Pulp Fiction oslavilo 30 let. Jeho chytrá a brutální popkulturní hra se sama stala kulturním milníkem

Pulp Fiction patří mezi nejzásadnější filmy 90. let, ovlivnilo nezávislý film a stalo se synonymem slova „kultovní“. Teď oslavilo 30 let od vydání.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

pulp-fiction

Reprofoto: Reading Movies/YouTube

Vincent Vega a Jules Winnfield, jedni z hlavních protagonistů Pulp Fiction

0Zobrazit komentáře

Pulp Fiction provokuje už svým názvem. Není to jméno postavy, odkaz k ději ani nic podobného, místo toho je to inspirace filmu, který se tím jednak profiluje jako velice sebeuvědomělý, jednak se otevřeně asociuje s pokleslým žánrem násilných nebo pornografických příběhů v levných magazínech první poloviny 20. století. A takový přístup charakterizuje celý snímek. Mladému režisérovi a scenáristovi Quentinu Tarantinovi získal před 30 lety prestižní Zlatou palmu na festivalu v Cannes a udělal z něj filmařskou hvězdu.

Zatímco Martin Scorsese nebo Francis Ford Coppola znalosti, které utvářely jejich přístup k tvorbě, získali ve filmových školách a vycházeli z děl velkých uznávaných filmařů, Quentin Tarantino se učil na béčcích ve videopůjčovně. Ne že by neměl přehled také o umělecké části kinematografie, naopak některé z jejích postupů aplikoval na náměty z pokleslých žánrů a v Pulp Fiction vytvořil mix „vysokého“ a „nízkého“ umění, který dodnes nepřestává fascinovat.

Film, který v české distribuci dostal podtitul „historky z podsvětí“ od prvního nápadu v roce 1990 vznikal jako série samostatných epizod, kterou inspiroval antologický horore Black Sabbath z 60. let. Tři kamarádi, sedmadvacetiletý Tarantino, Roger Avary a Adam Rifkin, měli napsat a režírovat svoje vlastní kraťasy a spojit je do jednoho celovečerního snímku. Jenže věci tak docela nepopadly – tím nejlepším možným způsobem.

Z Tarantinovy části se totiž stal samostatný celovečerní scénář, který se v zásadě šťastnou náhodou dostal do rukou zavedenému herci Harveymu Keitelovi a dal vzniknout Gaunerům (anglicky Reservoir Dogs). Jako blesk z čistého nebe začalo jméno jejich režiséra zaznívat v konverzacích mezi producenty a filmaři a mladému Quentinovi začaly chodit zajímavé nabídky. Jemu ale v hlavě stále hlodal pár let starý koncept.

„Vzali jsme můj scénář (který se také rozrostl do celovečerního filmu, pozn. red.), proškrtali ho, vydali jsme se do Amsterdamu a dali jsme dohromady všechny scény, co jsme dřív napsali a ještě se neobjevily ve filmech. Časem se z toho vyklubalo Pulp Fiction,“ popisuje Roger Avary, který později spolu s Tarantinem získal Oscara za původní scénář k Pulp Fiction, v rozhovoru pro Variety. Ve studiu TriStar, kde měl ambiciózní projekt vzniknout, scénář považovali za příliš násilný, nevhodný a vzhledem ke složitému vyprávění nesmyslný.

Tarantinův producent Lawrence Bender se proto obrátil na Miramax Films, původně nezávislé studio, jejž krátce předtím koupilo Disney. Pulp Fiction byl první projekt po akvizici, který dostal zelenou. V plánu bylo natočit ho s relativně nízkým rozpočtem do osmi milionů dolarů, který by tvůrcům zajistil volné ruce, a proto měli všichni herci dostat stejný týdenní plat nezávisle na jejich popularitě. Překvapivě se přesto podařilo získat velká jména jako Bruce Willis nebo John Travolta, jejichž kariéra zrovna stagnovala. Jen jméno Willise produkci zajistilo 11 milionů dolarů v prodeji práv na globální distribuci. Bylo vystaráno.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V květnu roku 1994 proběhla půlnoční projekce na festivalu v Cannes s větším úspěchem, než se doufalo. Jak popisuje Peter Biskind v knize Down and Dirty Pictures, byla to senzace – nejenže bylo Pulp Fiction díky obsazení a známosti Gaunerů u artového publika nejvýraznějším filmem celé přehlídky, k velkému překvapení nevyhrálo cenu za scénář ani režii, ale rovnou Zlatou palmu za nejlepší film. První americká recenze, publikovaná v magazínu Variety, mluvila o „ohromujícím, obrovském úspěchu v mnoha ohledech“.

