Prodej Twista beru jako úspěch. S novým majitelem se konečně můžeme podívat Klarně do očí, říká Michal Šmída

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

smida-boxed

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Michal Šmída, zakladatel a šéf startupu Twisto

0Zobrazit komentáře

Před osmi lety se Michal Šmída po návratu ze zahraničí, kde studoval a pak pracoval v největších bankách, rozhodl, že změní, jak se platí na internetu. Svět tehdy vypadal úplně jinak než dnes a jeho startup Twisto se rozhodl prokopat cestu takzvané odložené platbě, která měla zničit tolik oblíbenou i tolik proklínanou dobírku. Letos za jeho firmu zaplatil australský konkurent zhruba 2,5 miliardy korun a čtyřiatřicetiletý Šmída se těší, jak se teď opět vydá do celého světa.

„Je to po osmi letech další kapitola, kdy se z Twista jakožto dosud středoevropského hráče stává hráč globální. Spojení se Zipem nám otevírá brány nejen do západní Evropy a na velké trhy, ale také se konečně po těch letech můžeme podívat Klarně do očí,“ vypráví v novém díle CzechCrunch Podcastu Šmída s narážkou na jednoho z největších hráčů v oboru, kterým se při zakládání Twista sám inspiroval.

Kolem roku 2013 vypadaly jinak světy financí, internetu i startupů, tedy minimálně v Česku. Svůj podnikatelský projekt rozjížděl Michal Šmída pod dozorem investičních fondů Enern a Miton, zatímco Tomáš Čupr tehdy rozjížděl Slevomat (a sám do Twista investoval) a všichni společně ještě s několika dalšími kolegy psali tuzemskou startupovou historii.

Z Twista se nakonec vyklubal finančně-technologický startup, který dnes umožňuje odložit platbu při nákupech na internetu i v kamenných obchodech a k tomu nabízí další finanční služby. A po spojení s australským konkurentem, který patří mezi přední světové hráče právě v oboru odložených plateb, ho čekají nové výzvy. „Teď jdeme bojovat globálně,“ těší se Šmída. Nový díl CzechCrunch Podcastu si můžete pustit v přehrávači níže nebo ve vašich podcastových aplikacích, včetně Spotify, Apple Podcastů a Google Podcastů:

O čem dalším byla v podcastu s Michalem Šmídou řeč?

***

Jelikož byl rozvoj Twista kapitálově velmi náročný, musel Michal Šmída během let získat mnoho investorů. Když se nyní firma prodávala, bylo celkem přes dvacet prodávajících entit, od bank přes pojišťovny až po individuální investory z celého světa. „Z tohoto pohledu byla celá transakce poněkud stresující a zabralo to několik měsíců práce, ale nakonec všichni investoři odchází s pěkným výnosem,“ popisuje detaily několikamiliardového obchodu Šmída.

Zakladatele Twista těší, že po spojení s australským Zipem, který je kótovaný na burze, se bude z Prahy budovat globální produkt. Zip ostatně v poslední době koupil několik podobných firem také třeba ve Spojených státech či Saúdské Arábii, kde se chystá rovněž uspět, a všude se chce měřit s těmi největšími hráči. Mezi ty nejvýznamnější patří původem švédská Klarna, která je aktuálně i nejhodnotnějším evropským startupem.

„Když jsme začínali, podobných firem globálně tolik nebylo. Existovala Klarna, PayPal a ten samý měsíc jako my začal fungovat i Zip, což je velká náhoda. Na světě bylo možná pět hráčů a Twisto bylo mezi nimi. Dnes už jich jsou minimálně desítky,“ popisuje situaci na trhu Šmída s tím, že však očekává zásadní konsolidaci, kterou nyní potvrdil i prodej Twista. Přestože by se podle jejího zakladatele firma možná dokázala prodat i za více peněz, mnohem důležitější jsou prý podmínky transakce.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Více než dvě stovky zaměstnanců Twista bude nadále pracovat na technologické platformě, kterou v Praze během osmi let vyvinuli, což je dle Šmídy poměrně unikátní. Navíc se Praha stane vstupní bránou australského dravce do Evropy. „Náš prodej beru jako úspěch. Zip teď bude do Evropy, potažmo do Prahy investovat poměrně zásadní peníze. Navíc globálnímu hráči pomůže expandovat napříč Evropou česká firma, ne německá nebo anglická,“ říká šéf Twista.

Dalším benefitem celé transakce je podle Šmídy i skutečnost, že si spolu s ním ještě několik dalších členů týmu vydělá slušné peníze, které se v ideálním případě investují zpět do tuzemského ekosystému a pomohou na svět dalším startupům. V průběhu let se u Twista často mluvilo také o tom, zda zakladatelům nezbyl ve firmě po vstupu dvou desítek investorů příliš malý podíl. Šmída přiznává, že dnes už by šel patrně trochu jinou cestou, ale zároveň připomíná, že startupy tehdy vznikaly jinak než dnes.

„Nazval bych to velkou školou. Tehdy jsme začínali v podhoubí Enernu a Mitonu a to úvodní nastavení bylo více inkubační. Jako management jsme si pak před několika let část podílu odkoupili zpět. Se Zipem jsme si ale nastavili pro náš tým zajímavé podmínky, dnes držíme jeho akcie a věříme, že budou dál růst,“ říká Šmída. V podcastu popisuje i to, čím okouzloval investory, proč je na začátku nebylo jednoduché přesvědčit, a vzpomíná také na rady svého otce, známého bankéře Petra Šmídy.

Co mu dala studia ve Spojených státech, Rusku a Londýně? Proč se při práci ve velké bance Barclays přesvědčil, že je to práce, kterou nechce dělat, ale pomohla mu k vlastnímu podnikání? A proč bylo Twisto na začátku možná příliš naivní a ne tolik ambiciózní? O tom všem hovoříme s Michalem Šmídou v novém díle CzechCrunch Podcastu, který můžete poslouchat na Spotify, Apple Podcastech a Google Podcastech i ve svých oblíbených podcastových aplikacích.

Je až šokující, co se nám povedlo udělat. Zakladatelé českého startupu Stories vypráví svůj velký datový příběh

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

stories-boxed

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Peter Fedoročko, Filip Doušek a Vojta Roček, zakladatelé startupu Stories

0Zobrazit komentáře

Zakladatelé tuzemského startupu Stories se před lety rozhodli změnit svět datové analytiky a do velké míry se jim to podařilo. „Je až šokující, co se nám povedlo udělat,“ říká hned na úvod velkého rozhovoru Filip Doušek. Jeho upřímná hláška je nejlepším lákadlem na nový díl našeho podcastu, ve kterém spolu s Vojtou Ročkem a Peterem Fedoročkem popisují svůj velký datový příběh, v němž nechybí vypjaté chvíle ani obří prodej do rukou americké korporace.

Trojice datových analytiků založila v roce 2016 startup Stories. Dali dohromady desítky let zkušeností ze světa dat a vymysleli nástroj, který v té době prakticky neměl obdoby. Z nepřehledné spleti dat vytvářel srozumitelné příběhy, na nichž se jednoduše ukazovaly klíčové metriky, příležitosti nebo hrozby. Zní to jednoduše, ale vymyslet všechny algoritmy tak, aby fungovaly, nebylo vůbec snadné. Už jen pomyslet na podobné řešení chtělo prý v té době kuráž.

„Já to vždy shrnuji do anekdoty, kdy jsme seděli u piva a bavili se o tom, že roboti nahradí úplně všechny kromě nás, protože my jsme přeci datoví analytici, máme velmi intuitivní a složitou práci, a tak nás nemůže nikdo nahradit. A po čtyřech pivech jsme vymysleli algoritmus, který to udělal,“ usmívá se druhý spoluzakladatel Vojta Roček.

V podcastu si povídáme o jejich rychlé startupové jízdě, o tom, jak jim krátce po založení začaly chodit nabídky na odkup a jak to nakonec celé dopadlo. Stories si nakonec vybrali americkou společnost Workday, se kterou vyjednali skvělý deal, a nyní trojice zakladatelů svůj datový příběh pomalu končí. Nový díl CzechCrunch Podcastu si můžete pustit v přehrávači níže nebo ve vašich podcastových aplikacích, včetně Spotify, Apple Podcastů a Google Podcastů:

O čem dalším byla v podcastu s Filipem Douškem, Vojtou Ročkem a Peterem Fedoročkem řeč?

***

Data jsou stále zásadnější součástí našich životů. Firmy díky nim vylepšují své produkty, hledají nové příležitosti a rostou. Ve Stories si ale před lety řekli, že tak, jak se s nimi do té doby pracovalo, je vlastně zastaralý model, a chtěli to změnit. „Tehdy chtělo mít odvahu říct, že to, čemu se říká datová analytika, je starý model, který funguje pořád stejně už deset let, a my máme úplně jiný přístup,“ vzpomíná Filip Doušek.

V malém týmu se pustili do programování a fungující řešení bylo brzy na světě. „Než jsme se my tři potkali, bývalým šéfům v předchozím zaměstnání jsem navrhoval, že bychom mohli analytiku, kterou děláme, automatizovat. Tehdy mi řekli, že je to nereálné a ať se věnuji své práci. Po šesti letech teď vidí výsledek sami,“ usmívá se třetí ze spoluzakladatelů Peter Fedoročko s tím, že všem, kteří mají skvělý nápad, doporučuje, aby si šli za svým a nenechali se odradit.

O tom, že se svým řešením kápli na něco zajímavého, zjistili zakladatelé Stories de facto záhy. Jakmile se začali ukazovat na prvních konferencích, jevili o ně zájem ti největší světoví hráči, kteří s daty pracují nonstop. Když jim pak na jejich první americké konferenci, již pořádala výzkumná a poradenská společnost Gartner, několik firem okamžitě dalo nabídku na odkup, Doušek a spol. věděli, že je to příležitost, kterou musí chytit za pačesy.

stories2016

Foto: Stories

Zakladatelé Stories v roce 2016

„Bylo to extrémně rychlé. Koupili nás dva roky po založení, navíc jsme na celém dealu dělali už prakticky rok předtím. Vždy jsme vnímali, že je logické spojit se s nějakou firmou, která je silná v obchodu s korporáty,“ přitakává Filip Doušek. Nakonec se domluvili se společností Workday, kterou do té doby prakticky neznali. „Když nás poprvé oslovili, tak já jsem se třeba ptal, co je to Workday. V životě jsem o nich do té doby neslyšel,“ směje se Roček.

V podcastu všichni popisují, jak náročná byla vyjednávání, jak ovlivňovala chod firmy a jak velké bylo riziko, že to celé po úporném jednání nedopadne. Při vyjednávání se zástupci Workday pak samozřejmě byla klíčová částka za kompletní akvizici. „S klukama jsme se dohodli, za kolik chceme firmu prodat. Jeden právník ze Silicon Valley mi řekl, ať při vyjednávání řekneme dvojnásobek. Tak jsme řekli dvojnásobek. Byl to strašný moment,“ vzpomíná dnes již s úsměvem Filip Doušek.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Workday nebyla jediná firma, která měla o Stories zájem. V jednu chvíli se pražský startup bavil s vícero zájemci. Když pak pokročila jednání s Workday, což je jedna z největších amerických softwarových firem s tržní kapitalizací kolem 74 miliard dolarů, šlo do tuhého. Zakladatelé Stories se dostali pod tlak a museli sehnat peníze na právníky, což mohlo při nejhorším scénáři ohrozit celou firmu. Prodej nakonec vyšel a propojení velmi mladého a dravého startupu s obří korporací mohla začít.

„Po akvizici a nástupu do korporátu mi brutálně stouplo množství stresu, které jsem měl. Netušil jsem, že je to po jízdě ve Stories ještě možné, ale pořád to gradovalo. Najednou jsme byli zodpovědní za to, že doručíme, co jsme slíbili, a to nejen vůči sami sobě, ale i dalším, kteří v tom byli s námi,“ popisuje Vojta Roček.

Proč podle něj nehraje u velkých korporací cena akvizice zas takovou roli? Co se při tříletém působení v amerických korporátních strukturách naučili? A co chystají zakladatelé dál? Nový díl CzechCrunch Podcastu s Filipem Douškem, Peterem Fedoročkem a Vojtou Ročkem můžete poslouchat na Spotify, Apple Podcastech a Google Podcastech i ve svých oblíbených podcastových aplikacích.