Proč mnoho evropských iniciativ na podporu žen v IT nefunguje? Je třeba začít od nejmladších dívek

Málo firem je ochotných podporovat vzdělávání nejmladších dívek. Právě u nich je ale třeba začít a budovat vztah k technologiím od útlého věku.

petrakotuKomentář

Foto: Aj Ty v IT

Petra Kotuliaková, zakladatelka neziskové organizace Aj Ty v IT

0Zobrazit komentáře

Potřebujeme víc žen ve světě IT. Potřebujeme vývojářky, programátorky a kodérky. O takových plánech, vizích, či dokonce snech slyšíme z technologického světa dlouhé roky. Platí to pro Českou republiku i zahraničí. Proč se podíl žen v IT v Evropě stále příliš nezvětšuje a co pro to můžeme udělat? O tom ve svém komentáři pro CzechCrunch píše Petra Kotuliaková.

Jako zakladatelka sdružení AjTyvIT.sk, které podporuje ženy a dívky v oblasti informačních technologií, má Petra Kotuliaková k tématu co říci. A rozhodně nevidí svět jen přes růžové brýle. Ve svém komentáři píše o tom, kde se dělají největší chyby, proč se v IT neprosazuje i přes celou řadu iniciativ více žen a co je potřeba změnit, aby se situace změnila.

***

Přemýšleli jste někdy nad tím, kolik iniciativ v Evropě podporuje ženy v technologiích? A jak jsou ve svém snažení úspěšné? Od roku 2012, kdy se touto problematikou zabývám, se počet žen na IT pozicích v rámci Evropy příliš nezvýšil. Čím to je? Co je potřeba dělat jinak, aby se to změnilo?

V daném roce se ve statistikách Evropské unie uvádělo, že počet žen na IT pozicích se pohybuje okolo 17 procent. Od té doby došlo jen k malému nárůstu – o dva procentní body. Čísla tedy zůstávají více méně stejná. A to navzdory pozornosti, která se tomuto tématu věnuje.

Kde je problém?

Jedním z důvodů nízké úspěšnosti iniciativ je jejich orientace na vysokoškolské studentky a ženy po studiích. I když přinášejí určité výsledky, stále řeší jen špičku ledovce. Jdou spíš po povrchu. Je to zároveň krátkodobé řešení, které sice přinese do sektoru více žen, ale nerozvíjí celou demografickou skupinu, respektive nevytváří potřebnou vrstvu dívek, které budou do IT postupně přicházet.

ajtyvit

Foto: Aj Ty v IT

Organizace Aj Ty v IT se zaměřuje i na nejmladší dívky

Je pochopitelné, že Evropská unie jako celek nedokáže pracovat s mladšími děvčaty. Ale orientací na projekty určené pro starší věkovou skupinu dává signál zemím, kde vidí priority a kam směřují zdroje. Existuje takzvaný souhrn vybraných iniciativ roku 2022 v oblasti vědy, výzkumu a vzdělávání, které EU sleduje.

Jsou mezi nimi například Cena EU pro ženy inovátorky, program EU WomenTech nebo portál pro monitorování rovnosti mužů a žen. Největší pozornost a zdroje tak směřují tam, kde nedokážeme problém zachytit v zárodku.

Je třeba začít u nejmladších

Je proto nevyhnutelné zaměřit tyto aktivity na výrazně mladší dívky (u nás pracujeme s děvčaty již od 8 let). V tomto věku je dovedeme podchytit ještě ve fázi, kdy mají o technologie zájem. Nabízíme několik různých aktivit, které je mohou k této oblasti přitáhnout a jejich zájem ještě více podnítit.

V soutěži Scratch Match dívky tvoří počítačové hry, zábavné animace nebo příběh v jednoduchém programovacím jazyku Scratch, přičemž na finále jsou ochotny cestovat s rodiči z druhého konce země. Na kreativním sobotním workshopu Scratchaton se zase naučí základy Scratche a během času, kdy dívky programují, snídáme s jejich rodiči a diskutujeme, proč a jak by měli podporovat svoje dcery v technologiích.

Vidíme, že workshopy pro základní školy jsou obsazeny okamžitě (na rozdíl od středoškolaček). Následně není třeba znovu vyvolávat zájem, protože ten přetrvává, dívky se opakovaně vrací na další aktivity. Podle aktuální studie Microsoftu ostatně rapidně klesá zájem o IT u dívek ve věku kolem 12 let. Práce s touto věkovou kategorií a se středoškolačkami je však náročná. Ať už z hlediska lidského, nebo finančního kapitálu, protože je potřeba s nimi být co nejvíce v kontaktu v rámci jejich škol a komunit.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zároveň pro menší organizace, které mají ztížený přístup ke zdrojům a neustále bojují o různá partnerství, je tato věková skupina takříkajíc „zakletá“. Málo společností je ochotných podporovat vzdělávání nejmladších dívek. Potřebují řešit svůj problém s nedostatkem IT expertů v daný okamžik, a proto upřednostňují podporu vzdělávání dospělých žen, kde získají absolventky ihned na otevřené pozice.

Upřednostnění tohoto krátkodobého řešení před dlouhodobým, kterým je výchova mladších dívek, je z hlediska byznysu logické. Nepřispívá však k dlouhodobému řešení nedostatku žen v technologiích ani k výchově nových talentů.

Zároveň platí, že lokální, menší projekty, které při řádově nižších sumách mají docela slušné výsledky, se poměrně těžko dostávají k evropským zdrojům, jež by jim umožnily škálovat, a tedy i zasáhnout větší území a replikovat výsledky. Tím, že tyto projekty vyrostly často zespoda a reálně mapují a reagují na lokální problémy, je jejich dopad i efektivita dost vysoká, protože citlivě vnímají skutečné problémy komunity.

Toxické ovzduší nutí k odchodům

Problém, kterému čelí mnohé západní země, spočívá také v tom, že mnoho žen po určité době IT sektor opouští. Důvodem je slabá podpora vedení firem a častokrát také „toxická“ kultura nevhodných komentářů, nedocenění či potřeba neustálého dokazování svých kvalit v porovnání s mužskými kolegy.

Firmy zároveň v současné snaze o diverzitu svých týmů zapomínají komunikovat zaměstnancům, co je vlastně jejich cílem, co jim má diverzita přinést. Ti často nabydou dojmu, že diverzita je něco, co jim „vezme“ některé výhody a dá je jiným, v tomto případě ženám.

Pokud jim nikdo nevysvětlí, že smíšené týmy mohou přinést větší hodnotu, a tedy i zisk, což se následně projeví v jejich hodnocení a příjmech, firma riskuje, že „starší“ týmy budou sabotovat jakékoliv snahy o podporu a větší zastoupení žen. Vytvoříme tím přesný opak toho, co chceme dosáhnout.

S produktem neuspěli a rozloučili se s celým týmem. Startup Study Hub ale našel novou díru na trhu

Jde o ukázku startupového nadšení. I když napoprvé se svým startupem úplně neuspěli, v krizi dokázali najít novou příležitost.

Peter BrejčákPeter Brejčák

studyhub-boxedStory

Foto: Study Hub

Zakladatelé Study Hub Štěpán Calta a Patrik Kruntorád

0Zobrazit komentáře

Uspěli v podnikatelské soutěži, rychle získali důvěru investora a pustili se do vývoje tržiště. Zakladatelé startupu Study Hub na něm propojovali lektory se zájemci o doučování, po osmi měsících jim ale došly prostředky na další rozvoj. Rozloučili se proto s celým týmem o sedmi lidech, na trhu ale našli novou díru – a teď po transformaci svého startupu chtějí změnit způsob, jak lektoři přistupují ke své práci.

„Obecně je problémem lektorů to, že učí příliš mnoho hodin za příliš málo peněz. To je problém hlavně studentů vysokých škol, kteří pak nemají dostatek času na přípravu doučování, materiálů a své vlastní studium,“ vysvětluje v rozhovoru pro CzechCrunch Patrik Kruntorád, jeden ze zakladatelů Study Hubu.

Startup se lektorům snaží pomáhat v tom, aby měli dostatek času právě na podstatné činnosti a zlepšování svého byznysu, ať už jde o profesionální lektory nebo studenty, kteří si takovým způsobem přivydělávají. Obecně doteď doučovatelé tráví hodně času administrativou – v organizaci své práce, kterou dělají na papíře nebo v Excelu, řeší hodně věcí naráz. Od fakturace a sledování toho, jestli mají zaplaceno, přes vymáhání peněz a komunikaci skrze e-mail, telefon, Messenger a další platformy až po rezervaci a ladění termínů či hledání platformy na spojení. To vše ručně.

„Podle našich interních dat, která jsme naměřili za několik tisíc odučených hodin lektorů, jim tato administrativa zabere až dvacet hodin měsíčně. To je šíleně moc,“ popisuje Kruntorád. Study Hub má právě s těmito procesy lektorům pomoct. Na jednom místě by tak měli umět vyřešit všechno od administrace přes samotné videohovory (na platformě fungují pomocí API propojení na Zoom a další) až rezervaci termínů.

studyhub1

Foto: Study Hub

Zakladatelé Study Hub Štěpán Calta a Patrik Kruntorád

„Study Hub je takzvaně all-in-one workflow řešení pro začáteční, poloprofesionální i profesionální lektory, kteří si v této oblasti budují vlastní byznys. Obecně totiž na organizaci své práce využívají nějaké generické systémy, jež nejsou přizpůsobené jejich potřebám. Profíci proto běžné používají pět až osm různých aplikací a nástrojů, aby pokryli své workflow,“ přibližuje Kruntorád.

Aby zakladatelé startupu lektorům nabídli co nejrelevantnější nástroj, spojili síly také s komunitou Digitální lektoři a díky jejich zpětné vazbě svůj produkt dále ladí. A aby byli lépe připraveni na dobývání trhu, Study Hub se zapojil do již ukončeného druhého kola naší Startup Academy, která má aktuálně otevřené přihlášky do třetího běhu, který odstartuje v září.

