První podnikání zkoušeli v 9 letech. Teď Marek Kříž a Martin Šetek napravují zničenou pověst finančního poradenství
Zakladatelé Zaloto Marek Kříž a Martin Šetek
Na výčet všech činností, kterým se podnikatelské duo Marek Kříž a Martin Šetek v průběhu let věnovalo, je potřeba dlouhý seznam. Založili více či méně úspěšné byznysy, které je nakonec přes různé peripetie přivedly až k současné štaci ve firmě Zaloto, v níž pomáhají napravovat pověst finančních specialistů. Jen během letoška už Češi přes tuto platformu poptali hypotéky za více než 20 miliard korun.
Nejdřív však k peripetiím. Marek Kříž a Martin Šetek svoje první podnikání rozběhli, když jim bylo devět let. „O přestávkách jsme ve škole skládali rapové texty a po škole budovali byznys, protože co jiného by měli dělat správní rappeři,“ směje se na úvod rozhovoru pro CzechCrunch Kříž, který se svým parťákem rozběhl bufet pro dělníky z Třineckých železáren.
Šetkovi rodiče provozovali velkoobchod s potravinami, odkud mladí podnikatelé nakupovali zboží a v rámci arbitráže je ve vedlejší kanceláři, kolem níž dělníci chodili do šaten, prodávali s určitou přirážkou. Problémem bylo, že potenciální zákazníci chodili kolem jen o přestávkách, což se časově krylo s dobou, kdy Kříž a Šetek obědvali.
„Takže jsme zavřeli, dělníci prošli kolem a když tam nikdo nebyl, opět jsme otevřeli. Nebyl to moc udržitelný byznys,“ vzpomíná Šetek. Po základní škole se osudy podnikatelské dvojice na několik let rozdělily a jejich kariérní cesty se na čas vydaly jinými směry.
Kříž pak v roce 2013 se společníky, které během dvou let vyplatil, založil full-service digitální agenturu Firemedia. A opět s poměrně specifickým přístupem k podnikání. „Během léta jsem jezdil na brigády do Francie, všechny peníze jsem ale hned rozflákal. Potřeboval jsem si nějak vydělat a hledal jsem možnosti, co bych mohl dělat v podstatě bez vstupních nákladů. Agentura byla dobrý nápad,“ popisuje.
Zkušenosti v oblasti výkonnostního marketingu přitom Kříž získal ještě na střední škole, kdy o přestávkách budoval vlastní e-shop s módními doplňky, přičemž se hodně spoléhal na akvizici zákazníků pomocí Facebooku. Sociální síť tehdy nabízela levné možnosti pro získání velkého dosahu a své zkušenosti pak Kříž využíval i ve Firemedia.
To je ovšem jen několik podnikatelských peripetii v celém příběhu. V agentuře zaměřené na výkonnostní marketing totiž tým vyvíjel také aplikace a webové stránky, což se ale ukázalo jako byznysově neudržitelné, proto Kříž z Firemedia oddělil samostatnou agenturu Devx, kterou shodou náhod před půlrokem prodal.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsFiremedia pak do velké míry pracovala pro klienty z řad bank a pojišťoven, když ale účtovala člověkohodiny, nedokázala si na svůj provoz moc vydělat. Proto se Kříž rozhodl vyvinout vlastní produkt v této oblasti. V mezičase pak opět navázal kontakty s Martinem Šetkem a v roce 2017 se domluvili, že do toho půjdou společně. Takovým způsobem vzniklo startupové studio Point FM, jež všechny podnikatelské aktivity dvojice od té doby zastřešuje.
„Vím, že deset nebo patnáct let nedokážu budovat jednu věc, po čtyřech nebo pěti letech mám vždy nutkání pustit se do něčeho nového, ale nechci se vzdávat svých starých firem. Jeden z pragmatických důvodů proto bylo založení Point FM, pod nímž budujeme a budeme budovat několik projektů,“ vysvětluje Kříž.
Cesta k úspěšnému byznysu ani pak ale nebyla úplně přímočará. Své štěstí Kříž a Šetek nejdřív zkoušeli s projektem automatického skenování a sběru dat ze smluv na základě fotek, v roce 2017 však pro tento nápad na trhu nedokázali najít funkční byznys model. Druhým pokusem byl chatbot na Facebooku, který uživatelům přepočítával povinné ručení, respektive přepojištění.
„V té době jsme měli v Česku druhého nejpoužívanějšího chatbota po McDonald’s, co se týče uživatelů. Ale byznys za tím nebyl vůbec žádný,“ přiznává Kříž, který se tak se Šetkem na přelomu let 2018 a 2019 rozhodl pustit do hypotečního trhu, jež vůbec nebyl digitalizován, ale klienti tyto možnosti začali pomalu vyžadovat.
„Naší vizí je kultivovat finanční poradenství, protože má hodně zničenou pověst.“
Přes všechny zmiňované peripetie takovým způsobem vzniklo Zaloto, v němž jeho zakladatelé konečně viděli reálnou byznysovou trakci. Od začátku projektu v roce 2019 už obsloužili přes 90 tisíc klientů a jen během první poloviny letošního roku Češi přes platformu poptali hypotéky za více než 20 miliard korun. Rychlý růst umožnil firmě být už od úplných začátků v zisku, loni jej zaznamenala ve výši pět milionů korun, zatímco dosahovala trojnásobný růst tržeb na 25 milionů korun.
Zaloto přitom původně začínalo jako nástroj pro tzv. lead generation, kdy poptávky po hypotékách od klientů bez větší přidané hodnoty přeposílali bankovním poradcům. Během dvou měsíců si ale zakladatelé uvědomili, že dokážou velmi efektivně získávat nové zákazníky a právě na tom se rozhodli vybudovat byznys firmy.
