Provoz vlastního IT se společnostem nemusí vyplácet. Jak to změnit a být moderní, radí české Geetoo

Vladimír Kvaš, spoluzakladatel a šéf Geetoo

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Často se stává, že IT oddělení obdrží z nejvyšších pater miliony korun, aby za ně nakoupilo ty nejlepší technologie pro provozování firemních serverů či aplikací ať už na cloudu, nebo ve fyzických datacentrech. Zatímco ale všichni počítají s tím, že společnost bude růst, stává se, že naopak přijde i nevyhnutelný pokles. Pak se ukáže, že firma své IT vybavení v takové míře nepotřebuje a prakticky tak tratí peníze.

Takový scénář je jedním z důvodů, proč firmy po celém světě začínají vyhledávat hybridní řešení, díky nimž mohou flexibilně reagovat na nevyhnutelné změny a platit jen za to, co skutečně využijí. Dosud totiž fungovaly vesměs jen dva způsoby, jak firemní IT řešit – buď přes hardwarové vybavení vlastního datacentra (potažmo serverovny), nebo prostřednictvím cloudu.

Čím dál oblíbenější je ovšem mix těchto způsobů, na který se zaměřuje i česká technologická společnost Geetoo. Ta loni v září spustila nový produkt pod názvem Geetoo Scale, který přináší cloudové benefity do zákaznických datacenter. Jedním z nich je tzv. pay-as-you-go, což znamená, že firmy i v rámci svého prostředí platí pouze za využité zdroje.

„Ve zkratce funguje jako služba, která umožňuje zřizování cloudu a jeho používání u zákazníků v jejich vlastních kancelářích či datových centrech formou takzvané konzumace. Klient tak platí jen za ty cloudové technologie, které skutečně potřebuje, a včas s ním zařídíme rozšíření nebo naopak omezení služby,“ vysvětluje šéf Geetoo Vladimír Kvaš.

Narušení zaběhlých pořádků

Geetoo Scale je založeno na bázi předplatného. Namísto velkých jednorázových investic do vybavení si firmy sjednají měsíční provozní platby, díky nimž mohou mimo jiné lépe plánovat své rozpočty a koneckonců i ušetřit. Služby tohoto typu si tak berou to nejlepší z obou světů – něco z toho datacentrového, něco z toho cloudového.

„Protože je stále 80 procent procent firemního IT provozováno tradičním způsobem, tedy u sebe, má tento hybridní model do budoucna velký potenciál,“ říká pro CzechCrunch Michael Trousil, který má projekt v Geetoo na starosti. Konkrétní využití pak firma ilustruje na jedné z případových studií, která popisuje situaci, během níž zákazník ušetřil až třetinu svých peněz.

Pro firmy, které si hybridní model správy firemního IT zajistí, však nejde pouze o ušetření nákladů a odpadnutí starostí s výběrem „nadčasového“ hardwarového vybavení. Geetoo se snaží nabízet i něco navíc, a proto klientům slibuje například proaktivní monitoring využití kapacit nebo technologickou kontrolu s možností opotřebovaný hardware kdykoliv nahradit, aniž by zákazník musel sám něco řešit. To vše přímo v jeho datacentrech.

Jednou z velkých výhod je samozřejmě i flexibilita. Například u menších firem a začínajících startupů je mnohdy obtížné odhadnout, zda budou v horizontu pěti let růst, nebo klesat. Proto se jim nemusí vyplatit fyzický hardware kompletně nakupovat. Geetoo ale naopak klientům vypomůže v obou situacích. Pokud bude růst, infrastrukturu dokáže rychle rozšířit. V případě, že bude podnik klesat, zažádá si o snížení kapacity a bude ihned platit jen za to, co v praxi využije.

Do budoucna pak může být takové smýšlení v nejvyšších patrech firem naprosto stěžejní, jelikož se společnostem vyplatí řešit spíše pravidelné provozní náklady, které rozloží do delšího času, než pár velkých jednorázových investic. A to se nemusí týkat jen IT. Jak ostatně uvádí Vlastimil Nešetřil, šéf J&T Leasing, která na projektu Geetoo Scale spolupracuje, společnosti podle něj budou čím dál více investovat do automatizace a digitalizace a nebudou chtít vynakládat velké jednorázové finanční sumy.

Právě Geetoo se stalo mimo jiné jedním z partnerů našeho cloudového speciálu Svět v cloudu, kde se zabýváme budoucností této technologie i odvětvími, které může cloud změnit.

Partnerem článku a celého CzechCrunche je Geetoo. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě.