Realitní trh se přesunul do online světa a český Reas z toho těží. Loni zprostředkoval prodeje nemovitostí za čtyři miliardy
Realitní trh byl dlouhá léta založený na osobním setkávání, i kvůli pandemii koronaviru a obrovské poptávce se ale i tento obor přesunul do online světa. Z toho těží tuzemský startup Reas, který začínal s vizí zpřehlednit složitý svět prodejů a nákupů nemovitostí a má dlouhodobou ambici stát na začátku každé realitní transakce. Za loňský rok hlásí překonání hranice čtyř miliard korun ve zprostředkovaných obchodech.
„Uplynulý rok byl u nás na všech frontách úspěšný,“ pochvaluje si pro CzechCrunch ředitel Reasu Michal Makoš. „Ve světě realit byl koronavirus hnacím motorem, který celý obor posunul o obrovský kus dál. Počáteční nejistota z roku 2020 o rok později nastartovala největší zájem, což se projevilo v historicky rekordních cenách nemovitostí,“ hodnotí.
Vysoký zájem o nákup nemovitostí byl loni v tuzemsku podle Makoše způsoben zejména třemi faktory – Češi vnímají cihlu jako bezpečnou investici, poptávku výrazně podpořily nízké úrokové sazby (které se ovšem ve druhé polovině roku začaly zvyšovat) a čas lidí strávený doma kvůli pandemii redefinoval, co pro ně znamená „domov“, protože si uvědomili, že chtějí žít jinde nebo jinak.
„Je jasné, že poptávka po nemovitostech bude letos slabší. Loňský rok se svou dynamikou opakovat nebude a je to cítit. Nicméně poptávka pořád převyšuje nabídku,“ popisuje Makoš. Přesnější predikci vývoje trhu dělat ale nechce – kvůli velkému množství faktorů, které jej ovlivňují. Jde například o nová pravidla pro poskytování hypoték, která začnou platit v dubnu, nebo o další možné zvyšování úrokových sazeb ze strany České národní banky.