V první části článku jsem v obecných rovinách popisoval, co všechno americký gigant Amazon dělá a také především, jak to dělá. Tentokrát budu konkrétnější a zkusím vysvětlit, jak Amazon začne postupně v průběhu let měnit celý svět.
Strategie
Jak už jsem zmínil minule, jádrem strategie Amazonu je:
More for less.
A jak nám ukazuje Čína, tato strategie je strategií vítěznou. Souvisí to totiž s naší biologickou potřebou věci vlastnit a mít jich co nejvíc. Podívám-li se do své vlastní skříně, 70% toho co tam je, k přežití nepotřebuju. A přestože si o sobě myslím, že jsem poměrně racionální, 200 milionů let evoluce, během které zemřelo více lidí na hladomor než na jakoukoliv jinou nemoc, nepotlačím. A tak platí, že čím více toho máme, tím nižší je pravděpodobnost našeho úmrtí na nedostatek výživy.
Strategií Amazonu není jen masivně investovat do more for less, ale i do možnosti výběru (stovky produktů v jedné produktové kategorii), pohodlí nákupu (bezvadný search engine) a přidané hodnoty pro zákazníka (Amazon Prime).
Hlasové technologie
Ještě před dvěma roky byl bez diskuze Apple, se svými Apple Watch a EarPods, nejinovativnější společností na světě a všichni předpokládali, že buď on (nebo Google) ovládne “the next big thing” – technologii rozpoznávaní hlasu. Nestalo se tak, protože právě před dvěma roky vstoupil do hry o voice i Amazon se svou Alexou.
https://youtu.be/hPXS7rC1PWo
Amazon má aktuálně 70% tržní podíl v počtu uživatelů AI hlasových asistentů ve Spojených státech a je předpovídáno, že čtvrtina vyhledávání nebude v roce 2020 už vyžadovat obrazovku. Co se tak nejvíce hledá? Běžné věci…
Alexa toho umí ale daleko víc…
Přes Alexu si objednáte třeba Uber, nakoupíte na Amazonu, poslechnete písničku a nově tato Echo mašina vstoupila i do business prostředí – Alexa for Business.
https://youtu.be/hPXS7rC1PWo
Takže kam to celé spěje?
Robotizace a automatizace
Nejbohatší podnikatelé 20. století využili zaměstnanců na minimálních mzdách, aby vybudovali svá imperia. V 21. století budou ale nejbohatší ti, kteří využijí robotů s nulovými mzdami.
A ani nemusíme chodit do vzdálené ekonomické historie. O inovátorech se obecně ví, že dělají z organizací o velkém počtu zaměstnanců ve středním managementu, organizace s malým počtem zaměstnaců v top management (a s vyšším platem).
Není to nic nového a platí to i pro Amazon. My jsme doposud neviděli nikoho tak dobrého… A proto na stejný objem businessu, kde Amazon potřebuje jednoho zaměstnance, tak Macy’s potřebuje dva. Pokud by byl retail zero-sum game, znamenalo by to v US ztrátu 50 tisíc pracovních míst.
Cílem Amazonu je nahradit v rovnici lidi za technologie. Což není špatně, jen se to děje v měřítku, které nám příjde skutečně neskutečné.
A abych zneužil výroku US prezidenta:
We’re gonna build the wall and Mexico will pay for it.
Tak pokud nepostavíte zeď, která zabrání vstupu robotů na vaše území, tak si moc nepomůžete, pane prezidente… Je to automatizace, která bude snižovat počet volných pracovních míst v US, ne levná pracovní síla.
Ok, konkrétněji…
Amazon testuje nový typ obchodů Amazon Go, kde člověka za pokladnou nenajdete, protože tam ani pokladna není. Prostě vejdete dovnitř, naházíte si věci do košíku a odejdete. Obchod ví co jste si koupili a automaticky vám stáhne peníze z účtu. A brzy se store optimisation (latinsky: snížení počtu pokladníků) budou věnovat i další retaileři. A právě proto se stal Jeff Bezos jedním z hlavních podporovatelů myšlenky základního nepodmíněného příjmu (universal basic income).
