Roky zkušeností s rozjezdem projektů zabalili do IdeaBoxu. Dotlačí vás k úspěšnému startu byznysu, říká tvůrce

Iva BrejlováIva Brejlová

ideaboxStory

Foto: IdeaBox

Dalibor Pulkert, spoluzakladatel Outboxers a tvůrce IdeaBoxu

Když o něm mluví, je jasné, kde si vzal inspiraci na zpracování. Úhledná krabice s názvem IdeaBox vypadá na první pohled jako desková hra – a zpracovaná tak trochu je. Jeho cíl ale žádnou hrou není, zdůrazňuje tvůrce Dalibor Pulkert. Podporu podnikavosti totiž vidí jako svou osobní misi a už ji stihl řádně rozjet.

Nástroj zvaný IdeaBox umožní komukoliv interní stavění startupu. Ve formě, která má lákat, bavit, a především motivovat. Obsahuje veškerou kreativní výbavu včetně zápisníku a všech nástrojů k vyplnění. „Není potřeba nic víc. Krabice obsahuje vše, aby neexistoval prostor pro výmluvu, že něco chybí, že je na něco třeba počkat,“ dodává Dalibor Pulkert.

„Čím víc lidí bude podnikavých – ne nutně jako podnikatelé, ale třeba ve smyslu občanské angažovanosti –, tím lepší společnost bude,“ věří třiatřicetiletý podnikatel. Rozbaluje u toho onu krabici, která má pomoct podnikatelům zaseknutým v jakékoliv fázi, jimž pomůže projekt vymyslet, ověřit na trhu a dostat do hmatatelné podoby. A to během osmi týdnů. Jak tedy IdeaBox funguje?

„Lidem se často honí v hlavě plno myšlenek, které však mnohdy nedokáží dobře zformulovat či následně realizovat,“ popisuje Pulkert. Věří, že všechny pomůcky, které jim k tomu mají pomoct, zabalil motivačně. A ještě tak, aby je mnohokrát vyzkoušený postup bavil.

Každý krok a úkol má totiž jasnou návaznost a účel. „Když například dostanu úkol, že mám vyplnit techniku Stroj času,“ ukazuje schéma a poznámkové karty, které k němu patří. Stroj času má pomoct otevřít kreativní část mozku. Dotlačit člověka, aby definoval svojí vizi.

ideabox-mockup

IdeaBox je navržený tak, aby pomohl člověku s inovacemi

„Když kartu vyplním, následně mě odkáže na další krok, přičemž vše vede k odpovědi na hlavní otázku na začátku sekce, do které tato technika patří. A tou je: Mám nápad rozmyšlený pořádně?“ Je to však jen jedna z mnoha otázek, přičemž IdeaBox vás nenechá jít dál, dokud nemáte hotovo. Vše má svoji posloupnost a čas.

Celou hrou, či lépe proměnou nápadu v realitu, vás provede kurátorsky ověřený průvodce. Tedy kniha, do které dostal spoluzakladatel startupového studia Outboxers a strůjce nápadu to podstatné. „Nástrojů, které inovátoři a podnikavci všude po světě používají, jsou stovky. A z principu naší práce v Outboxers jsme vybrali jen ty, které máme ověřené a fungují nám v lokálním kontextu,“ vysvětluje Dalibor Pulkert.

Odvozeno od člověka

IdeaBox vychází z takzvaného human-centered designu, tedy z pohledu odvozeného od potřeb člověka – tak, aby postupoval jednoznačně, přehledně a smysluplně. Nejde o žádnou novinku, definice takového přístupu pochází z 80. let minulého století a další léta ho obohacovala o nové a nové nástroje. Až jsme se dostali ke všem moderním slovům pro zlepšení práce: canvas, flow, to-do listy či focusové techniky.

