Pro posílení duševního zdraví Gen Z. Čeští AI vědci založili startup, nabírají prvních 15 milionů

Rodiče se bojí děti pustit ven samotné na hřiště, zároveň je nechávají absolutně napospas a samotné v online světě, říká zakladatel startupu Elin.ai.

Peter BrejčákPeter Brejčák

founders_horacek-romportl-stanislav-min

Foto: Elin.ai

Zakladatelé Elin.ai Jiří Horáček, Jan Romportl a Petr Stanislav

0Zobrazit komentáře

Reagují na alarmující krizi duševního zdraví mezi teenagery a mladými dospělými. Přední čeští odborníci z oblasti umělé inteligence i profesor psychiatrie a neurovědy založili startup Elin.ai, který funguje jako digitální společník pro generaci Z s cílem snížit negativní dopady online komunikace a konzumace obsahu na duševní pohodu jejích příslušníků. Aplikace má v beta verzi prvních pět set uživatelů, pro další vývoj a rozšíření uzavřeli zakladatelé první investiční kolo. Přinášíme sumář nejdůležitějších informací.

Zainvestovaný startup: Elin.ai

Kdo investuje: Presto Ventures, BD Partners, andělští investoři

Kolik a v jakém kole: 600 tisíc eur (15 milionů korun) v pre-seed kole s tím, že zatím zůstává otevřené pro další strategické partnery.

Co Elin.ai dělá: Posiluje digitální zdraví generace Z a snižuje negativní dopady online komunikace a konzumace obsahu na duševní pohodu. V USA a EU totiž trpí 30 až 40 procent teenagerů depresemi nebo chronickou úzkostí kvůli sociálním médiím. Zároveň se celosvětově potýkáme s kritickým nedostatkem psychiatrické a psychoterapeutické péče pro děti a dospívající. I český Národní ústav duševního zdraví uvádí, že 40 procent žáků devátých tříd trpí depresemi, 30 procent vykazuje známky úzkosti.

„Zaráží mě obrovský rozpor mezi tím, kolik rodičů se bojí děti pustit ven samotné na hřiště, ačkoli jsou k tomu evolučně velmi dobře vybavené, ale zároveň je nechávají absolutně napospas a samotné v online světě, vůči kterému naopak nemáme vůbec žádné evolučně adaptované obranné mechanismy. A k tomu na nás i na děti neustále útočí superoptimalizované algoritmy, které se snaží maximalizovat náš čas strávený konzumací obsahu a prokliky,“ vysvětluje ředitel a spoluzakladatel Jan Romportl.

pv-team_all-min

Foto: Presto Ventures

Vojta Roček, Přemysl Rubeš, Eduard Kučera a Roman Nováček z Presto Ventures

Jak Elin.ai funguje: Jde o mobilní aplikaci, která se chová jako ‚kognitivní antivirus‘ a využívá velké jazykové modely umělé inteligence k analýze libovolného screenshotu, tedy snímku mobilní obrazovky, od uživatele. Ve formě chatu pak pomáhá danému obsahu porozumět, vyrovnat se s ním, případně dává personalizované rady, jak reagovat.

Elin.ai má dlouhodobou paměť a postupně lépe poznává osobnost uživatele. Díky tomu jim skrze další funkce nabízí i možnost, jak poznávat sebe samé a svou identitu. Elin.ai chce chránit teenagery a mladé dospělé před uvíznutím v toxických myšlenkových a emocionálních vzorcích, které může způsobit škodlivý, manipulativní nebo extrémní obsah nebo záměrně zkreslené informace.

Zakladatelé:

  • Jan Romportl je bývalý hlavní datový vědec v O2 a zakladatel a ředitel Dataclair.ai – AI Centra excelence pro PPF. Má doktorát z AI, inženýrský titul z kybernetiky a další magisterský titul z oboru teorie a filozofie komunikace.
  • Petr Stanislav je bývalý technologický ředitel Dataclair.ai a vedoucí Big Data Platformy v O2. Má doktorát z AI se zaměřením na využití AI v péči o onkologické pacienty po totální laryngektomii.
  • Jiří Horáček je profesor psychiatrie a neurovědy, terapeut, expert na psychofarmaka, vedoucí Psychiatrické kliniky Univerzity Karlovy v Praze a prezident České psychofarmakologické společnosti. Vedl celou řadu výzkumných projektů zaměřených na schizofrenii, psychotické poruchy, moderní psychedelika pro léčbu deprese, úzkosti a dalších duševních nemocí. Věnoval se také výzkumu dynamiky kognitivní války.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jak je startup velký: Byl založen v roce 2023, aktuálně má přístup do beta verze aplikace prvních pět set uživatelů, další zájemci se mohou hlásit na webu.

Proč je to zajímavé: „Pro Presto je Elin.ai naprosto výjimečná investice. Jednak tím, že je v kategorii B2C, uživatelských aplikací, kterým se obvykle nevěnujeme. Zadruhé tím, že Honza Romportl, coby uznávaný AI a deep tech expert, s námi spolupracuje už léta. Proto jsme neváhali, když za námi přišel se svým projektem, navíc v takhle prospěšné oblasti. A za třetí, je to vůbec jediný startup z našeho 60hlavého portfolia, kde jsme investovali v takzvané idea stage – tedy ještě ve chvíli, kdy neexistovala ani prezentace, natož samotný produkt. V zakladatelský tým a jejich misi máme naprostou důvěru,“ komentuje Přemysl Rubeš z Presto Ventures.

Na co plánuje využít investici: Milníkem této fáze je veřejné spuštění nativní mobilní aplikace s hlavními funkcemi pro okamžitou psychologickou podporu uživatelů. Cílí přitom minimálně na pět tisíc aktivních uživatelů.

Vše o startupových investicích

Presto Ventures

Presto je venture kapitálová firma, která propojuje strategické investice a…

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Vytvořila kabelku, která dobije telefon, svítí a má i chránit. S vývojem pomohl i Průša

Klára Šmakalová chtěla, aby kabelky uměly víc než jen přenášet věci a být krásné. A vymyslela takovou, která má předcházet nebezpečným situacím.

klara-a-jakub

Foto: Archiv Kláry Šmakalové

Klara Šmakalová a designér Jakub Stedina, autoři chytré kabelky Irma

0Zobrazit komentáře

Vracet se v noci domů může být velká romantika, nebo taky zlý sen, to víme nejspíš všichni. A důsledky druhé varianty radši nedomýšlet, přesto je dobré jim předcházet. Právě to se rozhodla udělat Klára Šmakalová, která vymyslela speciální kabelku. Pojmenovala ji Irma a ve spolupráci s psychology do ní zakomponovala prvky, které mají přispět k prevenci případných útoků – dobíjení telefonu, světlo a ohlušující alarm. Prošla s ní akcelerací i v PrusaLab a na podzim ji chystá do prodeje.

Pokud patříte mezi pravidelné návštěvníky akcí typu Lemarket, které se soustředí na lokální módu či designéry, možná si vzpomenete na značku sukní a dalšího dámského oblečení Akari. Přesně té se Klára Šmakalová věnovala 15 let. Rozjela ji během studií na pražské právnické fakultě, loni na podzim ale výrobu zastavila, aby mohla začít s něčím jiným.

V hlavě jí totiž uzrál nápad na kabelku, která toho dokáže mnohem víc než jen být krásným doplňkem. A tak vznikla Irma, do jejíž základní verze se vejde všechno, co na večerní akci potřebujete – telefon, klíče, peněženka a pár drobností. K tomu má ale navíc pomoct svým majitelkám, aby se během nočních přesunů necítily – anebo se nedostaly – do ohrožení.

„První motivace byla moje dcera. Představuju si ji za deset let, jak bude večer chodit ven, bude zarytě odmítat mít s sebou jakýkoliv bezpečnostní prvek a vracet se domů večer se sluchátky na uších, odtržená od okolní reality. Chtěla jsem mít možnost nabídnout jí něco smysluplnějšího, než jsou klíče mezi prsty,“ říká pro CzechCrunch Šmakalová.

K vývoji svého nápadu přizvala průmyslového designéra Jakuba Stedinu. Ten má za sebou více než stovku projektů pro firmy jako Škoda, Manifesto nebo Heineken. Za vzhled VR brýlí XTAL českých VRgineers, s nimiž trénuje i americké letectvo, získal ocenění Red Dot. „Lákala mě představa využít svoje zkušenosti s kombinováním funkce, designu a inovací při vytváření takhle dámského produktu. Navíc mám ženu a dceru, pro které bych tu kabelku chtěl,“ komentuje své angažmá Stedina.

