Proč investoři z Redditu revoltují proti Wall Street a ženou vzhůru akcie GameStopu? Fascinující dění očima analytika z Patrie

Analytik Patria Finance Branislav Soták

0Zobrazit komentáře

Posledních pár dní bylo v byznysovém světě ve znamení šílenství na burze, které rozpoutal na první pohled nevinný akciový titul potápějícího se amerického prodejce her na fyzických nosičích. GameStop upoutal pozornost obří skupiny menších investorů, kteří se sdružují na sociální síti Reddit v komunitě s názvem WallStreetBets (WSB) a radí se, jaké tituly nakupovat.

Jedním z nich byl právě i GameStop, u kterého ve velkém spekulovaly hedgeové fondy na pokles a tlačily tak cenu skomírající společnosti dolů. Celá situace se postupem času pořádně zamotala a krátkodobý několikasetprocentní růst vystřídaly omezení u mnoha brokerů, které znemožnily dočasný nákup dalších akcií. Celou situaci nyní popisuje analytik Patria Finance Branislav Soták.

***

Nejprve ve středu a pak i ve čtvrtek jsem původně plánoval psát komentář k výsledkům Applu za jeho první fiskální čtvrtletí (šlo o rekordní čísla – pozn. red.). Ale nešlo mi to. O pozornost si vedle největší světové korporace, jejíž výsledky mají obvykle potenciál pohnout klidně celým trhem, totiž v posledních dnech soustavně říká obskurní americký maloobchodník prodávající počítačové hry na fyzických nosičích.

Nemusíte být odborníkem, abyste tak nějak vytušili, že z fundamentálního hlediska nebude mít tento obchodní model v nejbližších letech na růžích ustláno. Jenže divoké obchodování na titulu nemá nic společného s podkladovým fundamentem. A tak ani můj příspěvek do mozaiky nemá nic společného s fundamentální analýzou. Rovněž se v žádném případě nejedná o investiční doporučení.

Pro někoho může být tento příběh revoltou retailu proti Wall Street, pro někoho oknem do fungování finančních trhů, pro další zase velkým otazníkem nad hypotézou efektivního trhu. Pro mě je celý příběh v první řadě fascinující lekcí z teorie her v praxi, která dokládá sílu davu, pokud se ten koordinovaně postaví několika privilegovaným hráčům.

Obchodní slogan GameStopu (o němž bude řeč) – power to the players – nabývá v bojovné atmosféře fóra r/WallStreetBets na Redditu zcela nového významu.

gamestop-us

Foto: Michael Rivera / Wikimedia Commons

Jeden z obchodů amerického GameStopu

Začněme stručným úvodem do situace, která je již v tuto chvíli dobře zdokumentovaná. Skomírající obchodní model společnosti začal již předloni postupně přitahovat nechtěnou pozornost zkušených shortařů. S jídlem ovšem roste chuť a soustavně padající titul nabaloval další krátké pozice. Chamtivost pak nabrala nečekaných rozměrů, když počet akcií prodaných nakrátko překročil počet všech akcií dostupných k obchodování (tzv. free float).

Jedním z prvních kanárků v dole, že se vnímání může brzy otočit, byl známý investor Michael Burry, který si vybudoval reputaci masivními sázkami proti americkému hypotečnímu trhu a bankám z Wall Street v letech před Velkou finanční krizí. Jeho příběh byl pak posléze vyobrazen v knize i filmu The Big Short (osud, zdá se, má smysl pro ironii).

Tentokrát ho ke GameStopu přitáhlo přesvědčení, že umíráček bude společnosti znít o něco déle, než se čekalo, díky diskovým čtečkám v nové generaci herních konzolí. Následně vyzval vedení společnosti k agresivnímu zpětnému odkupu akcií v době, kdy autorizovaný program zpětného odkupu dosahoval 300 milionů amerických dolarů, což bylo shodou okolností na úrovni tehdejší tržní kapitalizace firmy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Bilance tedy měla teoreticky dostatek střelného prachu, aby stáhla z trhu veškerý free float. Kombinace objemných shortů a klesajícího počtu obchodovatelných akcií pak zadělala na tzv. short squeeze. Této eventuality si všimly některé sofistikovanější retailové účty na fórech, jako je r/WallStreetBets. Odtud byl už jen krůček k tomu, aby armáda rekreačních retailových finančních žraloků zacítila ve vodě krev a uvědomila si sílu koordinovaného davu.

