Pulp Fiction oslavilo 30 let. Jeho chytrá a brutální popkulturní hra se sama stala kulturním milníkem
Pulp Fiction patří mezi nejzásadnější filmy 90. let, ovlivnilo nezávislý film a stalo se synonymem slova „kultovní“. Teď oslavilo 30 let od vydání.
Pulp Fiction provokuje už svým názvem. Není to jméno postavy, odkaz k ději ani nic podobného, místo toho je to inspirace filmu, který se tím jednak profiluje jako velice sebeuvědomělý, jednak se otevřeně asociuje s pokleslým žánrem násilných nebo pornografických příběhů v levných magazínech první poloviny 20. století. A takový přístup charakterizuje celý snímek. Mladému režisérovi a scenáristovi Quentinu Tarantinovi získal před 30 lety prestižní Zlatou palmu na festivalu v Cannes a udělal z něj filmařskou hvězdu.
Zatímco Martin Scorsese nebo Francis Ford Coppola znalosti, které utvářely jejich přístup k tvorbě, získali ve filmových školách a vycházeli z děl velkých uznávaných filmařů, Quentin Tarantino se učil na béčcích ve videopůjčovně. Ne že by neměl přehled také o umělecké části kinematografie, naopak některé z jejích postupů aplikoval na náměty z pokleslých žánrů a v Pulp Fiction vytvořil mix „vysokého“ a „nízkého“ umění, který dodnes nepřestává fascinovat.
Film, který v české distribuci dostal podtitul „historky z podsvětí“ od prvního nápadu v roce 1990 vznikal jako série samostatných epizod, kterou inspiroval antologický horore Black Sabbath z 60. let. Tři kamarádi, sedmadvacetiletý Tarantino, Roger Avary a Adam Rifkin, měli napsat a režírovat svoje vlastní kraťasy a spojit je do jednoho celovečerního snímku. Jenže věci tak docela nepopadly – tím nejlepším možným způsobem.
Z Tarantinovy části se totiž stal samostatný celovečerní scénář, který se v zásadě šťastnou náhodou dostal do rukou zavedenému herci Harveymu Keitelovi a dal vzniknout Gaunerům (anglicky Reservoir Dogs). Jako blesk z čistého nebe začalo jméno jejich režiséra zaznívat v konverzacích mezi producenty a filmaři a mladému Quentinovi začaly chodit zajímavé nabídky. Jemu ale v hlavě stále hlodal pár let starý koncept.
„Vzali jsme můj scénář (který se také rozrostl do celovečerního filmu, pozn. red.), proškrtali ho, vydali jsme se do Amsterdamu a dali jsme dohromady všechny scény, co jsme dřív napsali a ještě se neobjevily ve filmech. Časem se z toho vyklubalo Pulp Fiction,“ popisuje Roger Avary, který později spolu s Tarantinem získal Oscara za původní scénář k Pulp Fiction, v rozhovoru pro Variety. Ve studiu TriStar, kde měl ambiciózní projekt vzniknout, scénář považovali za příliš násilný, nevhodný a vzhledem ke složitému vyprávění nesmyslný.
Tarantinův producent Lawrence Bender se proto obrátil na Miramax Films, původně nezávislé studio, jejž krátce předtím koupilo Disney. Pulp Fiction byl první projekt po akvizici, který dostal zelenou. V plánu bylo natočit ho s relativně nízkým rozpočtem do osmi milionů dolarů, který by tvůrcům zajistil volné ruce, a proto měli všichni herci dostat stejný týdenní plat nezávisle na jejich popularitě. Překvapivě se přesto podařilo získat velká jména jako Bruce Willis nebo John Travolta, jejichž kariéra zrovna stagnovala. Jen jméno Willise produkci zajistilo 11 milionů dolarů v prodeji práv na globální distribuci. Bylo vystaráno.