Z tržiště nástroj pro lektory

Začátek tohoto podnikatelského příkladu se ale nachází jinde. Patrik Kruntorád jako student vysoké školy hledal doučování španělštiny. S výsledky, které našel na internetu, ale spokojen nebyl. Většina takto zaměřených portálů totiž funguje na inzertní bázi, kde student zadá svoji poptávku a čeká, až se lektor sám ozve. Takový model způsobuje, že na samotné učitele je nedostatek referencí, jestli jsou opravdu dobří, hledání zabere hodně času, protože uživatel musí pořád jen čekat, a navíc ani dopředu neví, kolik takové doučování bude stát.

Díra na trhu tak byla zjevná. Kruntorád spojil síly se Štěpánem Caltou, Jiřím Brychtou a Jakubem Podrábským a společně se pustili do vývoje platformy, která by zmiňované problémy vyřešila. Se Study Hubem se přihlásili do soutěže organizované Podnikohospodářskou fakultou pražské Vysoké škole ekonomické, kde s nápadem obsadili druhé místo. Přímo mezi zástupci poroty našli i andělského investora – podnikatel Kamil Vacek do firmy vložil 140 tisíc eur, asi 3,5 milionu korun.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Startup tyto prostředky získal v loňském červnu a během léta se podnikatelská čtveřice pustila do vývoje tržiště, které bude spojovat lektory na jedné straně se zájemci o doučování na straně druhé. „Tržiště jsme spustili v září, už tehdy jsme registrovali nižší stovky lektorů. Hezky jsme rostli a největší špičku jsme měli letos v březnu, kdy se řešily přijímačky na vysoké školy. Za měsíc námi proteklo asi 400 tisíc korun,“ popisuje Kruntorád. Pak ale přišly první problémy.

„Zájem o doučování nám pak začal klesat, protože se nám téměř vůbec nepodařilo podchytit sezonu maturit,“ přiznává čtyřiadvacetiletý zakladatel Study Hubu. Klesající byznys pak vedl k nelehké situaci. Vývoj tržiště je obecně hodně nákladný, startupu se nedařilo najít dalšího investora a peníze na účtu postačovaly asi na dva až tři týdny provozu. Nezbývalo tak jiné řešení než zaměření firmy změnit.

„Na platformě jsme měli úspěšné lektory, kteří přímo u nás nehledali jen studenty, ale vyřizovali si také veškerou administraci. Díky tomu jsme zjistili, že mnohem větší potenciál je jinde než na tržišti a zaměřili jsme se na právě na workflow lektorů,“ popisuje Kruntorád. Kvůli docházejícím prostředkům tak startup ukončil celý vývoj tržiště a propustil všechny lidi z týmu, který včetně externistů čítal sedm hlav.

Nutnost prorazit v zahraničí

Aktuálně už tržiště Study Hub samovolně doznívá, tým mu nevěnuje žádnou pozornost a sám o sobě tak ani nepálí peníze. Místo toho nová platforma, která pomáhá lektorům s organizací jejich práce, teď registruje desítky platících zákazníků, což je podle tvůrců důkaz, že jsou ochotni za takový nástroj platit.

Cena za využívání Study Hubu je stanovena na 150 korun měsíčně, časem ale dojde na její navýšení od 15 eur (zhruba 360 korun) měsíčně a pro profesionálnější uživatele v rozmezí od 20 eur (zhruba 490 korun) výše – pravděpodobně podle potřeb lektora. Základní verze s ořezanými funkcemi ale bude uživatelům dostupná zdarma v rámci modelu freemium.

studyhub2

Foto: Study Hub

Zakladatelé Study Hub Štěpán Calta a Patrik Kruntorád

Díky těmto příjmům se startup aktuálně snaží budovat a prodlužovat ranvej, aby měl prostředky na další vývoj produktu a škálování. „V horizontu pár měsíců se budeme zaměřovat na Česko, abychom pokryli měsíční náklady. Paralelně s tím ovšem budeme koncept potvrzovat na zahraničních trzích a následně budeme expandovat do několika trhů. Podle našich analýz ale stejné problémy, které řeší lektoři u nás, trápí i ty za hranicemi,“ přibližuje Kruntorád.

Se změněným produktem a novými ambicemi se Study Hub opět chystá za investory, aby toto škálování mohl více nakopnout. Jak Kruntorád popisuje, najít investici v současné době – a hlavně pro projekt v oblasti takzvaného EdTechu, tedy ve vzdělávacích technologiích – je skutečně náročné.

„Aktivně se obracíme na zahraniční investory, EdTech v Česku nemá dobrou pověst. Všichni si myslí, že se ve vzdělávání nedají vydělat peníze. Navíc tady byl neúspěšný startup Blabu, což odrazuje i další investory,“ říká s odkazem na projekt zakladatele Petra Kováčika, který chtěl lidem pomáhat zlepšovat se v cizích jazycích, ale po dvou letech na trhu svou činnost ukončil. „EdTech ale jako odvětví roste po celé Evropě a na trhu jsou i jednorožci. My chceme vlnu zájmu využít a trhu nabídnout řešení, o které je opravdu zájem. První čísla nám to už ukazují,“ uzavírá Kruntorád.