Prodali úspěšnou jazykovku a založili pekárnu. V Zrno Zrnko upečou přes tisíc bochníků chleba denně
Jakub Štefeček a Ondřej Kuchař zvažovali po prodeji jazykové školy investovat do nějakého startupu. Místo toho se ale rozhodli rozjet vlastní pekárnu.
V nuselské základně řemeslné pekárny Zrno Zrnko to žije v jakoukoliv denní či noční hodinu. Pekařina je totiž řemeslo, které nikdy nespí, zejména tehdy, když v pecích chystáte nejen chléb, ale i croissanty, koláče, štrůdly, rohlíky – takřka každé slané a sladké pečivo k snídani nebo i odpolední svačině. Za úspěšným projektem přitom stojí podnikatelé, kteří byli ještě před třemi lety pekařinou zcela nepolíbení. Ondřej Kuchař s Jakubem Štefečkem do kvasem provoněného podnikání vkročili poté, co prodali úspěšnou jazykovou školu a rozhodovali se, co dál dělat.
Když se s Ondřejem Kuchařem setkáváme v obklopení voňavých chlebů, které pekaři v zázemí Zrno Zrnko přenášejí do ošatek, aby pomalu kynuly, divím se, že podnik funguje teprve dva a půl roku. Pobočky řemeslné pekárny totiž v Praze vyrostly jako houby po dešti, člověk má tak pocit, že si do nich pro čerstvé pečivo může zajít už mnohem delší dobu.
„Začali jsme v září 2021, s druhou vlnou covidu,“ ujišťuje Ondřej Kuchař. Od první chvíle byl podle jeho slov koncept Zrno Zrnko navržen tak, že v Nuslích vyroste základna pro středně velkou řemeslnou pekárnu, která bude zásobit síť vlastních poboček. „Před pěti lety byly všechny řemeslné pekárny malinké, dělaly pár chlebů. Když jsem chtěl dobrý chléb, jezdil jsem do Karlína, ale říkal jsem si, že lidé přece žijí i jinde než v Karlíně,“ směje se. Potenciál na trhu tak rozhodně byl.
Jenže jak Ondřej Kuchař a jeho byznysový partner Jakub Štefeček přišli na to, že začnou podnikat právě v pekařině, když téměř dvacet let budovali jazykovou školu James Cook Languages? Zjednodušeně by se dalo říct, že šlo o souhru více okolností. Svůj první podnik založili v době, kdy studovali na vysoké škole – Kuchař práva a Štefeček IT –, čistě proto, aby si přivydělali. Z přivýdělku se ale stala plnohodnotná firma, ve které měli po osmnácti letech téměř tisíc lektorů, působili ve třech zemích a dostali se na obrat 200 milionů.
V roce 2018 oslovili dvojici podnikatelů investoři Vladimír Schmalz a Milan Procházka s tím, že by od nich chtěli jejich jazykovku koupit. „Bylo to v době, kdy jsme si říkali, že bychom mohli zkusit ještě něco nového, změnit práci. Přece jenom jsme byli skoro dvacet let v jedné a lidé čas od času práci změní. Když jsme jazykovku prodávali, domluvili jsme se s Jakubem, že do dalšího podniku půjdeme spolu, ale nevěděli jsme do čeho,“ vypráví Kuchař.
Pekárna místo startupu
Chvíli přemýšleli nad tím, že investují do nadějného startupu, neobjevili ale nic, co by je dostatečně oslovilo. Pak se začali bavit o tom, jak se v posledních letech zvýšila úroveň gastronomie v Česku a že se pozitivní proměna týká i pekařiny, i když je zatím pozvolnější. Shodli se, že by mohli rybníček malých řemeslných pekáren rozvířit a založit si pekárnu vlastní, jen s kapacitou přesahující tisíc chlebů denně. Našli pro to ideální prostory v Nuslích, kde mohli umístit nejen pekařské zázemí, ale i kanceláře a kavárnu s prodejnou pečiva.