Propojili chemii s IT. A máme díky tomu něco unikátního, říká o svých PCR testech česká firma Diana Biotechnologies

Iva BrejlováIva Brejlová

dianaStory

Foto: Diana Biotechnologies

Václav Navrátil a Martin Dienstbier, zakladatelé Diana Biotechnologies

0Zobrazit komentáře

Je tu překvapivý klid. Celkově tu i během jednoho z náročnějších dnů epidemie v Česku se vzorky pro PCR testování zachází jen šest pracovníků. A přitom zde zvládnou odbavit až 1 500 testů za hodinu – tedy za pomoci strojů, rok vyvíjeného IT systému, softwaru i třeba 2D kódů vypálených laserem na každou z miniaturních zkumavek vyskládaných v testovací destičce. Společnost Diana Biotechnologies ukazuje, na čem pracovala poslední rok a do čeho vložila desítky milionů korun.

Jsme v klasickém sídlištním panelovém domě přestavěném na polikliniku. Je to vidět na každé chodbě a ukazuje to výhled z každého okna. Jenže když se zahledíte dovnitř, najdete vůbec nejmodernější PCR laboratoř v Česku. Firma ji vystavěla takříkajíc na zelené louce během zhruba tří měsíců a do vybavení vložila miliony korun.

Firma začala laboratoř budovat v létě, kdy se denní nárůst osob nakažených koronavirem počítal do dvou stovek. Už v té době totiž věřila, že to zakrátko bude dobrá investice. „I když tehdy nám to čísla nenaznačovala,“ kývá hlavou Martin Dienstbier, spoluzakladatel a finanční ředitel Diana Biotechnologies.

O investici je vhodné mluvit – mnohem více peněz než do samotného vybavení společnost vložila do vývoje systému, který zrovna sledujeme. Včetně nových postupů, chemie pro zpracování vzorků, automatických pohybů strojů i vlastního IT řešení k registraci vzorků a softwaru schovaného ve zdejších přístrojích. To vše vyšlo na vysoké desítky milionů korun.

diana-lab-robot

Foto: Diana Biotechnologies

Robot sám pracuje se vzorky k PCR testování v laboratořích Diana Biotechnologies

Diana Biotechnologies je dnes největší tuzemský výrobce covidové PCR diagnostiky, pokrývá asi třetinu zdejšího „trhu“. Její řešení pro firmy používají největší testovací centra. Má za sebou už 3,5 milionu dodaných PCR testů. Z toho 700 tisíc jsou PCR testy ze slin, na které tu dnes hledíme. Mají název Guardiana a jsou chloubou firmy.

Jsou to testy, o kterých Diana Biotechnologies říká, že tvoří novou generaci, a díky kterým umí najít jednu kopii viru v mililitru slin. Podle zástupců společnosti mají přesnost až 120 procent oproti testům vykonávaným obávanou stěrovou tyčinkou. Díky rychlému záchytu dokonce údajně dokážou najít člověka napadeného virem ještě předtím, než začne být infekční, a zabrání tím izolaci celých kolektivů.

„U nás ve firmě máme statistiku tří až deseti dní před prvními příznaky. Jsme přesvědčeni, že s testy ze slin máme v ruce něco unikátního,“ říká Václav Navrátil, spoluzakladatel a výkonný ředitel Diana Biotechnologies.

Než se peníze vrátí

Firma s covidem významně vyrostla. Diana Biotechnologies vznikla v roce 2018 jako takzvaný spin-off Akademie věd a na začátku loňska měla 12 zaměstnanců. Teď už jde ale rovnou o skupinu firem zaměřenou na farmacii a diagnostiku se zhruba 70 zaměstnanci a externisty, jež spolupracuje s řadou dalších odborníků. Nikdy se ovšem nevěnovala výhradně koronaviru. Řeší řadu jiných onemocnění a jejich diagnostiky, od chřipky přes Alzheimerovu chorobu až třeba po rakovinu.

PCR diagnostikou konkrétně koronaviru se zabývá jedna z velkých větví skupiny, firma s ní začala na jaře 2020. Už dřív byla ale specialistou na PCR testy, takže dokázala rychle uvést na trh soupravy, které se testováním konkrétně této nemoci zabývaly. Postupně se pak tento segment stal klíčovou součástí firmy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jak moc se obor rozvinul, ukazují čísla toho, jaký objem práce laboratoře zvládly zpracovat tehdy a jaký zvládnou dnes. Před rokem a půl měly kapacitu 1 500 vzorků za den. V těchto týdnech se maximum testů zpracovaných v laboratořích blížilo 100 tisícům.

