První firma za peníze pochytala CO2 ze vzduchu a uložila pod zem. Nadějná metoda může masově uspět

Zařízené švýcarské firmy ročně pochytí asi čtyři tisíce tun CO2, což je málo. Konkurent ale buduje zařízení, které zvládne až půl milionu tun.

Eliška NováEliška Nová

orca-climeworks-2

Foto: Climeworks

První komerční zařízení na zachytávání CO2 je na Islandu

0Zobrazit komentáře

Mezi její zákazníky patří třeba Microsoft, který společnosti Climeworks už dříve předem zaplatil, aby se vypořádala s jeho uhlíkovou stopou. Teď to konečně zvládla. Švýcarská firma oznámila, že se jí podařilo zachytit oxid uhličitý z atmosféry a uložit ho pod zem. A použila na to speciální technologii, která sice funguje už asi sedmdesát let, ale až teď byla úspěšně využita pro sběr CO2, respektive ochranu klimatu.

„Příkladem využití mohou být ponorky nebo kosmické lodě, kde je potřeba obsah CO2 ve vzduchu systematicky snižovat,“ říká na úvod Vít Hladík z České geologické služby. „Počátky klimaticky orientovaných aktivit lze datovat někdy do roku 1999, kdy profesor Lackner z Arizony přišel s konceptem takzvaných umělých stromů. Od té doby se technologie intenzivně vyvíjí, jejímu širšímu uplatnění zatím brání hlavně vysoké náklady,“ doplňuje.

Až dosud se zachycený oxid uhličitý používal například pro výrobu syntetických paliv nebo zásobování skleníků. Druhou stránkou nového konceptu je uložení CO2 pod zem – a to je podle Hladíka dnes už rozvinutá, ověřená a v podstatě komerční technologie, která je ve světě provozovaná na desítkách úložišť CO2 v rozsahu stovek tisíc až jednotek milionů tun za rok.

„Uložený oxid uhličitý v těchto případech ovšem pochází ze zachytávacích zařízení u průmyslových zdrojů emisí, nikoliv přímo z atmosféry. Climeworks je patrně první firma, která tyto dvě technologie spojuje a oxid uhličitý zachycený přímo z atmosféry rovnou ukládá do geologického prostředí,“ vysvětluje dále Hladík.

orca-climeworks

Foto: Climeworks

První čtyři zachytávače CO2

Právě zachytávací zařízení u průmyslových zdrojů emisí jsou dnes už vcelku běžnou věcí. „To má řádově větší kapacitu a funguje už od sedmdesátých let. Chemický princip je zhruba stejný. Bodový zdroj má výhodu větší koncentrace a dává smysl v tom, že k vypuštění oxidu uhličitého vůbec nedojde,“ líčí Eva Pluhařová z Ústavu fyzikální chemie Jaroslava Heyrovského.

Zachytávání u průmyslových objektů je mnohem dál. Ročně zachytí a uloží do podzemí 42,5 milionu tun CO2. Jedenáct dalších takových zařízení je nyní ve výstavbě, dalších sto padesát ve fázích přípravy. „U těchto projektů je CO2 zachytáváno ze spalin nebo odpadních plynů různých průmyslových zařízení – od úpraven plynu přes elektrárny a cementárny až po výrobny etanolu a další chemické výroby. V řadě případů už jde o komerční technologie, které si můžete na mezinárodním trhu objednat,“ říká Hladík.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nové zařízení, které lapá uhlík přímo ze vzduchu, naproti tomu ročně z atmosféry stáhne čtyři tisíce tun CO2, všechna existující zařízení zvládnou z atmosféry stáhnout deset tisíc tun ročně. To je velmi málo. Globální emise oxidu uhličitého loni byly na bezmála 37 miliardách tun. „Je ale třeba poznamenat, že prognózy rozvoje zachytávání CO2 ze vzduchu předvídají masivní rozvoj této technologie,“ popisuje Hladík.

„Například jeden z konkurentů Climeworks, americká firma Carbon Engineering, ve spolupráci s ropným gigantem Occidental chystá projekt, který má zachytávat půl milionu tun CO2 ročně. To už je zajímavý rozsah i z pohledu ochrany klimatu,“ popisuje odborník z České geologické služby. Další taková zařízení – navíc větší – se v tuto chvíli už staví.

Novinka firmy Climeworks se jmenuje Orca, sídlí na Islandu a v podstatě filtruje oxid uhličitý z okolního vzduchu. Kolik švýcarská firma zachytila v první várce, nechce říct z důvodu uzavřených kontraktů. Ty má nejen se zmíněným Microsoftem, ale také se společností Stripe a Shopify. Pro představu má samotný Microsoft různé smlouvy na odstranění dohromady dvou a půl milionu tun uhlíku. Kromě zachytávání počítá také s projekty v lesnictví.

orca-climeworks-1

Foto: Climeworks

Za projektem stojí švýcarská firma Climeworks

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Vede rodinnou firmu, kterou spoluzaložil Tomáš Baťa. Ročně zachrání desítky milionů plastových lahví

Tomáš Dudák z plastikářské firmy SPUR, kterou před dvanácti lety přebral po svém otci, se stal EY Podnikatelem roku Zlínského kraje.

