Programovat bude i paní za přepážkou, říká v podcastu David Pavlík, který prošel SpaceX a Netflixem

Představujeme TechCast. Nový podcast z dílny CzechCrunche poodhalí pozadí technologií, které definují dnešní svět.

nahledova-fotka-do-red-vykopavaciho-cl-1

Foto: CzechCrunch

David Pavlík prošel Netflixem i SpaceX, nyní působí v ShipMonku

0Zobrazit komentáře

Životopis Davida Pavlíka je jako ze žurnálu. Z Brna putoval do Microsoftu a přes Amazon se dostal až do Netflixu a SpaceX. Pak se vrátil do české letenkové služby Kiwi.com a teď už druhým rokem pomáhá coby jeho technologický ředitel s rozvojem globálního logistického startupu ShipMonk českého miliardáře Jana Bednáře. I proto jsme si Davida Pavlíka pozvali do prvního dílu našeho nového podcastu TechCast.

Přestože se David Pavlík věnuje práci v technologických firmách už téměř dvě dekády, podle svých slov se pořád učí něco nového. A zejména v jeho současném působišti v ShipMonku je práce takzvaného CTO velmi pestrá a sahá od korporátního IT nebo interních aplikací až po manažerské úkoly.

„Ve SpaceX jsme zase často rozebírali problémy na matematicko-fyzikální základy. Vzpomínám si, jak jsme měli vypustit raketu s nákladem pro Mezinárodní vesmírnou stanici. A deadline byl jasně daný. Pokud bychom ji vypustili později, prostě by tam nedoletěla kvůli konstelaci Slunce a Země,“ popisuje Pavlík pestrost jedné ze svých bývalých štací.

V Netflixu byl pak třeba i u toho, když se zrodil fenomén takzvaného binge watchingu – tedy zhlédnutí celých řad seriálu najednou. „Seděli jsme u našeho interního systému a sledovali, za jak dlouho první divák dokouká celou první řadu House of Cards,“ vzpomíná v podcastu.

Zmiňuje v něm také svůj názor na to, jestli je budoucnost technologií v takzvaných low-code platformách. I díky nim by mohla výrazně vyrůst „programátorská obec“, jak Pavlík skupinu lidí, kteří kódují, nazývá. Dokonce věří, že by tak mohli jednou umět programovat a automatizovat i paní za přepážkou v bance nebo pracovník ve skladu. Je přesvědčený, že by to mohlo být stejně snadné jako například postavit základní webovou stránku. Zatímco před lety k tomu bylo třeba umět programovací jazyk, dnes je to záležitost na pár minut.

Náš nový podcast TechCast je však formát, v němž probereme i řadu dalších témat. Za uživatelsky příjemnými aplikacemi, weby i gadgety často stojí bezesné noci mnohých programátorů, inženýrů, konstruktérů či designérů. Právě na tvorbu a fungování technologií, které definují dnešní dobu, se zaměříme.

Nahlédneme také do pozadí algoritmů, díky kterým jsou služby, jež využíváme, tak zdánlivě jednoduché a automatizované. Každý, kdo měl tu čest s tvorbou aplikace, webu nebo jakéhokoliv kódu, totiž rychle pozná, že v IT se ve skutečnosti nic neděje automaticky.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pod taktovkou moderátora Ladislava Vaška se na nový díl můžete těšit jednou měsíčně. Přibližně ve čtyřiceti minutách TechCast pomůže také s orientací v populárních termínech, jejichž skutečný význam je často srozumitelný jen hrstce vývojářů.

V prvním dílu se dozvíte:

  • Jak kódování Davida Pavlíka ve SpaceX ovlivňovaly fyzikální zákony.
  • Jak sledoval začátek fenoménu binge watchingu v Netflixu.
  • Na co v ShipMonku používá s týmem takzvané low-code platformy.
  • Jestli je třeba jít na vysokou nebo s jakými školami kombinovat technický obor.
  • Jak přistupuje k práci nehledě na firmu.

Odebírejte TechCast na Spotify, Apple Podcastech, Google Podcastech nebo si ho poslechněte na YouTube.

Netušili jsme, že to bude tak velké, říká šéfka českého Waterdropu. Chceme, aby lidé pili zdravě

Cílem firmy je motivovat lidi po celém světě k pití čisté vody a dodržování pitného režimu. Slyší na to i investoři.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

navratilova

Foto: Waterdrop

Kateřina Navrátilová, šéfka Waterdrop CEE

Pít více vody a motivovat k tomu všechny ostatní. S takovou misí se začala před lety v Rakousku nenápadně rodit značka Waterdrop, která dnes patří k nejrychleji rostoucím firmám v Evropě a lví podíl na tom mají i Češi. Když byl totiž projekt, jehož součástí jsou i kapsle ochucující kohoutkovou vodu, v plenkách, rozhodla se ho v rozvoji podpořit brněnská agentura Authentica. Do čela tuzemské pobočky se pak postavila Kateřina Navrátilová a v podcastu popisuje, jak velká jízda to od té doby je.

