Řídili jsme kapesní raketu Hyundai Ioniq 5 N. Byla tak rychlá, že jsme ji neudrželi na trati
Když do jména Ioniqu 5 přidáte písmeno N, dostanete ďábelsky rychlý elektromobil, se kterým se dají na okruhu zažít pořádně horké chvilky.
Automobilka Hyundai rozhodně není synonymem pro ostré automobily, se kterými je radost vyrazit na okruh. Ioniq 5 v N úpravě ale mění zaběhlé pořádky a ukazuje, že i s elektrickým kapesním vozítkem lze zažít pořádný adrenalin. Přesvědčit jsem o tom mohl na okruhu v Mostě, který jsem měl přibližně na hodinku jen sám pro sebe – a ze kterého mě raději stáhli do boxů. Zábavy totiž bylo tolik, až se vloudila chybička.
Elektromobil Hyundai Ioniq 5 patří mezi vozy, za kterými se na ulici ohlédnete. Hyundai mu dalo neotřelý a lehce futuristický design, díky kterému zejména v městských ulicích vyčnívá. Z technického hlediska se však jedná spíše o elektrický průměr, který rozhodně nemá ambice při jízdě výrazněji zvyšovat hladinu adrenalinu v krvi.
To se však mění s v momentě, kdy do názvu vozu přidáte písmenko N. S tím spojené úpravy totiž přetváří automobil na zběsilé monstrum, jehož schopnosti jsem otestoval na mosteckém autodromu, který s tím brněnským patří mezi největší u nás. Ještě než dupneme na plyn, se ale podívejme na novinku více zblízka.
Díky bodykitu je Ioniq 5 N oproti klasické verzi o něco delší a širší. Například spoiler se prodloužil o celých 10 centimetrů. Vůz působí na první pohled dravě, ale rozhodně na sobě nedává znát, jak značný výkon je schopen vyvinout. Už základních 609 koňských sil je ďábelských – a do pekelných hlubin jsem mohl sestoupit ještě více po stisknutí oranžového tlačítka na volantu s písmeny NGB. Jedná se o zkratku pro všeříkající funkci N Grin Boost, která na 10 sekund navýší výkon vozu až na 650 koní.
Zajímavých tlačítek je na volantu ovšem víc, až jsem si připadal jako bych se ocitl ve virtuální realitě hry typu Forza Motorsport než za volantem skutečného automobilu. Jedním z nich je N e-shift, které u elektromobilu napodobuje osmistupňové řazení a přidává N Active Sound+. Díky němu si lze upravit modulovaný zvuk vozu a nastavit třeba projev klasického spalováku či sonickou kulisu připomínající let stíhačkou.
Může to působit jako zbytečnost, ale na trati mi možnost řazení dodávající pořádné kopance a ostrý zvuk velmi pomáhaly k prohloubení zážitku z jízdy. Ioniq 5 N je totiž ze všeho nejvíc auto určené k zábavě. Hyundai ho jako ostatní zástupce rodiny N koncipoval pro ty, kteří chtějí vůz používat v běžnému provozu, ale sem tam si s ním rádi zařádí na okruhu. I proto nabízí obrovské množství možností nastavení podvozku, samotného řízení, brzd, rekuperace, rozdělování výkonu mezi nápravy a další.