Realitní trh se přesunul do online světa a český Reas z toho těží. Loni zprostředkoval prodeje nemovitostí za čtyři miliardy

Peter BrejčákPeter Brejčák

michal-makos-reas-boxed2

Foto: Reas

Michal Makoš, spoluzakladatel a ředitel Reasu

0Zobrazit komentáře

Realitní trh byl dlouhá léta založený na osobním setkávání, i kvůli pandemii koronaviru a obrovské poptávce se ale i tento obor přesunul do online světa. Z toho těží tuzemský startup Reas, který začínal s vizí zpřehlednit složitý svět prodejů a nákupů nemovitostí a má dlouhodobou ambici stát na začátku každé realitní transakce. Za loňský rok hlásí překonání hranice čtyř miliard korun ve zprostředkovaných obchodech.

„Uplynulý rok byl u nás na všech frontách úspěšný,“ pochvaluje si pro CzechCrunch ředitel Reasu Michal Makoš. „Ve světě realit byl koronavirus hnacím motorem, který celý obor posunul o obrovský kus dál. Počáteční nejistota z roku 2020 o rok později nastartovala největší zájem, což se projevilo v historicky rekordních cenách nemovitostí,“ hodnotí.

Vysoký zájem o nákup nemovitostí byl loni v tuzemsku podle Makoše způsoben zejména třemi faktory – Češi vnímají cihlu jako bezpečnou investici, poptávku výrazně podpořily nízké úrokové sazby (které se ovšem ve druhé polovině roku začaly zvyšovat) a čas lidí strávený doma kvůli pandemii redefinoval, co pro ně znamená „domov“, protože si uvědomili, že chtějí žít jinde nebo jinak.

„Je jasné, že poptávka po nemovitostech bude letos slabší. Loňský rok se svou dynamikou opakovat nebude a je to cítit. Nicméně poptávka pořád převyšuje nabídku,“ popisuje Makoš. Přesnější predikci vývoje trhu dělat ale nechce – kvůli velkému množství faktorů, které jej ovlivňují. Jde například o nová pravidla pro poskytování hypoték, která začnou platit v dubnu, nebo o další možné zvyšování úrokových sazeb ze strany České národní banky.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Reas svým klientům nabízí celou škálu služeb a nástrojů, jeho byznys stojí na propojování klientů s realitními makléři nebo investory, kteří mají zájem o koupi nemovitosti. Nebere si tak provize z transakcí a vydělává na nich nepřímo – čím víc jich bude dělat, tím víc také vydělá.

V loňském roce startup takovým způsobem zprostředkoval lehce přes 1 200 obchodů o celkovém objemu přibližně 4,2 miliardy korun – což je dvojnásobný nárůst oproti roku předtím. To se podepisuje i na byznysových ukazatelích firmy, které také vzrostly na dvojnásobek do řádu středních desítek milionů korun. Hospodářský výsledek se navíc překlopil do černých čísel.

Na trh Reas vstupoval v roce 2016, kdy jeho zakladatelé Michal Makoš a Hynek Husník chtěli zpřehlednit realitní trh a více jej otevřít lidem. Kdo se ve složitém světě nemovitostí nepohybuje, má problémy se v něm zorientovat. A právě Reas jim v tom chce nabídnout pomocnou ruku. V průběhu let se dostal na pokraj krachu, v dalším vývoji firmu podpořila investiční skupina Miton. Celkem získala 25 milionů korun.

michal-makos-reas-regular-22

Foto: Reas

Michal Makoš, spoluzakladatel a ředitel Reasu

Reas stojí za ekosystémem služeb, které jsou založeny na datech a mají na realitní trh přinášet více transparentnosti. Nejvýraznějším produktem je Atlas cen ukazující reálné ceny prodejů nemovitostí na základě informací z katastrálních úřadů. Dalším je například Odhad ceny.

„Zjistili jsme, že na trhu je velká poptávka po nezávislém odhadu, který by po zadání klíčových údajů sdělil majiteli cenu jeho nemovitosti, bez závazků a bez nutnosti osobního kontaktu,“ popisuje ředitel vývoje Hynek Husník důvody, proč se Reas pustil do tvorby dalšího nástroje.

I když Odhad ceny kromě běžných uživatelů využívají také realitní makléři nebo finanční poradci, jeho komerční uplatnění firma neplánuje. Místo toho se chce nadále soustředit na posilování tržní pozice v jádru svého byznysu – zprostředkování obchodů nebo rozvoji služby Okamžitá platba, kterou Reas spouštěl před dvěma lety.

Máme asi dvouprocentní podíl na všech realitních transakcích, takže pořád máme na čem pracovat.

„Podle našich odhadů máme asi dvouprocentní podíl na všech realitních transakcích, takže pořád máme na čem pracovat. Spočítali jsme si, že dnes už více než třetina všech prodávajících použije některou z našich služeb. Třeba jen navštíví Atlas cen, ale rozhodnou se transakci udělat jinde a jinak,“ říká Makoš s tím, že letos plánuje i navýšení týmu z třiceti lidí na dvojnásobek. S růstem se navíc chystá i do zahraničí.

