Revoluce v hraní. Minecraft Earth přenese propracované virtuální stavby do reálného světa

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

minecraft-earth

Minecraft Earth

0Zobrazit komentáře

Minecraft je fenomén, Pokémon GO je fenomén, rozšířená realita je fenomén. Minecraft Earth v sobě úzce spojuje specifika všech tří a poměrně jasně tedy směřuje nejen k velkému úspěchu, ale potenciálně také k revoluci v hraní her. Trendy fyzicky aktivního hraní a prvků rozšířené reality totiž posouvá do dosud bezprecedentní podoby a plně zužitkovává technologické možnosti, které ještě nedávno neexistovaly.

Zmiňovat Pokémon GO a rozšířenou realitu zvlášť se může zdát nadbytečné, vždyť Pokémon GO rozšířenou realitu (AR) používá. Právě v tom ale tkví podstata rozdílu mezi jím a Minecraft Earth – zatímco jeden rozšířenou realitu používá pro zobrazování víceméně statických smyšlených zvířátek, druhý skutečně reálný svět rozšiřuje o komplexní stavby a prostředí obydlené postavami z původní hry.

minecraft-earth2

Minecraft Earth

Tvůrci Minecraft Earth říkají, že nechtěli přebírat koncept hry, která je v zásadě geocaching s malou části v AR, jejich záměrem bylo možnosti AR využít do takové míry, jakou současné technologie dovolují. Nejzjevnější částí skládačky jsou telefony, jejichž výkon stále poměrně rychle roste a už teď je na úrovni desktopových počítačů před několika lety. Tento výkon pak využívají kvalitní fotoaparáty a velké a jemné displeje, v současných designech dohromady působící jako malé rámečky reality.

V nich se ovšem odehrává jen závěrečná část celého procesu rozšiřování reality o alternativní svět Minecraftu. Microsoft, který v roce za 2,5 miliardy dolarů celý Minecraft včetně jeho tvůrce Mojangu koupil, při tom využije také datacentra cloudových služeb Azure rozšířená po celém světě, nové technologie pro mobilní sítě, přesné GPS.

Minecraft Earth může být úplně novou zkušeností z hraní

Je samozřejmě podstatné, jaké možnosti toto vše hráčům Minecraft Earth nabídne, snad více než u většiny jiných her je zde však zásadnější zkušenost, jakou zprostředkuje. Novináři, kteří měli možnost do zkušební verze hry nahlédnout, tak popisují situace, v nichž se ocitli. Například spolupracovali při budování velké skluzavky na stole v kanceláři a vedle ní vykopali hlubokou díru, kam spadlo jedno z kuřat, co se potloukaly kolem. V jiném případě se zase ve skupině přiblížili stavbě a mohli do ní vstoupit po tom, co se pomáhajíc si vypořádali s hordou koster.

minecraft-earth3

Minecraft Earth

Vše se přitom děje tak nějak přirozeně, na displejích všech přítomných hráčů zároveň, v reálném čase. Hlavními devízami hry a také odlišnostmi od Pokémon GO jsou tedy kreativita v podobě budování v prakticky neomezené komplexitě a měřítku, spolupráce s ostatními hráči a objevování světa vytvořeného širokou komunitou.

Trailer hry prezentuje fascinující zkušenost, kdy jeden den projdeme nepříliš zajímavým místem a do druhého dne v něm vyroste zámek vybudovaný třeba některým ze sousedů. Hlavní mechanikou hry pak v tomto kontextu pochopitelně zůstává získávání zdrojů a jejich efektivní zužitkování. Hráč Minecraft Earth v podstatě dostává totéž, co hráč klasického Minecraftu s podstatným rozdílem, že herní svět není uzavřen v obrazovce počítače, ale obklopuje člověka se zařízením umožňujícím náhled do něj.

Kromě hráčské zkušenosti Microsoft pamatuje také na bezpečnost, AR obsah se tedy nebude objevovat na soukromých pozemcích, hra bude mít systém a non-stop podporu pro hlášení problémů a rodiče budou moci dohlížet nad přístupem jejich dětí k aspektům virtuálního světa. Otázkou ale zatím zůstává, jestli a nakolik bude Microsoft reagovat na možné problémy s pozorností hráčů, jež jsou široce přítomné i bez vtahujících AR her.

Microsoft začne s uzavřeným veřejným testováním Minecraft Earth v létě na iOS a Androidu, kdy nabídne omezený počet míst pouze zájemcům starším osmnácti let (zájemci se už mohou předběžně registrovat). Kdy bude následovat oficiální spuštění hry zatím není jasné, k cíli celosvětové dostupnosti v mnoha jazycích ale bude směřovat postupně. Hráče kromě zcela nové zkušenosti zaujme i její bezplatná dostupnost a přirozenější uvedení do hry, než tomu bylo v případě klasického Minecraftu, v němž je třeba na vše přijít sám.

Minecraft Earth 2

Minecraft Earth

Minecraft Earth podle prvních zkušeností novinářů není v současnosti natolik pohlcující, jak se jeví z bombastických promo materiálů, zdá se ale, že dlouhými kroky směřuje k možné budoucnosti hraní, které nebude probíhat u stolu s počítačem, v obýváku nebo v dystopické budoucnosti Ready Player One.

Místo toho bude hráče podněcovat k objevování světa obohaceného o virtuální vrstvu, poskytujíc nový náhled na něj. Už dlouho se například mluví o brýlích pro rozšířenou realitu Applu a sám Microsoft už před pár lety předvedl možné spojení Minecraftu a brýlí HoloLens.

minecraft-earth5

Minecraft Earth

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Český Beat Saber vychází po roce v plné verzi na PC. V nejprodávanější VR hře půjde vytvářet vlastní úrovně

beat-saber-2

Technologii Unity využívá i česká hra Beat Saber

0Zobrazit komentáře

Od loňského května, kdy byla hra vytvořena, zatím nebylo jediného měsíce, ve kterém by o jejích tvůrcích nebo titulu samotném nebylo slyšet. Řeč je o VR hře Beat Saber od československého tria Ján Ilavský, Vladimír Hrinčár a Jaroslav Beck, která láme všechny dosavadní rekordy a během necelého roku se stala vůbec nejprodávanějším herním titulem na poli virtuální reality v historii.

Po nedávném představení v americkém televizním pořadu Jimmyho Fallona, který pravidelně sledují miliony diváků, si tvůrci z české firmy Beat Games, pod kterou Beat Saber spadá, připravili další zásadní oznámení. Po dlouhém vývoji a testování plné verze na konzoli PlayStation VR bude Beat Saber od příštího týdne dostupný v plné verzi také na PC.

Aktualizace má konkrétně přijít 21. května a s ní i několik zásadních novinek. Předně tvůrci do hry přidají takzvaný Level Editor, díky kterému si můžete vytvořit unikátní úrovně ve hře s vlastními hudebními skladbami. Rytmické ničení světelných boxů laserovými meči na základě hudebních rytmů se tak posune opět na novou úroveň a umožní například youtuberům či různým nadšencům sdílet a streamovat jejich tvorbu.

beat

Beat Saber

Editor by měl být dostupný ve 2D prostředí a objeví se souběžně s vydáním plné verze na PC. S rozšířením některých funkcí se nicméně váže i zvýšení ceny, která se posune ze stávajících 20 dolarů na 30 dolarů, respektive na necelých 700 korun. Tedy tak, aby odpovídala aktuální ceně na platformě PlayStation VR, kde se stal Beat Saber hned několik měsíců po sobě nejprodávanější hrou ve virtuální realitě.

V průběhu roku na hráče budou čekat dodatečné balíčky s novými úrovněmi a skladbami od známých umělců. Jeden takový vydali Beat Games ke konci loňského roku, s cenovkou 13 dolarů za celkem 10 originálních úrovní a skladeb, případně po dvou dolarech za jednotlivé skladby. Ještě letos tak vyjdou podobné placené balíčky, stejně jako bezplatné úrovně, a to na všech platformách.

simona-kijonkova-zasilkovna-top

Přečtěte si takéNa Aukru lze nově zasílat zboží přes Zásilkovnu, která chce mít do konce roku v Česku 3 tisíce výdejních místNa Aukru lze nově zasílat zboží přes Zásilkovnu, která chce mít do konce roku v Česku 3 tisíce výdejních míst

Na PC je Beat Saber k dispozici přes platformy Steam a Oculus Store na VR headsetech HTC Vive, Windows MR a Oculus Rift. Právě Oculus, který spadá pod Facebook, v nejbližší době vydá nový VR headset s názvem Quest. Ten bude schopen fungovat i bez připojení k PC, takže ho lze využít kdekoliv bez obřích hardwarových nároků, mnoha kabelů a dalších nákladů.

beatsaber1

Tvůrci Beat Saberu: Vladimír Hrinčár, Jaroslav Beck a Ján Ilavský

Oculus zároveň s vydáním Questu chystá pro vývojáře speciální funkci „cross-buy“, která vývojářům umožní poskytnout nové verze svých her pro zařízení Oculus Quest zdarma v případě, že je hráči vlastní už na Oculusu Rift. Tvůrci hry z Beat Games během včerejšího dne na svém Twitteru potvrdili, že tuto funkci nevyužijí. Především kvůli nákladům vzniklým s portem hry na nový Quest.