Renault chce ukázat, že na venkově je blaze i s elektromobilem. Elektrická auta rozdá zdarma celé vesnici
Největším tématem automobilismu je pravděpodobně přechod na elektromobilitu. Řada automobilek na bateriové elekromobiliy hodně sází, ale odvětví se zatím jen složitě vypořádává se skepsí ze strany motoristů. Rozvoj elektromobility brzdí reálné překážky, ale i neopodstatněné předsudky lidí, a jeden z předních evropských výrobců aut s nimi chce bojovat poměrně nevšedním způsobem.
Francouzská národní automobilka Renault došla k rozhodnutí, že jednu celou vesničku vybaví svými elekromobily Zoe, aby tak jejím obyvatelům (a skrze marketing i celému světu) dokázala, že se s autem na baterky dá pohodlně žít i na vzdálené vesnici. Obyvatelé maličké vísky Appy v departementu Ariège dostanou Renaulta Zoe na 3 roky zdarma, a to s jedinou podmínkou – že budou automobilce hlásit své dojmy z užívání elektromobilu.
Nová iniciativa Renaultu má dle automobilky jasný cíl, a to pochopit, jakým způsobem lidé na denní bázi využívají elektrická vozidla. Projekt má zároveň demonstrovat, že elektrické vozy zdaleka nejsou vhodné jen pro obyvatele měst, že Zoe s dojezdem téměř 400 kilometrů dobře poslouží i právě lidem z malých měst a vesnic v rurálních oblastech daleko od městských aglomerací.
„Pokud se dokáží na život s elektrickým autem adaptovat obyvatelé jednoho z nejizolovanějších sídel ve Francii, bude prokázáno, že to dokáží všichni,“ vysvětluje Renault a dodává: „Zároveň to bude znamenat, že mýty spojené s nákupem a provozováním elektrického vozu budou jednou provždy popřeny.“
Pokud jde o konkrétní obavy, které chce Renault ve spolupráci s obyvateli Appy vyvrátit, je to primárně strach z nedostatečného dojezdu elektromobilů. Renault chce dokázat, že 400kilometrový dojezd, který Zoe nabízí, je pro běžný život naprosto dostačující.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsDruhou velkou obavou je nedostatečná nabíjecí infrastruktura, kdy hustota pokrytí nabíjecími stanicemi zdaleka neodpovídá dostupnosti klasických čerpacích stanic. S tímto problémem by se ovšem obyvatelé francouzské Appy potýkat neměli. Renault totiž v místě vystaví veřejnou nabíjecí stanici a nové majitele elektrického auta vybaví i příslušenstvím na domácí nabíjení.
Zhruba 26 rezidentů francouzské vesničky tedy má možnost snadno se zapojit do skutečně zajímavého experimentu a ač se něco takového zatím zdá jako představa z kategorie sci-fi, třeba svou účastí a zpětnou vazbou automobilkám pomohou myšlenku elekromobilismu prosadit i napříč „rurálním“ obyvatelstvem.
Oslovením mimoměstských obyvatel by Renault mohl dále vylepšit své postavení mezi prodejci elektromobilů. V Evropě je ostatně na tomto poli již dnes silný a výchozí pozici pro podobné iniciativy má tedy solidní. Automobilka s více než 120letou historií dokázala prodat již přes 300 tisíc elektromobilů, přičemž oblíbený Zoe má jen ve Francii přes 100 tisíc registrací. Francouzi si tak již 10 let v řadě právem nárokují titul evropské jedničky na poli elektrických vozidel.