Pro dobře nastavenou firemní kulturu jsou důležité symboly a lidé, co jdou příkladem, říká Tereza Macháčková z Creda
O firemní kultuře svého startupu přemýšlejí zakladatelé většinou ještě předtím, než oficiálně nová firma vznikne. V teoretické rovině se přitom téma může zdát poměrně lehce a přirozeně uchopitelné, v praxi se proto často v počátcích podnikání podceňuje. Když potom dojde na rozšiřování týmů nebo rovnou k expanzi celé firmy, chybí pevné základy, na kterých úspěch růstu stavět.
Požáry v podobě neexistujících struktur, procesů a hodnotového nastavení se pak hasí zpětně, což většinou brzdí firmu v mnohem větším a zdravějším rozletu. O tom, jak firemní kulturu a procesy pro škálování týmů nastavit, jsme se na konferenci CzechCrunch Onlajn bavili s Terezou Macháčkovou z Credo Ventures, která se rozvoji týmů dlouhodobě věnuje.
Zkušenosti sbírala například v tuzemském startupu Productboard, který má hlavní základny v San Francisku a v Praze, kde mu pomohla vyrůst z přibližně dvaceti na více než stovku zaměstnanců. Co to ale vlastně znamená dobře nastavená firemní kultura?
Macháčková přiznává, že je to otázka za milion a jí samotné se v průběhu času vnímání definice tohoto pojmu vyvíjí. Firemní kulturu v současnosti nevnímá jako stav, ale spíše jako proces. „Pokud firma roste a expanduje, tak se její kultura bude přirozeně měnit a vyvíjet. Už jen v důsledku toho, že expanduje do zahraničí a nováčci pochází z různých kultur – a to je na tom právě to dobrodružné a napínavé,“ říká.
„V každodenní praxi jsou pak pro dobře nastavenou firemní kulturu důležité symboly, rituály a tzv. role models, neboli někdo, kdo jde příkladem,“ doplňuje Macháčková a klade důraz na to, že jsou to právě lídři, kteří by měli být primárně ztělesněním firemních hodnot a v praxi tyto hodnoty každodenně proměňovat v konkrétní činy.
I když nejsou recepty na úspěšné škálování týmů stoprocentně přenositelné na každou firmu, existuje poměrně dost doporučení, na co by se měly firmy zaměřit nebo čeho se při expanzi vyvarovat. „Firmy musí mít nový trh samozřejmě předem dostatečně zanalyzovaný, to je samotný předpoklad expanze. Jinak vnímám z hlediska růstu týmů jako důležité tři oblasti,“ zmiňuje Tereza Macháčková.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„V první řadě je to důvěryhodný partner a zprostředkovatel legislativy na daném trhu, to se často liší v různých částech světa. Druhou oblastí je rozhodnutí, kdo bude první zaměstnanec, jakýsi kulturní a hodnotový evangelista, a první lidé kolem něj. A pak je tu třetí část, která se může zdát jako maličkost, ale ve skutečnosti je to velmi důležité, a to je přemýšlet o komunikaci a procesech tak, aby se všichni cítili zahrnutí,“ vypočítává.
Za jednu z nejčastějších chyb se dá podle Macháčkové považovat to, že zakladatelé delegují veškerou zodpovědnost na prvního zaměstnance, který má za úkol vést nově vzniklou pobočku. Naopak by mu měli věnovat co nejvíce času a sdílet s ním co nejvíce informací.
Největším otazníkem je ale v současnosti nastavování firemní kultury při práci na dálku, kterou velká část firem právě zažívá, a to leckdy i poprvé za svou dosavadní existenci. Kromě pozitivního efektu, který spočívá v uvědomění, že ne vždy je nutné podmiňovat práci fyzickým pobytem v kanceláři, se objevují i faktory, které mohou oslabovat právě soudržnost jednotlivých týmů, firmy i její kultury, která se v online prostoru stává snad ještě více abstraktní.
Macháčková přiznává, že je při práci na dálku těžší nastavenou firemní kulturu udržet. „Všem nám chybí společné akce, obědy, večírky i výjezdy. Na pivu po práci se proberou zajímavější věci než na Zoomu. Proto je dobré mít nějaký program, který neformálnímu setkávání pomůže a firemní kulturu podpoří,“ dodává.
***
Na co by měli zakladatelé firmy myslet hned od prvního dne? Jak nastavit fungování ve firmě, aby byl příchod prvního zaměstnance ze zahraničí co nejhladší? Dává smysl mluvit od prvního dne anglicky? A jaké mají se škálováním týmů v zahraničí zkušenosti tuzemské startupy? Podívejte se na záznam konference CzechCrunch Onlajn, kde mluvila i Tereza Macháčková z Credo Ventures.
Partnery čtvrtého CzechCrunch Onlajnu jsou společnost Geetoo, která se zaměřuje na cloudové technologie a poskytování cloudových služeb, K2 e-shop, což je komplexní e-commerce řešení od ostravské skupiny K2, startup Productboard tvořící platformu pro produktové manažery a také fintechový startup Twisto, který se svou aplikací přináší moderní způsob placení.