Divák nadšený ze snímku, který o něm chce něco sdělit známému, může na první pohled působit trochu šíleně – mezi nejlepší scény patří dva gauneři bavící se o fast foodu a masážích nohou? Postavy umírají, aby se o pár scén později objevily znovu, živé? Je to série samostatných historek, ale postavy z nich se náhodou potkávají? Jeden z příběhů je o doručování kouzelného kufru, jehož obsah zůstane navždy tajemstvím?

Snad právě proto ale jde o tak atraktivní záležitost. Ti, co film neviděli, okamžitě dostali dojem něčeho, co nejde obsáhnout ve vyprávění a k čemuž potřebují bezprostřední zkušenost, která je zasvětí do specifického světa. A podobný pocit vlastně přetrval, ba možná ještě posílil po zhlédnutí. Pulp Fiction nacházel inspiraci u polozapomenutých kazet z videopůjčovny a svými mnohými odkazy a historkami působil jako něco výjimečného.

Nebyl to jen dojem. I jako v zásadě nezkušený scenárista a režisér Tarantino už tehdy exceloval v psaní poutavých, chytrých, a přitom přirozených dialogů, které baví samy o sobě svými tématy a humorem a zároveň budují napětí před akcí. Ta často představuje brutální katarzi, což Tarantino více rozvinul ve svých pozdějších filmech, někdy ale přichází znenadání a zcela rozbíjí dosavadní očekávání. Jako když Vincent omylem střelí do hlavy Marvina na cestě autem.

Celé vyznění navíc dále komplikuje nelineární vyprávění. Tři hlavní dějové linky – Pumpkin a Honey Bunny v bistru, Vincent a Jules a zlaté hodinky – jsou rozkouskované a zpřeházené tak, že v celku se nejen objevuje několik překvapivých momentů jejich propojení. Snímek díky tomu také působí epičtěji, jako freska ze specifického prostředí, a ne jen série krátkých epizod.

Zároveň je to vyjádření Tarantinovy sebejistoty jako vypravěče a filmaře, kterou se nikdy nezdráhá zdůraznit. Jak je zřejmé už z názvu, Pulp Fiction je velice sebeuvědomělý film a poukazuje na svou vlastní konstrukci. Tak se objevuje například kufřík, který gauneři Vincent s Julesem dopravují svému šéfovi Marsellusovi. Nikdy nezjistíme, co má tajemná zlatá záře sálající z útrob kufříku představovat. Tarantino sám řekl, že jde čistě o takzvaný MacGuffin, tedy prvek vyprávění, který motivuje děj, ale na něm samotném nezáleží.

Hra s popkulturními odkazy zase začíná diskuzí o nabídce McDonald’s v Evropě a končí prominentním product placementem značek, které neexistují. Z řetězce rychlého občerstvení Big Kahuna, který hraje výraznou roli v jedné ze stěžejních scén filmu, si ve skutečnosti nic koupit nemůžeme. V žádné trafice pak nenajdeme cigarety Red Apple, které se poprvé objevily v Pulp Fiction a reklamu na ně natáčel Leonardo DiCaprio v Tenkrát v Hollywoodu.

Fiktivní značky přitom dnes zná více lidí než řadu těch skutečných a snad dvojnásobně to platí o z většiny smyšlené citaci z Bible, kterou Vincent pronáší předtím, než postřílí několik lidí. Pulp Fiction tak dokonale naplnilo svůj postmoderní koncept, když svojí hrou s významy a odkazy samo vstoupilo do popkultury.

Snímek představoval výrazný kulturní posun. Dodnes se jen velice zřídka stává, že se vítězný film z prestižního festivalu stane i velkým komerčním hitem šlapajícím na paty mainstreamovému Hollywoodu. Tarantinův opus magnum při rozpočtu osmi milionů dolarů celosvětově vydělal 200 milionů (po započtení inflace dnes přes 400 milionů dolarů neboli 9,8 miliardy korun). To představuje finančně nejúspěšnější nezávislou produkci mimo Hollywood za celá 90. léta.

Tím ale jeho život teprve začal. Nadšeného přijetí kritické obce i běžných diváků se dočkal okamžitě, až postupně ale pronikal hlouběji a hlouběji do širokého povědomí. Dnes bezpočet lidí ví, proč je zajímavý „čtvrtlibrák se sýrem“ a černobílá silueta Vincenta s Julesem je o třicet let později ještě více ikonická než v momentě, kdy se objevila poprvé. A přestože se i Tarantinovy následující filmy těšily vřelému přijetí, Pulp Fiction už nepřekonaly. Šlo by to vůbec?

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Substance je jako death metalová Barbie. Tělesný horor kritizující standardy krásy vám zvedne žaludek

Film oceněný na letošním festivalu v Cannes za scénář s šokující důsledností kritizuje svět, v němž se hodnota člověka odvíjí od mládí a krásy.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

substance-margaret-qualley-demi-moore-coralie-fargeat-2024-1

Foto: Aerofilms

Margaret Qualley je jako Sue skvělá

0Zobrazit komentáře

Když se podíváte do zrcadla, co vidíte? Sebevědomí a spokojenost? Obyčejného člověka, který si zaslouží přijetí jako kdokoliv jiný? Nedokonalosti, na kterých chcete pracovat? Každý malý rozdíl oproti tomu, co znáte z Instagramu a reklam? V kinech je právě film Substance, který všechna tato stanoviska podrobuje ostrému soudu způsobem, jaký tady ještě nebyl. Navazuje na subžánr hororů o ženské pomstě, jeho hrdinka ji ovšem vykonává sama na sobě.

Režisérka Coralie Fargeat, která za jedním z nejdiskutovanějších filmů letošního festivalového okruhu stojí, sama příběhem o ženě likvidující mužské násilníky debutovala. Její celovečerní snímek Pomsta z roku 2017, který si také sama napsala, sleduje mladou hrdinku, jež po svém znásilnění a pokusu o vraždu bere spravedlnost do vlastních zakrvácených rukou. Substance, oceněná za nejlepší scénář na festivalu v Cannes, se vydává jiným směrem.

Hrdinkou novinky je Elisabeth Sparkle (Demi Moore), někdejší hvězda televizních obrazovek. Někdejší, protože vedení televize v čele se stárnoucím mužem jménem Harvey (Dennis Quaid) usoudilo, že je už příliš stará a hledá její mladší, krásnější, dokonalejší náhradu. Jelikož se Elisabeth se svým osudem nedokáže a nechce smířit, když se jí naskytne možnost vyzkoušet tajemnou drogu slibující návrat na vrchol mladistvé fyzické atraktivity, rozhodne se ji zkusit. V zásadě dostane to, co si přála, ale má to svoji cenu.

Její mladší alter-ego, pojmenované Sue (Margaret Qualley), si může obdiv a pozornost užívat jen každý druhý týden, musí se totiž střídat s Ellisabeth –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ dvě těla, jedno vědomí. Pokud rovnováhu naruší, začnou se dít zlé věci. Samozřejmě netrvá dlouho, než přesně k tomu dojde a obě ženy, i když jsou jedním člověkem, vůči sobě začnou chovat eskalující nechuť a nenávist.

Substance v zásadě vše, co se snaží říct, předkládá záměrně zcela očividně, bez nuancí –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ televizní stanice nemá progresivní politiku pro zapojení žen do vedení, Elisabeth ze sebe neudělá feministickou veřejnou osobnost kritizující toxické standardy krásy a hodnoty, a neobjeví se postava, která by představovala alternativní postoj k věci.

