Příběh vytlačeného spoluzakladatele Facebooku Eduarda Saverina, který i tak pohádkově zbohatl

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

eduardo-saverin5

Eduardo Saverin, spoluzakladatel Facebooku

0Zobrazit komentáře

Eduardo Saverin – to je ten kluk, kterého ve filmu The Social Network hrál Andrew Garfield, kamarád Marka Zuckerberga, který byl prvním investorem Facebooku a jeho spoluzakladatelem, nikdy ale nebyl příliš vidět. Z Facebooku byl vytlačen rok po jeho založení a dlouho před jeho masivní expanzí. Přesto Saverin ve 37 letech patří k nejmladším miliardářům na světě. Jeho jmění je odhadováno na 9,5 miliardy dolarů.

Facebook se v současnosti po odchodech několika vysoce postavených zaměstnanců opět vrací pod nadvládu Marka Zuckerberga, který má v plánu zásadně proměnit jeho fungování. Analogie se změnami ve firmě spojenými s vytěsněním Saverina je možná poněkud přetažená, přesto se však toto zdá jako příhodný moment odhlédnout ke kariéře člověka, který je s jednou z největších internetových společností navždy spojen a přitom jeho cesta vede výrazně jiným směrem.

Saverin: vytlačený spoluzakladatel Facebooku a miliardář

Saverin pochází z relativně bohaté brazilské rodiny. Když začínal na Harvardu, volnější zákony Brazílie vůči insider tradingu (obchodování s akciemi firmy, o níž má daný člověk neveřejné informace a tedy výhodu v předvídání vývoje hodnoty) mu umožnily rychle vydělat značný obnos investicemi v ropném průmyslu. Hlavně díky tomu se stal prvním Zuckerbergovým partnerem – byl schopný financovat rozjíždějící se firmu. Kromě toho byli po setkání na Harvardu Saverin a Zuckerberg poměrně dobří přátelé a Saverin také působil jako schopný byznysmen.

Právě v době, kdy se Facebook začal výrazněji rozvíjet, se Zuckerberg se Saverinem rozdělili, Zuckerberg byl v Palo Altu a Saverin v New Yorku – Saverin navíc minimálně komunikoval, což způsobovalo problémy s financováním firmy, jeho hlavní tehdejší rolí. Zuckerberg se tedy rozhodl ho z firmy vytlačit výrazným snížením jeho podílu na vlastnictví. Založil proto druhou firmu, která Facebook koupila, a nově přerozdělil vlastnictví tak, že Saverinův podíl se propadl na hodnotu irelevantní pro vliv na vedení.

Eduardo Saverin zároveň tehdy navíc vytvářel sociální startup pro hledání práce Joboozle a reklamy na něj umístil na Facebook bez Zuckerbergova vědomí. I to pravděpodobně přispělo k eskalaci jejich sporu, nicméně klíčové bylo zmíněné přerozdělení a rozředění Saverinových akcií ve firmě, jež Facebook ovládala. Jak k celé situaci došlo, popisuje i známá scéna, přiložená výše, z filmu The Social Network, který o začátcích původně univerzitní sociální sítě vypráví.

Saverin byl ostatně jedním z hlavních zdrojů materiálu pro napsání knihy The Accidental Billionaires autora Bena Mezricha, která byla poté adaptována právě ve filmu The Social Network. Prý se mělo jednat o Saverinův pokus poškodit Zuckerbergův obraz ve společnosti. Po mimosoudním vyrovnání žalob spojených s vytlačením Saverina z Facebooku však sám rodák ze São Paula ukončil kontakt s autorem knihy a téměř také přestal komunikovat s tiskem.

I přes minimální podíl na vlastnictví Facebooku po Zuckerbergově triku s akciemi a prakticky nulové další interakci s firmou se nicméně Saverin stal dolarovým miliardářem, a to díky obrovskému růstu hodnoty Facebooku. Hodnota jím vlastněných akcií sociální sítě byla zveřejněna v roce 2012 a stanovena na více než dvě miliardy dolarů. To bylo navíc poté, co Saverin polovinu ze svých akcií představujících 4 % celého Facebooku prodal.

facebook-2004

Začátky Facebooku v roce 2004

V roce 2009 se Saverin odstěhoval do Singapuru a o dva roky později zrušil své americké občanství. Mnohými byl tento krok kritizován jako záměr vyhnout se placení daní z jeho značného jmění. Saverin tento záměr popírá a říká, že se jednalo o osobní rozhodnutí, přesto však platí, že zrušením amerického občanství na daních ušetřil přibližně 700 milionů dolarů. V Singapuru se stal jedním z nejváženějších a nejvyhledávanějších obyvatel, celebritou s pověstí velice štědrého a častého návštěvníka drahých restaurací a barů, kde, obklopen modelkami a bohatými přáteli, nechával i 50 tisíc dolarů za noc.