Peter BrejčákPeter Brejčák

eoy_zlk_foto-2

Foto: EY

Tomáš Dudák, majitel společnosti SPUR

0Zobrazit komentáře

Odkaz Tomáše Bati – i navzdory tomu, že zahynul před devadesáti lety – napříč českým byznysem pořád žije. V podnikání inspiruje také Tomáše Dudáka, který je šéfem zlínské plastikářské firmy SPUR, jež vznikla před třiceti lety privatizací Výzkumného ústavu gumárenské a plastikářské technologie. Právě jeho kořeny v meziválečném období položil obuvník Baťa. Rodinný podnik pak po svém otci před dvanácti lety převzal Dudák, pod jeho vedením nadále roste a nyní získal ocenění EY Podnikatele roku za Zlínský kraj.

SPUR pro svou výrobu využívá takzvanou efektivní upcyklaci plastů. Ročně zpracuje materiál ze 78 milionů PET lahví, které by jinak skončily mezi odpadky, a zušlechtí 600 tisíc kilogramů materiálu. Veškerý plastový odpad dokáže firma recyklovat ze 100 procent. Z tohoto materiálu následně vyrábí plastové potrubní systémy, desky a profily s využitím ve stavebnictví či výrobě nábytku a obalů. Nebo v oděvním průmyslu. Mezi nejvýznamnější klienty firmy patří například IKEA, ze zlínského areálu tak putují výrobky do celého světa.

Kromě výroby se plastikářská společnost věnuje vlastnímu výzkumu a produktovému i technologickému vývoji, svým zákazníkům díky tomu nabízí kompletní řetězec od vývoje přes vytvoření prototypu až po spuštění sériové výroby. Celkem SPUR produkuje až třicet výrobkových skupin a pod vedením Dudáka neustále roste, posledních čtrnáct let v průměru o třináct procent ročně.

Zatímco v roce 2015 firma zaznamenala celkový obrat ve výši 819 milionů korun s čistým ziskem 56 milionů, podle posledních dostupných dat za rok 2021 už tato čísla navýšila na 1,3 miliardy se ziskem 108 milionů. „Celkový obrat skupiny je dvě miliardy korun a máme zhruba 700 zaměstnanců k dnešnímu dni,“ doplňuje Dudák aktuální čísla.

eoy_zlk_foto-1

Foto: EY

Petra Přibylová z EY, Tomáš Dudák ze společnosti SPUR a hejtman Zlínského kraje Radim Holiš

Samotného Dudáka přitom zkušenosti naučily, že podnikání není sprint, proto se při budování byznysu řídí Baťovým mottem, kdy „nemá konečný cíl, ale touhu dojít co nejdál“. Své podnikání staví především na důvěře a víře, že pokud má člověk nějaký sen, neexistují překážky. Za svůj největší úkol považuje zajistit pokračování firmy a výroby pro své nástupce.

Společenskou odpovědnost pak firma prokázala také v době covidové krize, kdy potřebným zdarma poskytla více jak 400 tisíc nano respirátorů s vlastní technologií, je také výhradním dodavatelem pro organizaci Iglou, která vyrábí přístřešky pro lidi v nouzi nejen v Česku i ve Francii.

Díky dosaženým výsledkům i podnikatelskému přístupu nyní šestačtyřicetiletý Dudák získal ocenění Podnikatel roku 2022 Zlínského kraje od společnosti EY, jež probíhalo pod záštitou tamního hejtmana Radima Holiše. CzechCrunch je mediálním partnerem ocenění.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Porota se pro udělení titulu rozhodla mimo jiné proto, že SPUR při výrobě klade velký důraz ochranu životního prostředí a odpovědné podnikání. Svým přístupem Dudák dokazuje, jak může fungovat udržitelnost v praxi a být tak inspirací i pro další podnikatele.

„Příklad Tomáše Dudáka, který převzal vedení plastikářské firmy SPUR od svého otce, je velkou inspirací pro všechny rodinné firmy. Tomáš velmi úspěšně pokračuje v rozvoji plastikářské výroby na Zlínsku a současně klade velký důraz na ochranu životního prostředí a udržitelné podnikání,“ uvedla Martina Kneiflová, vedoucí partnerka EY v České republice.

V porotě zasedli bývalí vítězové národního kola soutěže a známé tváře českého byznysu jako Tomáš Čupr z Rohlíku, Josef Průša z Prusa Research, Oliver Dlouhý z Kiwi.com, Radka Prokopvá z Alcadrian či Eduard Kučera z Avastu. Výsledky národního finále budou vyhlášeny 28. února, vítěz se následně zúčastní celosvětového finále a bude spolu s ostatními národními vítězi z padesáti čtyř zemí světa bojovat o titul EY Světový podnikatel roku.

Ve Zlínském kraji byl letos vyhlášen v pořadí desátý regionální vítěz. Ač rozlohou i počtem obyvatel patří region v rámci republiky k těm menším, úspěšnému podnikání se zde daří, což dokazuje Petr Chmela, držitel titulu EY Podnikatel roku 2016 České republiky a spolumajitel společnosti Tescoma, kterou znají zákazníci daleko za hranicemi Česka.