Jejich sklon k riskantním sázkám prostřednictvím agresivních call opcí pak v průběhu posledních dvou týdnů přidal k blížícímu se short squeezu ještě tzv. delta a gamma squeeze. Problematika je to poměrně složitá, ale lze si to jednoduše představit jako potřebu tvůrců opčního trhu zajišťovat riziko z vypsaných (call) opcí nákupem podkladového aktiva. Při gamma squeezu navíc tato potřeba progresivně roste s tím, jak roste na ceně podkladové aktivum, což vytváří další poptávku po akciích.

Dnešní obchodování ostatně ještě může být velmi názornou ukázkou, neboť v pondělí byla maximální uplatňovací (strike) cena u týdenních call opcí na akcie GameStopu 115 dolarů! Ač je to k nevíře, jde o jeden z oblíbených nástrojů retailových opčních nadšenců. Pokud tedy včera akcie neklesly pod 115 dolarů (udržely se nad hranicí 300 dolarů za akcii), budou všechny v pondělí vypsané call opce v penězích.


Tím se konečně dostáváme k teorii her, respektive známému vězňovu dilematu. Toto dilema je jeden ze základních konceptů/příkladů teorie her, kdy si dva vězni mohou polepšit jen v případě, pokud budou oba mlčet a spolupracovat. Pokud ovšem oba podlehnou motivaci hodit vinu na toho druhého s vidinou menšího trestu, oba nakonec skončí ve vězení déle, než kdyby mlčeli a spolupracovali.

Dokonalejší praktický příklad, jako je GameStop a jeho WSB armáda, najdete jen stěží. Dilema je následovné: na trhu v tuto chvíli není ke koupi dost akcií na okamžité uzavření všech krátkých pozic (tzv. short interest citelně převyšuje free float). Pokud tedy bude retail spolupracovat a neprodávat, může si při finálním short squeezu říct teoreticky o jakoukoliv cenu.

Ke squeezu nakonec dojde, protože hedgové fondy, které prodávaly nakrátko, do něho tlačí nyní už velmi vysoké úroky u podkladových půjček. Pokud ovšem někteří vyměknou s vidinou, že 2 000 % za měsíc je už dost, celá teze se rozsype jako domeček z karet. A tak je nyní fórum plné výzev k držení, potažmo dalším nákupům, což členové vnímají jako vztyčený prostředníček směrem k hedgeovým fondům a Wall Street obecně.

00-interier-la-donuteria-1

Přečtěte si takéOpustil vysoká patra londýnských bank a začal dělat donuty. Franšízy La Donuteria teď prodává od USA po DubajOpustil vysoká patra londýnských bank a začal dělat donuty. Franšízy La Donuteria teď prodává od USA po Dubaj

Celá záležitost již přitáhla pozornost regulátorů a amerických politických špiček. Ta zesílila po čtvrtečním zásahu online retailové obchodní platformy Robinhood, která stopla nákupní příkazy na akcie GameStopu a dalších 12 titulů a klientům dovolovala jen prodávat. Bleskově podaná kolektivní žaloba se zdá být oprávněná.

Vlastnické struktury platformy Robinhood navíc zahrnují i známá jména z Wall Street. Je na každého interpretaci, jestli by se měla pozornost regulátorů soustředit na WSB, kde se organizuje retail, nebo spíše na tržní mechanismy a hedgeové fondy, které zkrátka tentokrát zašly příliš daleko.

