby na ně natiskl vlastní motivy. A pak je sám prodával.
O svou největší slávu se ale zasloužil v roce 2012, kdy založil streetwearovou značku Off-White. S ní se později dostal do celého světa a jednu dobu šlo o brand, který prakticky formoval takzvanou hypebeast éru, v rámci které bylo Off-White pomyslnou trofejí v šatníku všech mladých milovníků pouliční módy. Off-White se proslavilo i pro své kreativní spolupráce – ať už šlo o Nike, Heron Preston nebo Yeezy od Kanyeho Westa.
Po masivním úspěchu s Off-White byl Virgil Abloh jmenován kreativním ředitelem pánské oděvní řady Louis Vuitton, díky čemuž se mimo jiné stal jedním z mála afroamerických návrhářů, kteří kdy pro tohoto francouzského módního obra pracovali. Svou první kolekci představil tentýž rok a hned získal uznání od zpěvačky Rihanny (která má pod LVMH vlastní módní značku) či rapperů Playboye Cartiho, A$AP Nasta nebo Kida Cudiho.
V roce 2019 začal slavný designér spolupracovat také s nábytkářským gigantem IKEA, se kterým navrhl „nábytek pro mileniály“ – od skříní a koberců až po konferenční stolky či židle, které byly doplněny jeho ikonickým grafickým prvkem v podobě uvozovek ohraničujících jednotlivá slova. Ve stejném roce začal navrhovat i různé tréninkové oblečení s firmou Ssense.