Roboti nastoupí do práce místo lidí, věří čeští investoři. Podpoří startup, který je koordinuje

České fondy se podílí na investici do firmy, která řeší řízenou spolupráci autonomních robotů. Ta působí v průmyslu, ale její drony taky sází stromy.

Iva BrejlováIva Brejlová

unmanned

Foto: Telefónica

Drony Unmanned Life hlídající objekty španělské Telefóniky

0Zobrazit komentáře

Už teď je důležitým poskytovatelem softwaru, který řeší flotilové řízení neboli takzvanou orchestraci autonomních robotů. To znamená, že jim umožňuje pohyb a koordinovanou cestu za společným cílem, aniž by ztratili svou samostatnost. Ať už jde o robotická ramena, mobilní roboty nebo drony. Britský startup Unmanned Life oznámil, že na své plány získal v přepočtu víc než 53 milionů korun. Přispěly k nim i dva české investiční fondy, akcelerátor Soulmates Ventures a fond Purple Ventures.

Aktuálně služby Unmanned Life používají firmy v Evropě a Kanadě, z oborů od logistiky přes výrobu až po bezpečnost. Se španělskou Telefónikou firma ukázala, jak umí drony poslat nad kritickou infrastrukturu, aby na ni dohlížely, ověřovaly aktivitu v okolí nebo ji udržovaly. Její letky robotů vybavené termokamerami umějí monitorovat požáry, další hlídají třeba bezpečnost v nákladním přístavu v britském Bristolu. A zvládnou i zalesňování, a to od mapování území po samotné sázení stromů a kontrolování jejich zdraví.

Popularita automatizovaných robotů pro průmyslové využití trvale roste. Do roku 2030 má objem trhu podle Soulmate Ventures dosáhnout víc než 47 miliard dolarů. „Společnost Unmanned Life nabízí technologie s obrovským potenciálem pro zvýšení efektivity a úspor v různých odvětvích, jako je doprava, logistika, zemědělství, lesnictví, telekomunikace a veřejná bezpečnost v CEE regionu a celém světě,“ myslí si Hynek Sochor, zakladatel Soulmates Ventures.

„Inovace v průmyslovém sektoru jsou obvykle o něco pomalejší. Myslíme si, že novou vlnu iniciativ kolem průmyslu 4.0 budou pohánět startupy, a když jsme poprvé uviděli Unmanned Life, řekli jsme si, že to je přesně ono,“ popisuje zakládající partner Purple Ventures Jan Staněk.

sv2

Foto: Soulmates

Zakladatel Soulmates Ventures Hynek Sochor a ředitel Václav Gregor

Investiční kolo vedl kanadský Telus Ventures a účastnila se ho mimo jiné i španělská Telefónica. Peníze mají „umožnit pokračovat v rozšiřování platformy a poskytovat našim zákazníkům nejpokročilejší autonomní řešení v oblasti robotiky,“ uvedl Nicholas Zylberglajt, generální ředitel a spoluzakladatel společnosti.

Unmanned Life se může podílet na automatizaci skladů, od správy zásob po zabezpečení a dohled. „Společnosti jako Amazon, FedEX, Wing, UPS, Walmart nebo eBay spouští nové projekty s využitím dronů převážně k last-mile logistice. Konkrétně Amazon Prime Air se specializuje na dodání zboží do třiceti minut od objednání s využitím dronů. Společnost DHL zase testuje drony k distribuci zdravotnického zboží do těžko dostupných oblastí v Tanzanii,“ nastiňuje Tomáš Kabeláč, manažer pro udržitelnost v Soulmates Ventures. „Autonomní drony využívá ve svých továrnách například i společnost Audi,“ dodává.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Unmanned Life věří, že může vyřešit několik výzev současného průmyslu. Tým hovoří mimo jiné o nedostatku pracovních sil, úsporách i snížení rizik nebezpečných prací. Roboti mají podle odborníků do roku 2030 potenciál zastoupit až 20 milionů těžce obsaditelných pracovních míst v repetitivních, nebezpečných a komplikovaných oborech. Stále častěji se používají k provádění úkolů, které jsou pro lidi nebezpečné, náročné nebo zdravotně rizikové.

Ale můžou mít dopad i tam, kde je přímý vliv na řešení klimatické změny. Udržitelnost je jedna z oblastí, která český Soulmates u startupu zaujala. „V příštích deseti letech zažije oblast autonomizace zlomový vývoj. Spolu s ním ale přijdou zcela nové výzvy, které budou klást důraz na vyšší efektivitu a udržitelnost. Řešení, která na to jsou už dnes připravena, rozhodně stojí za to mít v portfoliu,“ myslí si Václav Gregor, CEO a partner akcelerátoru.

Unmanned life má rostoucí klientelu v Evropě a v Kanadě. Získal ocenění fondu Next Generation EU v žebříčku 100 nejlepších společností v oblasti edge computingu. A na letošní světové konferenci Mobile World Congress ho odborná porota zařadila mezi pět nejlepších společností v oblasti mobility na světě. Vedle zmíněných subjektů se na investici podílely rakouský Venionaire Capital, britský Alpere Capital a Motec Ventures z Rakouska.

Sdílené skútry BeRider v Praze končí. Škodovka pro ně nenašla partnera a už je nechce dál dotovat

Na začátku roku inovační laboratoř Škoda Auto DigiLab ukončila provoz studentského carsharingu Uniqway, teď končí i s elektrickými skútry.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

berider

Foto: BeRider

Sdílené skútry BeRider v Praze končí

0Zobrazit komentáře

Poprvé se svítivě zelené elektrické skútry, které si mohl díky mobilní aplikaci vypůjčit prakticky kdokoliv, v Praze objevily na podzim roku 2019. Přivezla je inovační laboratoř Škody Auto a flotilu sdílených motorek neustále rozšiřovala. Přestože zástupci Škoda Auto DigiLab obvykle říkali, že se projektu daří růst, a naposledy to zopakovali před několika týdny, nikdy nechtěli prozradit konkrétní hospodářské výsledky. Ty, jak se teď ukazuje, pravděpodobně nebyly tak slavné. Inovační laboratoř Škodovky pro CzechCrunch prozradila, že službu BeRider zavírá.

„BeRider jako pilotní projekt sdílených skútrů v Praze ukončí činnost na konci května. Pro zajištění dalšího provozu se nám nepodařilo najít vhodného partnera. Provozování služeb tohoto typu pro nás není hlavní činností, aktuálně se budeme soustředit na klíčové projekty, které jsou spojeny s mobilitou a digitálními službami přímo ve vozech,“ uvedl pro CzechCrunch Martin Ježek, tiskový mluvčí Škoda Auto pro digitalizaci.

Do ulic Prahy se v rámci nové sezony rozjely elektrické skútry po zimní přestávce teprve nedávno. Byly jich na dvě stovky a zástupci Škoda Auto DigiLabu, který je od začátku provozuje, říkali, že výsledky za loňský rok měly být lepší než v roce 2021. Konkrétní čísla ovšem neprozradili. Životaschopný byznys model pro provoz sdílených skútrů pravděpodobně během necelých čtyř let najít nedokázali – a jelikož nenašli ani partnera, který by s rozvojem pomohl, rozhodli se nyní službu zavřít.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jedná se o podobný scénář jako v případě studentského carsharingu Uniqway, který Škoda Auto DigiLab spustila v roce 2018 a letos v únoru oznámila, že nenašla další partnery, kteří by pomohli celou službu financovat, a tak ji zavírá.

„Provoz BeRideru pro nás byl zdrojem praktických zkušeností při zpracování velkých objemů dat, fungování systémů e-commerce či optimalizace provozu s využitím umělé inteligence. Rádi bychom poděkovali hlavně uživatelům BeRideru za podporu, protože i díky nim jsme mohli zdokonalit naše digitální platformy či jedinečný přístup k zákazníkům,“ doplnil k ukončení služby BeRider Martin Ježek.

Sdílené elektrické skútry ale z hlavního města úplně nevymizí. I nadále je bude provozovat konkurenční společnost E-sharing, která v Praze jezdí s motorkami pod značkou polské franšízy Blinkee.city. Letos na českém trhu zahájila svou čtvrtou sezonu a k dispozici dává 150 elektroskútrů. V loňském roce měla podle vyjádření provozovatele dosáhnout blíže nespecifikovaného zisku. Nově nasadila také baterie s větším dojezdem, který se zvýší z původních zhruba šedesáti kilometrů až na dvojnásobek.