V prvním patře nové odbavovací haly na pražském hlavním nádraží najdou cestující kromě občerstvení také nový salonek. Zajímat bude především ty, kdo se na železnici chystají vydat s RegioJetem. Právě jeho barvy nová lounge má. Salonky běžně využívají na nádražích i jiní dopravci, ten od RegioJetu ale pustí dovnitř každého ze svých cestujících.
„Salonky samozřejmě na dráze existují, má je český i národní dopravce, jsou ale otevřené pro cestující první třídy nebo například pro ty, kdo mají místenku. Vždy je tam nějaké omezení. My jsme otevření pro všechny čtyři třídy a v tom jsme patrně jediným dopravcem na světě,“ uvedl pro CzechCrunch majitel RegioJetu Radim Jančura.
V Praze podobné místo soukromému dopravci doposud chybělo. O patro níž firma prodává jízdenky a je tam také místo k sezení, nová lounge má být luxusnější a ulehčit cestujícím čekání na vlak. Personál bude místo udržovat a případně i poradí. O odjezdech budou informovat okolní obrazovky, a kdo bude chtít, může si tu zahrát na klavír, který jinak hraje i bez rukou.
Standard salonku je v Jančurově stylu. Zdarma je tady voda i káva, včetně horké čokolády. Tu si návštěvníci mohou udělat z klasického automatu, k dispozici je ale i pákový presovač od Illy. Natočit si je možné také zmrzlinu. „V rodinách nerozhodují manželé ani manželky, jak si často někdo myslí, ale děti. Když si dítě zamiluje nějaký vlak, pak je na něm, čím bude celá rodina jezdit. A proto máme ve vlacích dětský koutek a v salonku zmrzlinovač,“ uvedl Jančura. Výhodou pro cestující budou také toalety, wi-fi a zásuvky včetně přípojky USB. Kapacita salonku je 104 osob, kteří sem mají přístup šedesát minut před odjezdem spoje.
Salonek RegioJetu měl původně stát jinde, Správa železnic ale měla nakonec pro toto místo jiné využití, a tak dopravce dostal náhradu. „Je to poslední prostor na hlavním nádraží, který nesloužil cestujícím. Jsme rádi, že tu vzniklo místo, kde se lidé budou cítit komfortně a bezpečně,“ uvedl Vladimír Filip ze Správy železnic.
Proměna stála podle Jančury řádově několik milionů korun. RegioJet design svěřil architektovi Patriku Kotasovi, který se specializuje na dopravní stavby, zároveň pro RegioJet navrhl design vagonů Astra. „Cesta vlakem nemá být vynucenou podobou méně komfortní cesty, než je jízda autem. Má to být zážitek,“ uvedl Kotas s tím, že nová lounge by k tomu měla přispět.
Jeden salonek má RegioJet také v Brně, kde funguje podobně jako v Praze, jen tam není klavír a zmrzlina. Další je v rakouské metropoli. „Ve Vídni máme autobusy i vlaky. Navíc je to křižovatka, kde jsme velmi silným dopravcem nejen směrem na Prahu, ale i do Bratislavy a Budapešti,“ říká Jančura. Další v zahraničí dopravce poptávat nebude – pokud je podle Jančury pro lounge někde ještě místo, pak je to Ostrava.
„Cílem je dostat cestující na železnici. Když přijdou na nádraží a nemají svého oblíbeného dopravce, chceme, aby si vybrali právě nás, protože budou vědět, že tady tu hodinu před odjezdem stráví v pohodě,“ dodává zakladatel žlutých vlaků.
Zakladatelé Family Office Partners Petr Václavínek (vlevo) a Oldřich Myslivec
Sdílet
Jedno z osvědčených byznysových pravidel říká: podnikejte v tom, čemu rozumíte a co řeší problém, který sami pociťujete. A přesně to udělali Oldřich Myslivec a Petr Václavínek, když založili v roce 2019 Family Office Partners. Jednak měli oba zkušenosti s investováním, jednak jim chyběl na trhu někdo, kdo by se dokázal podle moderních zahraničních standardů a s využitím technologií patřičně postarat o jejich majetky. Ty se jim zdály až moc velké na privátní bankéře, ale naopak moc malé na samostatný rodinný office. A to jim vnuklo ideu: takových jako my tu přece bude víc, tak pojďme tedy nám i jim ušít na míru řešení, které je na Západě dobře známé jako multi family office.