Společně – a také po konzultaci se specialisty na osobní bezpečnost a psychologii útočníka – dali dohromady malou kabelku, kterou tvoří pevná, ale vyměnitelná pouzdra vyráběná převážně z nylonu, obklopující hliníkové tělo. Právě to v sobě ukrývá zdroj pro bezdrátovou nabíječku na telefon a GPS tracker. Kromě toho k Irmě patří také hlasitý alarm a silné světlo, které se mají snadno ovládat zvenčí. „Kabelka je ideálním nosičem bezpečnostních prvků, ale obvykle jsou ztracené někde v ní, jejich hledání stojí čas a klid a jejich použití vyžaduje trénink nebo je samo o sobě agresivní,“ vysvětluje svoje uvažování Šmakalová.

Primárním smyslem chytré tašky je ale zajistit, aby se ženy do situace, kdy bude alarm potřeba, vůbec nedostaly. „Proto umí nabíjet telefon, aby se neoctily mimo kontakt se svými blízkými. Ostatní je navrženo k udržení hrozícího nebezpečí v co největší vzdálenosti a k narušení připraveného ideálního scénáře násilníka. Už samotné svícení pod nohy je překvapivě efektivní ve snížení pravděpodobnosti útoku,“ vysvětluje Šmakalová, která je také vyzbrojená mnoha čísly. Dodává, že podle evropských statistik 83 procent mladých žen od šestnácti do devětadvaceti let upravuje svoje chování a trasy kvůli strachu z napadení a nějakou formu sexuálního obtěžování zažilo v EU až 55 procent žen.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Přesto nechce Irmou nikoho strašit. Naopak. Tvrdí, že prevence by měla být sexy. Kromě toho všeho ale má být její výtvor taky praktický, co se zábavy týče. V plánu jsou tak varianty, kdy se jedna polovina kabelky změní třeba na lahev, reproduktor nebo bentobox. Ochranné prvky budou samozřejmě přítomné vždycky, podle Šmakalové by totiž měly tvořit „nový kabelkový standard“.

Momentálně existuje Irma, jejíž název vychází ze jména Irmagard, což znamená stálá, pevná a světová, pouze coby prototyp. Se Stedinou ho vyrobili za podpory technologické inkubace CzechInvestu a akcelerátoru PrusaLab, kde ji budou už ve středu představovat veřejnosti. Kromě toho jsou hotové podklady pro výrobu. K dostání online a ve vybraných obchodech by měla být kabelka na podzim. Její vývoj prozatím spolykal na 2,5 milionu korun, dvojici už ale oslovili první investoři, kteří by měli zájem právě o financování výroby.

„Pokud to vyjde, chtěli bychom Irmu ukázat v rámci Designbloku a taky na přehlídce Blickfang ve Vídni. Kromě vlastního e-shopu máme domluvené i první obchody v Praze a dohodu s velkým celosvětovým e-shopem s prémiovou módou a aktuálně řešíme další distribuci v EU,“ doplňuje Šmakalová.

klara-a-jakub-2

Foto: Archiv Kláry Šmakalové

Šmakalová a Stedina na Irmě intenzivně pracovali poslední rok

V přípravě je taky takzvaný Ježíšek list, který by měl zaručit dodávky zakázkové verze pod stromeček. Kabelka plně na míru sice vyjde na nižší desítky tisíc korun, v plánu je ale i sériová výroba, která by měla cenu stlačit níž. S tou by chtěla Šmakalová, pokud vše půjde tak, jak si představuje, zamířit i do Skandinávie a zemí Beneluxu, kde věří v zajímavou poptávku.

Velký důraz klade mladá podnikatelka kromě bezpečnostních prvků i na už naznačenou modularitu. Je si dobře vědomá, že vysoká cena může působit jako bariéra, zdůrazňuje však, že Irma nemá být kabelka na jednu sezonu. „Dlouhodobý vztah se zákaznicemi byl pro mě klíčový už v Akari, heslo ‚buy less, choose well, make it last‘ bych chtěla držet i s Irmou,“ říká a zdůrazňuje, že díky výměnným vnějším krytům nemusí být Irma jen pro jednu uživatelku.

V testovacích skupinách, jimž se Stedinou svou kabelku prezentovali, zaujala prý jak dívky, které hodně chodí samy ven, tak třeba muže, kteří by něco podobného rádi pořídili svým partnerkám. „Vedle žen, které by Irmu koupily podobně jako já svým dcerám, se objevily takové, které by ji měly dokonce jako zařízení do domácnosti – ke střídání pro všechny její členky. A to je představa, která se mi hodně líbí,“ uzavírá Klára Šmakalová. Jestli to všechno vyjde, se uvidí.