Projekt spojující izolované matky se stal nejlepší mladou mobilní aplikací v AppParade

Mezi desítkami projektů uspěly v AppParade Mamio, Zásilkovna či Qerko. Pozornost si získala i veterinární tlappka či Nepanikař pro psychickou pomoc.

Iva BrejlováIva Brejlová

Mamio

Foto: Mamio

Tým stojící za aplikací Mamio

0Zobrazit komentáře

Bojuje proti osamocení u skupiny lidí, u níž se toto téma veřejně příliš neřeší. A přesto dosavadní zájem ukazuje, že si tato aplikace našla velký prostor k uplatnění. Projekt s názvem Mamio spojuje matky s potenciálními kamarádkami v okolí a využívá pro to algoritmus, který rozhoduje podle lokace, zájmů či věku jejich dítěte. Aplikace cílí na ženy, jež podle jejích tvůrců potřebují podporu, které se jim ale nedostává. A právě se stala aplikací roku v kategorii Starters soutěže AppParade.

„Máme kolem sebe spoustu kamarádek s dětmi, které se nám svěřovaly s tím, že se v mateřství cítí izolovaně, a chtěly by mít silnější podpůrnou komunitu. Divily jsme se, že u nás ještě neexistuje žádná moderní platforma, která by problém sociálního života v mateřství nějak řešila. Tak jsme se rozhodly ji vytvořit,“ říká Laureen Hollge, spoluzakladatelka Mamio. Za projektem stojí kromě ní Johana Šperlová, Martina Kavanová a Karel Hrdina.

Mamio o sobě tvrdí, že je první mobilní platformou určenou jen pro ženy. Jednak totiž otevírá témata specifická pro ženy a matky, která nechtějí řešit ve skupině s muži. A pak je tu skutečnost, že se soustředí na izolaci spojenou s rodičovskou dovolenou. Ta se v Česku aktuálně týká z 98 procent žen. Než se to změní, chce Mamio nabídnout matkám prostor propojit se s dalšími ženami, které prožívají stejné problémy a pocity.

Aplikace už vyvolala velkou odezvu – když tvůrci oznamovali oficiální spuštění, říkali, že na ni čekalo přes dva tisíce žen, které se zapsaly mezi první uživatelky. Tým prošel akcelerátorem Start it @ČSOB a příští rok je v plánu rozšíření do zahraničí a vytvoření sítě pro miliony žen.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Už dávno nevznikají pouze aplikace napsané za jednu noc a pro srandu,“ říká Vratislav Zima, CEO vývojářské společnosti MeguMethod, která AppParade pořádá.

Vedle kategorie Starters, kde zvítězil právě projekt Mamio, se vyhlašovala také kategorie Runners, v níž získala první místo pro nejlepší aplikaci Zásilkovna. Cenu diváků si odneslo Qerko, které dokáže zajistit návštěvníkům restaurací, aby sami zaplatili, případně si obnos mezi sebou rozdělili a bez kontaktu s obsluhou sami z podniku odešli.

„Hodnotili jsme, jak má daná aplikace postavený byznys model a schopnost řešit problémy cílové skupiny,“ popisuje Zima. „Aplikace Mamio nás zaujala dlouhodobou přípravou a znalostí cílové skupiny. Zásilkovna zase dává byznysově obrovský smysl a raketově roste,” doplňuje.

appparade

35. vydání AppParade

Při představování projektů zazářily také digitální finanční poradce v kapse Safe by Frenkee. Dalším ze Starters byla FlyAway, která upozorňuje uživatele na nové akční letenky z rezervačních systémů aerolinek. Potlesk sklidila tlappka poskytující veterinární pomoc s možností konzultace s veterinářem nonstop. Mezi aplikacemi působícími na trhu více než tři roky se prezentovala Nepanikař, která nabízí první psychickou pomoc zdarma prostřednictvím mobilní aplikace, nebo Settle Up na správu skupinových výdajů.

V AppParade, jíž je CzechCrunch mediálním partnerem, tvořili odbornou porotu Vratislav Zima (CEO pořádajícího studia MeguMethod), Oldřich Bajer (investor a konzultant z Frida Holding), Ondřej Krátký (spoluzakladatel a CEO Liftaga), Dalibor Pulkert (CEO a majitel Outboxers) a Luboš Paroulek (UX designer z O2 Czech Republic). Aktuálně se konal 35. běh soutěže, do kterého se přihlásilo několik desítek projektů, osm z nich se dostalo do finále a utkalo v kategoriích Starters a Runners.

Za AppParade stojí česká společnost vyvíjející mobilní i webové aplikace MeguMethod. Studio má za sebou více než třicet aplikací s dopadem na miliony uživatelů na šedesáti světových trzích. Kromě pořádání AppParade, jejímž prostřednictvím chce přispět k rozvoji tuzemských talentů, se firma zasazuje také o digitalizaci českého státu prostřednictvím Asociace softwarových agentur.

Česká vesmírná mise dostala nové miliony. Projekt vedený brněnskou firmou hodlá prozkoumat Měsíc

Společnost TRL Space má velkolepé plány a nejen proto, že její mise má být vůbec první pod hlavičkou ESA vedená firmou ze střední či východní Evropy.

Iva BrejlováIva Brejlová

Petr Kapoun

Foto: TRL Space

Petr Kapoun dřív šéfoval pobočce SAB Aerospace

0Zobrazit komentáře

Má to být zhruba 200kilogramová sonda s několika neobvyklými úkoly. Když se vše podaří, odpoví na několik otázek ohledně Měsíce a určí stáří měsíční vulkanické aktivity. Jako vůbec první má zmapovat jeskynní systémy tohoto zemského souputníka. A pak je tu ještě jeden důležitý úkol, byť ho ve vesmírných směrnicích a dokumentaci k téhle cestě vůbec nenajdete. Mise Lugo má ukázat, že mezinárodní úsilí může vést také firma ze střední a východní Evropy a konkrétně z Česka. Projekt vedený brněnskou společností TRL Space potvrdila Evropská vesmírná agentura a poslala mu nové miliony.

Jejich přesnou výši neuvádí, má jít ale o nižší řády milionů korun. Celkový rozpočet mise podle odhadu dosahuje asi na 100 milionů eur, tedy v aktuálním přepočtu kolem 2,4 miliardy korun. Jde o veškeré náklady od loňské přípravy až do uskutečnění, ke kterému má dojít v roce 2030.

Do té doby se sonda Lugo vydá na oběžnou dráhu Měsíce vybavená pokrokovými systémy. Bude spojovat italský penetrační radar, finský hyperspektrální sensor i úzkoúhlou kameru z Estonska. Její součástí bude i lidar, který TRL Space vyvíjí společně s centrem HiLase, součástí Fyzikálního ústavu Akademie věd ČR. A který mimochodem otestuje už příští rok na své další vlastní družici vybavené tuzemskými technologiemi nesoucí název Troll, což je nejbližší mise, která má ukázat, jak úspěšně se Česko může stát významným dodavatelem zajímavých vesmírných přístrojů.

To je velký sen Petra Kapouna, zakladatele a šéfa TRL Space. Jeho osobní misí je zvýraznit Česko na vesmírné mapě a dokázat mezinárodním partnerům právě to, že se země může stát nejen dodavatelem jednotlivých malých součástí, ale i celých přístrojů. A nebo to, co má ukázat právě Lugo, tedy že může vést mezinárodní projekty.

trl space

Foto: TRL Space

Petr Boháček, architekt mise Lugo ze společnosti TRL Space

„Jedná se totiž o vůbec první mezinárodní misi pod hlavičkou ESA, kterou povede česká či východoevropská firma,“ těší se Kapoun. „Mise Lugo je nejkomplexnější a největší vesmírná mise vedená novými členskými státy ESA a svým rozsahem nemá mezi státy střední a východní Evropy obdoby. Podílí se na ní vědecký tým, který zahrnuje 18 organizací, ale i významné vědce z výzkumných institucí v Jižní Koreji, USA, Itálii, Finsku, Německu či Anglii,“ dodává Petr Boháček, architekt mise ze společnosti TRL Space.

Data pro možnou těžbu

Na přesném designu jednotlivých nástrojů a detailním konceptu celé mise se s odsouhlasením ESA začalo pracovat. Za šest měsíců mají odborníci představit finální návrh mise, včetně konkrétního designu sondy a jejího vědeckého vybavení. Mise Lugo je tak konkrétním českým příspěvkem k výzkumu Měsíce v rámci přístupu Česka k americkému ujednání Artemis Accords o mezinárodní spolupráci.

„Naším cílem je vyslat k Měsíci sondu, která nám umožní určit, co tvoří zvláštní sopečné útvary, takzvané Irregular Mare Patches, které se na jeho povrchu nachází, a tím odhadnout jejich stáří. Část vědecké obce se domnívá, že jsou staré několik miliard let a utváří je nesmírně napěněná láva. Jenže ne všichni s tím souhlasí. Část vědců a vědkyň se naopak domnívá, že jsou velice mladé, pouhých 100 milionů let, a že je tvoří utuhnutá láva,” vysvětluje vedoucí vědeckého týmu Petr Brož z Geofyzikálního ústavu Akademie Věd ČR.

Komerční potenciál pak TRL Space vidí v získávání cenných dat pro těžbu. „V kontextu přístupu ČR k Artemis Accords jsme začali jednat o spolupráci na dalším průzkumu Měsíce s americkými společnostmi,“ dodává Boháček.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Kapoun totiž už dříve pro CzechCrunch uvedl, že hodlá prozkoumat podzemí přirozené družice Země a vytvořit jeho úplnou mapu, a to s rozlišením několika centimetrů. Věří, že takové údaje mají obrovský potenciál.

„Jednou se tam bude těžit. Zařízení, které je schopné vytvořit mapu bohatství, má obrovský byznysový potenciál. Pokud se nám podaří Měsíc zmapovat, každý ta data bude chtít. Kdyby se nám tohle povedlo, máme práci do konce života,“ vysvětloval již loni.

TRL Space zatím, jak ostatně slíbila, v rámci svých projektů propojuje firmy, akademiky i vědce. Její vizí je dostat českou vlajku na Měsíc a své produkty a služby na všechny kontinenty. Firma uvádí, že podle nedávné investiční valuace má hodnotu 10 milionů eur.