Přes vězení a falešné jízdenky ke stovkám milionů. Czech Made Man Zdeněk Kubík i po letech budí vášně

Je předlohou filmového Czech Made Mana a známý pro své doménové impérium. Má ale za sebou i léta v Číně a kšefty na hraně zákona.

vz-kubik-9501

Foto: Investiční podcast

Zdeněk Kubík alias Czech Made Man

0Zobrazit komentáře

Začátky devadesátých let byly v Československu rámovány podnikatelským Divokým západem, který už znovu neměl obdoby. Právě tehdy se rodily dnešní největší podnikatelské špičky, ale i ti největší gauneři. A pak lidé, jejichž příběhy jsou ztělesněním životů na tenké hraně mezi vězením, chudobou a naopak nezměrným bohatstvím. Jedním z takových lidí je i Zdeněk Kubík, známý doménový král a živoucí předloha pro film Czech Made Man. I když z něho je prý pravda asi jen 50 procent.

I ta druhá – skutečná půlka – by však vydala na román, detektivku a tragikomedii v jednom. Živnostenský list si založil krátce po pádu komunismu, jakmile to šlo. A poté od prvních okamžiků prokazoval svého podnikavého ducha všemožnými způsoby. O svém příběhu hovořil v podcastu Vojty Žižky, který si můžete pustit v přehrávači níže.

„Byla tu firma, co za hubičku skupovala neprodané západoněmecké časopisy. Vozila je do Česka a tady je prodávala za plnou cenu. A mně z toho dávali třeba deset procent. Na hlaváku jsem pak klidně za den prodal časáky za deset tisíc a měl z toho tisícovku, což by bylo dneska pět tisíc,“ popisuje jeden ze svých prvních kšeftů. Práci na pražském hlavním nádraží mu pak sebrali, ještě předtím se tam však stihl dostat do kontaktu s Němcem, který mu nabízel výdělek právě v Německu. A tak tam po ztrátě této pozice skutečně odjel a stal se profesionálním společníkem.

Do země odjel vlakem s tím, že neuměl německy a neměl kde bydlet. Prvních několik dní přespával na nádraží. Jako prodavač podomní reklamy a také společník si, ačkoli není homosexuál, následně vydělal klidně sto marek za den, což byla v té době podle Kubíka zhruba polovina měsíční výplaty.

Tvrdí, že žádné větší psychické stopy to na něm nezanechalo, ostatně ke všemu ve svém životě přistupuje s tvrdým pragmatismem. „Jako teenager jsem strašně chtěl být homosexuál, ale to samozřejmě nešlo. Tak jsem alespoň mezi homosexuály a umělce chodil,“ vysvětluje.

Od svého útlého mládí chtěl být bohatý, možná proto, že jeho rodina nikdy neměla financí nazbyt. Německé eskapády ale prováděl pro peníze jen částečně – v klidu by se již v té době uživil i v Praze, avšak podle svých slov zkrátka nechtěl žít od výplaty k výplatě. Poté, co se vrátil zpět do vlasti, mu ale peníze na chvíli byly k ničemu – nejdřív se ocitl na psychiatrii a později, když řídil v opilosti, zabil svého spolujezdce – do té doby nejúspěšnějšího českého žokeje Vlastimila Smolíka.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Měl si odsedět rok ve vězení, což také nakonec udělal, ale ještě předtím se snažil nástupu do výkonu trestu co nejdéle vyhýbat, aby vydělával na obchodu s knihami – přišel si tak i na sto tisíc korun měsíčně, což byly tehdy, v roce 1994, obrovské peníze. Trest si podle svých slov odpykal „v docela dobrých vězeních,“ ale neskromně říká, že nejhorší pro něj byl fakt, že strávil čas převážně s hloupými lidmi. Pro něj, jako člověka, jemuž Mensa změřila IQ 148, to bylo svým způsobem utrpení. „Ale na spoustu věcí jsem úplně blbej, to by potvrdila moje manželka,“ směje se.

Poté, co ho z vězení propustili, ho čekaly další kšefty, jak jinak než na hranici zákona. Jízdenka na pražskou hromadnou dopravu tehdy stála čtyři koruny, ovšem dala se podle slov skutečného Czech Made Mana jednoduše zfalšovat. Přeprodával tak falešné jízdní doklady, a to za polovinu oproti skutečným. Za víkend jich na Můstku prý prodal klidně čtyři tisíce. Už dříve ale přišel na další způsob, jak si „přivydělat“ za pomoci peněz z veřejných rozpočtů.

V té době se totiž v Česku začala platit daň z přidané hodnoty. Kubík přitom zjistil, že když úřadu dal vědět, že má přeplatek na DPH 300 tisíc, úřad mu je skutečně poslal, ačkoliv to nebyla pravda. „To je dneska už dávno promlčené, ale byl jsem čučkař. To někteří si tam psali třeba deset milionů, na to jsem se už bál,“ popisuje Kubík atmosféru poloviny devadesátých let. Reálně existoval i plán – avšak nikdy nerealizovaný – přes který by šlo „z berňáku dojit deset milionů měsíčně.“

vz-kubik-9475-1

Foto: Investiční podcast

Zdeněk Kubík byl hostem podcastu Vojty Žižky

Už ve druhé polovině devadesátých let by jeho život vydal minimálně na polovinu příběhu takového českého Forresta Gumpa. Jenže to největší dobrodružství ho teprve čekalo – opět díky svým známým a vlivným kontaktům se dostal do Číny, kde byl nejdřív bílým koněm a zkoušel prodávat a kšeftovat se vším možným – třeba sklem. Prodal i dva lustry po padesáti tisících dolarech a snažil se najít v Česku firmy, kterým by v Číně dělal zastoupení. Nikoho ale nesehnal.

Zatímco stále přebýval v Číně a točil peníze, jak se dalo, začal se postupně dostávat do vod internetového byznysu, na němž následně nejvíce vydělal. V roce 2004 byl součástí první vlny podnikatelů, kteří začali ve velkém využívat reklamního systému od Googlu. A na svých doménách, jež postupně skupoval, začal vydělávat tisíce dolarů v rozmezí několika dnů. Dnes už samozřejmě bannerová reklama od největšího vyhledávače světa ani zdaleka tak nevynáší. Mimo jiné se v mezičase díky tomuto byznysu a webům, které by možná dnes nikdo nenavštívil, dostal do dalších problémů s porušováním autorských práv.

Multimilionář se z něj stal ale zejména díky tomu, že podobně jako třeba Jan Barta z investiční skupiny Pale Fire Capital kšeftoval s překlepovými doménami. Jak před lety prozradil pro iDnes, například koupil adresu twiter.com. Pořídil ji za patnáct tisíc dolarů a následně prodal za 250 tisíc. Do vyhledávače tuto chybnou adresu totiž každý měsíc napíše půl milionu lidí.

Celý rozhovor se Zdeňkem Kubíkem si můžete poslechnout na Patreonu Vojty Žižky. Uslyšíte v něm například:

 

  • Příběh vzniku scénáře filmu Czech Made Man
  • Kolik bitcoinů mu zůstalo z dřevních dob kryptoměn
  • Jak zaplavil ČR reklamou na Babovřesky
  • O jeho současném vztahu k drogám a alkoholu

Výběr kempu co nejjednodušeji. Platforma Dokempu lépe vyhledává, třeba i podle zajímavostí v okolí

Před létem se cestovatelé shánějí po vhodném ubytování v přírodě. Oblíbená služba, která umí sehnat kemp, prošla vylepšením a kromě Česka pokrývá i další země.

Platforma Dokempu chce pomoci s výběrem vhodného místa pro táboření

0Zobrazit komentáře

Léto se blíží. A to znamená daleko více několikadenních výletů do přírody, kdy řada turistů, cyklistů či vodáků složí svou hlavu ve stanu či jen tak pod širákem. Ve většině případů k tomu využívají kempy, které si mohou jednoduše vyhledat i v aplikaci Dokempu. Ta si prošla proměnou, která z ní dělá šikovnější nástroj pro všechny cestovatele po Česku i dalších státech.