Klíč k pochopení se ukrývá už v názvu multi family office. Nejbohatší lidé mají k dispozici vlastní správcovské společnosti (u kterých se i u nás vžil anglický termín family office), v Česku patří k největším třeba Consillium, jež má na starost majetek miliardáře Tomáše Němce, či Amalar Holding, který zastřešuje aktivity rodiny Renáty Kellnerové a jejích dětí.
Family office ale sám o sobě není úplně levná záležitost, obnáší totiž vlastní tým investičních expertů, právníků, účetních, IT poradců či expertů na filantropii. „A to už není pro každého,“ říká dvaačtyřicetiletý Oldřich Myslivec. A jeho byznysový partner, o čtyři roky starší Petr Václavínek dodává: „Proto je tu multi family office koncept, kde ono široké expertní zázemí pomáhá se správou majetku několika rodin. V cizině už je to hodně rozšířené, my se snažíme edukovat a kultivovat českou multi family office scénu naším přispěním.“
Nesmí dojít k mýlce, jejich společnost Family Office Partners není továrna na správu majetku pro stovky a tisíce rodin – momentálně jejich tým pracuje zhruba pro desítku famílií a v horizontu několika let by se Myslivec s Václavínkem a svým týmem rádi dostali na dvojnásobek, o moc dál ale ne: „To by už přece ani nedávalo smysl. Naše role vyžaduje kvalitu, ne kvantitu.“
Oba se k podnikání na poli wealth managementu (anglický výraz pro správu majetku bohatých lidí) dostali přes vlastní rodinné jmění. Myslivec dlouhodobě působí v investiční branži, studoval prestižní univerzitu London School of Economics, ostruhy získal v Patrii či v CVC Capital Partners, v mezinárodním pivovaru Molson Coors spravoval portfolio v hodnotě 14 miliard dolarů a dnes je vedle Family Office Partners také členem vedení stamilionové společnosti Qminers, která vyvíjí systémy pro algoritmické obchodování.
Václavínek, absolvent americké Arizona State University, si už koncem 90. let začal vydělávat obchodováním na finančních trzích, postupně se ale víc a víc věnoval i developmentu nemovitostí, a to doma i v zahraničí, kde pobývá a sbírá zkušenosti většinu dospělého života.
„Znali jsme se už z dřívějška a postupně jsme oba došli k tomu, že nám na trhu v Česku chybí produkt, který jsme oba hledali – tedy někdo, kdo by nám dokázal efektivně a komplexně spravovat rodinný majetek. A tak jsme si řekli, že to zkusíme vybudovat. Jsme oba z investičního prostředí, takže k tomu máme blízko. Zároveň jsme to chtěli pojmout moderně, na základě osvědčených služeb ze zahraničí. U nás nenajdete kožená křesla ani zlaté brožury, nenosíme kravaty,“ vysvětluje Oldřich Myslivec.
Foto: Family Office Partners
Petr Václavínek, spoluzakladatel Family Office Partners
S Václavínkem svůj byznysový přístup staví na pěti základních pilířích. Tím prvním je sofistikovaná jednoduchost. Zdůrazňují, že jim jde o to dělat věci jednoduše, aby byly dlouhodobě udržitelné. Příliš složitě vypadající řešení bývají ta nejproblematičtější, což souvisí jak s investičním přístupem, tak s komunikací a vůbec interními procesy. „Snažíme se fungovat přímo, transparentně, neformálně,“ zdůrazňuje Petr Václavínek.
Zároveň se snaží zapojit i moderní technologie, aby jim i rodinám správu majetku ulehčovaly, a tak si vyvinuli například vlastní digitální platformu eFOP, na které mohou sledovat skladbu svého portfolia. „Sázíme na moderní technologie, samozřejmostí je využívání AI, cloudu či automatizace, ale zároveň se jimi nechceme nechat pohltit. Mají nám pomáhat, ne věci dělat složitější,“ upozorňuje Václavínek.
Druhým bodem jejich mantry je heslo skutečný multi family office. „Pracujeme pro limitovaný počet vysoce majetných a podobně smýšlejících rodin. Nikdy jich nebudou stovky. Zároveň jsme všichni společně v kontaktu, minimálně jednou do roka se scházíme, funguje neformální komunikace a jakýsi networking,“ přibližuje Myslivec.
Zatřetí oba podnikatelé zmiňují něco, co během rozhovoru zaznívá poměrně často: příliš velcí pro privátní bankéře, příliš malí pro vlastní family office. Do takové definice se vejde čím dál víc rodin a podnikatelů a podnikatelek, protože jednak tu dorůstá nová byznysová generace, jednak s podnikáním končí ti, kteří jej rozjížděli v 90. letech. Ačkoli podle Myslivce s Václavínkem neexistuje jasná finanční hranice, pro koho jsou a pro koho ne, jako takovou univerzální sumu uvádějí objem majetku od 500 milionů korun: „To může být takový rozumný rámec.“
Dalším klíčovým bodem je správa celého majetku. Jde o to, že existuje řada společností a skupin, které sice také nabízejí správu majetku, ovšem zaměřují se třeba jen na finanční produkty, na jednu kategorii… Family Office Partners zastřešují pro zapojené rodiny jejich kompletní portfolio finančních nástrojů, nemovitostí, různých kapitálových fondů, ale berou v potaz i nestandardní aktiva jako krypto, víno či umění.
„A co je hlavní, my nemáme žádné vlastní produkty, které bychom touto cestou nabízeli. Takže nehrozí, že se dostaneme do střetu zájmů,“ zdůrazňuje Oldřich Myslivec a dodává, že součástí komplexní péče je i to, že partnerským rodinám zprostředkují v rámci širšího týmu pomoc v podstatě pro kteroukoli oblast – řešení rizik od právních přes daňová až po stavbu generačního portfolia aktiv a jeho vhodné předání dalším generacím.
Foto: Family Office Partners
Oldřich Myslivec, spoluzakladatel Family Office Partners
Posledním pilířem je pak inspirace investiční strategií amerických univerzit.„Říká se tomu endowment a neexistuje pro to přesný český termín,“ krčí rameny Václavínek. O co jde? Podobně jako univerzity typu Harvardu nebo MIT mají dlouhodobý výhled a správci jejich majetek opečovávají tak, aby se v průběhu času zhodnocoval nad rámec inflace a z jeho výnosů se mohla daná škola financovat, to samé chtějí Myslivec s Václavínkem zajistit pro majetky své i dalších partnerských rodin.
„Nám jde o dlouhodobost a udržitelnost. Náš výhled jsou desetiletí. Rychlé zbohatnutí a spekulace nenabízíme. Kandidát nám třeba řekne, že potřebuje, aby mu každý rok zbylo na fungování rodiny, osobní projekty či cestování, ale i na školy pro děti či filantropii. A my to společně nastavíme tak, že jmění začne fungovat jako určité perpetuum mobile,“ popisuje strategii s hodně vzdáleným – v podstatě nekonečným – investičním horizontem.
Když hovoří o nastavení portfolia, zmiňuje něco, co bývá tou nejsložitější částí celého procesu: řada českých a slovenských podnikatelů a podnikatelek má totiž svá stávající portfolia disproporčně naplněná jednak nemovitostmi (navíc zhusta tuzemskými), jednak místní měnou. Takže se debatuje, proč je dobré mít větší diverzifikaci a být víc rozkročený jak po kontinentech, tak po oborech a investičních nástrojích. „Právě tím, že myslíme na dlouhodobost a stabilitu, musíme vše nastavit tak, aby se jednotlivé části vyvažovaly a nedocházelo k strukturálně dramatickým výkyvům,“ říká Václavínek.
Pracujeme pro limitovaný počet vysoce majetných a podobně smýšlejících rodin. Nikdy jich nebudou stovky. Zároveň jsme všichni společně v kontaktu.
Jeho kolega jej doplňuje: „Většinou to je tak, že členové našeho multi family office, na které se samozřejmě obrací spousta lidí a nabízí jim různé investiční tipy, už je pak rovnou přesměrují na náš tým. A my víme, co do portfolia patří či výhledově patřit bude, takže lépe posoudíme, jestli to smysl dává, nebo ne. Šetříme jim tím čas i starosti, řada z nich totiž tyto otázky vlastně vůbec řešit nechce. A věříme, že často dovedeme zabránit naprostým investičním haváriím.“
Do čeho svým klientům naopak nekecají, jsou třeba účasti ve firmách či v byznysech, na kterých vydělali peníze – tam ctí, že jde o obor, kterému rozumí, snaží se ale být nápomocni při oponentuře.
Pokud by tedy měli shrnout, jaká je vize Family Office Partners, co by řekli? „Málokdo má jasnou dlouhodobou strategii a plán a tím pádem i kontrolu nad svým majetkem. To je ta pravá výzva,“ připomíná Oldřich Myslivec. A Petr Václavínek za něj uzavírá: „Ultimátním cílem je být v Česku vlajkonošem vysokého standardu fungování multi family office, a to podle zahraničních konvencí. Cíl se pak naplňuje mnohem snáz. Chceme rodinám pomoct dosáhnout právě toho a zajistit, že jejich majetky budou sloužit nikoli jen jim, ale i dalším generacím po nich.“
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.