Proslavilo se přes snowboarding a proniká i do esportů. Oakley ukazuje nové brýle, s nimiž chce zvyšovat výkony hráčů
Nové herní brýle od Oakley, které mají filtrovat škodlivé modré světlo
Ať už jde o profesionální snowboardisty, lyžaře nebo bikery, většina zástupců těchto disciplín nosí na svých očích Oakley, jednu z nejslavnějších značek sportovních brýlí na trhu. Její decentní logo v podobě oválu ale v poslední letech proniká i do jiného, od dobrodružných sportů zcela odlišného odvětví. Díky svým patentům a technologiím se totiž snaží přilákat také hráče videoher, kterým chce zlepšit jejich výkony v digitálním světě.
Když americký designér James Jannard v roce 1975 rozjel značku Oakley, vyrábět brýle, pro které je dnes tato firma tak známá, nejprve v plánu vůbec neměl. Ve své skromné garáži v okolí kalifornského Los Angeles navrhoval hlavně doplňky pro motokrosové jezdce. Zpočátku gripy na řídítka, následně rukavice, chrániče loktů i brady nebo dokonce poznávací značky. Postupem času se díky těmto věcem začal těšit oblibě také mezi komunitou BMX.
Na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let ovšem Jannard vycítil, že je na trhu prostor i pro sportovní ochranné brýle. Takové, které by využívaly předností klasických slunečních brýlí a zároveň jejich využití posouvaly na novou úroveň, z níž budou benefitovat především sportovci. V roce 1980 proto navrhl první motokrosové brýle s odolnými skly a pevnou gumou pro upevnění, aby o čtyři roky později vyrobil něco podobného i pro snowboardisty.
Oakley se po jejich vydání celkem rychle etablovalo ve sportovním průmyslu a díky svému renomé si mohlo dovolit produkovat i typické sluneční brýle, u nichž veřejnost věřila, že budou stejně kvalitní jako ty ryze sportovní. Firma totiž vždy sázela na velmi detailní zpracování, které přežije horší zacházení i extrémnější podmínky. Ostatně má dnes stovky patentů týkajících se materiálů, výrobních postupů a podobně.
Roku 1995 tato kalifornská společnost vstoupila na burzu, což jí během prvního dne vyneslo 230 milionů dolarů, a mohla se více soustředit jak na produkci nových typů brýlí pro další sportovní odvětví i lifestyle, tak na důmyslnější obchodní strategie. Koupila několik retailových prodejců módních brýlí, pojala pod svá křídla skupinu Oliver Peoples, která se zaměřovala na výrobu luxusní optiky, a postupně pronikala do celého světa.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsZlom přišel v roce 2007, kdy Oakley po úvodních sporech ohledně nacenění koupilo za 2,1 miliardy dolarů italský gigant Luxottica, v jehož portfoliu se nacházejí i další slavné značky brýlí jako Ray-Ban nebo Persol a spolupracuje na zakázkových modelech pro luxusní módní domy, například Chanel, Pradu, Versace či Burberry. Oakley už tak nebylo vnímáno primárně jako značka pro elitní sportovce, nýbrž jako lifestylový brand.
Ani tak ale firma Jamese Jannarda nezanevřela na své kořeny a stále se výrazně angažuje ve sportovních disciplínách. Její nabídka čítá řadu propracovaných modelů pro lyžaře, snowboardisty, bikery, surfaře i golfisty nebo hráče amerického fotbalu, pro které navrhuje helmy. Nehledě na to, že aktivně sponzorovala i olympijský tým USA. Brzy se ale Oakley může stát silným hráčem také v oblasti esportu.
Scéna s obrovským potenciálem
Nevídaně silnou pozici profesionálního gamingu lze nejlépe ilustrovat na číslech. Tak třeba 6 milionů – to je kumulovaný prize pool v dolarech všech letošních turnajů jen ve hře Dota 2. Nebo třeba 100 milionů – množství lidí, které sledovalo loňské finálové boje League of Legends během světového šampionátu Worlds. Za zmínku stojí i hodnota 1,6 miliardy dolarů, ke které se má podle některých analytiků vyšplhat globální esport v roce 2023.
Esport je zkrátka už tak obrovský, že láká firmy ze zcela jiných oborů. Loni do něj zamířil i Nike, který pro čínské profesionální hráče navrhl dresy po vzoru těch fotbalových, a také Oakley vidí v tomto segmentu velký potenciál. Zužitkovalo proto své znalosti z výroby brýlí a představilo modely speciálně upravené na míru hráčům, aby jim mohlo zajistit ještě lepší a přesvědčivější výkony za obrazovkami.
Vzhledem k tomu, že profesionální (ale i amatérští) hráči mohou hraním her trávit i dvanáct hodin denně, logicky tím vystavují svůj zrak riziku poškození. Zpravidla za to může modré světlo, které z monitorů a televizí vyzařuje, a byť je možné si obrazovky nastavit tak, aby bylo světlo tlumenější a ne tolik náročné na oči, nestačí to. To byl jeden z hlavních důvodů, proč Oakley přišlo s technologií nazvanou Prizm Gaming.
Technologie Prizm není žádnou novinkou – Oakley na ní totiž staví některé řady svých sportovních brýlí. Vesměs se jedná o speciálně upravená skla, přes která má jít vidět více detailů s lepším kontrastem vůči okolí. Pro své nové herní brýle ji však firma upravila tak, aby lépe filtrovala škodlivé umělé světlo a chránila oči nositele až před „40 procenty modrého světla v rozsahu 380 až 500 nanometrů“. To vše s důrazem na minimalizaci nažloutlého odstínu čoček.
U nové modelové řady má být pro hráče výhodou i to, že se pohodlně vlezou pod herní sluchátka, což u některých podobných brýlí může být problém. Navíc na první pohled vypadají vcelku jednoduše a decentně, aby se s nimi cítili komfortně všichni gameři. Ti si mohou rovnou vybírat z několika dostupných modelů pohybujících se od 150 do 300 dolarů (3 500 až 7 000 korun) přímo na oficiálním e-shopu Oakley.
Pro značku ovšem nejde jen o rozjetí nové řady brýlí. Primárně jde o potvrzení ještě důraznějšího vstupu na esportový trh, kde se ostatně již nějakou dobu angažuje. Nejviditelnější spoluprací je partnerství s motocyklovým seriálem MotoGP, který pomáhá dostávat do virtuálního prostoru a formuje soutěž MotoGP E-Sports. Právě tyto iniciativy se velmi silně projevily během koronavirové krize, kdy byly pozastaveny regulérní závody i zápasy a vše se překlopilo do digitálu.
„Ze vstupu do oblasti gamingu máme velkou radost. Jedná se o odvětví definované stejnou vášní pro výkon, jež naši značku pohání už po generace. Řada produktů Prizm Gaming je toho koneckonců důkazem. Je pro nás velkou výzvou a poctou, že můžeme hráčům poskytnout stylové a funkční vybavení potřebné k tomu, aby dosahovali stále lepších výkonů,“ uzavírá Ben Goss, marketingový ředitel Oakley.