První veganské rtěnky vyráběly v kuchyni. Teď mají úspěšnou značku a chystají se i na make-upy
Mariana Kováčová a Adriana Pristaš se pustily do nelehkého úkolu – výroby přírodních rtěnek. Ze Slovenska a Česka by rády i za hranice.
Zakladatelky značky Fraela Adriana Pristaš a Mariana Kováčová
Přírodních značek, které vznikají na česko-slovenské půdě a zaměřují se na líčidla, je jako šafránu. Iniciativy se proto chopily dvě ambiciózní Slovenky Mariana Kováčová a Adriana Pristaš. Na trhu jim totiž chyběly kvalitní rtěnky z přírodních a veganských surovin, tak si před čtyřmi lety řekly, že je začnou vyrábět. Pod rukama jim za tu dobu prošly desetitisíce vlastních produktů, své kosmetické portfolio chtějí nyní rozšířit také o make-upy a v plánu mají i vykročení za slovenské a české hranice. Název značky – Fraela – přitom zasvětily ženám, které se nebály jít svou cestou.
Obě Slovenky se znají již přes dvě dekády. A ačkoliv se každá z nich věnovala v pracovní oblasti něčemu jinému, spojovala je záliba ve výrobě domácí přírodní kosmetiky. Kováčová působila v marketingu a Pristaš se zabývala videotvorbou, ve volném čase pak vytvářely krémy, balzámy na rty a tuhé šampony. Když se pustily do domácí rtěnky z přírodních a veganských surovin, došlo jim, že našly díru na slovenském kosmetickém trhu.
„Na Slovensku nám chyběl brand, které by vyráběl kvalitní veganskou dekorativní kosmetiku s obsahem aktivních ingrediencí a v tom jsme viděly potenciál. Finální formulace rtěnek ale trvala asi devět měsíců a až poté jsme se mohly začít bavit o založení značky. Našetřily jsme si kapitál, posbíraly všechny zkušenosti z marketingu, Mariana si udělala odbornou rekvalifikaci na výrobu kosmetiky a založili jsme firmu,“ vypráví Adriana Pristaš.
Vývoj prvních produktů probíhal v kuchyni. Experimentovaly s poměrem ingrediencí, u kterých věděly, že musí pocházet z přírodních zdrojů, nesmí mít živočišný základ a zároveň musí pečovat o rty. A také chtěly, aby se jejich rtěnky staly základem dekorativní kosmetiky, která bude co do aplikace vhodná pro všechny – tedy i pro ty, kdo nemají s líčením velké zkušenosti a budou se i po použití produktů chtít cítit přirozeně.
„Složení rtěnek a dalších produktů je moje parketa. Ráda experimentuji s různými surovinami a zkouším jejich vlastnosti. Při formulaci jsem tak trochu perfekcionistka a vymyslím vždy milion variací, než produkt uvedeme na trh. Konkrétně při výrobě rtěnek jsem hledala složení, které by nezanechávalo na rtech lepkavý pocit, nevysoušelo a zároveň by umožnilo rtěnce dlouhou výdrž. Vyrobila jsem tak přibližně sto různých bází, než jsme vybraly tu finální,“ vysvětluje Mariana Kováčová.
Název značky Fraela zakladatelky odvodily ze starobratislavského označení pro ženu, která byla v minulosti odsuzovaná za to, že se jinak obléká či líčí. Chtěly tím dát najevo, že jejich kosmetika má ženám pomoci v tom, aby byly spokojené samy se sebou v tom, jak se vyjadřují právě prostřednictvím módy či používáním make-upu. Podle nich totiž i dnes ve společnosti existují určité předsudky vůči tomu, jak by „správná“ žena měla vypadat a jak by se měla prezentovat.