Kdo hledá ten nejlepší hotel, zamíří například na Booking, kdo hledá kvalitní kemp, může se inspirovat na platformě Dokempu. Tu koncem roku 2021 převzala pod svá křídla půjčovna karavanů Campiri, respektive skupina Nomiverse spolu s investiční skupinou Miton.

Celá platforma si prošla modernizací, takže by pro své uživatele měla být ještě příjemnější. „Nejvíce jsme se soustředili na inteligentní vyhledávání, které stará verze postrádala, a na responzivní design pro mobilní zařízení,“ přibližuje změny šéf Dokempu Zbyněk Janyška. „Jsme na začátku, řada užitečných funkcí ještě přibude,“ dodává.

Uživatelé na jednom místě aktuálně naleznou necelých deset tisíc kempů a dalších míst určených ke složení hlavy v přírodě. Při výběru toho nejlepšího se lze řídit hned několika kritérii. Každému z kempů je možné udělovat hodnocení, díky čemuž lze rychle selektovat lepší kempy od horších.

Filtr také dokáže nabídnout tábořiště blízko u vody, například pro vodáky a rybáře, dále kempy vhodné pro rodiny, cyklisty, ale vybírat si lze i podle zajímavostí v okolí nocležiště, jeho vybavenosti či umístění. Ve výběru mají díky propojení s Campiri logicky své místo také autokempy, kam lze zajet s karavanem.

dokempu2

Foto: Dokempu

Modernizace přinesla větší přehlednost i nové funkce

V profilu každého z kempů lze najít veškeré potřebné kontakty pro provedení rezervace, případně kemp přímo kontaktovat skrze přiložený formulář. Dále nechybí popis místa, jaké typy ubytování nabízí a hodnocení spolu s recenzemi. Zájemce se tak už dopředu od ostatních hostů může dozvědět, jaké má kemp prostředí, jaký je personál, jak je ekologický či jaké je jeho vybavení.

Samozřejmě nechybí ani ceník, přesné vyznačení lokality kempu na mapě a další užitečné informace. Platforma například prozradí, zda je možné jít do kempu se psem, jaké aktivity se dají dělat přímo v jeho areálu i mimo něj, jak je zabezpečený, zda se dá na místě platit kartou či pouze hotovostí a podobně.

Jen v České republice databáze shromažďuje na tisíc tři sta kempů, další tři stovky jsou na Slovensku a zbytek v dalších zemích „Celkem se jedná o dvacet osm států. Nejžádanější jsou Itálie, Rakousko, Chorvatsko, Francie nebo Švýcarsko, ale máme i méně tradiční jako Belgie, Finsko nebo Turecko,“ vyjmenovává Janyška s upozorněním, že aplikace nyní míří primárně na české uživatele, v plánu je ovšem z Dokempu udělat evropské řešení.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Roční návštěvnost aplikace je aktuálně přes milion uživatelů. Zájemci o přespání ji mohou využívat zdarma, finance získává od provozovatelů, kteří si na ní mohou zaplatit za své zviditelnění. Dokempu, které je dle Janyšky ziskové, ovšem nyní vymýšlí nové způsoby monetizace. „Ze zahraničních studií o kempingu a karavaningu víme, že trh je docela fragmentovaný, ale obrat okolo 18,3 miliardy eur, generovaný turistickým kempováním v patnácti zemích západní Evropy, má zajímavý potenciál,“ říká šéf Dokempu.

K tomu dodává, že čtvrtinu tohoto obratu činí výdaje zákazníků za přenocování. Zbylých 75 procent pak směřuje na stravování, zábavu, sport, výlety a další. „A to bychom chtěli více využít, sjednotit, dát pravidla a agregovat panevropský systém,“ uzavírá Janyška.

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre