Přežije Foursquare svoje znovuzrození nebo umře nadobro?
Nejsou to ani dva měsíce od doby, kdy se znovuzrodil Foursquare, jakožto samostatná aplikace, se snahou zlikvidovat Yelp – bohužel se to tak trochu nepodařilo. Čísla, počet stažení a reálných uživatelů pořád klesají. Paradoxní je, že webový traffic naopak mírně stoupá. Co to ve výsledku znamená?
Foursquare musel zvolit riskantní taktiku, aby zamaskoval svoje nesmyslné rozhodnutí – zabít samostatnou aplikaci a oddělit ji do separátního Swarm. Což samozřejmě zní skvěle a v ideálním světě by to i fungovalo, ALE lidé nemají rádi změny natolik, jak se zdálo.
Zásadním problémem bylo, že existovaly dvě aplikace – Swarm a znovuzrozený Foursquare. Uživatelé měli problém určit, co si mají stáhnout a tak v hypu s vypuštěním nové verze FS výrazně klesal počet stažení, jak původní aplikace, tak Swarm, který ovšem do té doby od vypuštění zaznamenával konstantní růst. Což by se dalo označit za něco jako špatné načasování.
Stejný problém má společnost na všech platformách. Nedávno oficiálně sdělila, že nyní je poměr mobilních a webových přístupů zhruba 50/50, ovšem celkově všechny přístupy postupně klesají dolů. Problémy nastaly po oznámení změny strategie. Podle mě má FS před sebou ještě dlouhou cestu, aby se opravdu dokázal vyrovnat zmiňovanému Yelpu.
Čísla, která vidíme, bude muset otočit o 180 stupňů, aby si opět vydobyl svojí pozici na trhu a dokázal přilákat nové uživatele. Je jen otázkou, jestli rozdělení na dvě aplikace nebo nový start vlajkové lodi přinesl užitek a nebo jen přispěl ke skomírajícím číslům. Momentálně je FS na zhruba 50 milionech unikátních uživatelů, kteří jsou rozděleni celkem přesně na třetiny tak, že jedna třetina využívá pouze Swarm, jedna třetina pouze Foursquare a další třetina obě možnosti.
V krátkodobém měřítku tak bude jen obtížné něco změnit a pokud se opět stoupání vzhůru nepovede a bude mít opačný účinek, může se stát, že to bude chybou nenávratnou. Z různých zdrojů se proslýchá, že se FS nebude soustředit na růst počtu uživatelů, ale pouze jejich udržení a nové formy monetizace podobné Facebooku. Zkusit by chtěl i pro sebe nové formáty reklamy, kterou spustí zcela nedigitálně a půjde jinou cestou, než jeho přímá konkurence.
Za mě se Foursquaru nové optimalizace nepodaří a z dlouhodobého hlediska bude pořád upadat, protože volí špatnou strategii, která sice fungovala dřív, ale ne na stávající uživatele, kteří se musí rozhodovat ve světě tvrdé konkurence, kde mají desítky kvalitních alternativ. FS bohužel stále neumí využít potenciálu který má a vyřadit tak Yelp s jeho falešnými recenzemi ze svojí pozice.
graf: comscore