Prevence je základ zdraví. Česká aplikace Preventivka nás naučí vzorně navštěvovat lékaře
Nezisková organizace Loono chce pomocí své nové aplikace skoncovat s hledáním diagnóz na internetu. V jejím vývoji ji podpořila Nadace PPF.
Nalijme si čistého vína. Chodíte na preventivní prohlídky k praktickému lékaři tak často, jak byste měli, tedy každé dva roky? I přes to, že je rychlá kontrola zásadní pro včasný záchyt a léčbu závažných onemocnění, ji podle dat Ústavu pro zdravotní gramotnost a Českého statistického úřadu pravidelně absolvuje pouhých 25 procent Čechů. To chce nyní změnit nezisková organizace Loono – představila aplikaci Preventivka, na jejímž vývoji pracovala od roku 2021. Uživatelům ukáže, kdy a kam mají chodit na preventivní prohlídky, a provede je světem péče o zdraví.
„Chceme Čechy naučit chodit na preventivní prohlídky a poskytnout jim komplexní, ověřené a srozumitelné informace, které pomohou žít zdravější a kvalitnější život. Nechceme, aby si lidé hledali diagnózy na internetu a báli se chodit k doktorům. Naprostá většina vyšetření vůbec nebolí, jsou ale v péči o zdraví naprosto klíčová,“ přibližuje funkce aplikace Kateřina Šédová (Vacková), zakladatelka neziskové organizace Loono.
Preventivka tak poslouží nejen jako hlídač termínů preventivních prohlídek a prohlídek u dalších specialistů, ale uživatelům umožní také vyhledávat a kontaktovat lékaře z různých oborů a nabídne ověřené a srozumitelné informace o prevenci závažných nemocí na jednom místě. Připomene též samovyšetření prsou, varlat i kůže a naučí správnou techniku, jak ho provádět.
„Chceme rovněž zvýšit návštěvnost screeningových programů, jako je mamograf, screening děložního čípku, tlustého střeva a plic. Dnes na ně chodí jen polovina Čechů, kterých se týkají. Také v tom bude Preventivka velkým pomocníkem,“ dodává Šédová.
Nejhorší možná varianta totiž nastane v momentě, kdy se člověk bojí navštívit doktora a začne se sám diagnostikovat pomocí rozdrobených informací na internetu. Většina vyšetření přitom vůbec nebolí, jsou rychlá a v dnešní době dobře dostupná. Preventivní prohlídky tak může zásadně podpořit právě dostatečná informovanost.
Mobilní aplikace je dle slov zakladatelky Loona ideální nástroj pro zlepšení kvality života populace. Preventivka se totiž může snáze dostat i do regionů, do kterých organizace tak často nevyjíždí s pravidelně pořádanými workshopy a školeními. Těch v Loono uspořádali již více než 2 500, díky čemuž se přes 120 tisíc lidí naučilo, jak se o sebe starat.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsPrávě z řad takových lidí pocházejí i ambasadoři aplikace, kterým preventivní prohlídky a samovyšetření zachránily život. „Díky prevenci se u mě podařilo včas zjistit, že mám zhoubný nádor v pravém prsu. Tím, že jsem si ho nahmatala sama a včas, jsme se dokázali vyhnout daleko horším scénářům,“ říká Anna Julie Slováčková, jedna z ambasadorek.
Projekt osvěty od Loono podpořila Nadace PPF částkou 2,5 milionu korun, část grantu byla využita na vývoj první verze aplikace. „Tým v čele s Katkou Šédovou sledujeme už dlouho a víme, že svou práci dělá s velkým osobním nasazením, soustředěně a zodpovědně. Doufáme, že naším společným projektem pomůžeme zlepšit povědomí o důležitosti prevence a jeho prostřednictvím budeme apelovat na všechny, aby přijali osobní odpovědnost za své zdraví. V Loono a v Nadaci PPF totiž věříme v prevenci,“ říká Jana Tomas Sedláčková, členka správní rady Nadace PPF.
Aplikaci vyvinulo Loono v inkubátoru Česko.Digital a na její přípravě se podílelo přes osmdesát dobrovolníků. Současná podoba aplikace Preventivka ale není finální. Loono chce, aby se z ní stal zdravotní deník každého uživatele. To znamená, že do ní bude možné zadávat všechna očkování, ale také rodinou anamnézu. Aplikace je ke stažení pro iOS i Android zcela zdarma.
Neziskovou organizaci Loono založila Kateřina Šédová (Vacková) na základě vlastní zkušenosti. Ve 22 letech jí lékaři diagnostikovali zhoubný nádor vaječníku, který se však podařilo díky Kateřinině velké obezřetnosti zachytit v časném stádiu. Loono se dostalo do povědomí veřejnosti díky kampani s názvem Sahám si na ně každý měsíc a podtitulem #prsakoule, postupně do svého portfolia přidala i zaměření na prevenci dalších častých a velmi podceňovaných onemocnění.