Otázkou za opravdu hodně dolarů je načasování exitu. Ideálně by k němu mělo dojít, až budou nuceně uzavírány krátké pozice. Spolupráci davu ovšem v tomto ohledu ztěžuje fakt, že data o objemu krátkých pozic nejsou v reálném čase obecně dostupná. Teoreticky tedy může ke squeezu docházet, aniž bychom o tom v reálném čase věděli.

Východiskem se zdají být limitní příkazy. To už ale hodně zavání kartelem a WSB by tak snadno mohl přijít o svou „morální“ výhodu. Tak jako tak, toto dilema musí být pro každého fanouška finančních trhů fascinující.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Spontánní hovor v kuchyňce Zoom nenahradí. Kanceláře se stanou více flexibilní, říká Stára ze studia Perspektiv

Martin StáraMartin Stára

martin-staraKomentář

Foto: Mojmír Bureš

Martin Stára, spoluzakladatel studia Perspektiv

0Zobrazit komentáře

Jak by měly vypadat kanceláře budoucnosti? To je otázka, která v poslední době padá stále častěji. V době pandemie firmy řeší otázku, zda mají klasická pracoviště stále smysl. Implementace home officů na začátku března akcelerovala a ti, kteří do této chvíle možnost pracovat z domova neměli, se radovali. Přibyl čas, který jindy trávíme ranní přípravou a transportem do práce.

Když home office funguje v době sociálního distancování, proč by ho firmy nemohly zavést napořád? Může se zdát, že díky práci z domova máme mnohem více volného času na naše záliby. Opak je ale pravdou. O tom píše ve svém komentáři pro CzechCrunch Martin Stára, spoluzakladatel architektonického studia Perspektiv, které bylo loni vidět díky coworkingu Base, novému sídlu GoPay či oceňovaným kancelářím EOH.

***

V minulosti vznikaly nejrůznější studie, které demonstrovaly, jak home office snižuje fluktuaci zaměstnanců, zvyšuje spokojenost a produktivitu. Praktická stránka práce z domova v době pandemie přinesla ale jiné výsledky.

Dle univerzitní studie (v PDF zde) otištěné v deníku New Technology, Work and Employment, v níž vědci zkoumali 259 organizací, 869 týmů a 10 011 zaměstnanců, se potvrdilo, že i v případě méně než jednoho dne stráveného na home office se negativně ovlivňuje zaměstnancova výkonnost.

Náhodné rozhovory v kuchyňce

Zaměstnanci samotní si práci doma mohou pochvalovat a tvrdit, že jsou produktivnější. Jejich produktivita je ale často zaměňovaná za delší dobu strávenou prací. Nerozlišují totiž pracovní dobu, díky tomu se kupí více stresu, protože práci nestíhají či si nedokáží stanovovat priority.

perspektiv-gopay3-min

Foto: Studio Perspektiv

Bar v novém sídle GoPay

Zbytečně se organizují konferenční hovory, které by jindy nahradily dvě minuty rychlého shrnutí u přípravy kávy v kuchyňce. Vědomi si toho jsou giganti jako IBM nebo Yahoo, kteří jako první umožnili tisícům zaměstnanců práci z domova. Před třemi lety ji vzhledem k neuspokojivým výsledkům zase kompletně zrušili.

Důvodem je to, že velká část znalostí a informací, na nichž jsou lidé závislí, se kultivuje díky spontánním a neformálním rozhovorům s kolegy v komunitních prostorách. Jedná se o faktory, které je téměř nemožné replikovat v digitálním prostředí na Zoom callech. Sám Steve Jobs hovořil o tom, že „kreativita vychází ze spontánních setkání a náhodných rozhovorů“.

Jak se těmto potřebám přizpůsobí design kanceláří? V minulosti, kdy práce na dálku nebyla tak obvyklá, bylo trendem zprostředkovat „domácí atmosféru“ na pracovišti. Chill zóny, pohodlné gauče, herní konzole. Nyní každý moc dobře ví, jaké je střídat místa a pozice ve svém bytě a že sezení na gauči dlouhodobě nevyhovuje našemu tělu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Kanceláře budoucnosti budou muset nabídnout zaměstnancům víc. Budou to muset být zejména pracoviště, která podporují interakci mezi lidmi. Jde o vytvoření různorodého pracovního prostředí, kam se zaměstnanci budou chtít vracet, jelikož uspokojuje požadavky na soustředěnou práci, kreativní brainstorming či komunitní zóny.

Výhledy počítají také s tím, že se poměry pracovních míst a společných zón začnou přelévat. Díky flexibilnímu rozvržení práce z domova a z kanceláře nebude každý zaměstnanec potřebovat mít své dedikované místo, což usnadňuje rotaci v týmu.

Konec velkých open spaců

Od velkých open spaců se začíná opouštět a kanceláře budou koncipované pro menší počet zaměstnanců. Díky tomu se eliminuje riziko přenosu nákazy napříč celou firmou a místo se tak stává bezpečnějším. Pracovníci také nejsou tak často rušeni, jako tomu je v případě velkých open spaců.

Firmy by měly věnovat pozornost i dalším detailům, které mohou přispět k budování inspirativního a inovativního pracoviště. Dostatek zeleně nebo možnost práce z venkovní terasy pozitivně ovlivňuje náladu.

perspektiv-base-praha-penta-cowork-10

Foto: Studio Perspektiv

Butikový coworking podle Studia Perspektiv

Efektivní technologie, které mají pozitivní vliv na pobyt v kancelářích, jsou dalším z aspektů zpříjemnění pobytu na pracovišti. Inteligentní měřiče oxidu uhličitého, true tone osvětlení, které mění svou teplotu dle aktuálního světla, nebo přítomnostní systémy dbají na udržitelnost a úsporu energie.

Díky snížení počtu dedikovaných míst je možné investovat do vyšší kvality materiálů a nábytku, které nebude potřeba po pár letech obměňovat. Firmy by měly brát ohled na vytváření ekologického pracovního prostředí s důrazem na udržitelnost a snižování uhlíkové stopy.

Některé výzkumy totiž potvrzují, že až 91 % mileniálů by dalo přednost práci ve společnosti, která se zavazuje k environmentální a sociální prospěšnosti. Například Facebook i v době pandemie paradoxně nepřestal investovat do nových kancelářských prostor.

lasvit-abu-dhabi7

Přečtěte si takéČeská stopa vepsaná do písku. Lasvit v Abú Dhabí zavěsil obří křišťálové pero, které kreslí na přáníČeská stopa vepsaná do písku. Lasvit v Abú Dhabí zavěsil obří křišťálové pero, které kreslí na přání

Důvod k akvizici kancelářských prostor je jednoduchý. Pracoviště byly, jsou a budou pro firemní kulturu nezbytnou součástí a i nadále místem, kde se lidé budou setkávat a socializovat. Žádný z konferenčních hovorů totiž nedokáže kompenzovat lidskou potřebu interakce s dalšími.

Kreativní, flexibilní a propojené – tato slova budou určovat kanceláře budoucnosti. Důraz na wellbeing, produktivitu a podněcování kreativity zaměstnanců se stanou klíčem k úspěchu organizací na pracovním trhu a kancelářské prostory ještě více zdůrazní aspekty práce v moderním světě.

Jaké budou hlavní aspekty kanceláří budoucnosti?

  1. Kanceláře se budou transformovat, samotný home office není řešení.
  2. Vytvoření různorodého pracovního prostředí, které podporuje interakci zaměstnanců.
  3. Kanceláře pro menší týmy místo velkých open spaců.
  4. Flexibilní pracovní místa inspirovaná coworkingem.
  5. Jednoduché propojení v digitálním světě je základ práce na dálku.
  6. Poměr pracovních míst a společných zón se bude přelévat ve prospěch zaměstnanců.
  7. Využití technologií pro zvýšení kvality prostředí.
  8. Ohleduplnost vůči životnímu prostředí, větší důraz na kvalitu.