I samotný název Diana je zkratkou pro metodu diagnostiky, která kombinuje několik dřív zvlášť používaných postupů a objevuje tak ve vzorcích stopy problémů, které by jinak v tak brzkých fázích pro lidi i stroje byly neviditelné. Hned v počátcích svého působení zaujala odbornou veřejnost i investory, fond bpd partners do ní vložil 85 milionů korun.

Obě strany předpokládaly, že další postup bude podobný jako kdekoliv jinde ve farmaceutickém průmyslu. Tedy že bude trvat roky, než se metody vyvinou, ověří, nebo dokonce začnou používat – a než se tedy začnou vynaložené peníze vracet zpět.

Jiří Schimer, Diana Biotechnologies

Jiří Schimer, vedoucí lékařské chemie, při objevování léčiv v Diana Biotechnologies

S koronavirem a potřebou PCR testování, které se však nepojí výhradně s touto nemocí, se celý tento plán změnil. Diana začala vydělávat v době, kdy měla peníze ještě „utápět“. S dalším vývojem to riskla a vložila zmíněné desítky milionů korun do postupu, který měl testování ještě významně urychlit.

Jestli se nicméně společnosti peníze vynaložené do vývoje celého systému vrátí, nedokázala říct doteď. S vysokým počtem testovaných v Česku se ovšem i finanční zisk právě začíná rýsovat. „Samozřejmě a jako u každé jiné společnosti je naším cílem vydělat. Mimochodem, peníze pak posíláme zpět do firmy, na vývoj diagnostiky a léků pro další onemocnění,“ doplňuje Dienstbier.

Paradoxně právě vysoká čísla teď firmu částečně i brzdí. V létě si představovala, že by mohla svůj postup a produkty začít vyvážet do zahraničí a podle toho i o to víc růst. Teď i ji čísla překvapila. Pokrývá tuzemskou poptávku a domlouvá uznávání svých testovacích sad v zahraničí, na víc ale už ani jí nezbývají kapacity. Také musí bojovat s představami, že sliny jsou pro diagnostiku méně vhodné.

Je potřeba 300 tisíc testů denně

Dvě ženy sedí v jedné z laboratorních místností a opatrně berou destičku s 96 vzorky k PCR testování. Kromě rukavic a povinného respirátoru nepotřebují nic. Stačí vše vložit do stroje, který na první pohled vypadá jako větší 3D tiskárna. Veškerá úmorná práce s nabíráním vzorků, pipetováním, ale především přiřazováním vzorků a pak výsledků ke konkrétním lidem je tu hotová.

Jinde na něco takového může padnout většina lidské práce. „V laboratořích není ten zásadní problém vlastní měření vzorků, ale administrativa s tím spojená. Jsou místa, kde je na příjem například pět až deset lidí, v laborce čtyři až šest, dalších pět pak vydává,“ zmiňuje Jiří Schimer, hlava zdejšího chemického oddělení. V Diana Biotechnologies vede lékařskou chemii při objevování léčiv. Příjmem a výdejem myslí přiřazování vzorků k lidem, respektive k jejich kontaktním údajům.

Jenže propojením samotné chemie a technologií tady tuto první a poslední část diagnostiky úplně ruší. Každá miniaturní zkumavka tu má vlastní laserem vypálený kód, který je nezaměnitelný a který v rámci propracovaných řešení a pevného řádu dávají k jednomu konkrétnímu testovanému. Propojení těchto systémů je místo, které podle zástupců firmy ušetří nejvíc času a které zároveň dokáže nejvíc navýšit tuzemské kapacity.

Přesto ani zmíněná téměř stovka tisíc provedených testů teď nebo někdy v budoucnu nemusí stačit. Kdyby se stát chtěl přiblížit testování potřebnému podle Diana Biotechnologies, měli bychom se dostat až na 300 tisíc vzorků každý den. To by vyžadovalo do příprav vložit nízké stovky milionů korun. „A rád bych zdůraznil, že to opravdu bude ještě potřeba,“ uzavírá Navrátil.

