Původně chtěli ulevit přetíženým recepčním. Teď se jejich chytré boxy dostaly i do Londýna nebo USA

Chytré boxy jsou pro firmy stejně důležité jako recepce nebo výtah, tvrdí mladá firma. V Česku a na Slovensku už spravuje kolem 13 tisíc schránek.

blocks

Foto: Blocks

Zakladatelé startupu Blocks: zleva Alex Studnička a Bartoloměj Holubář

0Zobrazit komentáře

Studoval průmyslový design na Fakultě architektury na ČVUT, kde měl v rámci bakalářské práce vymyslet nějaké inovativní řešení pro kancelářské budovy. Tehdy jednadvacetiletý Bartoloměj Holubář proto navštěvoval sídla různých firem. A všiml si, že mají jeden společný problém – recepce, které vypadají spíš jako skladiště balíků. „Alzaboxy už tehdy existovaly, koncept klasických výdejních schránek jsem proto zavrhl. Spíš jsme si kamarádem řekli, že vytvoříme sexy boxy určené přímo pro kancelářské prostory,“ vzpomíná.

Původním nápadem startupu Blocks, který Holubář rozjel se softwarovým inženýrem Alexem Studničkou, bylo tedy ulevit přetíženým recepčním. To stále možné je – jejich síť chytrých skříněk umožňuje kurýrům uložit zásilky bez nutnosti domlouvat se s adresátem na jejich předání. S rostoucí konkurencí v oblasti výdejních boxů se však startup postupně začal zaměřovat především na interní potřeby firem.

„Jedním z našich prvních zákazníků bylo Kiwi. Naše boxy jim slouží k předávání notebooků a dalšího vybavení zaměstnancům. Dříve museli složitě dohadovat předání pro každý laptop nebo mobil a odbavovat vše manuálně. Teď zaměstnanci přijde notifikace do Slacku s PINem a zásilku si vyzvedne cestou domů,“ vysvětluje osmadvacetiletý podnikatel.

Podobný koncept se pak osvědčil i v případě Raiffeisenbank, kde sháněli způsob, jak efektivně předávat klíčky od sdílených firemních aut, aniž by bylo nutné složitě zjišťovat, který zaměstnanec je na řadě s jejich půjčením. „O těchto možnostech jsme přitom původně ani nepřemýšleli, s Alexem jsme totiž nikdy nepracovali pro žádný korporát. Původní idea vznikla opravdu v okamžiku, kdy jsme viděli ty recepce zavalené balíky,“ říká Holubář s úsměvem.

Dnes Blocks fungují i jako chytré skříňky pro zaměstnance větších společností. Podle Holubáře už totiž část lidí nechodí do kanceláří každý den, firmám se tak nevyplácí udržovat pevná pracovní místa pro každého. Startup proto nabízí boxy se stovkami schránek, které lze využívat podle potřeby, například k bezpečnému odkládání osobních věcí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Každá skříňka vyjde na jedno euro měsíčně. „Větší firmy stojí problémy s výměnou zámků a zapomínáním klíčů klidně stovky tisíc ročně. Naše elektronické řešení je tak vyjde mnohem levněji,“ tvrdí Holubář. Věří proto, že se chytrá úložiště můžou brzy stát běžnou součástí kancelářských budov – stejně jako výtahy nebo recepce.

Blocks kromě Kiwi a Raiffeisenbank zaujal i třeba Deloitte, UniCredit Bank, Skansku, O2, T-Mobile nebo Pilulku, která do startupu v roce 2021 dokonce investovala. „Momentálně uvažujeme o tom, že přibereme dalšího strategického parťáka. Chceme urychlit náš růst,“ plánuje Holubář. Během covidových let rostl jeho startup o stovky procent ročně, v roce 2024 dosáhl meziročního růstu zákaznické základny o 70 procent. „Teď jsme se navíc dostali do pěkné ziskovosti. A dál expandujeme.“

Kromě Česka a Slovenska už Blocks působí i v Německu, Polsku, Španělsku, USA nebo ve Spojeném království. „Ve Velké Británii máme nyní více než tisíc boxů v několika firmách z oblasti private equity a médií. Na jaře pak otevřeme showroom v londýnské čtvrti Clerkenwell, kde sídlí mnoho designérů a architektů,“ nastiňuje Holubář.

V Česku a na Slovensku obsluhuje startup kolem 13 tisíc schránek, které si můžou zákazníci přizpůsobovat – oblíbený je například parketový dřevěný obklad nebo materiál, který imituje nerez. „Takový box pak vypadá jako robot TARS z filmu Interstellar,“ směje se mladý startupista. Samotné boxy ale jeho firma nevyrábí, využívá k tomu externí společnosti. „My vyvíjíme technologii, nejsme truhláři. Ty boxy ale vznikají lokálně a s českým srdcem uvnitř,“ uzavírá Holubář.

Čeští investoři to zase trefili. Credo vsadilo na polský startup, teď jeho hodnota vyletěla na 80 miliard

Pomocí umělé inteligence tvoří zvukové nahrávky, které nejdou rozeznat od lidského hlasu. ElevenLabs uzavřel další investici v miliardách korun.

Peter BrejčákPeter Brejčák

mati-1

Foto: ElevenLabs

Spoluzakladatel startupu ElevenLabs Mati Staniszewski

0Zobrazit komentáře

Svůj produkt světu představili teprve v lednu 2023. O dva roky později ElevenLabs hlásí, že během této doby miliony uživatelů vytvořili více než tisíc let audio nahrávek. Jeho nástroje navíc využívají zaměstnanci ve více než 300 z 500 největších společností světa. A zároveň startup, který v Londýně zakládali původem Poláci Mati Staniszewski a Piotr Dąbkowski, uzavřel další investiční kolo s trojnásobným navýšením valuace na současnou úroveň 3,3 miliardy dolarů, tedy 80 miliard korun.

V rámci kola takzvané série C, které bylo vedené renomovanými fondy startupové scény a16z a Iconiq Growth, získalo ElevenLabs 180 milionů dolarů (v přepočtu 4,4 miliardy korun). Celkem se investice účastnilo minimálně na patnáct hráčů, mimo jiné se přidali i strategičtí partneři jako Deutsche Telekom či LG Technology Ventures.

Naopak se do tohoto kola už nepřidalo Credo Ventures, podíl ve startupu ale pořád drží. Český fond poprvé ElevenLabs podpořil už v jeho pre-seedové – tedy úvodní – investici ve výši 44 milionů korun, kterou oznamoval společně s představením svého produktu v lednu 2023. Již v červnu stejného roku pak startup uzavřel kolo série A ve výši 413 milionů.

Loni v lednu již pak ElevenLabs nabral i kolo série B, kdy od investorů získal 1,8 miliardy korun a stal se takzvaným jednorožcem, když jeho valuace přesáhla jednu miliardu amerických dolarů. Zastavila se tehdy na symbolické částce 1,1 miliardy s odkazem na název startupu (eleven je v angličtině jedenáct).

„Pořád jsme jen na začátku,“ komentoval skromně Mati Staniszewski, když příběh startupu vyprávěl pro CzechCrunch během své návštěvy Prahy. Společně s Dabkowskim delší dobu po dokončení střední školy studovali a pracovali v zahraničí. Proto je o to víc překvapilo, že v roce 2021 se pořád využívá polský dabing – tedy že jeden (mužský) hlas téměř bez emocí čte dialogy všech postav a v pozadí je slyšet originální zvuk.

vw

Přečtěte si takéVolkswagen zvažuje čtyřdenní pracovní týden jako nouzové řešeníVolkswagen zvažuje čtyřdenní pracovní týden. Není to mytický work-life balance, ale nouzové řešení

Rozhodli se, že tento problém napraví. A odezva trhu byla rychlá. Oficiálně své výsledky ElevenLabs nekomentuje, avšak podle odhadu CzechCrunche se již nyní pohybují v miliardách korun. Mezi výčet jeho asi desítky produktů už kromě tvorby nahrávek s lidskými hlasy patří i tvorba zvukových efektů či dabing v 32 jazycích.

„Řeč je způsob, jakým přirozeně komunikujeme. Toto financování nás posouvá blíže ke světu, kde digitální interakce probíhá hlasem – plynule, přirozeně a bez námahy jako konverzace,“ komentuje Staniszewski. „Hlas se stává klíčovou součástí způsobu, jakým komunikujeme s technologiemi, a ElevenLabs se stará o to, aby fungoval ve velkém měřítku. Jsme nadšeni, že můžeme pokračovat v podpoře jejich práce při vytváření nové generace umělé inteligence,“ doplňuje David George, partner a šéf fondu a16z.