Prostory kolem Eiffelovy věže se do roku 2024 promění ve vůbec největší zahradu v Paříži
Už několik desítek let Paříž usiluje o snížení počtu aut, které jí každý den projíždějí. Až v roce 2016, kdy byla vozidlům uzavřena a přetvořena významná část pobřeží Seiny, se tyto snahy začaly výrazněji projevovat v praxi. Nyní příchází další velký vývoj – vedení města ohlásilo, že britská architektonická firma Gustafson, Porter + Bowman vyhrála soutěž na předělání prostor kolem Eiffelovy věže.
V rámci tohoto projektu, který má být dokončen do roku 2024, se z jednoho z nejznámějších míst na světě stane více než 1,5 kilometru dlouhá zahrada, zdaleka největší v celé Paříži. V současné podobě je Eiffelova věž ze dvou stran obklopena poměrně velkými zelenými plochami. Ty jsou ale v několika místech přerušeny silnicemi s hustou dopravou, hlavně ze strany řeky Seiny, odkud přichází velká část návštěvníků.
Ti mají po vystoupení z metra na stanici Trocadéro před sebou rovnou velký asfaltový oblouk. Jím musí projít, aby se dostali k paláci Chaillot a zahradám Trocadéra, a pak je od Eiffelovy věže dělí ještě pár ulic a silniční Jenský most přes řeku. Za věží je pak ještě dlouhé zelené Martovo pole, uprostřed je ale také rozděleno silnicí.
Architekti z Gustafson, Porter + Bowman mají v plánu z celého popsaného prostoru eliminovat silnice, pokrýt ho chodníky obepnutými zelení a zpřístupnit pouze chodcům. Celý projekt má stát 72 milionů eur (přes 1,8 miliardy korun), zaplatí ho společnost provozující Eiffelovu věž a dokončení se očekává právě na čas pro olympijské hry v Paříži v roce 2024. Pro ně má pak u věže dočasně vyrůst volejbalové hřiště a další sportovní události mají probíhat i na jiných významných místech Paříže.
Zmíněný asfaltový oblouk u stanice metra se má stát stupňovaným travnatým amfiteátrem obklopeným stromy. Taková změna prostor lidem zpřístupní nejen nepřítomností dopravy, ale přítomností vegetace a stínu a s nimi znatelným snížením teploty v nejfrekventovanějších letních měsících. K tomu přispěje také zvýšení počtu fontán.
Stejně tak silniční provoz zmizí z nejbližšího okolí zahrad Trocadéra a Jenský most se promění ve dvojici chodníků se dvěma řadami stromů a travnatou plochou uprostřed. Doprava bude přesunuta do tunelů, průjednost by se tedy neměla snížit, ale nebude už narušovat prostor kolem věže.
Měnit se bude i plocha bezprostředně kolem věže, kde přibudou nové pokladny pro prodej lístků a úschovny zavazadel. Aby nenarušovaly nový urbanistický prostor, budou zapuštěny do země a zakryty přesahující travnatou plochou. Kolem věže se pak rozroste množství zeleně poskytující stín.
Celý projekt v zásadě propojí několik už existujících zahrad do jedné nepřerušené zelené linie a nese tedy název „One Line“ (Jedna linie). Jeho cílem je snížení dopravy kolem jedné z hlavních atrakcí Paříže nejen pro její lepší zpřístupnění návštěvníkům, ale také pro snížení množství skleníkových plynů, které město produkuje.
Už zmíněný časový plán zelené proměny, jejíž dokončení přesně navazuje na olympijské hry, je tak z hlediska cílů projektu v souladu se záměrem z pařížských olympijských her učinit ty dosud nejeekologičtější.
Foto: Gustafson, Porter + Bowman