Nejspíš si říkáte, že je fajn, že takto důležitý člověk má takhle progresivní myšlenky. Jenže, když nejbohatší člověk na světě přemýšlí nad přerozdělením zisků veřejnosti, jinými slovy tím říká, že zničí takový počet pracovních míst a tak rychle, že nám nic jiného nezbyde…
Zero Click Ordering
Důsledkem výše zmíněné strategie (investovat do more for less, možnosti výběru, pohodlí nákupu a přidáné hodnoty pro zákazníka) pak je, že Amazon má s odběrateli služby *Amazon Prime tak intenzivní vztah, že si od nich koupí úplně cokoliv. Další krok tedy je přejít na AI a koncept Zero Click Ordering.
Alexa: Tome, co je Zero Click Ordering?
Tomáš: Jsem rád, že jsi se zeptala…
Je to další jasný krok, kam se Amazon podle mě vydá. Jednoho dne se vás Alexa prostě zeptá:
Alexa:Hele Tome, už se docela dobře známe. Milujeme tě a víme, že ty nás taky miluješ. Máme tady celou historii tvých nákupů a platební kartu. Víme taky, kde bydlíš a shodou okolnosti nejbližší náš sklad je od tebe sotva pár minut cesty… Co kdybychom ti prostě začali posílat věci ještě předtím, než ti dojde, že je potřebuješ?
Tomáš:Počkat, a co když se netrefíš co zrovna chci?
Alexa: Přivezeme ti dvě krabice. V jedné budou věci o kterých si myslíme, že je chceš a druhá bude prázdná. Věci, které nechceš, hodíš do druhé krabice a my si ji příště vyzvedneme…
Tomáš:Tak jo.
Tomáš: Alexo, chci na víkend do Itálie. Pošli mi 6 nabídek z půjčovny aut ve Florencii na mail. Alexo, mám radši Pilsner Urquell, než Staropramen. Už mi ho nevozte. Alexo, zariď mi cestovní pojištění do Asie na březen. Alexo, udělej mi rezervaci v Esce na dnešní večer a ať pro mě přijede Uber. Alexo, zjisti jakou knihu by chtěl můj brácha k narozeninám, kup ji a doruč. Alexo, převeď všechny moje peníze z Air Bank na Revolut…
Už asi chápete kam tím mířím… Všechny tyto podobné nákupy převedeme na Alexu a díky tomu se Amazonu zvednou průměrné roční tržby z uživatele Primu z $1300 na $6000.
A co dál?
Růst ceny akcií neskutečně zrychlí, překoná gravitační sílu Země a vyletí do hlubin vesmíru…
Jak si koupit firmu zadarmo
Amazon potřebuje růst a jedním ze způsobů jsou akvizice společností, které se jim z nějakého důvodu hodí. Jednou takovou společností byl i Whole Foods (high-end retailer s potravinami). Když Amazon 15. června 2017 oznámil, že se ho chystá koupit, mluvilo se o dalším geniální kroku Jeffa Bezose. Akvizice byla hned porovnávána s akvizicí Instagramu, když si ho Zuck koupil za pár šlupek…
Přestože Amazon oznámil, že Whole Foods bude stát $13.5 mld., nakonec ho získal zdarma. Trh si totiž po oznámení akvizice řekl, že je to docela dobrej nápad a během následujících 8 dní zvedl tržní hodnotu Amazonu o více, než byla hodnota akvizice.
Ale to ještě není konec příběhu…
V ten samý den se v důsledku oznámení akvizice snížila hodnota Walmartu o 5.8%, Krogeru o 7.1%, Targetu o 9.1% a Costco o 15.7%. Jinými slovy, nákup Whole Foods zaplatila Amazonu konkurence.
A ani tohle ještě není konec příběhu, protože Amazon toho umí daleko víc…
Jedi Mind Trick
Amazon je už tak silný, že umí níčit společnosti jen samotnou myšlenkou.
Stačí, aby Amazon vydal tiskovou zprávu o tom, že se chystá do dalšího odvětví a vysaje tak 10-20% tržní kapitalizace kterékoliv Fortune 500 společnosti, která je v tom odvětví podniká. Stalo se to už v pojišťovnictví a nedávno i ve zdravotnictví. A příště se to stane logistickým společnostem jako FedEx, DHL a UPS. Až Jeff oznámí, že má dostatečnou infrastrukturu a kapacitu doručovat zboží i za jiné obchody, uvidíme stejný pokles na hodnotách.
Alexa: Tome, zastav a vysvětli to prosím.
Tomáš:Ok, přemýšlejte o kapitálu jako o kyslíku. Tak jako my ho potřebujeme k existenci, tak stejně ho potřebují i společnosti. A Amazon je schopný ho vysát z místnosti, aniž by tam vůbec vstoupil. Navíc, když cena akcií Amazonu roste, cena akcií ostatních retailerů klesá. Protože to co je dobré pro Amazon, je špatné pro jeho konkurenci…
Storytelling is the new core competency
Hlavní kompetencí GAFA je podle mě storytelling.
To, že je vnímáme jako inovátory, vede k vyššímu EBITDA násobku a vyšší profitabilitě. To vede ke snížení nákladů na kapitál a ke schopnosti se vůbec stát inovátorem.
Můj táta byl ve svých společnostech zvyklý tvořit zisk. Růst meziročně o 30% a držet si pozitivní EBITDA marži okolo 30-40%. Když dnes příjdete za venture capital fondem, tak vám jeho manažer řekne:
Kluci, děláte to celé špatně. Dostaňte se na 30% negativní EBITDA marži a investujte tak, abyste rostli 70% YoY. Staňte se lídrem trhu a nebojte se utrácet za dodatečný růst. V důsledku vám exponenciálně poroste tržní hodnota.
Alexa: Proč?
Tomáš:Protože investoři a trh chtějí vidět leadership (viz. Tesla). Když ho vidí, leccos vám odpustí. Třeba i neschopnost dostát vlastním výrobním plánům nebo obrovské ztráty.
Tvořit zisk je jako droga. Jakmile ho jednou tvoříte, už není cesty zpět. A přesně to pochopil Jeff Bezos už v 90. letech…
Něco se změnilo…
Dříve GAFA šla společně proti konkurenci napříč sektory. Pokud nějaká společnost nestačila jejich tempu, GAFA ho zničila, koupila nebo z něj vysála kapitál. Teď si ale můžeme všimnout, že jeden z nich – Amazon, jde nejen po nových sektorech, jde na steč i po zbylých třech – Applu, Facebooku a Googlu.
Podle mého názoru se ze čtyř pomalu stává jeden. Amazon má lepší positioning – ve smyslu své dominance a připravenosti na budoucnost, než všechny ostatní společnosti (řekl bych v celé historii podnikání).
A tak otázkou na každého generálního ředitele je:
Jaká je vaše strategie proti Amazonu?
? Otázky
1 Myslíte si, že Amazon vstoupí do bankovního trhu i v Evropě?
2 Jak dostat Zero Click Ordering do bankingu?
* Amazon Prime – Amazon nabízí svým odběratelům sledování filmů a TV Shows (jako Netflix), poslech hudby (jako Spotify), čtení e-booků na Kindlu, poslech originální audio produkce, neomezenou zálohu fotek v cloudu a dopravu ZDARMA z jejich internetového obchodu. A to celé za $99/ročně.
** Omlouvám se za svoje nedovednosti ve Photoshopu.
Zdroje
1 Nasdaq
2 Statista
3 Y Charts
4 Bloomberg & Quartz Articles
5 A. Damodaran: Deconstructing Amazon Prime: Loss Leader or Value Creator?
6 S. Galloway: The Four
7 Nespočet rozhovorů s mým bratrem, Honzou Borýskem, Petrem Gábou a Ondrou Paličkou.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.