Pro lepší psychickou i fyzickou kondici. České Kaleido vyvíjí virtuální realitu pro seniory, se kterou chce dobýt západ
Bratři Filip a Marek Hášovi stojící za firmou Flying Kale a projektem Kaleido
Pobyt v domovech pro seniory nebo v léčebnách pro dlouhodobě nemocné není příjemnou záležitostí. Důchodcům často chybí větší sociální kontakt, což ještě víc umocnila pandemie, s čímž se zhoršuje jejich psychická i fyzická kondice. Český projekt Kaleido ale přišel s nápadem, jak běžné dny seniorů zpestřit. Přes virtuální realitu jim zprostředkovává výlety a během testování se setkal s výrazně pozitivními výsledky.
Za myšlenkou stojí bratři Marek a Filip Hášovi, kteří v roce 2019 dumali nad možnostmi, jak pomocí technologií přinést hravé inovace do zdravotní a sociální péče. Jeden z projektů s potenciálem na zlepšení psychické a fyzické kondice seniorů bylo využití právě virtuální reality, prostřednictvím které by se mohli podívat například na Karlštejn, řecké pláže nebo koncerty.
Kaleido připravilo čtyřicet headsetů Oculus Go, které během posledních čtyř měsíců loňského roku testovaly domovy seniorů, neziskové organizace a další léčebny po celé republice. Společně s aktivizačními pracovníky pak projekt sbíral zpětnou vazbu z praxe a celkově se zapojily dvě stovky seniorů.
První nezdar je nezastavil
„Až 85 % seniorů virtuální zážitky hodnotilo mimořádně pozitivně. Výlety je dokážou vytrhnout z jejich každodenní rutiny a přináší jim množství nových podnětů. Senioři se pak často rozpovídají nebo vzpomínají na minulost,“ neskrývá nadšení v rozhovoru pro CzechCrunch mladší z bratrů Marek. Samotný nápad na Kaleido ovšem nevznikl díky jedinému „heuréka“ momentu.
„Myslel jsem na to, že seniorům běžně chybí zážitky, které předtím prožívali celý život, když byli ještě fit. Pokud začnou o zážitcích vyprávět, často se neumí zastavit a mají radost. Zároveň je na nich ale vidět smutek, že už je nemohou prožívat znovu, tak jsem přemýšlel, co se s tím dá dělat,“ popisuje čerstvě pětadvacetiletý podnikatel.
Hášovi chtěli Kaleido rozběhnout během loňského léta (po dokončení základní verze a prvních zážitků), kdy se se žádostí o finanční podporu obrátili na crowdfunding. Z celkové částky převyšující půl milionu korun se jim však podařilo vybrat méně než deset procent. Marek Háša si však navzdory neúspěchu zkušenost pochvaluje.
„Pochopil jsem, že i když máš hezký nápad a misi, tak to vůbec neznamená úspěch,“ říká s odstupem. Realizace svého nápadu se ale nevzdal a potřebné financování Kaleido našlo jinde. V rámci ocenění akcelerátoru Hack the Crisis získalo 700 tisíc korun před zdaněním, další zpětně vyplacenou podporu v řádu stovek tisíc korun pak přidal program Czech Rise Up 2.0.
Získané prostředky využili na vývoj aplikace, tvorbu vlastního obsahu, respektive virtuálních zážitků, a nákup VR headsetů, které pak koncem loňského roku testovali, což se osvědčilo. Zkušenosti zapojených aktivizačních pracovníků u seniorů potvrdily dobré výsledky.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Po virtuálním výletu klienti najednou začnou vzpomínat a vyprávět, dodá jim novou chuť do života. Je to velmi motivační, zvlášť pro lidi s fyzickým handicapem, které Kaleido pěkně rozpohybuje,“ uvedla k testování ředitelka Domova pro seniory Chodov Ilona Veselá.
Monetizační model Kaleida je nastavený na pravidelných měsíčních platbách v řádu tisíců korun, za což domovy seniorů nebo jiné instituce získají VR headset a software do pronájmu. Tým Kaleida totiž potřebuje stabilní cash flow, aby mohl nadále pracovat na tvorbě nových videí a zážitků.
Díky jednoduchému manuálu a intuitivnímu uživatelskému rozhraní, které se podobá tomu na chytrých telefonech, přitom práci s Oculusem zvládnou pracovníci sociálních domovů sami. Kaleido tak nemusí vysílat vlastní lidi na školení.
Aktuálně jeho software využívá do dvaceti zařízení. Většímu rozšíření prý brání nedostatečný personál, ale také dlouhodobě podfinancované domovy, které ani teď nevědí, jakou podporu dostanou v první polovině letošního roku od ministerstva práce a sociálních věcí. I tak je ale Marek Háša optimistický a věří, že už za několik měsíců bude Kaleido schopné vydělat na vlastní provoz.
