První recenze Napoleona chválí. Historický spektákl od Ridleyho Scotta diváky překvapí i ohromí

Za týden do kin dorazí historický velkofilm Napoleon od režiséra Gladiátora. Diváci se mohou těšit na velkolepé bitvy, ale také vztahové drama.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

napoleon_1

Reprofoto: Sony/YouTube

Joaquin Phoenix jako Napoleon ve stejnojmenném filmu Ridleyho Scotta

0Zobrazit komentáře

Blíží se konec kalendářního i filmového roku, a s tím rychle přichází také jeden z jeho možných vrcholů. Už za týden se na velkých plátnech v Česku představí novinka režiséra Gladiátora Ridleyho Scotta, historický velkofilm Napoleon o životě a vojenské kariéře slavného vojevůdce. V zahraničních médiích teď začaly vycházet první recenze. A byť místy prezentují poněkud smíšené názory, obecně slibují, že diváci se mohou těšit na akcí nabitou, na působivost spíš než historickou přesnost zaměřenou podívanou.

Napoleon začíná v první polovině 90. let 18. století, v době obléhání Toulonu. Právě to se stalo prvním významnějším vojenským úspěchem tehdy ještě mladičkého Napoleona Bonaparteho, který se v minulých letech už prokázal jako velice dobrý voják a dotáhnul to až na rank kapitána ve francouzské armádě. V následujících letech rychle stoupal vojenskou hierarchií s tím, jak hromadil vyhrané bitvy.

Jeho ambice ale sahaly mnohem dále. Necítil se být jen skvělým válečným stratégem, ale vyvoleným člověkem, kterému je souzeno dosáhnout velkých věcí. Takové myšlení ho dostalo až do role francouzského císaře, na něhož se po zorganizování převratu v zemi sám korunoval. Toto období, stejně jako to, co mu následovalo, představuje hlavní část Scottova filmu. Důležitou roli ale hraje také Napoleonův vztah s milenkou a později ženou, Joséphine de Beauharnais.

Podle prvních zahraničních recenzí Scott, respektive scenárista David Scarpa, v 157 minut dlouhém Napoleonovi dává Joséphine poměrně mnoho prostoru. Právě kontrast mezi tím, jak se Bonaparte orientoval na bitevním poli a jak naopak selhával v milostném životě, je jedním z těžišť snímku. Nemalá část diváků si ovšem jistě nejvíce zapamatuje ztvárnění šestice bitev, v nichž Bonaparte velel.

V tomto ohledu kritici podotýkají, že by diváci od filmu neměli očekávat přílišné dbaní na historickou přenost – ať už jde o kostýmy nebo detaily z bitevních polí, zpracovat je co nejvěrněji nebylo primárním cílem filmařů. Internet už dříve obletělo video z TikToku, v němž historik Dan Snow kritizoval, že vojevůdce nikdy nestřílel na pyramidy nebo že Marie Antoinetta při popravě jednak neměla dlouhé načechrané vlasy, jednak její smrti Napoleon určitě nepřihlížel.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ridley Scott měl na tuto kritiku v rozhovoru pro magazín The New Yorker jednoduchou reakci: „Nemáš nic lepšího na práci?“ V některých ohledech nicméně tvůrci filmu na skutečnost dbali – server Variety například popisuje, jak se snažili co nejlépe replikovat vojenské techniky použité u bitvy u Waterloo nebo jak studovali rozdíly mezi nabíjením francouzských a britských zbraní.

Nejpozitivnější komentáře směrem k Napoleonovi putovaly od kritika deníku The Guardian Petera Bradshawa. Ten na filmu ocenil hravost, s jakou k němu Ridley Scott i představitel slavného vojevůdce Joaquin Phoenix přistoupili. Místo snahy o podávání velkých dějin a hlubokých významů jim přitom viditelně šlo o vzrušující podívanou, pro niž jsou klíčové jak herecké výkony, tak skvěle zpracované scény bitev.

Phoenixovo herectví vyzdvihuje také recenzentka magazínu Empire Catherine Brayová. V kombinaci se Scottovou režií a scénářem Napoleon nepůsobí ani tak jako zásadní historická postava, ale jako obyčejný muž, který si po velkém gestu políbení své rodné země musí trochu trapně otřít písek ze rtů. Film je zajímavý v tom, jak má tendenci epické dějiny plné patosu různými způsoby podrývat, až si z nich možná tak trochu utahovat.

Napoleon

Foto: Falcon

Vanessa Kirby a Joaquin Phoenix ve filmu Napoleon

Jiné recenze, z většiny pozitivní, se rozdílně zaměřují buď na pochvalu epické výpravy, jaká se dnes jinde prakticky nevidí, vztahové dynamiky mezi Napoleonem a Joséphine (již ztvárnila Vanessa Kirby), nebo nezvykle neseriózního pojetí, které balancuje mezi vahou dějin a humorem. Bonaparte v něm není ani tak vojenský génius jako spíš patetický tyran.

Právě jistou rozpolcenost ale někteří novináři vnímají také negativně. Na jedné straně jsou ti, podle nichž si Scott ukousl příliš velké sousto a nezvládl všechny aspekty filmu udržet pohromadě ve funkčním celku, na jiné výsledek působí jako nepříliš zábavná lekce historie a jiným zase jakoby chyběl velký kus kontextu.

Ten možná přijde v režisérské verzi, která má časem vyjít exkluzivně na streamovací službě Apple TV+. Režisér v dřívějším rozhovoru řekl, že pracuje na více než čtyřhodinohém sestřihu Napoleona, který by v kinech pochopitelně vyjít nemohl. Teď se snímek každopádně chystá na velká plátna – v Česku ho v kině poprvé uvidíme 22. listopadu.

Marvels jsou propadák. Novinka Marvelu má nejhorší premiéru v historii studia, více vydělal i Flash

Koncem minulého týdne do kin vstoupil nový superhrdinský blockbuster Marvels. Mnoho diváků ale nezaujal a z filmu za 200 milionů je okamžitě propadák.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

THE MARVELS

Foto: Falcon

Ms. Marvel, Captain Marvel a Monica Rambeau

1Zobrazit komentáře

To, že Marvel v současnosti prochází krizí, už je dobře známé. Letošní Ant-Man a Wasp, který měl definitivně otevřít novou kapitolu filmového a televizního univerza studia (MCU), se v kinech ani nezaplatil, seriál Tajná invaze se Samuelem L. Jacksonem jako Nickem Furym se potýkal s nízkou sledovaností a od premiéry snímku The Marvels koncem minulého týdne nikdo mnoho neočekával. Skutečnost je ale nakonec ještě mnohem horší.

Analýzy vycházející z čísel předprodejů nebo anket diváckého zájmu dlouho předvídaly, že superhrdinská novinka na domácím trhu za první víkend v kinech prodá lístky za 75–80 milionů dolarů. Už to vyvolalo řadu komentářů o tom, jak Marvel v očích širokého publika nejspíš ztratil svoje kouzlo a je čas znovu se ptát, zda příběhy o nadpřirozených lidech ve spandexu nejsou v Hollywoodu na ústupu. Několik týdnů před premiérou se odhady premiérových výdělků ještě snížily na 60–65 milionů.

Realita tato očekávání předčila, pro Marvel naneštěstí ve špatném smyslu slova. The Marvels mají po premiérovém víkendu ve Spojených státech na kontě pouhých 47 milionů dolarů (1,08 miliardy korun). To je s poměrně velkým náskokem nejméně v historii MCU. Zatímco Ant-Man a Wasp: Quantumania, vydaný letos v únoru, se začal považovat za propadák až po pár týdnech na velkém plátně, když jeho návštěvnost příliš rychle klesala, The Marvels je zjevný neúspěch okamžitě.

Filmu nijak nepomohou ani globální čísla, i ta totiž reflektují nezájem publika. Celosvětově novinka Marvelu za první dny v kinech vydělala 110 milionů dolarů (2,53 miliardy korun) – zmiňovaná Quantumania na přibližně tuto hodnotu dosáhla jen v Severní Americe. V Česku Marvels za první víkend navštívilo jen 30 tisíc diváků, to je pětkrát méně než Captain Marvel, na níž navazuje, před čtyřmi roky. Superhrdinský blockbuster u nás v návštěvnosti překonala i domácí komedie Jak přežít svého muže.

První víkend je pro filmy Marvelu zvlášť zásadní, často totiž představuje i téměř polovinu toho, co v kinech vydělají celkově. Pokud by tomu tak mělo být i v případě Marvels, znamenalo by to příjmy kolem čtvrt miliardy dolarů při rozpočtu necelých 220 milionů. Zhruba na takové hodnotě – přesně 270 milionů z celého světa – se zastavily i příjmy snímku The Flash od konkurenčního studia Warner Bros. Discovery s podobným rozpočtem. 

Jelikož k nákladům na produkci se musí přičíst také náklady na distribuci a marketing, u blockbusterů počítané ve vyšších desítkách milionů dolarů, a asi polovinu příjmů si nechají kina, The Flash je označován za jeden z největších propadáků vůbec. Nyní to vypadá, že snímek Marvels by se k němu mohl připojit, z premiérového víkendu si totiž odnesl ještě méně než superrychlý hrdina od DC.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Třetí a poslední letošní film Marvelu představuje dobře známou Captain Marvel s tváří Brie Larson v nepříjemné situaci, kdy si kvůli destabilizovanému vesmíru začne náhodně vyměňovat místa se dvěma dalšími ženami. Naštěstí jsou obě, Kamala Khan alias Ms. Marvel a Monica Rambeau, také superhrdinky. Všechny se tedy musí naučit spolupracovat, spojit síly a postavit se nebezpečí ohrožujícímu vesmír.

Jak napovídá synopse, velká část Marvels se věnuje právě interakcím mezi třemi hlavními hrdinkami, a mnohdy tak vznikají humorné situace. Režisérka Nia DaCosta svůj snímek v rámci marketingové kampaně popisovala právě jako velice odlehčený a neberoucí se příliš vážně, což mělo do světa MCU přinést svěží vítr. Právě humor, chemie mezi hrdinkami a stopáž pod dvě hodiny patřily mezi aspekty, které kritika ocenila. V neprospěch snímku nicméně hovořily jeho stereotypní zápletka, už mnohokrát viděná marvelovská akce a absence většího napětí.

zaporacka

Foto: Falcon

Hlavní záporačka Marvels Dar-Benn je zcela zapomenutelná

Jak zaznělo také v recenzi na CzechCrunchi, Marvels chybí zajímavé postavy procházející vývojem nebo dojem osudovosti a příběhu, který MCU posune dále. Zkrátka dobrý důvod, proč na ně vyrazit do kina a buď nepočkat na vydání na streamovací službě Disney+, nebo se bez nich neobejít úplně. O nic zásadního diváci nepřijdou, vydání filmu Marvelu totiž už nepůsobí jako velká událost a odlehčenější pojetí má spíše opačný než kýžený efekt.

lego-nike-dunk

Přečtěte si takéNové tenisky Nike jsou z LEGO kostek. Takhle vypadajíNové tenisky Nike jsou z LEGO kostek. Dvě slavné značky rovnou ukázaly, jak vypadají

Právě přemíra superhrdinského obsahu na Disney+ se v médiích označuje za další z důvodů, proč Marvels propadl, působí totiž spíše jako výplň streamovací služby než skutečný blockbuster. Nepomáhá ani to, že kdo nezná seriál Ms. Marvel, nebude znát ani jednu z hlavních hrdinek. Podobná situace navíc platí i o nabytí schopností Moniky Rambeau. Na jedné straně Marvel konkuruje sám sobě, na druhé se mu nedaří diváky přetahovat mezi různými formáty, respektive správně jim přizpůsobit svoje vyprávění.

Neúspěch Marvels, stejně jako dříve neúspěch Ant-Mana a Wasp: Quantumanie, stále nutně neznamená, že éra dominance superhrdinů je u konce. V Marvelu, respektive jeho mateřské firmě Disney, nicméně představuje další špatnou zprávu pro značku, jejíž dřívější sláva upadá. Proto také má po dalších změnách v kalendáři příští rok vyjít jen jeden film z MCU, a to Deadpool 3 v červenci. Studio tak má o něco více času promyslet, kam a jak se vydat dále.