První dojmy ze seriálu Duna: Proroctví. Není to jen sci-fi Rod draka, připomíná i prequely Star Wars

Pozřeli jsme koření a uzřeli jsme budoucnost – viděli jsme totiž nový seriál Duna: Proroctví. Vyrovná se kvalitou filmovému zpracování?

duna-proroctvi-boxed

Foto: HBO

Duna: Proroctví na Maxu vás vezme deset tisíc let před Villeneuveovy filmy

0Zobrazit komentáře

Jako mystické sestry Bene Gesseritu vám přinášíme poselství z budoucnosti. Viděli jsme totiž čtyři z šesti epizod nového seriálu Duna: Proroctví, který se za týden představí na HBO a streamovací službě Max. Spatřili jsme v něm konspirace ohrožující galaktické impérium, pletichy rodu Harkonnenů i Atreidů, dokonce i šaj-hulúda. A také něco ze Hry o trůny, ze Star Wars – a samozřejmě z filmové Duny od Denise Villeneuvea. Jak se seriálová Duna povedla?

Duna: Proroctví už 18. listopadu vezme diváky deset tisíc let před události na planetě Arrakis, kde se osud mladého Paula Atreida snoubí s osudem celé galaxie. Budete sledovat zrod sesterstva Bene Gesserit, jež pojalo za cíl vést lidstvo po správné cestě vpřed. A to za každou cenu. Lucie Černohlávková, Tomáš Chlebek a Michal Mančař pozřeli koření, jez rozšiřuje vědomí, a odpovídají na nejpalčivější otázky každého fanouška Duny, sci-fi a kvalitních seriálů obecně.

Je to Duna?

Tomáš: Dunu mám spojenou primárně s písečnou planetou Arrakis, písečnými červy, fremeny, ale také tématy ekologie, kolonialismu, náboženství nebo varováním před mesiášskými postavami. V těchto ohledech má Duna: Proroctví k mým představám poměrně daleko, seriálu se nicméně estetikou nebo fikčními reáliemi daří zřetelně odlišit od zbytku produkce. Rozvíjené motivy moci, ambicí, role lží a pravdy nebo role žen ovládajících galaktické impérium z pozadí jsou zajímavé, i když jim chybí dojem velkolepé naléhavosti Villeneuveových filmů.

Lucka: Snaží se to být Duna, protože platí všechno, co napsal už Tomáš. To klasické, s čím máme Dunu spojenou, tady chybí, i když zmínek o Arrakisu a koření je až až a dočkáme se i písečného červa. Na ostří nože je už i vztah Harkonnenů a Atreidů a všudypřítomná je i Villeneuveova estetika, která Proroctví s jeho filmy propojuje. Až je s podivem, že ty technologie a animozity dokážou přetrvat v takřka nezměněném stavu oněch deset tisíc let, které oba příběhy dělí. Je to vlastně taková klasika, Proroctví se snaží vyprávět něco vlastního, hemží se ale odkazy na to dobře známé, a i když velikosti a originálnosti Duny nedosáhne ani náhodou, zdá se být poměrně důstojným přílepkem.

Michal: Dílo spisovatele Franka Herberta (a znatelně horší pokračování z pera jeho syna) často bylo divné, mystické, radikální, mísilo futuristickou jinakost s paradoxním zpátečnictvím… Větší dávka toho mi v Proroctví hodně chybí. Byť ano, politikaření a pletichaření na císařském dvoře je od Duny neoddělitelné a tvoří jádro Proroctví.

Není to tak trochu jen Hra o trůny ve vesmíru?

Michal: Intriky, konspirace, osobní nedostatky ovlivňující mocenská rozhodnutí, k tomu dávka fantastiky a mystiky… S tím samozřejmě Game of Thrones nepřišla jako první, ale máte to s ní spojené – a Proroctví je v tom velice podobné.

Lucka: Mně mnohem víc než Hru o trůny připomíná Proroctví spíš Star Wars Epizodu 13. I když se v něm ve výsledku ani neobjevuje o tolik víc světů než ve Villeneuveových filmech, pocit, že jich je spousta, rozhodně mám. Ke starwarsovskému dojmu ale přispívá třeba ctihodná matka Valya Harkonnen cestující do hvězdného přístavu po boku s učednicí, záběry na města, kde není nouze o opravdu vysoko létající vznášedla (vítejte na Coruscantu!), v nejrůznějších zákoutích se scházející sestry v kápích nebo bar coby sídlo rebelů a další pomrknutí. A i když hlavní roli v tomhle dojmu hraje estetika, není jediná. Sice nesledujeme cestu nástupu Sithů k moci, svými tajemnými konspiracemi si s nimi ale Valya Harkonnen zas až tolik nezadá.

Tomáš: V některých ohledech ano, když je to primárně o politice, spřádání a vykonávání plánů pro získání moci, intrikách a podobně. To bychom nicméně museli například i Boj o moc označit za „Hru o trůny z korporátní sféry“. Je to zkrátka zvolený formát a typ příběhu, který je vzhledem k roli řádu Bene Gesserit v Duně nevyhnutelný a zcela logický. Třeba pravidelné skoky v čase, kdy paralelně sledujeme mladší a starší hlavní hrdinku Valyu Harkonnen, představují dobrý prvek, který ozvláštňuje vyprávění a minimálně pro mě rozbíjí dojem „Rodu draka ve vesmíru“.

Je to komorní seriál, nebo velkolepá podívaná?

Tomáš: Vzhledem k tomu, kolik je v seriálu dialogů, jsem se obával, že to tvůrci poněkud zneužijí a většina se jich bude odehrávat v malých studiových místnostech. Vůbec ale takový dojem nemám. Prostředí se střídají až překvapivě často, architektura je velkolepá, kostýmy propracované a vizuální efekty na stejné úrovni jako ve filmech, byť nejsou tak okázalé a místo jasných písečných plání mají v pozadí spíš chladný kámen nebo temnotu vesmíru.

Lucka: V tomhle směru se Proroctví za mě drží velice důstojně. Že jsem v už okoukaném, ve studiu vytvořeném sále, jsem si řekla jen jednou.

Michal: To já budu částečně v opozici. Univerzum Duny je vesmírem s nespočtem obydlených planet. Císař a velkorody vládnou nepředstavitelně rozsáhlým državám. Takže od zásnub té nejvýše postavené šlechty nebo od císařského večírku očekávám nadpozemskou okázalost. Nikoliv pár desítek lidí ve středně velkém sále. Prostředí se mění, to ano, občas se objeví záběr na metropole a paláce, ale pak to vždy skončí pár lidmi v pokoji/baru/vesnici/učebně (i když hezké na pohled) a dojem obrovitánského vesmíru to nevyvolává.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Stojí Duna: Proroctví za to?

Michal: Ano, ale… Úvodní čtyři díly nabídly napínavé sci-fi, které má dostatečný feeling filmové Duny, komornější přístup Rodu draka a netrápí ho žánrová lacinost či trapnost (bohužel známé třeba ze Zaklínače nebo Prstenů moci). Jenže po těch čtyřech epizodách je jasné, že konec bude buď hrozný cliffhanger s nutnou druhou sezonou, nebo strašné zklamání.

Lucka: Už to tady zaznělo vícekrát, velkolepý tenhle seriál není, to ale neznamená, že není příjemný a dobře se na něj nekouká. Naopak. Jen je trochu zvláštní, že po čtyřech epizodách mi žádná z postav příliš nepřirostla k srdci. Ale pokud se podaří na zbývajícím prostoru dobře vybalancovat příběh, bude Duna: Proroctví patřit rozhodně k tomu lepšímu, co HBO a jeho konkurence nabízejí.

Tomáš: Zatím to nevypadá, že by se Duna: Proroctví měla zařadit mezi opravdu velké seriály a v žánru sci-fi je mnohem zajímavější Odloučení, snad i Silo, shodou okolností obojí z produkce Applu. Je to nicméně seriózní dílo, u něhož je na první pohled vidět, že do něj šlo mnoho úsilí, a i když příběh nemá zvlášť velký spád, sledovat posilování vlivu Bene Gesserit a objevovat přitom nové detaily světa Duny mě baví. Emily Watson coby ctihodná matka má silné charisma a věřím každému jejímu slovu, také její mladší verze v podání Jessiky Barden podává přesvědčivý výkon. Ale chybí mi více skutečně výrazných postav, které by na sebe strhávaly pozornost, jako je Travis Fimmel coby tajemstvím opředený voják Desmond Hart.

S přispěním Lucie Černohlávkové

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Viděli jsme Sum 41 v životní formě, bohužel ale naposledy. Do Prahy přivezli zážitek snů

Legendární punkrocková parta vyrazila do Česka v rámci posledního turné. Je až k nevíře, v jaké formě je její frontman Deryck Whibley.

Filip HouskaFilip Houska

sum41

Foto: Filip Houska/CzechCrunch

Sum 41 v Praze

0Zobrazit komentáře

Přiletěli do Prahy s vědomím, že jsou tady jako skupina úplně naposledy. I možná proto rozjeli show světových parametrů, na kterou budou všichni diváci v hale dlouho vzpomínat. Legendární punkrocková parta Sum 41 ovládla pražskou O2 arenu a my žasli nad tím, v jak neskutečné formě je její frontman Deryck Whibley, jemuž je sice už čtyřiačtyřicet, uvnitř je ale pořád tím malým středoškolským šílencem, který kdysi pobláznil davy. A dav mu ležel u nohou i tentokrát.

Sum 41 letos jedou své poslední turné před tím, než se jako kapela oficiálně po skoro třiceti letech, několika přelomových deskách a nespočtech hitů rozejdou. Rozloučit se chtěli i s českými fanoušky, před kterými se naposledy představili na festivalu Rock for People, jehož byl CzechCrunch partnerem. Proto v neděli večer dorazili do téměř vyprodané O2 areny – a my jsme si to samozřejmě nemohli nechat ujít.

Není třeba se pozastavovat nad předskokany v podobě britské poppunkové kapely Neck Deep, protože ta nestála za nic. Ne že by jejich skladby byly špatné, ale skupina zřejmě podcenila zvukovou zkoušku – zpěvákovi nebylo rozumět a celý zvukový zážitek působil poměrně chaoticky. Ale okay, alespoň přítomné trošku rozhýbali před příchodem těch, na které všichni čekali.

Sum 41 svůj pražský koncert odpálili ve velkém stylu, rovnou se skladbou The Hell Song, která patří mezi ty nejznámější. Logicky si publikum potřebovali získat hned od prvních vteřin, čemuž dopomohly i všudypřítomné světelné efekty a vystřelující konfety. A pak to šlapalo jako namazaný stroj. Bylo fascinující, že se frontman Deryck Whibley se svou partou prakticky ani na minutu nezastavili a diktovali jeden hit za druhým.

Koncerty podobného světového formátu jsou specifické v tom, že veškeré audiovizuální prvky spolu velmi dobře, téměř bezchybně ladí. A jestli bylo na show něco obzvlášť pozoruhodného, tak právě ona synchronizace efektů a hudby. Když například ohně na pódiu vystřelovaly do konkrétních melodických pasáží nebo pohybů Whibleyových rukou, dostal koncert úplně jiný rozměr. Choreografie byla precizní.

blink-182-1

Přečtěte si takéBlink-182 vystoupili v Praze. A navezli se do Pražského hraduTak jsme se dočkali. Blink-182 rozjeli v Česku velkou show a navezli se do Pražského hradu

Protože jsou Sum 41 v krvi pankáči, kteří v sobě stále mají kus onoho středoškolského rebelství, dokázali na své staré, ale i nové hity velmi dobře rozpumpovat davy. Na hlavním place se proto rychle zformovaly dva moshpity, kde do sebe lidi naráželi a hlasitě skandovali, což celkovému zážitku dodávalo na tvrdosti. A když pak nad nimi létaly velké nafukovací balónky, byl to moc příjemný kontrast.

Než padnou drobně kritické řádky ohledně délky koncertu a možná trochu zvláštního ukončení, je potřeba ještě chválit. A opět Whibleye za jeho skvělou práci s fanoušky, které do show chytře zakomponoval – ať už prostřednictvím společného zpívání, vykřikování pasáží ze skladeb, nebo pravidelným máváním a děkováním, což bylo místy i trochu dojemné.

Během koncertu měl i poutavé sólo na piano, které bylo vneseno do temnější atmosféry, jež ladila se všudypřítomnými svítícími telefony v publiku. Zvláštní potlesk zaslouží i bubeník Frank Zummo za svá samostatná bubenická vystoupení, která hraničila s ohluchnutím. Na pódiu to kanadské partě prostě skvěle fungovalo, k tomu se nedá nic špatného říct. Ale…

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílel uživatel @filiphouska

Koncert trval přes dvě hodiny – a byť je to subjektivní, takhle dlouhá vystoupení mohou být i kontraproduktivní v celkovém dojmu. Obzvlášť pokud má místa na sezení. Je ale pochopitelné, že si to Sum 41 chtěli s fanoušky naplno užít. A ti, kteří stáli u pódia, zřejmě neměli takové pocity jako ti, kdo seděli na tribunách okolo. Pro ty by se hodil spíš kratší formát.

A pak ono samotné zakončení. Je jasné, že se skupina nerozloučí jen slovem „bye“. Když to Sum 41 řekli poprvé, všichni věděli, že se ze tmy za pár minut znovu vynoří a zahrají jeden nebo dva poslední tracky. To se taky stalo – a pak už se zdálo, že jsou nadobro pryč. A zatímco třetina haly se zvedla a šla pryč, oni se znovu vrátili. A opět to znovu rozehráli. Škoda, že to někteří už neviděli, ale nelze se divit tomu, že odešli, když už to opravdu vypadalo jako konec.

Nic to ale nemění na tom, že Sum 41 zaslouží obrovský potlesk. Nejen za pražskou show, která byla v mnoha ohledech výjimečná, ale i za celou jejich kariéru, během které vypouštěli jeden hit za druhým – a zlepšovali nám, dětem devadesátých a osmdesátých let, každodenní život.