Proč má nový Thor špatné vizuální efekty? Může za to revoluční technologie i fungování Hollywoodu
Takzvaný The Volume nahrazuje zelená plátna velkými LED obrazovkami, což přináší nové možnosti, ale také prostor pro chyby.
Nový film Thor: Láska jako hrom, který minulý týden vstoupil do kin, je už jako několikátý snímek Marvelu v řadě kritizován za přílišnou sebeuvědomělost, nesoudržnost či plnění funkce reklamy na další projekty studia. Posílila u něj ale také jiná forma kritiky, zaměřená čistě na technickou stránku. Podle mnohých má totiž blockbuster za čtvrt miliardy dolarů vyloženě špatné vizuální efekty. Stojí za tím jak proces jejich tvorby, tak nová technologie, která má způsobit revoluci v Hollywoodu.
Technologie se jmenuje StageCraft, vznikla ve spolupráci kameramana Greiga Frasera s firmou Industrial Light & Magic (ILM) a herním enginem od Epic Games a dokáže nahradit zelená plátna. Pokud se ovšem nepoužije správně, může vyvolat nepříjemný efekt odděleného popředí s herci a pozadí s digitálně vytvořeným prostředím. A právě tím ve vysoké míře trpí čtvrtý Thor, jeden z prvních filmových blockbusterů, kde se nová technologie rozsáhle využívala.
StageCraft nebo The Volume (jak se označuje produkční set s aplikovanou technologií) je v základu jednoduchý. Místo aby se natáčela zelená či modrá plátna a prostředí se doplnilo v postprodukci, herci hrají před obřími LED obrazovkami, které přímo zobrazují to, co kolem nich ve finálním záběru má být. To je třeba prostředí cizí planety, vojsko válčících mimozemšťanů nebo třeba i skutečná lokace, kde je nepraktické či drahé natáčet.
Má to mnoho výhod. Herci si v The Volume už nemusí jen představovat, co je kolem nich místo zelených pláten. Stejně tak režisér a kameraman dostanou mnohem přesnější představu o finálních záběrech, takže se jim snadněji pracuje třeba při výběru správného úhlu. Použití obrazovek ale dalece přesahuje tato na první pohled zřejmá zlepšení.
Zaprvé – odstraňování zeleného či modrého pozadí je pro tvůrce vizuálních efektů mnohdy časově náročná a nudná práce, pro správné ořezání všech detailů totiž vůbec nestačí automatizovaný software. Další, ne-li ještě zásadnější aspekt je správné nasvícení herců. Zelené pozadí totiž na jejich oblečení, kůži i jakékoliv další objekty na place vrhá zelené odlesky, které v postprodukci není vůbec jednoduché odstranit.
Proto například helma pro natáčení filmu nemá čelní sklo nebo brýle jsou jen obroučky, do kterých se skla se správnými odlesky doplní až v počítači. Zásadním způsobem použití The Volume pomohlo při natáčení seriálu The Mandalorian, jelikož brnění hlavního protagonisty je poměrně lesklé. U zeleného plátna malá noční můra, u LED obrazovek se snadno získal skvělý výsledek díky správným barvám odlesků. Samozřejmě je v postprodukci stále třeba doladit mnoho detailů, práce se ale výrazně usnadní.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs