První rekonstrukce od války. V Plzni se renovuje hlavní nádraží, dostane i punc minimalismu
Hlavní nádraží v Plzni prošlo zásadní opravou po náletu ve druhé světové válce. Pod taktovkou studia A8000 se nyní rekonstruuje interiér.
„Funkční moderní nádraží je obrovská příležitost pro rozvoj celého města,“ míní generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Právě takové má být i v Plzni. Tamní hlavní nádraží dávají do pucu architekti z ateliéru A8000. Památkově chráněná budova sice moderní bude, vrátí se jí ale i původní prvky.
Mezi nimi i barva. V interiéru se tak jako před padesáti lety znovu objeví šedá, bílá a krémová. Architekti si od toho slibují, že nádraží změní výraz a získá ztracenou noblesu. Návrat ke kořenům se odehraje i u dlažby. Tam je v plánu umístit repliku původní historické.
Nádraží ale čekají také skutečně výrazné změny. A8000 chystá obchodní pasáž, která bude umístěna v horní hale. Obchodní plocha se zvětší až o sto padesát metrů čtverečních. Hlavní myšlenkou je, aby se cestující při čekání na vlak mohli zabavit. Zvolené barvy navíc přispějí k tomu, že se interiér výrazně prosvětlí.
Rekonstrukce by ale zároveň měla lidem usnadnit i jiné nákupy, konkrétně jízdenek. Centrální pokladny i informační centrum se totiž změní, a to tak, že lidé nebudou muset přebíhat od pokladny k pokladně podle toho, s jakým dopravcem chtějí jet. Jízdenky všech přepravních společností se budou prodávat na jednom místě. Aby vše bylo přehledné, zvolil ateliér cestu minimalismu. V případě pokladen tak půjde jen o jednoduchý černý pult.
„Největší důraz klademe na zjednodušení pohybu pro cestující. Vnitřní prostor nádraží by pro ně měl být nově jednoznačně přehledný a funkční. Dnešní provoz nádražní budovy je totiž poněkud nečitelný a pokladny jsou rozptýlené na několika místech,“ líčí architekt Pavel Kvintus z A8000.
Zároveň chce ateliér propojit s novým nádražím i samotné město. Toho chce docílit umístěním restaurace se zahrádkou na perón za nádraží. Interiér a exteriér oddělí prosklené dveře. Cílem je oživit nevyužívané prostory, lidé si navíc budou moci dát oběd s výhledem na vlaky.
Rekonstrukce se neobejde ani bez bezbariérových toalet a také navigace pro nevidomé a sluchově postižené. „Historické části nádraží renovujeme s respektem a nové budujeme s použitím moderních materiálů, aby spolu nové a staré bylo ve vzájemné harmonii,“ dodává Kvintus.