Saverin: andělský investor

Obecně se ale Saverin po Facebooku, z něhož i v současnosti pochází většina jeho jmění, stal hlavně „andělským investorem“, který má poměrně daleko k bohémské postavě. Během své dosavadní kariéry investora vložil desítky milionů dolarů do mnoha amerických a jiných startupů. Mezi ty americké patří hlavně Shopsavvy, Qwiki a Jumio, z nichž do každého vložil přes 6,5 milionu dolarů. V roce 2015 pak spolu s dalším investorem a kolegou Rajem Gangulym a v partnerství s The Boston Consulting Group založil investiční firmu B Capital, která je v současnosti jeho hlavním zájmem.

B Capital se podle jeho zakladatelů řídí předpokladem, že inovace může přijít odkudkoliv. Sám Saverin se pak zaměřuje hlavně na na Indii a jihovýchodní Asii, protože tam prý mohou zásadně přispět nedostatečně rozvinutému byznysovému ekosystému. Už v roce 2016 B Capital uzavřel smlouvy za celkem více než 140 milionů dolarů, dosud uskutečnil asi dvacet investic a celkem má jeho první fond do technologického průmyslu vložit 360 milionů dolarů.

facebook-mark-zuckerberg

Přečtěte si takéFacebook zažil bouřlivé týdny a snaží se směřovat do nové budoucnosti. Otěže pevně drží Mark ZuckerbergFacebook zažil bouřlivé týdny a snaží se směřovat do nové budoucnosti. Otěže pevně drží Mark Zuckerberg

Saverinova investiční firma je z hlediska byznysu zajímavá hlavně svým přístupem, kdy zatímco většina fondů začíná u lokálních projektů, B Capital je od začátku mezinárodní. Navíc se specificky zaměřuje na vyhledávání příležitostí v místech, které Silicon Valley z většiny opomíjí, což platí například pro jihovýchodní logistickou firmu Ninja Van. Také vztah B Capital s jeho konzultantským partnerem má být odlišný, než jaké jsou zvyklosti. The Boston Consulting Group je pouze pasivním investorem a konzultaci poskytuje pouze na vyžádání zakladatelů fondu. Po uzavření prvního fondu má B Capital v plánu vytvořit druhý, více než dvakrát větší fond a pokračovat v investicích.

eduardosaverin

Spoluzakladatel Facebooku Eduardo Saverin (vlevo)

Facebook byl nakonec jen malou částí života Eduarda Saverina z hlediska času, který strávil na jeho přímém vývoji. Přesto ale jeho život ovlivnil možná více než téměř cokoliv jiného. V době, kdy se Facebook bude možná výrazně proměňovat poprvé od svého původního rozvoje, se paralelně výrazněji vyvíjí také život jeho spoluzakladatele – jedna z největších technologických společností současnosti mu poskytla obrovské prostředky a on je nyní využívá k dalšímu ovlivňování technologického světa.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

PewDiePie ztratil titul nejodebíranějšího kanálu na YouTube. Indického giganta nemohl porazit

Jiří SvobodaJiří Svoboda

PewDiePie2
0Zobrazit komentáře

Jedna z nejprobíranějších kauz internetu v poslední době by již měla být u konce, ale není. Švédský youtuber Felix Kjellberg totiž ztratil po několikaměsíčním souboji titul nejodebíranějšího kanálu na YouTube, když ho ve čtvrtek předběhla indická produkční společnost T-Series. Po zhruba dvanácti hodinách se však prvenství opět dostalo do rukou Švéda, a tak konfrontace, která je mnohdy vnímána jako boj mezi osobní a korporátní stránkou YouTube, stále pokračuje. Ve finále však nejde ani tak o výsledné číslo jako spíš důsledky, které sahají mnohem dále než jen na dva kanály na YouTube.

Po několika měsících, kdy světová komunita na YouTube žila heslem „subscribe to PewDiePie“ (odebírejte PewDiePie), T-Series Kjellberga vůbec poprvé předběhlo už před měsícem, 24. února. Vedení si však udržela na osm minut a svět tento milník sotva zaznamenal. Stejně jako v následujících dnech byl obrat způsoben náhlým auditem YouTube, který automaticky maže tisíce neaktivních odběratelů.

Křivka v rozdílu sledujících mezi oběma kanály vykazuje jasný trend – jakmile se přiblíží k nule, fanoušci PewDiePie opět rozdíl zvýší. To se mnohdy opakovalo i jednou za 24 hodin, občas však vyrovnání nestačilo a T-Series švédského youtubera přeskočila na pár momentů.