To by se mu mělo podařit i díky firemnímu sponzoringu domovů, které si v této náročné době často nemohou výdaje na aktivizaci klientů dovolit, a zahraniční expanzi. Projekt je předabovaný a připravený na první testy ve Velké Británii, Nizozemsku a Německu. Podle výsledků se pak rozhodne, na kterou zemi se expanze zaměří.
„Technologie je jen nástroj na dosažení cíle, nemusíme se jí držet za každou cenu.“
Rozšíření by se do budoucna měl dočkat i samotný produkt – kromě zážitků z cestování či poslechu hudby by mohl nabídnout například reminiscenční terapii se záběry na kácení dřeva nebo rybaření. Chystá se i speciální rehabilitační cvičení.
„To už však nutně nemusí být spojené s virtuální realitou. Pro nás je technologie jen nástroj na dosažení cíle a nemusíme se jí držet za každou cenu. Pokud najdeme vhodnější technologii, dáme přednost jí,“ popisuje Marek Háša.
Taková je přitom celá filozofie stojící za aktivitami bratrů Hášových, kteří svou vizi naplňují přes firmu s oficiálním názvem Flying Kale (projekt Kaleido patří pod ní). Společně se ale projektům, jež propojují technologie se zdravotní a sociální péčí, věnují už delší dobu.
Mobilní hra pro řešení OCD
Hlavním tahounem je v této oblasti právě mladší Marek. Během bakalářského studia marketingu a komunikace pracoval mimo jiné v digitálním studiu Pixelfield, které spoluzakládal jeho bratr Filip, a získal tak zkušenosti z klientského a startupového prostředí.
Pak se však rozhodl jít studovat obor zdravotní komunikace do Amsterdamu, kde zatím ještě oficiálně pořád žije. „Díky studiu se mi podařilo nahlédnout do zdravotnických inovací, které jsou v Holandsku na úplně jiné úrovni než tady,“ říká Marek, který po dokončení studia na své alma mater chvíli také vyučoval.
Bratři se však v roce 2019 začali opět bavit o tom, jestli nezkusit zkombinovat jejich znalosti z digitálního studia a zdravotnických inovací, čímž dali vzniknout prvnímu projektu – mobilní hře Alivio, oficiálně fungující ještě pod Pixelfieldem.
Alivio má pro svou jednoduchou gamifikaci fungovat jako nástroj pro zmírnění příznaků obsedantně-kompulzivní poruchy (známé i jako OCD), na které pracují s Národním ústavem duševního zdraví. Hra kombinuje prvky autoterapie i osvětového nástroje pro lidi, kteří o této problematice moc nevědí. Ostatně i sám Marek Háša má s tématem bohaté zkušenosti.
„Jako dítě jsem měl nediagnostikované OCD, netušil jsem o tom a nikdo v mém okolí mě nechápal. Třeba když jsem šel na záchod, musel jsem pětkrát vypnout a zapnout světlo. V pubertálním věku jsem hlavně nechtěl být ‚divný‘ a dost s tím v sobě zápolil,“ popisuje svou životní zkušenost.
„Nakonec jsem to v sobě nějak sám udusil, což nyní naše spolupracovníky z NÚDZ překvapuje, že jsem tím dokázal projít sám bez pomoci. Rozhodně to ale není úplně zdravý způsob, jak se s OCD vyrovnat,“ přiznává otevřeně mladší z bratrů.
Právě díky těmto zkušenostem však ví, že určitou formou OCD trpí mnoho lidí, kteří si to vůbec nemusí uvědomit, a Alivio by jim mohlo pomoct to zjistit. Případně jim umožnit s poruchou něco dělat. Forma mobilní hry cílí hlavně na mladou generaci, u které se OCD nejčastěji rozvíjí.
Financováno je Alivio díky podpoře Technologické agentury (TAČR) a od května bude uživatelům k dispozici zdarma na zařízeních s Androidem i iOS. A aby toho nebylo málo, Marek Háša zároveň na Univerzitě Karlově studuje doktorské studium, v rámci něhož se věnuje oblasti virtuálních zážitků v životech sociálně izolovaných lidí.
V první fázi bude od letošního jara propojovat seniory žijící o samotě doma s dobrovolníky skrze různé hravé digitální interakce, aby jim tím podobně jako díky Kaleidu dokázal zpříjemnit dny a zmírnit pocit osamění. Do budoucna chce se svým bratrem Filipem ve Flying Kale pracovat na dalších projektech, které by přinášely hravé inovace ve zdravotní i sociální péči.
„Je to oblast, kde se dá krásně inovovat, má to význam, člověk opravdu pomáhá, a snad se tím dá i dobře uživit, to ještě uvidíme. Je to něco, kde může člověk najít hezký životní balanc,“ dodává Marek Háša.