Teď už Zaloto funguje jako tržiště, kde uživatelé poptávají hypotéku a na druhé straně je propojují s bezmála tisícovkou hypotečních specialistů, ať už různých firem, nebo v případě zájmu i přímo bank a finančních institucí. „Naší vizí je kultivovat finanční poradenství, protože má hodně zničenou pověst. V Česku je asi dvacet tisíc finančních poradců, z nichž v rámci dané vertikály vybíráme ty nejlepší, kteří zákazníkům dokážou reálně pomoct s dobrým výběrem produktu,“ popisuje Šetek.
Jak vysvětluje na příkladu hypoték, ověřování schopností specialistů teď už probíhá za základě rychlé zpětné vazby uživatelů – podobně jako třeba u řidičů alternativních taxislužeb. V případě nových vertikál, k nímž se ještě dostaneme, pak na ověřování slouží odborné a hloubkové dotazníky.
Samotní specialisté, banky či pojišťovny přitom Zalotu platí za každý zprostředkovaný kontakt na klienta, tedy i na takového, s nímž se jim nakonec nepodaří uzavřít smlouvu. Většina konkurenčních platforem na trhu přitom funguje na principu, že dodavatel platí jen za uzavřené transakce.
V případě Zalota má takový systém fungování několik důvodů – kdyby specialisté měli platit jen za uzavřené konverze, hodně těžko se tento fakt reportuje a ověřuje. Zároveň to může narušovat cash flow firmy, protože uzavření smlouvy trvá i měsíce. Dalším důvodem je, že všichni specialisté platí fixní ceníkovou cenu, zatímco konkurence podle Šetka běžně posílá nejvíc klientů těm, kteří aktuálně platí nejvyšší provize.
„Pro lidi je takový systém transparentnější a všichni dělají co možná nejlepší práci,“ popisuje spoluzakladatel Zalota, jehož byznys se v poslední době pomalu začíná rozšiřovat i do dalších vertikál mimo zprostředkování hypoték.
Od hypoték přes pojištění k autům a investicím
„Jako všichni na trhu jsme si mysleli, že hypoteční trh už loni narazil na svůj strop a začne se ochlazovat, což už pomalu pozorujeme. Zamýšleli jsme se nad tím, co musíme udělat, abychom si ve firmě udrželi tempo růstu, přičemž jedna možnost byla expandovat do nových zemí a druhá vstoupit do nových produktových vertikál. Pustili jsme se do obou,“ říká Šetek.
Takovým způsobem došlo k rozšíření tržiště Zaloto do oblastí, jako je financování aut, v němž si firma věří na cíl profinancovat půl miliardy korun ročně, životní pojištění nebo do investic. Ve všech přitom působí stejně jako v případě hypoték – jako tržiště, kde budou propojovat zájemce o služby s co možná nejlepšími specialisty svých oborů.
„Jediné dva hypoteční trhy v Evropě, které pro nás dávají smysl, jsou Maďarsko a Francie.“
„Investice jsou dnes velké téma, všichni si přes eToro nebo Robinhood nakupují nějaké akcie. My ale vnímáme, že se trh dlouhodobě víc uklidní a investování skrz investiční poradce, i když možná konzervativnější, opět nabere na atraktivitě. Jde o další oblast, kde mají poradci poměrně zničenou pověst, což chceme pomoct napravit,“ přibližuje Kříž.
Aktuálním úkolem pro Zaloto je stabilizovat všechny zmiňované nové vertikály, pomalu ale dozrává také čas na expanzi. Poprvé se platforma chtěla vydat do zahraničí již loni, v lednu 2020 z tohoto důvodu Kříž strávil měsíc v Paříži. Pandemie koronaviru však tehdejší plány zbořila, počátkem příštího roku tak dojde na druhý pokus dobýt Francii.
Během rozhodování o možnostech expanze se tým díval na data z Googlu o vyhledávání klíčových slov na jednotlivých trzích, kolik prostoru je vykoupeno konkurenty a jaká je cena prokliku. „To jsme pak porovnávali s produktovou propozicí a řešili, jaká je hypoteční situace na daných trzích v Evropě. Následně jsme si vyhodnotili, že jediné dva trhy v Evropě, které pro nás dávají smysl, jsou Maďarsko a Francie,“ doplňuje Kříž.
Zaloto tak chce své hlavní poslání – kultivovat nabídku finančních služeb online – postupně naplňovat i za hranicemi České republiky. Zakladatelé přitom chtějí vybudovat dlouhodobě udržitelnou firmu. Zajímavostí navíc je, že o chod firmy se Kříž se Šetkem starají oba společně z pozice co-CEOs, tedy společných ředitelů.
„Vzniklo to historicky. V Point FM jsme budovali dvě různé firmy Zaloto a iPov, které jsme vedli samostatně. Pak jsme je spojili do jedné společnosti a nedokázali se rozhodnout, kdo by měl být ředitel, tak jsme se dohodli, že to zkusíme oba. A od té doby tak fungujeme,“ zmiňuje Kříž, který zároveň pro případy rychlejšího rozhodování vytvořil přesně definovanou tabulku s váhou hlasu obou z nich.
„Nastavili jsme si pravidla podle procent. Například v rámci produktu má můj hlas osmdesát procent a Martinův dvacet, v obchodu je to obráceně. Když se neumíme shodnout, systematicky se umíme rozhodnout, čí názor je ten správný,“ dodává Kříž s úsměvem.