Od frontendu až po blockchain. Vývojářské studio Cleevio rozšířilo nabídku a za dva roky vyrostlo o 400 procent

Peter BrejčákPeter Brejčák

cleevioStory

Foto: Cleevio

David Bezděka, ředitel agentury Cleevio

Vývojářské studio Cleevio s kancelářemi v Praze, Brně a vilou v Portugalsku na trhu působí již třináct let. Poté, co se do jeho čela postavil nový šéf David Bezděka, agenturu v podstatě reinkarnovali a zaměřili se čistě na zakázkový vývoj. Za posledních pět let se v portfoliu klientů objevila jména jako McDonald’s, Coca-Cola nebo Deloitte a v posledním roce se podařilo navázat několik velkých partnerství, například se společností Driverama zaměřující se na trh s ojetými automobily v západních zemích.

Po čtyřech letech od nástupu Davida Bezděky se ukazuje, že obrat v zaměření agentury byl krok správným směrem. Cleevio rychle roste a od roku 2017 téměř každý rok zdvojnásobilo svůj obrat – čtyři roky dozadu byl na úrovni deseti milionů korun, loni už šlo o 37 milionů. Růst přitom ještě akceleruje, letošní původní plán ve výši 76 milionů agentura překoná výrazně nad hranicí 100 milionů korun.

„Poslední čtyři roky byly hodně náročné,“ usmívá se Bezděka při rozhovoru pro CzechCrunch. „Bylo to období intenzivního růstu, každý den bylo potřeba naučit se něco nového. Ale podařilo se. Z malinké agentury jsme vyrostli do současné podoby plnohodnotného partnera na poli digitálních produktů,“ hodnotí šéf agentury, jejíž tým se jen letos rozroste z padesáti lidí na dvojnásobek.

Jako tři hlavní faktory růstu přitom označuje skvělý tým, orientaci na kvalitu a partnerství a v neposlední řadě také širší portfolio služeb, kdy Cleevio začalo nabízet komplexnější produkty, například i specializaci na blockchain, a otevřela se mu tím větší část trhu. Příští rok se pak chce zaměřit na zefektivnění procesů ve firmě a ještě více zapracovat na testování a datové či byznysové analýze.

cleevio-david-bezdeka-1-min

Foto: Cleevio

Ředitel agentury Cleevio David Bezděka

„Není pro nás důležité plánovat tržby například dvě stě milionů korun, mnohem zásadnější je být si nadále jistí, že u nás pracují jen ti nejlepší a že doručujeme tu nejlepší možnou práci. Zaměřujeme se na smysluplné projekty, které lidem reálně zkvalitňují život,“ vysvětluje Bezděka, který zároveň doplňuje, že v poslední době firmy na trhu obecně pochopily důležitost digitální transformace a rozumí, že nyní už musí inovovat mnohem rychleji, než byly zvyklé dřív.

Cleevio má dlouhodobě přibližně deset stabilních partnerů, s některými z nich pracuje více než tři roky a s většinou přes rok. Někdy přijímají také projekty na šest až devět měsíců, obecně se však zaměřují na větší a dlouhodobé klienty – a místo toho, aby navyšovali jejich počet, spíše rostou společně s nimi.

„Naše vize je jednoduchá. Nepracujeme jako klasická agentura, ale tvoříme s klienty partnerství a snažíme se dodávat produkty v nejvyšší možné kvalitě. Navíc dodáváme komplexní produkt, nejen super kód, ale společně budujeme a ladíme market-fit,“ doplňuje Bezděka.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Takovým způsobem probíhá například spolupráce s největším klientem, online platformou Driverama pro výkup a prodej ojetých automobilů, se kterou chtějí změnit trh s těmito vozy v celé Evropě. Právě díky této spolupráci Cleevio jen letos nabírá ještě třicet zkušených vývojářů, k čemuž mu má pomoct také nový náborový portál Tech Stars.

Mezi další klienty patří americký GoodTrust, pro nějž v Cleeviu navrhli a vytvořili aplikaci, která umožňuje správu online účtů zesnulých. Dále navrhli a vytvořili například projekt virtuální měny CO2IN snažící se o omezování klimatických změn pomocí obchodování s emisními povolenkami a mezi nejnovější projekty patří i vývoj přehledných aplikací pro nabíjení elektromobilů.