Pulkert je všechny vzal, zkombinoval a dal jim pochopitelnou a hravou formu plánů, lepítek, bloků a zápisníků, které podle jeho zkušeností člověka namotivují a poskytnou mu veškeré potřebné průvodcovství a oporu. „Nevymýšleli jsme kolo. Vzali jsme inovátory vytvořený obsah, vybrali to, co nám přijde nejzajímavější pro naši kotlinu, obohatili o vlastní nástroje, zkušenosti a český kontext příběhu. Nejdůležitější je, že jsme tomu dali ucelenou strukturu,“ říká.

Zmíněné zkušenosti nabírají už čtvrtým rokem právě se společností Outboxers, kterou spoluzaložil a kde pomáhají v rámci korporací vytvářet startupy. Metodou, již převedl do krabice, pomáhal už v řadě firem, mimo jiné ve Škoda Auto, České spořitelně, ČSOB, Economii i Vodafonu, v několika neziskových organizacích, ale i na univerzitách či u investorů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Převtělení zkušeností, které jinak předávají osobně, do fyzického produktu – IdeaBoxu – má pomoct jednotlivcům. Hodí se pro startupisty, vzdělávací programy, studenty i neziskovky. V této oblasti ho už teď mají k dispozici mimo jiné v Jihomoravském inovačním centru nebo v inkubačních centrech v regionech.

Pro firmy, které potřebují celé týmy a interní startupové procesy, pak nabízí i variantu IdeaBox Masterclass – program, který vychází ze stejných postupů, ale který už řídí odborníci z Outboxers. „Inovační týmy doslova protáhneme inkubačním programem, uchopíme celek projektu, který začíná jako hackathon, a uspořádáme ho pro celou firmu,“ popisuje Pulkert.

Formát IdeaBox Masterclass poněkud odsouvá pandemie, ale i tak se pomalu rozjíždí, například v Sazce. „Akci uspořádáme včetně cateringu, pozvání dalších hostů, uspořádání meetingů a dalších akcí, které zrovna daná společnost potřebuje,“ dodává autor IdeaBoxu.

Pulkert popisuje, že skupina lidí ve firmě potřebuje pro uskutečnění nového projektu průvodce. Jeho herní krabice by sama o sobě nemusela stačit. „Díky inkubačnímu programu můžu zaručit, že výsledek bude mít pro firmu opravdovou hodnotu, že nic nevynecháme či nepřeskočíme. Nad ničím důležitým se nemávne rukou,“ říká.

Každý chce být lepší

Dalibor Pulkert začínal s vlastním podnikáním už na střední škole, když připravoval různé webové stránky pro restaurace či hotely a katalogy pro e-shopy. To už byl jen malý krůček do agenturního a IT prostředí. „Bavilo mě to. Byl jsem ve skvělé firmě, se skvělými lidmi. Ale měl jsem touhu podnikat,“ popisuje.

dalibor-pulkert-outboxers

Foto: IdeaBox

Dalibor Pulkert, spoluzakladatel Outboxers a tvůrce IdeaBoxu

Jednoho dne se o své plány podělil se svým kolegou Michalem Kardašem a zjistil, že mají oba stejné cíle. A tak založili Outboxers, kde se specializují na stavbu a rozjezd nových firem pro velké korporace. Kdykoliv je potřeba přijít s něčím novým, ať už produktem, nebo službou, to oni pomůžou s přípravou, přesnou podobou a otestováním u budoucích zákazníků.

Outboxers fungují čtvrtým rokem a jejich práce se jim daří. Za poslední tři roky se jim vždy povedlo zdvojnásobit obrat z předchozího roku, až se dostali na aktuálních zhruba 20 milionů korun. Outboxers o sobě přitom jednoduše říkají, že proměňují nápad ve fungující byznys. Proto u nich najdete pro takový typ společnosti poměrně specifické zaměstnance, třeba psychology.

„Ve chvíli, kdy chcete dělat výzkumy trhu a hloubkové rozhovory, je lepší, když na to máte odborníky. Každý člověk se chce dělat lepší, to je přirozené. Díky psychologům vytahujeme z trhu relevantní informace. Pokud sestavíte například focus groupy, je třeba, aby na ně dohlížel zkušený člověk, který rozpozná, jestli nejsou lidé něčím ovlivněni, jestli nepodávají zkreslené informace,“ vysvětluje Pulkert.