„Vidíme zvyšující se poptávku po našich službách i v jiných zemích Evropy. Tím, že si na expanzi budeme vydělávat, chceme jít postupně. Letos bychom chtěli vystrčit drápek nejspíše na Slovensko, k tomu si analyzujeme další trhy. Konkrétní směr uvidíme podle připravenosti a situace,“ uzavírá Makoš.

Měří stav pacienta, aby mohl doktor na dálku stanovit diagnózu. Slovenský startup teď podpořili čeští investoři

Peter BrejčákPeter Brejčák

scase-regular

Foto: Scase

Zařízení Scase obsahuje senzory jako IR teploměr, pulzní oxymetr, glukometr nebo tlakoměr

0Zobrazit komentáře

O poskytování zdravotní péče na dálku, aby se doktoři za pacienty nemuseli zdlouhavě přesouvat, se mluví léta a pandemie koronaviru tento trend jen zdůraznila. Častým problémem v telemedicíně je ale neschopnost správně měřit základní data o zdravotním stavu lidí. A právě na to reaguje slovenský startup Scase, který zařízení pro vzdálený monitoring pacientů vyvíjí. Nyní oznámil získání další podpory investorů.

Celkem 500 tisíc eur, v přepočtu přibližně 12 milionů korun, do Scase vkládá skupina investorů tvořená českými fondy Y Soft Ventures a AI Startup Incubator a zakladatelem úspěšně exitovaného startupu Brand Embassy Vítem Horkým, který se nyní věnuje andělskému investování. Toto kolo je pro další investory stále otevřené.

Stejnou částku loni v září do firmy vložil také fond BTCZ Ventures spadající pod společnost bpd partners miliardářské trojice Vasil Bobela, Jan Dobrovský a Petr Pudil s B3 Holding. Celkem tak už Scase od investorů vybral jeden milion eur, přibližně 25 milionů korun.

„Scase jsme sledovali už delší dobu a přesvědčilo nás, jak se Martinovi a jeho týmu daří posouvat projekt produktově i byznysově dopředu. V oblasti modernizace zdravotnictví vidíme ohromný potenciál. A to jak ve vyspělém, tak v rozvojovém světě. Scase má skvěle našlápnuto tento potenciál využít, takže jsme rádi, že u toho můžeme být a firmu podpořit nejen finančně, ale i našimi zkušenostmi s byznysem kombinujícím hardware a software,“ uvedl Miloš Sochor, Managing Director Y Soft Ventures.

s-case-tym-min

Foto: Scase

Tým slovenského startupu Scase

Za startupem stojí zakladatel Martin Pekarčík, který na myšlenku založit Scase přišel v roce 2018 během cestování napříč Afrikou, kde měl možnost vidět absolutní rozdíly v přístupu obyčejných lidí ke zdravotní péči. „Ti museli často v akutních stavech do nemocnic docházet několik hodin, pojem screeningu či preventivní péče se v těchto oblastech jednoduše nevyskytoval,“ popisuje své zážitky.

Společně se svým týmem následně vytvořili koncept zdravotnického zařízení, které umožní vzdálený monitoring pacientů pomocí kombinace několika senzorů jako IR teploměru, pulzního oxymetru, glukometru nebo tlakoměru. Naměřená data v reálném čase posílá k doktorovi, jenž přes videohovor dokáže snadněji a přesněji určit diagnózu pacienta a další postup léčby.

„Už během prvních šesti měsíců aktivního pilotování na Slovensku, v Gruzii či Severní Makedonii se nám prostřednictvím Scase podařilo zachránit životy pacientů, dokázali jsme také zefektivnit práci mnoha lékařů a zvýšit motivaci pacientům k managementu svého zdraví,“ pochvaluje si Pekarčík.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zájem o zařízení hlásí privátní kliniky a nemocnice například v Moldavsku, Albánii nebo Spojených arabských emirátech. Na slovenský startup ale kromě expanze během letošního roku čeká několik dalších výzev, mezi nimi například příprava na masovou výrobu nebo získání CE značky, jež umožní komerční prodej zařízení.

„Scase podporujeme v růstu už od začátku a cítíme velký potenciál spočívající v zajímavém nápadu, inovativním přístupu a zásadním přínosu pro pacienty v komfortu při poskytování zdravotní péče. Ukazuje se, že naše důvěra a nadšení z nabízeného řešení je trend a budoucnost lepší zdravotní péče. Potvrzuje to i zájem dalších investorů, kteří cítí potenciál projektu Scase. Následující rok bude zásadní a my věříme, že se potvrdí správnost naší investice,“ komentuje nové investiční kolo Tomáš Bobela z bpd partners.

„Odvětví telemedicíny již dlouho čekalo na nástroj, který je postaven na skutečných potřebách pacientů a personálu ve zdravotnictví. Technologie Scase pro nás představuje inovativní zařízení telemedicíny, virtuální péče a zdravotnictví. Investicí do Scase chceme podpořit jejich efektivní a snadno použitelné řešení, které věříme, že bude katalyzátorem lepší zdravotní péče,“ doplňuje obchodní ředitel a partner AI Startup Incubatoru Angelo Burgarello.