Absolutní povrchnost světa filmu navíc zdůrazňuje jeho styl. Každý záběr je dokonalý, v kompozicích zdůrazňuje symetrii a úhlednost, jednotlivé obrazy hýří saturovanými barvami, vše je perfektně nasvícené a čisté. Zároveň ale Substance staví na ostrých kontrastech, protipólech, které do sebe neustále naráží a vytváří obraz agresivní ženské frustrace z patriarchátu, dnes prý s menším, ale stále zásadním vlivem na to, jak vnímáme sami sebe, naše okolí a jak okolí vnímá nás.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Film je vystavěný na dualitách –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ krásy a odpornosti, žen a mužů, mládí a stáří, lásky a nenávisti. Zajímavým způsobem si přitom hraje s konceptem male gaze (mužského pohledu), když na jedné straně s až pornografickou pozorností zachycuje ženské tělo, na druhé ve stejných detailech ukazuje znetvořené maso, krev nebo i Harveyho cpoucího se krevetami. Samozřejmě, zatímco vysvětluje Elisabeth, že v jejím věku už ztrácí atraktivitu pro diváky, on sám působí fyzicky odpudivě.

Ať už jde o pohledy na křivky Sue nebo nechutné scény (u nichž snímek zachází opravdu daleko), v obou případech jde o různé formy fetišizace těl ostatních a touhy mít nad nimi kontrolu. Fargeat se tak neustále pohybuje na hraně mezi exploatací a feministickým sdělením, když jedno využívá k zprostředkování druhého.

Publikum nemá nikdy dostat dostatek prostoru na to, aby ztratilo odstup a mohlo se zcela ponořit do audiovizuální slasti. Záběry Sue jsou explicitní ale krátké a následují je scény frustrované a sebedestruktivní Elisabeth, krvavá lázeň má zase tragický kontext. Obě strany se víckrát přímo propojují a vytváří nepříjemnou kognitivní disonanci, kdy jednoduše nevíme, jakou polohu coby publikum zvyklé je vnímat odděleně zaujmout.

Co Fargeat vyjadřuje jasně a zcela specificky, je toxicita prostředí, v němž takové polohy zaujímáme automaticky, bez rozmyslu, a necháváme jimi řídit nejen naše vlastní soudy vůči ostatním, ale i fungování celé společnosti. Stejnou toxicitu pak nevyhnutelně obracíme i sami na sebe.

Přestože Elisabeth nesnáší, čemu musí čelit, nedokáže s tím nic udělat v osobním, natož systémovém měřítku. Jakmile vstoupí do těla Sue, ubíhá jí čas jako Popelce před půlnocí a nemá prostor na nic jiného, než užívat si pozornost ostatních a vlastní satisfakci. Její mladistvá krása má stanovenou jasnou dobu expirace, po níž pro okolí přestává existovat. Dokonce ale když o ni ve starším věku s nadšením projeví zájem někdejší spolužák, sama se nedokáže přimět jít s ním na schůzku, protože nevypadá tak, jak by si přála.

Film s odporem kritizuje patriarchální společnost s nadvládou mužského pohledu, posedlost mládím nebo neudržitelné standardy krásy. V tomto působí až banálně, když svět vykresluje jako extrémní karikaturu a vymezuje se vůči ní tím nejvíce očividným způsobem –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ ředitel televizní stanice je prakticky v každé scéně vizuálně i morálně odporný, akcionáři jsou skupinka starých bělochů s blbými výrazy na tváři, téměř všechny mužské postavy jsou nadržení šovinisté, publikum je zcela povrchní, ochotné Sue přijmout jen díky její kráse…

Důležitější je ale chytrý způsob, jakým Fargeat ukazuje internalizovanou misogynii nebo toxický vztah k našim vlastním tělům. Substance technicky spadá do žánru hororu, děsí ale především závěrem, že nemůžeme utéct sami před sebou. I kdyby existovala magická substance, která by dokázala vytvořit fyzicky dokonalou verzi nás samých, dříve nebo později bychom se vždy museli s našimi „nedokonalostmi“ vypořádat. A pokud ne, zevnitř nás sežerou.