Robot, který zvládne nahradit partu dělníků při stavbě zdí, se ukázal v akci. Na podzim má jít do terénu

Základy pro dům dnes taky nekopete lopatou. Nasazení robota bude jednou stejně samozřejmé jako u dalších strojů, věří tvůrci projektu.

Iva BrejlováIva Brejlová

zdící robot

Foto: CzechCrunch

Na zdícím robotu pracují KM Robotics a Wienerberger

0Zobrazit komentáře

Chvílemi se zdá, jako by se na malý okamžik zastavil a přemýšlel. Ve skutečnosti nic takového nedělá a přemýšlení ani není schopen, během malých chvilek ve skutečnosti vyměřuje vzdálenosti a rozměry. Robot si sám všimne, kde je paleta s cihlami, vypočítá, jaký pohyb musí udělat, aby se pro jednu z nich natáhl, uchopil ji, očistil od prachu, nanesl pojicí materiál a naprosto přesně ji umístil vedle té předchozí. Během hodiny postaví deset metrů čtverečních, pracovat může bez přestávky – a když nedosáhne tam, kde má stavět, prostě se sám zvedne a přemístí.

Právě je ve finální fázi testování, než ho převezou na stavbu, kde v běžných podmínkách nahradí zedníky. Aktuálně staví v uzavřené hale a protentokrát bez zdicí pěny. „Mělo to jednu velkou nevýhodu. Nedařilo se nám ty zdi rozebírat, stále jsme tu chodili se sbíječkou,“ usmívá se Jiří Dobiáš, který řídí produkty a obchodní spolupráci ve společnosti Wienerberger.

S robotem přišla mladá česká společnost KM Robotics Štěpána Kočího a Jakuba Maršíka, kteří se pro jeho vývoj právě s firmou Wienerberger spojili. Spolu taky dali vzniknout speciálním cihlám, které stroj používá. Musí je totiž mít za co uchopit, takže každá z nich má na sobě drážky, které přesně padnou do úchopu „hlavy“ robota. Ta je mimochodem v Česku patentovaná a tvůrci se aktuálně snaží o patent i pro Evropu.

KM Robotics už na vývoj stroje získalo desítky milionů korun – především právě od Wienerbergeru, která si ve společnosti zároveň koupila jednoprocentní podíl. Věří totiž, že s robotem může změnit proces stavebnictví. „Zdicí robot bude prvním krokem k tomu, aby mohla digitalizace plně proniknout i na stavební trh,“ myslí si Petr Magda, jednatel a komerční ředitel Wienerbergeru, který je především výrobcem pálených cihel a střešních tašek. Jednou by firma nicméně chtěla roboty posílat na stavby. Nikoliv však prodávat, ale tak, aby si zákazníci platili „za každou položenou cihlu“.

km robotics

Štěpán Kočí a Jakub Maršík, autoři projektu zdicího robota

Pokud vše půjde podle plánu, na podzim vyrazí robot na první opravdovou zakázku a do roku 2025 budou prý firmy schopné převzít český trh. Tou dobou by k dispozici chtěly mít 42 robotů. A pak se projekt, interně přezdívaný R.U.R., má vydat na sever Německa. Tam je totiž trh orientovaný na stejné materiály a stejný typ cihel. To ve světovém stavebnictví vůbec není obvyklé, vysvětlují tvůrci.

Dělník s lidarem

Původní myšlenka vznikla v hlavě Štěpána Kočího už v roce 2012, první stroj bez softwarového vybavení pak o čtyři roky později. Se softwarem pomohl Jakub Maršík, který se ve firmě oficiálně stal vrchním softwarovým vývojářem, oba jsou teď hlavními spolumajiteli KM Robotics

Z prvotního 5,5 tuny vážícího stroje se stalo 2,4tunové zařízení s lidarem, ultrazvukovým senzorem a dalšími senzory, které jsou schopné vnímat stavební laser. Robot se umí zastavit, kdykoliv někdo vejde do dráhy, v níž pracuje. Pozná, kde a jak jsou uspořádané cihly, i určí, jestli je nějaká z nich prasklá, úplně chybí nebo se poškodila, když s ní pracuje.

Unese i dvě cihly najednou, což je 35 kilogramů. Nemůže to být jakýkoliv stavební materiál, ale právě ty s drážkami, za které je může uchopit. „Je dvakrát rychlejší než konvenční parta zedníků, nepotřebuje pauzy a zvládne pracovat 24/7,“ popisuje Dobiáš s tím, že robot splňuje i zvukové normy, aby to vůbec bylo možné.

zdící robot

Foto: CzechCrunch

Zdicí robot má nahradit minimálně partu dělníků

Loni si vyzkoušel podmínky na stavbě, kde může pršet, kvůli vlhkosti se měnit kvalita cihel, ale je taky možné, že tam narazí na zapomenuté nástroje. I proto s jeho vývojem pomáhají vědci z ČVUT.

„Projekt zdicího robota vyšel přímo z potřeb stavebnictví,“ popisuje Štěpán Kočí a naráží přitom na nedostatek dělníků na stavbách, který je na západ od Česka navíc ještě výraznější. „Využívá přitom to, na co jsou pracovníci stavaři zvyklí,“ doplňuje ho Maršík s tím, že až na drážky na cihlách jsou materiály zcela obvyklé, stejně jako zmíněný stavební laser.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Svojí velikostí a výkonem se robot hodí zejména na velké stavby s dlouhými zdmi, třeba bytové domy, školy nebo průmyslové haly. Není přitom potřeba ho složitě přesouvat. Když je třeba dosáhnout dál, robot zastaví práci, zvedne se na výsuvných nohou a po vlastní konstrukci, která funguje jako pás, popojede o kousek dál.

Wienerberger už do vývoje investoval desítky milionů korun. Další peníze poskytla Technologická agentura ČR, která projekt podpořila sumou 35,6 milionu. Kromě toho se na něm podílí i inovační společnost IdeaSense, která spadá pod Creative Dock.

Pokud budou zmíněné organizace dost rychlé, stane se tento projekt prvním českým zdicím robotem. Jeho tvůrci mají ovšem konkurenci. Podobné plány má firma DEK, jež vyvíjí vlastního robota. I té pomáhá Technologická agentura ČR ve spolupráci s ČVUT.

Startup Awards 2023 jsou tu. Pomozte nám najít nejoblíbenější český startup a oceňte s námi mladé firmy

Ocenění pro startupy v Česku vstupuje do druhého ročníku. Ani tentokrát nechceme rozhodovat sami, nejpopulárnější startup si zvolíte právě vy.

Iva BrejlováIva Brejlová

startup awards

Foto: CzechCrunch

Startup Awards 2023

0Zobrazit komentáře

Už dávno nezačínají v garážích, ale jejich zakladatelé se scházejí v kavárnách nebo třeba na školách. Můžou být malé i velké, nováčky i pohodlně usazenými firmami. Dokážou posouvat obory i je úplně od základů měnit. Startupy zaujaly významné místo ve světě kolem nás a my na to chceme upozornit. Proto přinášíme Startup Awards, v nichž oceňujeme ty nej projekty a právě startujeme hledání nejoblíbenějšího startupu. Připojte se k nám. Hlasujte pro nejpopulárnější nápad a ukažte uznání a podporu tomu, kdo vás oslovil.

Ekosystém, který startupy vytvořily, je obrovský. Jen v roce 2022 přilákaly ty české na investicích přes 46 miliard korun a stále častěji s nimi chtějí spolupracovat zavedené společnosti. Přinášejí umělou inteligenci, ale taky ulehčují nábory pracovníků do firem, vývoj nových produktů nebo fungování lidí zcela mimo pracovní život, třeba při cestování.

Startup Awards letos vstupují do svého druhého ročníku a opět chtějí ukázat na ty, kteří se zapsali výraznou stopou. Mezi nimi i na startup, který veřejnost zaujal vůbec nejvíc. Obracíme se proto právě na vás: Znáte projekt, který nás bere do budoucnosti nebo snad vylepšuje přítomnost? Nápad, který vás nadchl? Nominujte své oblíbence a rozhodněte o vítězi. Každý hlas má význam.

Právě dneškem startuje možnost nominovat libovolný startup. Sbíráme hlasy pro projekty, u nichž nezáleží na tom, jak dlouho na trhu fungují, jak vysoké investice dostaly, kdo je podpořil, v kolika zemích se jim podařilo rozjet svůj byznys nebo jaké jméno za nimi stojí. V ceně popularity rozhoduje výhradně počet zaslaných hlasů.

Hlasujte právě teď. Nominujte svého favoritaVíce

Hlasování je rozděleno do dvou kol. Aktuální první sbírá nominace jakéhokoliv startupu. Ukončujeme jej 30. června a celkem dvacítka projektů, které se budou opakovat nejčastěji, postupuje do finále.

Finálové hlasování odstartuje 1. srpna a během něj můžou lidé posílat své preference výhradně pro dvacet startupů, které v předchozím kole získaly nejvíc hlasů a jejichž jména zveřejníme. Svou volbou veřejnost rozhoduje o jejich výsledném pořadí. Hlasování končí 31. srpna a vítězem kategorie Cena popularity se pak stane firma, jíž lidé pošlou nejvíce preferencí.

Vedle Ceny popularity rozdají Startup Awards další tři ocenění, a to v rámci kategorií Investiční trefa roku, Mladý startup a Startupová osobnost. Sošky si vítězové jednotlivých kategorií převezmou během slavnostního večera, který se uskuteční 12. září v prostorách komplexu Gabriel Loci.

Startup Awards

Foto: CzechCrunch

Startup Awards oceňují významné projekty českého startupového světa

Proti loňsku jsme pro tento večer připravili novinku. Poprvé je akce nejen výhradně na pozvání, ale část vstupenek uvolňujeme do prodeje. Zakoupit je můžete přímo na webu akce, v prodeji je jen limitovaný počet kusů.

CzechCrunch je dnes médium s širokým zásahem, se startupy kdysi začínalo a mladé firmy tak už roky zblízka sleduje a podporuje je. Mezi aktivity v oboru patří mimo jiné pořádání řady akcí pro zakladatele i investory, vzdělávací projekt Startup Academy, oborový přehled startupů, které se vyplatí sledovat, i datový přehled o českém trhu mladých firem a investic do nich a dlouhodobé budování komunity v offline i online prostoru.

Startup Awards jsou veřejným oceněním, jehož cílem je mimo jiné přitáhnout pozornost k mladým, rychle rostoucím firmám, ukázat, jak jejich nápady ovlivňují běžné životy v Česku i mimo něj, ukázat české talenty a upozornit na skutečnost, že startupové nápady jsou všude kolem nás.

Generálním partnerem akce se stala společnosti Eset, hlavními partnery Sedlakova Legal a Work Lounge, partnery Startup Awards jsou Blackfish, Abra Software, edgy.digital a Yord. Car partner události je Hyundai a venue partneři Gabriel Loci a Mo-Cha. Podporovateli Startup Awards 2023 se staly společnosti Papelote, Ristre, Liftago a Google Cloud.