Proč přemýšlet o investici do umění? Uchovává si hodnotu i v krizi, říká art specialistka Pulkertová
Ukládání peněz do obrazů je na vzestupu také v Česku. Umělecký svět představuje dobrodružství i zajímavou investiční alternativu.
V Česku se o sběratelství umění a investice do této oblasti zajímá stále více lidí, přesto je pro mnohé velkou výzvou. Vyžaduje totiž důkladnou znalost současného trhu s uměním, kvůli které má punc nedostupnosti. Do těchto vod se tak rozhodně nepouští úplně každý, kdo začne uvažovat o tom, jak chránit své peníze před inflací. S trochou pomoci se ale může umělecká sféra zpřístupnit mnohem širšímu okruhu zájemců. Právě o tématu investic do umění bude na naší konferenci Money Maker mluvit art specialistka J&T Banky Anna Pulkertová.
Mnoho lidí zbavily ostychu z uměleckého světa online aukce, které ve větší míře propukly zejména během pandemie – tehdy lidé začali přes internet nakupovat i větší a dražší díla. I tento fakt přispěl k tomu, že o investiční potenciál umění se v současné době v Česku zajímá stále více lidí. Podle průzkumu Art Report od J&T Banky nejčastěji nakupují české umění a stále zůstávají především v prostoru online aukčních domů, dalším oblíbeným prostředím jsou ale také ateliéry umělců.
„Nákupem díla z ateliérů umělců se člověk s největší pravděpodobností vyhne padělku a ještě má možnost daného umělce lidsky poznat a nahlédnout do jeho světa. Začínajícím sběratelům, kteří mají zájem o současné umění, bych tuto možnost tedy určitě doporučila. Je to dobrodružství, které může být zajímavou branou do světa umění,“ říká Pulkertová, která prozradí, jak do světa investic a umění proniknout, na velké investiční konferenci Money Maker, kterou CzechCrunch pořádá v úterý 29. listopadu v pražském Cubexu.
V Art Reportu, který letos poprvé vydala J&T Banka, uvádíte, že čeští sběratelé umění nakupují především české umění. Zahraniční sběratelé přitom takový lokální důraz nemají. Dokážete říci, čím by to mohlo být?
Jeden důvod tkví ve vývoji trhu s uměním v Česku, který je stále docela mladý. Po dlouhém přerušení, kdy byl omezován a kontrolován ze strany státu, se v 90. letech začal teprve postupně vzpamatovávat. První sběratelé/investoři do umění pak tíhli zejména k lokálním mistrovským dílům z období avantgardy či impresionismu. Tato díla zde byla na špičkové úrovni, ale ani zdaleka nedosahovala částek za díla srovnatelné kvality v zahraničí.
Možnost vlastnit vysoce kvalitní kousek umění s potenciálem značného zhodnocení v budoucnu pak udělal z tohoto segmentu velmi lákavou komoditu. Po roce 2000 přišla nová generace sběratelů, kteří se začali více zajímat i o poválečné a současné umění. Vybírali si především žijící autory, které bylo možné osobně v rámci naší malé republiky poznat.
Zmiňujete i velikost trhu. Ta tedy hraje roli i v současnosti?
Ano, český trh s uměním lze díky jeho malému rozsahu do hloubky dlouhodobě sledovat, mít představu o tom, jak se v něm jednotliví autoři pohybují, jaká díla jsou od nich k dispozici. Mnoho umělců stále nemá své galeristy a lze je tedy oslovit na přímo, což je pro některé sběratele příjemnější. V kontextu investice pak český trh v posledních letech – s krátkým propadem v době covidu – čím dále tím lépe performuje. Jsou na něm kvalitní díla, ale cenově se stále pohybuje pod zahraničním průměrem a je tedy snadnější na jeho nabídku dosáhnout bez toho, že by člověk v mnoha případech musel sáhnout hluboko do peněženky.
Jak významně staví český trh s uměním na osobních vztazích sběratelů s umělci?
V kontextu naší malé republiky je skutečně lehčí se osobně seznámit s žijícími umělci a umělkyněmi přímo v ateliérech. Zároveň se takto pořízená díla vždy pohybovala ve velmi rozumných částkách, v rámci různých osobních přátelství pak v ještě rozumnějších cenových hladinách, což trvá dodnes. To jsou dle mého primární důvody, proč čeští sběratelé tíhnou zejména k lokálnímu umění.
Máte pocit, že se v posledních letech v Česku věnuje sběratelství umění více lidí?
Za posledních deset let, kdy se v umění více pohybuji, vnímám v Česku velký posun. Ještě před několika lety jsme si v J&T Bance dělali menší průzkum napříč tuzemskou populací o vztahu k umění a vypadly nám z něj velmi neutěšené závěry. V posledních letech však vidíme velkou změnu. Originální umělecká díla začínají být znovu přirozenou součástí domácností, lidé z větších měst do svého kulturního života stále častěji začínají zařazovat i návštěvu galerií. Pořád nejsme na úrovni západních zemí, ale blížíme se. Čím dál častěji se na mě osobně či v rámci našeho Art servisu obracejí lidé a klienti, kteří chtějí pomoci s tím, jak začít sbírat umění či do něj začít investovat. A lze tento trend vidět i na stále rostoucím trhu s uměním.