Rok 2020 chtěli jen přežít, nakonec šli z nuly na miliony. Teď míříme na osmiciferný obrat, říká zakladatel Eventee
Roman Maštalíř, spoluzakladatel Eventee
Jakmile dostalo jakékoliv setkávání lidí před rokem stopku, vypadal byznys se službami pro konference extrémně beznadějně. Tuzemská společnost Eventee, která měla za sebou tříměsíční akcelerační program v New Yorku, se do té chvíle těšila na násobný růst a na svůj blížící se break-even. Jenže pak se její spoluzakladatelé Roman Maštalíř a Petr Fiala museli rozhodovat, jestli si mají místo toho všeho hledat novou práci. Nevzdali to. Eventee se z nuly vrátilo na miliony a doslova překonalo samo sebe.
V březnu 2020 zvedl Roman Maštalíř telefon s třesoucí se rukou i hlasem. Čekal ho nejhorší hovor v jeho podnikatelské kariéře. Zakladatel doteď úspěšné firmy, který počítal se 100% růstem pro příští měsíce – tedy v pesimistické variantě – měl najednou na účtu peníze na čtyři nebo možná maximálně šest týdnů provozu. A nulové vyhlídky na jakoukoliv tržbu. Přitom tento telefonát měl být původně o novém investorovi a oslavě úspěchu z administrativního stvrzení toho, na čem byli dávno domluveni.
„Pamatuju si přesně ten týden, kdy se všechno zavřelo. Měl to být ten hovor, ve kterém si řekneme, kdy podepíšeme smlouvy,“ říká Maštalíř. Místo toho si připravoval řeč ke konci podnikání. Jeho startup založený na konferencích byl ve světě covidu jasně odsouzený k neúspěchu.
Na druhém konci telefonu byl Vít Vrba, zakladatel Webnode, investičního fondu Novira Capital a první investor Eventee. Původně se měli bavit o novém investorovi Martinu Kadlčíkovi. Teď si však Vrba vyslechl poděkování za pomoc a důvěru v předchozích letech a měsících. Jen o chvíli dřív už totiž Maštalíř s Kadlčíkem hovořili a další jednání o investici pozastavili. Bylo hotovo.
Za pár týdnů se ale zakladatelé Eventee rozhodli, že by tu přece jen mohla být příležitost. Maštalíř s Fialou si s investory dohodli nový postup: čekat, jestli se výnosy firmy za rok 2020 dostanou alespoň na úroveň předchozího roku. Tak by se mohli zase začít bavit o nových penězích, o možném rozvoji, o dalších plánech. Na konci roku 2020 smlouvu o investici opravdu podepsali.
„Ve startupu jde málokdy vše podle plánu,“ říká nový investor Martin Kadlčík. „Roman a jeho tým dokázali během několika týdnů změnit celý produkt i obchodní model. V druhé polovině roku 2020 získalo Eventee tisíce nových zákazníků a stala se z něj platforma, kterou používají firmy a univerzity z desítek zemi pro své virtuální i hybridní eventy,“ vysvětluje.
Právě výrazná změna celého produktu, která dokázala přivést nové zákazníky, nakonec vedla k úspěšné dohodě. I díky Martinu Kadlčíkovi tak Eventee získalo od investorů celkem 500 tisíc dolarů, což je v přepočtu zhruba 10 milionů korun, a firmě se nakonec podařilo vyrůst na trojnásobek.
Jízda na výpary
Dostat se z nuly na alespoň něco samozřejmě nebylo zadarmo. Pro začátek bylo potřeba získat hlavně čas na přemýšlení. Maštalíř dal sám sobě výpověď a ostatní členové týmu ho podrželi, když souhlasili s polovičním platem. „Bez skvělého týmu bych to nedokázal,“ kvituje teď. Dojezd firmy z jednoho měsíce tím prodloužili na tři. „Jeli jsme na výpary,“ komentuje.
Maštalíř dokonce zkoušel zažádat o úvěr COVID I. „Přičemž jsem se dozvěděl, že budu muset ručit veškerým svým majetkem a kromě firmy, kolegů a důstojnosti mohu jednoduše přijít i o střechu nad hlavou. Pochopil jsem, že tudy cesta nevede,“ říká. Pak začal přepracovávat byznys model.