Projeli jsme se prvním vodíkovým vlakem v Česku. Chce se ukázat jako alternativa dieselových souprav
Alternativním pohonům včetně vodíku je otevřené i ministerstvo dopravy, záležet ale bude na odezvě dopravců. Právě v tom má pomoci tour po Česku.
Podél trati postávají lidé s telefonem v ruce. Doufají, že zachytí historickou událost na železnici. Do Česka totiž přijel první vodíkový vlak. A byť vypadá jako vlak, je velký jako vlak a jezdí jako vlak, i tak je to něco nevídaného. Nový stroj přivezla do Česka francouzská společnost Alstom, která uzavřela dohodu s Českými drahami.
Cílem je představit vodíkový vlak regionům – a důvod je to ryze praktický. Zhruba dvě třetiny českých tratí nejsou elektrifikované, což znamená, že po nich jezdí dieselové soupravy. Vzhledem k tomu, že vlak Coradia iLint si umí elektrifikovanou trať vytvořit sám, pak je pro tyto trati ideální. Podobně jako v Česku jsou na tom s elektrifikací tratí i na Slovensku.
„Česko zatím vsadilo hlavně na elektrifikaci. Ta se někde vyplatí a někde je to luxus. Právě tam mohou jezdit vodíkové vlaky,“ míní ředitel Alstomu pro Česko a Slovensko Daniel Kurucz.
Jak to přesně funguje? Vlak je poháněný vodíkovým palivovým článkem. Ten je na střeše, stejně jako zásobník vodíku. Palivový článek si sám vyrobí elektrickou energii pro trakci, a to skrze chemickou reakci mezi vodíkem a kyslíkem. Teplo, které při ní vznikne, se mění na kinetickou energii. Odpadem je kondenzovaná voda. To vše znamená, že vlak nevydává žádné emise.
Tour po tuzemsku zahajuje vlak do Vraného nad Vltavou. Později pak také do Mníšku pod Brdy. A cesta je to velmi tichá – vodíkový pohon totiž patří k těm méně hlučným. V následujících dnech vlak přijede i do České Třebové, Olomouce, Českých Budějovic, Hradce Králové nebo Děčína. Zastávky jsou plánovány na čtyřiadvaceti místech.
Následovat bude tour na Slovensku, přičemž dohromady bude mít vlak dvaatřicet zastavení. Cílem je jednoduše se ukázat a možná dát vědět, že jde o něco docela normálního. Kromě regionálních dopravců i úřadů bude vlak k dispozici i veřejnosti. Ideální je se však dopředu k jízdě zaregistrovat.
Ministerstvo s alternativními pohony počítá
Představení novinky přitom evidentně funguje. V první cílové stanici, tedy ve Vraném, ho vyhlíží několik lidí. A i tady se zběsile mačkají tlačítka foťáků. „Vodíkový vlak je jedním z řešení pro dieselovou trakci. České dráhy mají strategii nákupu nových vozidel i strategii bezemisní dopravy. Do budoucna počítáme s nákupem desítek vodíkových vlaků,“ říká náměstek generálního ředitele ČD Jiří Ješeta.
Právě dopravci budou těmi, kdo by měl vlaky pro jednotlivé linky pořizovat. Už za rok přitom proběhne soutěž na velký soubor spojů na dieselových tratích. Ministerstvo dopravy ji chce přitom otevřít i pro alternativní pohony. „Otevření technologických možností vnímám jako velmi důležitou věc,“ uvedl pro CzechCrunch ministr dopravy Martin Kupka.