Výraznější posun se udál až tento čtvrtek, kdy T-Series upevnilo vedení na 11,5 hodiny s náskokem v řádech desítek tisíc odběratelů. Právě tento moment byl mnohými médii označován jako definitivní porážka pro PewDiePie, nicméně počet odběratelů se neustále mění a i v čase psaní tohoto článku se oba aktéři neustále předbíhali. Jak se souboj nadále vyvíjí, můžete sledovat v reálném čase na přiloženém videu.

Hon za 100 miliony

Ačkoliv vítěz tedy není a nejspíš ani nebude jistý, jisté je, že oba kanály na v podstatě fabrikované kauze zásadně vydělaly, alespoň co se čísel týče. Jak uvádí statistiky serveru Social Blade, ještě před rokem měl PewDiePie 61 milionů odběratelů a T-Series necelých 40 milionů. Dnes jsou oba na více než 90 milionech a v polovině května se očekává, že překročí hranici sto milionů odběratelů. Zejména švédskému youtuberovi se výrazně zvýšilo tempo, jakým mu roste počet odběratelů, reálná zhlédnutí však prakticky zůstala nezměněna.

Právě stomilionový milník je dle mnohých tím pravým cílem, o který ve finále jde. Jak uvádí ve svém videu youtuber Andrei Terbea, na dlouhou dobu totiž půjde o poslední významný milník, kterého youtuber může dosáhnout – doposud ostatně YouTube dával ceny v podobě kovových plaket za 100 tisíc, 1 milion a deset milionů odběratelů. „Není to jen o o sporu mezi korporací a YouTubem, ale také jde o stanovisko pro YouTube, že nemůže diktovat, za kým platforma stojí,“ říká Andrei Terbea.

https://twitter.com/pewdiepie/status/1108755297047375873

Terbea tak odkazuje na paradox, který je s tímto závodem neodmyslitelně spjatý – a to sice, že ačkoliv PewDiePie je nejodebíranějším uživatelem, pro YouTube samotný je tak trochu nežádoucí osoba v důsledku kontroverzí, které za sebou má. Ty mohou platformu poškodit a odradit tak zadavatele reklam, bez kterých YouTube nepřežije. Konkrétně byl PewDiePie v minulosti označován za antisemitu, známý je také pro svůj černý a nekorektní humor, který se jednoduše YouTubu příliš nehodí.

Masivní nástup Indie na pozici internetové velmoci

Razantní nástup T-Series do řad největších značek světového YouTube pochopitelně vzbudil pochybnosti o tom, zda svůj růst tento koncern vybudoval zcela čistě. Začala se tak objevovat četná podezření z toho, že používá takzvané sub bots, neboli boty, kteří uměle zvyšují počet odběratelů. Faktem však je, že neexistuje žádný přímý důkaz, který by toto podezření potvrdil, protože neaktivní a spamové účty jsou problémem YouTube jako celku. Ve skutečnosti je to přesně naopak – ten, jehož křivka vykazuje anomálii, je právě PewDiePie:

pewdiepe

Že T-Series rapidně roste, je totiž s velkou pravděpodobností důsledkem prostých demografických jevů. Je třeba si uvědomit, že se firma soustředí na Indii, druhou největší zemi světa s více než 1,36 miliardy obyvatel, která brzy v tomto čísle přeskočí i Čínu. Její ekonomika každoročně roste o 5 až 10 procent v HDP. Jedná se tak aktuálně o šestou největší ekonomiku světa, což se projevuje i ve věcech, jako jsou prudce padající ceny internetu, mobilních dat a masivní penetrace chytrých telefonů.

jan-moudrik-alza-small2

Přečtěte si takéJan Moudřík: Alza je v Česku hybnou silou elektromobility. Prodali jsme už přes sto elektrických vozů a motorekJan Moudřík: Alza je v Česku hybnou silou elektromobility. Prodali jsme už přes sto elektrických vozů a motorek

Internet v Indii podle Světové banky aktuálně používá téměř 30 % populace, ještě v roce 2010 to bylo 7,5 %. Jak píše server The Economic Times, toto vše pomohlo T-Series, která si v indickém Bolywoodu vypracovala za téměř čtyřicet let existence pozici love brandu.

Neobjevená strana Youtube

Není to však jen T-Series, na kterém lze přímo na YouTube masivně vzrůstající trend vidět. V celé zemi je podle Social Blade aktuálně 35 kanálů s více než 10 miliony odběrateli, všech prvních deset příček však obsazují korporátní účty s více než 20 miliony odběratelů. Pro diváka ze západních zemí je indická scéna zcela neobjevená, například za největšího individuálního youtubera je zde považován Amit Bhadana se čtrnácti miliony odběratelů.

Ačkoliv se tak kauza PewDiePie vs. T-Series zdá být na první pohled marginální, neznamená nic jiného, než že na internetu je třeba s Indií do budoucna počítat jako s globálním hráčem. Čísla jsou jednoduše neúprosná a YouTube tak možná již brzy nebude prostředním, kde jednoznačně dominuje angličtina.