Příběh varhanistky. Anna Lapwoodová boří genderové stereotypy a učí TikTok milovat klasickou hudbu
Na TikToku sledují Lapwoodovou statisíce lidí – ona hraje v Royal Albert Hall na varhany a učí mladé i starší, že klasická hudba dokáže být cool.
Na původem čínské platformě, kde ji sleduje bezmála milion lidí, je známá jako „TikTok varhanice“. Její videa, kde ukazuje noční zkoušky v londýnském koncertním sále Royal Albert Hall nebo přemítá o tom, co mít při koncertu za oblečení, nasbírala už více než 33 milionu lajků. A ona sama se stala popularizátorkou klasiky. Britka Anna Lapwoodová baví mladé i starší a ukazuje, že i vážná hudba dokáže být cool.
Ve svých 29 letech už se Anna Lapwoodová stihla stát ředitelkou studia hudby na Pembroke College v Cambridgi, kde vede dva sbory – jeden smíšený studentský a druhý dívčí, který sama založila. Pravidelně organizuje koncerty, kde dává prostor novým skladatelům, často ženám, a přibližuje současnou hudbu novému publiku.
Na ženy se zaměřuje i proto, že i varhany byly tradičně považovány za „mužský“ nástroj a jen osm procent varhanních koncertů ve Velké Británii bylo v roce 2023 odehráno ženami, což se Lapwoodová snaží změnit. Hashtag #PlayLikeAGirl, který na TikToku vytvořila, tak nasbíral už desítky milionů zhlédnutí a nová videa vyzývající k inkluzi pod ním stále vznikají.
Lapwoodová sama si varhany vybrala přitom relativně pozdě – až v 15 letech. Už jako dítě hrála na více než deset nástrojů, včetně houslí, klavíru, flétny nebo harfy. Varhany ji zaujaly svou složitostí a zvukovou bohatostí a ona se v 21 letech stala nejmladší ředitelkou hudebního oboru v historii Pembroke College.
@annalapwoodorgan This was insane. @Raye – what an artist. #raye #royalalberthall #pipeorgan #organtok #organist #rayeroyalalberthall #escapism #musician #classicalmusic ♬ original sound – Anna Lapwood | Organist
Dnes už za sebou má vystoupení na prestižních místech, jako je třeba londýnský koncertní sál Royal Albert Hall, což také ukazuje na svých videích. Zároveň Lapwoodová spolupracovala s několika světovými umělci, třeba s Florence and the Machine nebo se zpěvačkou Raye, pro kterou hrála závěrečnou část jejího koncertu právě v Londýně. Na svém kontě má také album Luna, které bylo vydané pod prestižním labelem Sony Classical, a získala navíc britské ocenění MBE za přínos hudbě.
K tomu všemu umožnil TikTok umělkyni propojit svět klasické hudby s moderními technologiemi a přiblížit ho mladšímu publiku. Na sociální síti varhanice třeba vysvětluje, jak fungují jednotlivé části nástroje, nebo zkrátka jen lidsky ukazuje svou vášeň pro hraní. V roce 2023 byla také hlavní tváří kampaně #ClassicalMusic, která byla vytvořena právě ve spolupráci s TikTokem a která zahrnovala kurátorské playlisty a exkluzivní videa z koncertů.
Klasická hudba tak i díky Lapwoodové na TikToku zažívá nečekaný boom. Mladí lidé objevují Chopina, Beethovena nebo Verdiho prostřednictvím krátkých a často vtipných videí – virálními se staly třeba Chopinovo Nokturno op.9, č. 2 nebo Verdiho Dies Irae, a to ve spojení s tanečními kreacemi nebo politickou satirou.
Dopad je přitom poměrně široký. Podle studie Královského filharmonického orchestru chce teď až 20 procent mladých Britů do 18 let vidět na sociálních sítích více klasické hudby a podíl sledujících online koncertů se za poslední dva roky dokonce zdvojnásobil.
Zdá se přitom, že mnohdy opomíjený hudební styl v poslední době naskakuje na vlak trendů a nenechává si nic ujít. Vzpomeňme třeba na zábavnou upoutávku České filharmonie na její prosincové koncerty v New Yorku – v krátkém videu ve stylu legendární scény z filmu Sám doma předvedla skeč, podle kterého zapomněla svého dirigenta v Praze.