Pronájem aut nabírá na síle. Český startup Driveto se otáčí do zisku a nabírá miliony od Mitonu
V říjnu roku 2018 začalo Driveto nabízet flexibilní pronájem vozů. Od té doby tímto produktem vyřešilo mobilitu více než 1 600 zákazníků, kteří díky němu mohou jezdit v nových autech téměř bez jakýchkoliv starostí. I přes obavy z toho, co přinese koronavirus, český startup očekává meziroční nárůst o 120 %. Podobnou trajektorii si navíc chce udržet i nadále, čemuž by měla pomoci nedávná investice od Mitonu.
Princip služeb Driveta je poměrně jednoduchý. Dal by se nazvat vylepšeným operativním leasingem, který klientovi přináší značnou míru svobody. Může totiž svůj pronajímaný vozový park neustále obměňovat v závislosti na své aktuální životní situaci. Bez nutnosti doplatků může sáhnout po větším voze, pokud se mu třeba narodí dítě, popřípadě slevit ze svých nároků, když se zrovna pracovně nedaří.
Klientská základna Driveta je aktuálně tvořena bází 1 100 zákazníků, kteří využívají přibližně o stovku více vozů. „Někteří z nich si od nás vzali více aut do rodiny nebo do firmy, proto je našich vozů, které jezdí na českých silnicích, nyní více než 1 200,“ uvádí pro CzechCrunch aktuální čísla šéf startupu Adam Szabó s tím, že 40 procent klientů jsou fyzické osoby, zbytek živnostníci a firmy.
„Všechny skupiny spojuje základní myšlenka, že auto nemusí vlastnit. Je pro ně pohodlné využívat službu, kde vše ohledně mobility někdo vyřeší za ně. Nechtějí se nechat překvapit nečekanými změnami a nechtějí řešit problémy s autem spojené. V tomto případě plně spoléhají na nás,“ dodává Szabó.
Podobně jako se liší motivace jednotlivých skupin klientů, proč si pořizovat auto od Driveta, liší se i jimi nejčastěji preferované vozy. „Jednatelé a majitelé firem častěji volí prémiové značky a větší SUV. Pro své zaměstnance vybírají většinou menší kombíky nebo hatchbacky etablovaných značek,“ vysvětluje CEO Driveta.
Průměrná výše pronájmu je v případě firemních zákazníků na Drivetu přibližně jedenáct tisíc korun. Fyzické osoby a živnostníci podle šéfa karlínské firmy většinou volí vozy střední třídy, tedy menší SUV a kombíky, za které platí v průměru devět tisíc korun měsíčně.
Pandemie jako dobrá příležitost
I pro Driveto se stala v posledních měsících velkým tématem pandemie koronaviru. Primární otázkou logicky bylo, zda budou klienti schopni splácet měsíční pronájmy, byť i pro takové případy je nabídka flexibilní a zákazník může například jednoduše přesednout do levnějšího vozu, aby snížil náklady. Obavy ze zhoršení platebních schopností se nakonec nepotvrdily a koronavirus se pro Driveto ve finále ukázal být dobrou příležitostí.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Už v první vlně bylo vidět, že se lidé vyhýbali cestování veřejnou dopravou. Auto nicméně zůstalo nutností, a proto hledali vlastní bezpečný prostor pro dopravu. I vzhledem k zavřeným autobazarům a showroomům bylo Driveto významnou a rychlou volbou,“ popisuje Szabó změny, které do Driveta s pandemií dorazily. Díky nim se společnost dostala v posledních měsících do profitu a letošní očekávaný meziroční nárůst se vyšplhal na 120 % s obraty přesahujícími 120 milionů korun.
„Dokázali jsme i velmi pružně reagovat na potřebu lidí se méně potkávat a pro auta si nejezdit. Jednoduše jsme je tedy zákazníkům začali vozit až domů,“ dodává a současně zmiňuje, že velkou roli v těchto změnách sehrály procesy, na nichž firma staví již od začátku: rychlost, vyřizování všech náležitostí online, vozy skladem a schopnost provádět změny v horizontu několika hodin, maximálně dní.
Driveto by chtělo současné situace co nejvíce využít a brzy dosáhnout udržitelné profitability. A právě k tomu by měla pomoci nedávná investice od Mitonu, jejiž přesnou částku nechce Driveto prozrazovat, nicméně se pohybuje ve vyšších jednotkách milionů korun. Tato investice by měla pokrýt náklady spojené s rozvojem klíčových disciplín stanovených pro rok 2021. Právě v jeho polovině by chtělo Driveto dostát svému závazku vůči Mitonu a udržitelné profitability dosáhnout.
Příliš odvážný plán? Podle Adama Szabó nikoliv, protože lidé budou nakupovat vozy online formou stále častěji a postupem času se vytratí i určitý sentiment, který mnoho rodin ke svým vozům chová. Automobily se dle něj stanou více běžnou spotřební věcí než dalším členem rodiny, a řada lidí již nebude mít potřebu vlastnictví vozu.
„Tohle nám potvrzují i německé studie, které říkají, že do roku 2030 může pronájem aut dosáhnout tržního podílu až 40 procent. Jasně, nejsme v Německu, ale trendy se k nám dříve či později dostanou,“ upozorňuje Szabó.
Hovoří až o pěti tisíc zákaznících, kteří by mohli služby Driveta využívat v horizontu několika příštích let. „Celou službu chceme situovat tak, aby byla stejně jednoduchá jako běžné nakupování na internetu se silně pozitivní zákaznickou zkušeností,“ uzavírá Szabó.