Radost z rychlého a levného e-shopu obvykle končí s první kontrolou aneb co jsou největší právní chyby v e-commerce
Ivan Rámeš, partner v advokátní kanceláři HAVEL & PARTNERS
Obchodníci, kteří doteď působili jen v kamenných prodejnách, v posledních měsících ve velkém přesouvali svoje aktivity také na internet. Kvůli zavřeným provozovnám to totiž byla často jediná možnost, jak zachovat alespoň část byznysu v běhu a udržet poptávku zákazníků.
Trend potvrzují také data – během letošního března a dubna na platformě Shoptet zaznamenali 2 200 nových e-shopů (rok předtím ve stejném období to bylo 850) a podle odhadu společnosti na celém trhu vzniklo 2 800 online obchodů, což je téměř o dva tisíce více než ve stejnou dobu před rokem.
Větší množství souvisejících poptávek zaznamenal také Ivan Rámeš, partner v advokátní kanceláři HAVEL & PARTNERS, ve které se specializuje na právo duševního vlastnictví a oblast e-commerce, ať už jde o ochranu spotřebitele či osobních údajů nebo marketingové právo.
Pro CzechCrunch teď Ivan Rámeš popisuje, v čem nejčastěji dělají e-shopy chyby, kvůli kterým jim pak hrozí nemalé pokuty, a jak se jim mohou vyvarovat.
***
V posledních měsících došlo i u nás k enormnímu nárůstu zájmu našich klientů o právní služby v oblasti e-commerce. Řada z nich byla v podstatě velmi narychlo nucena zřídit si e-shop, aby alespoň částečně nahradila kamenné prodejny, které musely být zavřené nebo fungovaly jen omezeně. Mnohdy se jednalo o klienty, kteří nad e-shopem uvažovali v dlouhodobém horizontu a za stávající situace jej „postavili“ v řádu pár týdnů.
Byli jsme také svědky přerodu online rezervačních systémů, které zákazníkovi dovolili provést pouze rezervaci zboží, ale jeho úhrada a vyzvednutí pak probíhalo v kamenné prodejně, do standardních e-shopů. Myslím si, že právě na základě této zkušenosti bude většina obchodníků i nadále kombinovat kamenné prodejny s e-shopem.
Tento trend probíhal ještě před koronavirovou krizí, ale okolnosti způsobily, že se ještě více urychlil. Paradoxně je docela možné, že někteří obchodníci své kamenné prodejny, které jsou nákladné na provoz, zcela zavřou a zůstanou pouze v online prostředí.
Dle mých zkušeností se v e-commerce světě pohybují dva typy klientů – jedni, kteří jsou právními záležitostmi zcela nepolíbení, většinu právních textů stáhnou „z internetu“ či od konkurence a právo prakticky neřeší. Druhá skupina naopak ke spuštění a provozu e-shopu přistupuje velmi zodpovědně.
Výhodou první skupiny je, že si nevytváří předem zbytečné starosti a spustí online obchod rychle a levně. Jejich odvážná radost končí většinou v momentě první kontroly České obchodní inspekce, Úřadu pro ochranu osobních údajů, živnostenského úřadu nebo jiného kontrolního orgánu. Tato kontrola je většinou důsledkem stížnosti nespokojeného zákazníka nebo cílené kontrolní akce.
„Dá se očekávat, že e-shopy budou cílem kontrol častěji než dříve.“
S ohledem na to, že řada obchodních podmínek, reklamačních řádů a jiných dokumentů, které po internetu kolují, jsou neaktuální nebo jsou výsledkem lidové tvořivosti, je pro kontrolní orgány snadné najít ustanovení, která jsou v rozporu se zákonem. Výše případné pokuty je pak závislá především na tom, o jak závažná porušení se jedná, kolikrát byl obchodník již pokutován v minulosti a jaké polehčující či přitěžující okolnosti přicházejí v úvahu.
Historicky jsme klienty zastupovali ve stovkách správních řízení a víme proto, že kontrola e-shopů je pro inspektory poměrně snadnou záležitostí – jednoduše proto, že se dá provádět „z tepla“ kanceláře a s jednoduchým zajištěním důkazů, obvykle formou printscreenů. Mimo jiné i z tohoto důvodu se dá očekávat, že e-shopy budou cílem kontrol častěji než dříve.
Právní kvalita e-shopů je obecně vyšší, než tomu bylo před lety, ale pravdou je, že jen menší část z nich má právní záležitosti stoprocentně v pořádku. Hovořím z vlastní zkušenosti, neboť si z profesního zájmu pročítám obchodní podmínky, reklamační řády, zásady zpracování osobních údajů a další dokumenty jednotlivých obchodníků, kde nakupuji.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.