Renault chce ukázat, že na venkově je blaze i s elektromobilem. Elektrická auta rozdá zdarma celé vesnici

Michal MarekMichal Marek

renault-zoe1

Foto: Renault

Elektrický Renault Zoe

0Zobrazit komentáře

Největším tématem automobilismu je pravděpodobně přechod na elektromobilitu. Řada automobilek na bateriové elekromobiliy hodně sází, ale odvětví se zatím jen složitě vypořádává se skepsí ze strany motoristů. Rozvoj elektromobility brzdí reálné překážky, ale i neopodstatněné předsudky lidí, a jeden z předních evropských výrobců aut s nimi chce bojovat poměrně nevšedním způsobem.

Francouzská národní automobilka Renault došla k rozhodnutí, že jednu celou vesničku vybaví svými elekromobily Zoe, aby tak jejím obyvatelům (a skrze marketing i celému světu) dokázala, že se s autem na baterky dá pohodlně žít i na vzdálené vesnici. Obyvatelé maličké vísky Appy v departementu Ariège dostanou Renaulta Zoe na 3 roky zdarma, a to s jedinou podmínkou – že budou automobilce hlásit své dojmy z užívání elektromobilu.

Nová iniciativa Renaultu má dle automobilky jasný cíl, a to pochopit, jakým způsobem lidé na denní bázi využívají elektrická vozidla. Projekt má zároveň demonstrovat, že elektrické vozy zdaleka nejsou vhodné jen pro obyvatele měst, že Zoe s dojezdem téměř 400 kilometrů dobře poslouží i právě lidem z malých měst a vesnic v rurálních oblastech daleko od městských aglomerací.

appy_france

Foto: Renault

Elektrický vůz Renault Zoe mohou zdarma získat všichni rezidenti Appy

appy_france_1

Foto: Renault

Renault věří, že pokud se s elektromobilem sžijí obyvatelé Appy, dokáží to i všichni ostatní

„Pokud se dokáží na život s elektrickým autem adaptovat obyvatelé jednoho z nejizolovanějších sídel ve Francii, bude prokázáno, že to dokáží všichni,“ vysvětluje Renault a dodává: „Zároveň to bude znamenat, že mýty spojené s nákupem a provozováním elektrického vozu budou jednou provždy popřeny.“

Pokud jde o konkrétní obavy, které chce Renault ve spolupráci s obyvateli Appy vyvrátit, je to primárně strach z nedostatečného dojezdu elektromobilů. Renault chce dokázat, že 400kilometrový dojezd, který Zoe nabízí, je pro běžný život naprosto dostačující.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Druhou velkou obavou je nedostatečná nabíjecí infrastruktura, kdy hustota pokrytí nabíjecími stanicemi zdaleka neodpovídá dostupnosti klasických čerpacích stanic. S tímto problémem by se ovšem obyvatelé francouzské Appy potýkat neměli. Renault totiž v místě vystaví veřejnou nabíjecí stanici a nové majitele elektrického auta vybaví i příslušenstvím na domácí nabíjení.

renault-zoe2

Foto: Renault

Elektrický Renault Zoe na nabíječce

Zhruba 26 rezidentů francouzské vesničky tedy má možnost snadno se zapojit do skutečně zajímavého experimentu a ač se něco takového zatím zdá jako představa z kategorie sci-fi, třeba svou účastí a zpětnou vazbou automobilkám pomohou myšlenku elekromobilismu prosadit i napříč „rurálním“ obyvatelstvem.

Oslovením mimoměstských obyvatel by Renault mohl dále vylepšit své postavení mezi prodejci elektromobilů. V Evropě je ostatně na tomto poli již dnes silný a výchozí pozici pro podobné iniciativy má tedy solidní. Automobilka s více než 120letou historií dokázala prodat již přes 300 tisíc elektromobilů, přičemž oblíbený Zoe má jen ve Francii přes 100 tisíc registrací. Francouzi si tak již 10 let v řadě právem nárokují titul evropské jedničky na poli elektrických vozidel.

Hračka pro vyvolené se vrací. Bugatti Baby II za 1,5 milionu korun je vozítko určené náctiletým řidičům

bugatti-baby-ii1

Foto: Bugatti

Bugatti Baby II

0Zobrazit komentáře

Bugatti Type 35 je dodnes absolutní ikonou motorsportu. Jednalo se o vůz pro vyvolené, kteří svým dětem chtěli dopřávat podobně jako sobě. Od toho tu byla Bugatti Baby, tedy pojízdné elektrické autíčko, které s Type 35 sdílelo stejný design, byť v mnohem kompaktnějším podání. Malá legenda byla nyní oživena a opět se jedná o hračku určenou těm nejbohatším.

Když Ettore Bugatti v roce 1924 představil svůj závodní vůz Bugatti Type 35, novinka se okamžitě stala miláčkem publika. Mohly za to nejen její bezprecedentní sportovní úspěchy, ale také zcela netradičně a velice elegantně pojatý design. Právě díky němu se vůz dostal z okruhů i do garáží tehdejších filmových hvězd a úspěšných obchodníků.

Mezi nejznámější české majitele Type 35 patřila Eliška Junková, která s ním na okruzích drtila své mužské rivaly z celé Evropy. Unikátní automobil však nepřitahoval jen dospělé. Po své vlastní „bugatce“ toužily také děti. Bugatti proti začalo po vzoru Type 35 vyrábět asi o polovinu menší, elektrickým pohonem vybavené vozítko pojmenované Type 52, kterému však nikdo neřekl jinak než Bugatti Baby.

bugatti-type-35

Foto: Wikimedia

Bugatti Type 35

Prvním majitelem tohoto jedinečného vozítka byl Ettoreho druhorozený syn Roland, který jej dostal ke svým čtvrtým narozeninám. Bugatti vycítilo příležitost a nakonec vyrobilo asi 500 Baby modelů, jež se staly klenotem mezi hračkami dětí z těch nejvlivnějších rodin.

Od té doby uplynulo 90 let, první majitelé Baby vozítka již nežijí a jejich autíčka se v tom lepším případě staly klenoty sbírek dospělých, v tom horším případě skončily kdesi v propadlišti dějin. Koupit původní Bugatti Baby, kterých zbylo v rukou soukromníků či muzeí jen asi 100 exemplářů, znamená mít připravený obnos přesahující 2 miliony korun. Jak se ovšem říká, žádná sbírka vozů Bugatti není bez Baby modelu kompletní.

bugatti-baby

Foto: Wikimedia

Malý Roland Bugatti ve svém vozítku Baby

Možná i proto se Bugatti rozhodlo, že jeho nejnovější model nebude dalším surově výkonným supersportem, ale oživilo tuto roztomilou legendu. Bugatti Baby II se představilo v minulém roce na autosalonu v Ženevě a letos se dostalo do sériové produkce. Teď Bugatti představilo kompletní produkční verzi a prozradilo její cenovku, která napovídá, že se jí opět dočkají děti těch nejmovitějších.

Hračka, kterou dětem závidí i dospělí

Původní Baby bylo vyráběno ve dvou verzích, které se od sebe mírně lišily velikostí. Baby II, které Bugatti vytvořilo ve spolupráci s The Little Car Company, je nabízeno hned ve třech variantách, a nutno podotknout, že ani jednu by si malý Roland Bugatti příliš neužil.

Baby II je totiž oproti původnímu modelu podstatně větší. Dosahuje totiž asi 75 % velikosti původního Bugatti Type 35 a přináší mnohem sofistikovanější techniku, která prozrazuje, že vůz není určen žádným miminům.

bugatti-baby-ii3

Foto: Bugatti

Bugatti Baby II se dá vnímat i jako nejdostupnější model od Bugatti

Autíčko míří hlavně na řidiče, kteří zrovna procházejí pubertou a už jim bylo 14. Jeho konstrukce ovšem dokáže ustát i dospělého řidiče. Co se vzhledu týče, je Baby II věrnou kopií Type 35, a to jak z hlediska exteriéru, tak i interiéru. Ten nabízí dobovou palubní desku, volant i nastavitelné kožené sedadlo. Vozítko je primárně oděno do francouzské závodní modři, ale lze jej objednávat i v jiných barevných variantách. Tím ovšem veškerá podobnost se závodním retrospeciálem i jeho původní dětskou kopií končí.

První varianta vozu pojmenovaná Base je vyrobena z kompozitních materiálů, nabízí baterii o kapacitě 1,4 kWh, samosvorný diferenciál a hydraulický brzdný systém. V případě aktivovaného režimu Novice (Nováček) začne elektromotor pohánět zadní kola výkonem 1,3 koňské síly. Pokud je aktivován režim Expert, výkon motoru se navýší na 5,8. Maximální rychlost této verze činí 30 km/h, přičemž váha by měla začínat na 230 kilogramech.

bugatti-baby-ii2

Foto: Bugatti

Autíčko je určeno pro dospívající, rozhodně si jej však užijí i dospělí

bugatti-baby-ii5

Foto: Bugatti

Tvary vozu kopírují původní Type 35

Zbylé dvě varianty, pojmenované Vitesse a Pur Sang, disponují baterií o kapacitě 2,8 kWh a elektromotorem poskytujícím výkon až 13,4 koňské síly. Karoserie varianty Vitesse je z karbonu, zatímco Pur Sang dává vzpomenout na 30. léta kapotáží vyrobenou z hliníku. Její ruční výroba podle Bugatti zabere přibližně 200 hodin, než je plech vytvarován do požadovaných tvarů.

Obě verze mají omezenou rychlost na 45 km/h. V nabídce jsou však i verze s tzv. Speed Key, který odemyká nový jízdní režim. Díky němu je Baby II schopno letět rychlostí až 70 km/h, přičemž dojezd činí 24 až 50 km (v závislosti na vybrané variantě). V případě potřeby lze akumulátor rychle vyměnit a uhánět dál.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nyní se dostáváme k té vůbec nejzajímavější části, kterou je cenovka. Za verzi Base zájemce zaplatí 30 tisíc eur, tedy přibližně 790 tisíc korun. Varianta Vitesse je opatřena cenovkou 43,5 tisíce eur, tedy přes 1,1 milionu korun. A v případě nejvyšší varianty Pur Sang se bavíme o částce 58 500 eur, přibližně 1,5 milionu korun. Baby II je tak jedno z vůbec nejdražších elektrických autíček na světě.

Nutno dodat, že Bugatti následuje původní Ettoreho strategii a opět nabízí jen 500 exemplářů, které by měly být v současné době již rozebrány. Přesto Bugatti neodrazuje od provedení rezervace, pokud by někdo z čekajících ztratil zájem, další v pořadí bude mít to štěstí a Bugatti Baby II bude jeho.

bugatti-baby-ii4

Foto: Bugatti

Interiér vozu odkazuje na slavný model Type 35

bugatti-baby-ii6

Foto: Bugatti

Testovací pilot Andy Wallace v Bugatti Baby II