První veganské rtěnky vyráběly v kuchyni. Teď mají úspěšnou značku a chystají se i na make-upy

Mariana Kováčová a Adriana Pristaš se pustily do nelehkého úkolu – výroby přírodních rtěnek. Ze Slovenska a Česka by rády i za hranice.

fraelaStory

Foto: Jana Martišková

Zakladatelky značky Fraela Adriana Pristaš a Mariana Kováčová

0Zobrazit komentáře

Přírodních značek, které vznikají na česko-slovenské půdě a zaměřují se na líčidla, je jako šafránu. Iniciativy se proto chopily dvě ambiciózní Slovenky Mariana Kováčová a Adriana Pristaš. Na trhu jim totiž chyběly kvalitní rtěnky z přírodních a veganských surovin, tak si před čtyřmi lety řekly, že je začnou vyrábět. Pod rukama jim za tu dobu prošly desetitisíce vlastních produktů, své kosmetické portfolio chtějí nyní rozšířit také o make-upy a v plánu mají i vykročení za slovenské a české hranice. Název značky – Fraela – přitom zasvětily ženám, které se nebály jít svou cestou.

Obě Slovenky se znají již přes dvě dekády. A ačkoliv se každá z nich věnovala v pracovní oblasti něčemu jinému, spojovala je záliba ve výrobě domácí přírodní kosmetiky. Kováčová působila v marketingu a Pristaš se zabývala videotvorbou, ve volném čase pak vytvářely krémy, balzámy na rty a tuhé šampony. Když se pustily do domácí rtěnky z přírodních a veganských surovin, došlo jim, že našly díru na slovenském kosmetickém trhu.

„Na Slovensku nám chyběl brand, které by vyráběl kvalitní veganskou dekorativní kosmetiku s obsahem aktivních ingrediencí a v tom jsme viděly potenciál. Finální formulace rtěnek ale trvala asi devět měsíců a až poté jsme se mohly začít bavit o založení značky. Našetřily jsme si kapitál, posbíraly všechny zkušenosti z marketingu, Mariana si udělala odbornou rekvalifikaci na výrobu kosmetiky a založili jsme firmu,“ vypráví Adriana Pristaš.

fraela-1

Foto: Jana Martišková

Zakladatelky značky zatím vyrábějí vše samy

Vývoj prvních produktů probíhal v kuchyni. Experimentovaly s poměrem ingrediencí, u kterých věděly, že musí pocházet z přírodních zdrojů, nesmí mít živočišný základ a zároveň musí pečovat o rty. A také chtěly, aby se jejich rtěnky staly základem dekorativní kosmetiky, která bude co do aplikace vhodná pro všechny – tedy i pro ty, kdo nemají s líčením velké zkušenosti a budou se i po použití produktů chtít cítit přirozeně.

„Složení rtěnek a dalších produktů je moje parketa. Ráda experimentuji s různými surovinami a zkouším jejich vlastnosti. Při formulaci jsem tak trochu perfekcionistka a vymyslím vždy milion variací, než produkt uvedeme na trh. Konkrétně při výrobě rtěnek jsem hledala složení, které by nezanechávalo na rtech lepkavý pocit, nevysoušelo a zároveň by umožnilo rtěnce dlouhou výdrž. Vyrobila jsem tak přibližně sto různých bází, než jsme vybraly tu finální,“ vysvětluje Mariana Kováčová.

Název značky Fraela zakladatelky odvodily ze starobratislavského označení pro ženu, která byla v minulosti odsuzovaná za to, že se jinak obléká či líčí. Chtěly tím dát najevo, že jejich kosmetika má ženám pomoci v tom, aby byly spokojené samy se sebou v tom, jak se vyjadřují právě prostřednictvím módy či používáním make-upu. Podle nich totiž i dnes ve společnosti existují určité předsudky vůči tomu, jak by „správná“ žena měla vypadat a jak by se měla prezentovat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

I proto jednotlivé produkty ve svém portfoliu pojmenovávají po ženách, které je inspirují, jako je například herečka Aňa Geislerová, autorka veganské kuchařky Slovegán Nikoleta Kováčová či známá kadeřnice a podnikatelka Tereza Vlasáková. Aktuálně mají v nabídce 23 odstínů rtěnek, přidaly ale také méně pigmentované lip tinty, multisticky, které se dají použít na rty i tváře, rozjasňovače a nově také šest lesků na rty. Výrobní proces mají zakladatelky značky stále ve svých rukách, jen se výrazně zvětšil objem produktů, který vyprodukují – počítají, že už do oběhu poslaly přes 30 tisíc kusů.

Nyní by chtěly do portfolia zařadit také přírodní make-upy. „S tím nám ale pomohou už externí technologové, protože jde o složitější formulace, na které je potřeba mít specifické znalosti. Výroba je mnohem komplikovanější, protože musejí mít bezchybnou texturu, výdrž a je potřeba, aby na pleti vypadaly přirozeně,“ popisuje Kováčová.