Poprvé ochutnala kapsle Waterdrop v roce 2017, když s rakouskou firmou navázala spolupráci zmíněná Authentica. V ní Kateřina Navrátilová působila jako key account manažer a společně se šéfem Miroslavem Hanákem se jim myšlenka zalíbila natolik, že se do toho opřeli ve velkém. Založili dceřinou pobočku, která dnes obhospodařuje celý region střední a východní Evropy a letos míří v tržbách přes sto milionů korun. Zdá se, že je přitom Waterdrop pořád na začátku.

„Tehdy jsme vůbec neměli páru, jaké velké to nakonec bude. Věřili jsme, že Waterdrop má velký potenciál, ale to, že bychom mohli dosahovat takových obratů a mít takovou návratnost, s tím jsme nepočítali,“ popisuje v CzechCrunch Premium Podcastu Kateřina Navrátilová. První investované miliony do rozjezdu firmy se totiž vrátily během pár měsíců a od té doby už funguje soběstačně. Společně s rakouskými kolegy navíc pracují i na dalších projektech, které mají mířit k ultimátnímu cíli – aby lidé po celém světě pili více vody.

V novém díle CzechCrunch Premium Podcastu se s Kateřinou Navrátilovou bavíme také o tom, jak unikátní tuzemská struktura Waterdropu vznikala, proč pro ni ekologie není jen prázdným buzzwordem a proč jsou vlastně kapsle, které ochucují vodu, tak zajímavé. Pustit si ho můžete v přehrávači níže nebo ve vašich podcastových aplikacích, včetně Spotify, Apple Podcastů a Google Podcastů:

O čem dalším byla v podcastu s Kateřinou Navrátilovou řeč?

***

Rozpustné kapsle od Waterdropu pro ochucení vody mají podporovat pravidelný pitný režim a také zbavovat svět plastových lahví. Před několika týdny získala rakouská firma od investorů 60 milionů eur, tedy zhruba 1,5 miliardy eur, díky kterým chce ještě zrychlit svůj růst a také posílit ekologické iniciativy. „Ročně se vyprodukuje více než 500 miliard plastových lahví, to není udržitelné. Každá naše kapsle ušetří 98 procent nejen plastu, ale také oxidu uhličitého, protože nepřevážíme vodu, ale jen kapsle,“ říká Navrátilová.

Zatímco regionální pobočka, kterou řídí, letos míří na obrat ve výši 4,5 milionu eur (110 milionů korun), mateřský Waterdrop má v plánu pokořit 130 milionů eur (3,2 miliardy korun). Britský deník The Financial Times ho ostatně tento týden zařadil mezi nejrychleji rostoucí firmy v Evropě. Podle Navrátilové je přitom mikrodrink, jak rozpustné kapsle nazývají, teprve začátek. Waterdrop chce nabízet i filtrační řešení a další produkty, které mají lidem zlepšovat život a zajišťovat zdravou vodu. Ne každý si ji totiž může napustit doma z kohoutku.

waterdrop

Foto: Waterdrop

Waterdrop vyrábí rozpustné kapsle pro ochucení vody

„V 1,5 litru ochucené citronové vody může být až patnáct kostek cukru. Kapsle slouží jako přechod mezi slazenými nápoji a čistou vodou, která má být cílem. Ne každému ale automaticky chutná,“ popisuje Kateřina Navrátilová, která původně studovala zahradní architekturu. Ve Waterdropu se dnes s kolegy snaží zákazníky motivovat k tomu, aby dodržovali pitný režim, který je pro fungování těla důležitý, ale zdaleka ne každý ho plní.

„Zákazníci nám často říkají, že si neuvědomili, že nepijí často, dokud si to nezačali hlídat nebo měřit. Obecné pravidlo je, že na každých patnáct kilogramů váhy přichází půl litru tekutiny za den,“ zmiňuje Navrátilová. Dehydratace totiž neovlivňuje jen činnost orgánů, ale třeba i fungování mozku a tím pádem i naši kreativitu či schopnost soustředit se. A pokud se jde člověk napít, až když má pocit žízně, už se prý měl správně napít alespoň deset minut předtím.

james-bond

Přečtěte si takéJe tu nový James Bond. Trailer na 007 First Light ukazuje zrod agentaJe tady nový Bond, James Bond. V prvním traileru uvidíte, jak se z drzého mladíka stává agent 007

Co dalšího ve Waterdropu chystají? Jak chtějí dál zlepšovat životy svých zákazníků a jak jsou na tom velké společnosti s eliminováním plastů? O tom všem se s Kateřinou Navrátilovou bavíme v novém díle CzechCrunch Premium Podcastu, který můžete poslouchat na Spotify, Apple Podcastech a Google Podcastech i ve svých oblíbených podcastových aplikacích.

Partnerem článku je společnost Waterdrop. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.