Pro udržitelnější PET lahve. Kofola a Mattoni koupily většinu v továrně zásadní pro recyklaci
Vstup do slovenského výrobce General Plastic dá nápojářům možnost výrazněji zavádět principy cirkulární ekonomiky do své praxe.
Udržitelnost je trend, na který sází stále více firem. Zásadně se skloňuje v otázce plastů a obalů z nich. Nápojářské společnosti Kofola a Mattoni 1873 teď hlásí důležitý krok směrem k menší zátěži pro životní prostředí. Vstoupily do slovenské firmy General Plastic, která produkuje takzvané preformy pro výrobu PET lahví. V úterý podepsaly dodatek ke smlouvě se společností GP Alliance o koupi třetinových podílů. Zbývající třetina akcií zůstává původnímu majiteli, tedy právě skupině GP Alliance podnikatele Jána Sabola.
„Všechny strany se dohodly, že cenu transakce nebudou zveřejňovat. Den uzavření smluvního dodatku, tedy úterý 16. května, považují strany za den završení transakce, která se tak stala účinnou a byla vypořádána,“ uvedla mluvčí Kofoly Jana Ptačinská Jirátová. Všichni tři spolupodílníci se už podle ní rozhodli, že do výroby General Plastic, která sídlí ve slovenském Kolárovu, budou investovat. Díky tomu zvládnou zastat celý proces recyklace PET lahví – od jejich sběru až po výrobu nových recyklovaných lahví.
„Doposud jsme byli schopni plastové lahve rozemlít na prvotní recyklační produkt – vločky. Díky nové investici už dokážeme vyrábět i finální recyklovaný granulát, který se používá k výrobě nových PET lahví,“ uvedl Robert Spišák z GP Alliance. Investice za několik milionů eur podle něj nyní čeká na kolaudaci.
„Náš majetkový vstup do General Plastic je logickým krokem směrem k naplnění závazků v oblasti užití recyklátu z PET lahví (rPET) a zároveň je součástí našeho udržitelného přístupu v oblasti obalů,“ uvedl generální ředitel Kofoly v Česku a na Slovensku Daniel Buryš.
Výkonný prezident skupiny Mattoni 1873 Alessandro Pasquale uvedl, že v době oznamování záměru vstoupit do General Plastic sousední Slovensko dokončovalo přípravy spuštění plošného zálohového systému na nápojové PET lahve a plechovky a výsledky zálohování přesahují očekávání.
„Zároveň české ministerstvo životního prostředí představilo první návrh zálohového systému pro Česko. To vše jsou skvělé zprávy pro nápojový průmysl, který začíná reálně využívat příležitost stát se plně cirkulárním, k čemuž mu pomohou i podobné akvizice,“ uvedl Pasquale. Slovensko spustilo systém zálohování jednorázových plastových lahví od loňského ledna.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsKofola je jedním z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů ve střední Evropě, má 11 výrobních závodů na pěti evropských trzích. K výrobkům firmy vedle stejnojmenného pití patří nápoje značek Rajec, Korunní, Ondrášovka, Kláštorná Kalcia, Jupí, Vinea nebo Semtex. Do skupiny patří síť UGO, český výrobce směsí z léčivých rostlin Leros, slovinská společnost Radenska a chorvatský výrobce minerálních vod Studenac. V loňském roce skupina Kofola zvýšila tržby meziročně o 18,7 procenta na 7,88 miliardy korun. Její provozní zisk před odpisy (ukazatel EBITDA) dosáhl 1,11 miliardy korun, o 1,6 procenta méně než předloni.
Skupina kolem mateřské společnosti Mattoni 1873 je největším distributorem nealkoholických nápojů ve střední Evropě. V Česku vyrábí kromě tradiční minerální vody Mattoni také pramenitou vodu Aquila a minerální vody Magnesia, Poděbradka, Dobrá voda a Hanácká kyselka, ale také značky nealkoholických nápojů Pepsi, Mirinda, 7UP, Schweppes, Gatorade, Mountain Dew a další. Distribuuje také pochutiny značky Lay’s. Skupina Mattoni 1873 v roce 2021 zvýšila tržby o 6,2 procenta na 16 miliard korun.
S přispěním ČTK