Velkým klientem v posledních letech byla také tuzemská Zásilkovna, se kterou Cleevio spolupracovalo přibližně tři roky, kdy se od prototypu aplikace na sledování zásilek dostali až k vytvoření komplexní služby Mezi námi. Následně aplikaci předali internímu týmu Zásilkovny.

„S Cleeviem jsme spolupracovali od roku 2017. Aplikaci nám nejdříve postavili pouze pro sledování zásilek, následně byla přidána možnost odesílat zásilky mezi uživateli. Se spoluprací jsme byli spokojeni,“ shrnuje pro CzechCrunch Milan Šmíd, marketingový ředitel skupiny Packeta, do níž Zásilkovna spadá. Počet doručených zásilek přes mobilní aplikaci je nyní kolem šesti milionů a počet stažení aplikace přesahuje dva miliony.

„Oddělení startupů bylo správným krokem. Jako součást agentury to nikdy nebude fungovat tak dobře.“

Cleevio ve své práci částečně využívá i zkušenosti svých zakladatelů, kteří před čtyřmi lety začali budovat samostatné startupy, jež původně vyvíjeli přímo v agentuře. Společně s Boženou Řežábovou jde o herní projekt Gamee, který loni exitoval za 130 milionů korun a letos spuštěním vlastních tokenů nasedl na blockchain. S Davidem Nevečeřalem pak šlo o fintech Spendee.

Lukáš Stibor, Miroslav Chmelka a Jan Částek doteď v Cleeviu drží majoritní podíl a jejich role se přesunula do oblasti mentoringu a poradenství, kdy Bezděkovi pomáhají se strategickými rozhodnutími a umožňují mu na firmu dívat se více z dálky. Tento nadhled si udržuje také při hodnocení, co se celé firmě od roku 2017 nejvíc povedlo a nepovedlo.

„Oddělení startupů bylo správným krokem. Pokud chcete budovat úspěšný startup, musí to být samostatná entita s vlastním týmem a vizí. Jako součást agentury to nikdy nebude fungovat tak dobře,“ hodnotí Bezděka.

cleevio-teambuilding-min

Foto: Cleevio

Tým agentury Cleevio

„Za úspěch považuji to, že Cleevio je fungující a rostoucí firma, která doručuje kvalitní, komplexní produkty. Nemůžu jmenovat jen jednu věc, která se podařila, protože za to, že je Cleevio tam, kde teď je, může kombinace tisíců menších dobrých rozhodnutí a stovek menších špatných,“ zamýšlí se Bezděka a přidává i konkrétní příklady.

„Možná, že nám dlouho trvalo přeorientovat se čistě z mobilního vývoje na komplexní produkty, to mohlo přijít o rok dřív, začali jsme až v roce 2019. Další chybou určitě bylo podcenění důležitosti HR, vždy jsme se spoléhali na jednoho člověka a teprve letos jsme postavili pětičlenný tým, který nám pomáhá hledat skvělé talenty v Česku i po celém světě,“ pokračuje Bezděka.

Právě rozšíření týmu o další talenty je jednou z hlavních priorit dalšího rozvoje Cleevia. Každý měsíc nabírá deset až patnáct nových lidí a do konce roku by firma měla překonat hranici sto lidí, což souvisí také s posilováním středního a vyššího managementu. Vznikly nebo v blízké době vzniknou pozice jako COO & Head of HR, Head of Delivery nebo Head of Sales. V příštím roce pak společnost očekává pokračování náboru, avšak mírnějším tempem.

„Je potřeba nechat ty změny trochu usadit. Řešíme teď hodně nové procesy, jsou totiž úplně jiné, když máte třicet lidí a když sto,“ vysvětluje Bezděka s tím, že se v Cleeviu nezaměřují čistě jen na nábor. „Investujeme také do vzdělání všech našich lidí. Snažíme se mít otevřenou a ‚domácí‘ firemní kulturu a celkově přinášet nápady, jak udržet kolegy motivované. Máme například pronajatou vilu v Portugalsku, kam může část týmu odletět a pracovat od moře,“ dodává šéf agentury.

Partnerem článku a celého CzechCrunche je agentura Cleevio. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.