Kromě vývoje nových produktů se chtějí Mariana Kováčová s Adrianou Pristaš zaměřit také na expanzi do zahraniční. Aktuálně je Fraela k dostání na Slovensku, v Česku a také v Belgii, potenciál má ale i v dalších evropských státech. Podle zakladatelek značky je ale nutný krok zajistit produktům nejprve certifikaci Leaping Bunny. Ta zaručuje, že jsou netestované na zvířatech, zahraniční spotřebitelé na ni tak podle dvojice podnikatelek hodně dají.

„Určitě bychom chtěly naše produkty uvést i do sítí drogérií, abychom posílily distribuci a naše značka byla dostupnější. Musíme však říct, že už aktuální nastavení je náš splněný sen. Před pěti lety by nás vůbec nenapadlo, že budeme mít tolik produktů a možností, kam portfolio posouvat. Je skvělé, že jsme si samy vybraly, čemu se věnujeme. Zároveň máme velkou zodpovědnost samy za sebe, ale je super, že nám pod rukama vzniká vlastní beauty značka,“ uzavírá Adriana Pristaš.

Kavárny Ema končí s papírovými kelímky. Kávu s sebou tu dostanete už jen do vratného nebo vlastního hrnku

S prvním dubnovým dnem dávají v kavárnách Ema sbohem papírovým kelímkům. Datum může být pro mnohé matoucí, ale o aprílový žert nejde.

ema2

Foto: Ema

V kavárnách Ema si od prvního dubna dáte kávu s sebou už jen do vratného kelímku

1Zobrazit komentáře

Poměrně radikální krok oznámila na sklonku loňského roku síť kaváren Ema. Její vedení v čele s Kamilem Skrbkem se totiž rozhodlo, že se zcela zbaví jednorázových kelímků na kávu a další nápoje. Za rok jich zde totiž otočí i 300 tisíc, řekli si tak, že udělají krok ekologicky udržitelným směrem. Od 1. dubna si tak kávu s sebou mohou zákazníci dát jedině do vlastního znovupoužitelného kelímku nebo hrnku, případně si mohou půjčit některý ze zálohovaných kelímků přímo v kavárnách.

„Možná jste již zaregistrovali naše rozhodnutí skončit s jednorázovými papírovými kelímky. Bude to jízda a masakr, ale jo, je to tak. A čas, kdy se tak stane, se nezadržitelně blíží. Startujeme již 1. dubna! Moc se na to těšíme a věříme, že to společně dáme,“ objevilo se v polovině března na sociálních sítích oblíbené kavárenské sítě.

Příspěvek navazoval na oznámení z října loňského roku, kdy Ema na plán upozornila poprvé. Zpráva mnohé zákazníky potěšila, některé ale nemile rozjitřila. „Asi neuspokojíme úplně všechny, to bohužel v tomto modelu nelze. Jen letos jsme ale zákazníkům vydali 300 tisíc kusů jednorázových kelímků a víček, což je velká hromada odpadu, o který bychom okolní koše rádi ušetřili,“ řekl k tomu tehdy zakladatel Emy Kamil Skrbek redakci CzechCrunch.

Negativní argumenty zákazníků stavěly především na tom, že přece nemají vždy po ruce či po kapsách vlastní omyvatelný kelímek, že jej ani nosit nechtějí, protože na něj nemají místo, nebo že třeba dostanou spontánní chuť na kávu a kelímek u sebe nemají – co pak mají v takové situaci dělat? Nehledě na nebohé turisty, kteří s něčím takovým vůbec nepočítají.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V kavárnách Ema se tak nově vyzbrojili jednak českými zálohovanými RE kelímky za 50 korun, které mají tu výhodu, že je lze vrátit ve kterémkoliv partnerském podniku, jednak vlastními kelímky s hravým názvem Emil Navrátil od značky Ecoffee Cup.

„Náš nový re-use kelímek vám od dubna v Emě rádi zapůjčíme, kdykoliv vyměníme nebo si ho můžete nechat jako svůj vlastní,“ stojí na sítích Emy. Záloha na Emila je 200 korun, a když ho ztratíte, zpátky ji nedostanete.

Turisté možná budou zaskočení, Praha ale není prvním městem, jehož kavárny se pro tento krok rozhodly. Kamil Skrbek zmiňoval například londýnskou pražírnu Monmouth, která provozuje síť kaváren a jednorázové kelímky zrušila už v roce 2022, ke stejnému kroku se uchýlil i řetězec Boston Tea Party. Ve větším se ale tento přístup zatím neujal, síť kaváren Ema se tak dá považovat za průkopníka nejen na české, ale i na globální úrovni.