RegioJet prodal dluhopisy za téměř 1 miliardu korun. Nakoupí a zmodernizuje díky tomu desítky vagonů
Dluhopisy se mezi českými firmami stávají stále oblíbenějším instrumentem, jak financovat svůj další rozvoj. Soukromý železniční dopravce RegioJet, který patří podnikateli Radimu Jančurovi, se rozhodl prostřednictvím dluhopisů financovat především další rozvoj svého vozového parku ve vlakové dopravě a pro tyto účely úspěšně prodal emisi zajištěných dluhopisů v celkové výši 921 milionů korun.
Jeden z nejvýznamnějších soukromých dopravců v regionu vydal zajištěné dluhopisy se splatností 5 let ve spolupráci s Českou spořitelnou a emise bude obchodovaná na pražské burze. Zájem projevily jak institucionální investoři, tak klienti z privátního bankovnictví.
„Zájem o emisi dluhopisů dopravce RegioJet vysoce předčil naše očekávání. Ukazuje to, že RegioJet je nejen perspektivním a preferovaným dopravcem v očích zákazníků, ale vykazuje také výrazně pozitivní ekonomické výsledky. Po loňském zisku ve výši 102 milionů korun korun očekáváme v letošním roce jeho další růst z aktivit ve vlakové dopravě,“ říká Petr Kohoutek, finanční ředitel Student Agency holdingu, do kterého RegioJet spadá.
Podle předběžných výsledků vykázal RegioJet v prvním čtvrtletí letošního roku hrubý zisk ve výši 18 milionů korun a svůj další rozvoj chce nyní podpořit necelou miliardou korun z dluhopisů. RegioJet plánuje investovat do pořízení a modernizace až stovky vozů, přičemž zbývající část financí získaných z emise dluhopisů využije na refinancování stávajících úvěrů od bank.
Novými vozy bude RegioJet posilovat zejména stávající spoje, a to především mezi Prahou a Brnem, kde často poptávka vysoce převyšuje nabídku a bývají vyprodané na několik dní dopředu. K současným pětivozovým soupravám proto přibudou jeden až dva nové vozy, jak napsaly Hospodářské noviny.
Letos RegioJet očekává nasazení 10 nových vozů od rumunského výrobce Astra a rekonstrukci dalších 30 stávajících, přičemž ve všech vozech se mají objevit dotykové obrazovky se zábavním systémem pro každou sedačku. Dosud byl takový vůz v každé soupravě obvykle jeden, nově přibudou další.
Jen za první tři měsíce roku 2019 cestovalo dálkovými vlaky RegioJetu 1,4 milionu cestujících, což je o 12,6 procenta více než v předchozím roce. Nelze se tedy divit, že RegioJet potřebuje svůj vozový park posílit. Vedle trasy z Prahy do Brna, která pak pokračuje na Vídeň, či Bratislavu, se jedná ještě o trasy Praha – Ostravsko a Praha – Košice.
Současně s růstem cestujících narostly v prvním čtvrtletí i tržby, meziročně o 10 procent na více než 330 milionů korun. RegioJet vedle rozvoje vozového parku čeká v následujících letech také souboj jak na domácí půdě, tak v zahraničí, kam chce více pronikat.
„Zaměřujeme se 100 % na dosahování růstového hospodaření společnosti, na zajištění dlouhodobého financování pro další silný rozvoj a očekávaných investic v řádech miliard korun v nastávajícím období. RegioJet musí dbát na silnou finanční stabilitu, aby mohl v soutěžích konkurovat velkým evropským státním dopravcům, jako jsou například rakouské dráhy ÖBB,“ dodává Petr Kohoutek.