„Došlo nám, že když to potřebujeme my, mohlo by se to hodit i ostatním.“

Jenže nejde jen o poznání trhu, ale i pochopení. Zhruba před třemi lety totiž Pulkert a Kardaš přemýšleli, jak co nejvíc zjednodušit nabírání nováčků a předávání veškerých znalostí a procesů uvnitř vlastní firmy. Přišli s něčím, čemu začali říkat Show-how, aneb ukaž svoje know-how.

„Aby si každý prošel takové základní kolečko kompetencí: od výzkumu trhu přes porozumění zákazníkovi až po vystavění a ověření projektu. Takové inovační Baťovské kolečko,“ popisuje Pulkert. Nově nabíraní pracovníci dostali něco jako digitální příručku a rovnou s ní i úkoly, co udělat, které je provedly těmi nejdůležitějšími oblastmi zaškolení.

Dobře to fungovalo. „Došlo nám, že když to potřebujeme my, mohlo by se to hodit i ostatním,“ popisuje Pulkert. Postupně vzniklo několik podobných programů pro zákazníky Outboxers a nakonec i myšlenka nabízet program jako samostatný produkt. Show-how se stalo základem IdeaBoxu.

06-copy

Foto: IdeaBox

Kroky v rámci IdeaBoxu jsou jasně naplánované a odzkoušené praxí, říká Pulkert

Ve světě digitálních přístrojů a chytrých přenosných zařízení přitom působí tato krabice jako zjevení. Přestože fyzický produkt doplňuje digitální průvodce, má vlastně pro moderní dobu všechny nevýhody – především je takové provedení na výrobu poměrně drahé. Zhmotnění show-how do fyzické podoby má však víc důvodů než Pulkertovo nadšení z deskových her a oblibu v papíru. Jak říká, zkracuje cestu mezi učením a děláním.

„Jedna věc je si o přerodu nápadu v realitu přečíst a druhá to zažít. Fyzická krabice s konkrétním popisem a nástroji umožňuje lidem něco začít a rovnou udělat,“ uvádí. Proto onen zápisník, tužka i herní plán. S online články by to tak podle tvůrce myšlenky nefungovalo. A pak je tu vlastní ověřená zkušenost s plněním úkolů ve světě papíru.

S myšlenkou, že bude IdeaBox samostatný produkt, Pulkert přišel před dvěma roky. Finální produkt pak na trh přišel v zásadě s nástupem covidu. A do situace zapadl. „Hodilo se to. O to líp, že je produkt ve fyzické formě. Práce s papírem a lepíky je osvěžením v době, kdy jste od rána do večera přikovaní na callech k obrazovkám počítačů. Vlastně se dá i kombinovat. Můžete mít svoji krabici a s ostatním kolegy v týmu se synchronizovat třeba přes videohovory,“ popisuje.

V představách Pulkerta by ale možná ještě větší dopad na celou společnost mohl mít IdeaBox úplně mimo korporáty. A to hned v začátcích jakýchkoliv nápadů s potenciálem. I proto je mentorem mimo jiné programu Soutěž & podnikej Martina Vítka, která je určená pro středoškoláky. A rozjednané má spolupráce na velkých tuzemských univerzitách i v inkubačních programech.

Partnerem článku je společnost Outboxers. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.

Projeli jsme se na elektrickém skútru Horwin. Mrštný dopravní prostředek do rušných městských ulic ani neuslyšíte

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

horwin

Foto: Horwin

Elektrický skútr Horwin EK3

Na semaforu skočí zelená, a byť se musíte držet řidítek, všem ostatním řidičům pomyslně zamáváte, protože se odpíchnete nejrychleji. Jedině snad že by se s vámi rozjížděl jiný elektromobil nebo stroj poháněný elektrickým motorem. I těch je třeba v Praze stále víc, ale proti autům budete mít vždy výhodu v tom, že sedíte na malém a mrštném motocyklu. Takový je elektrický skútr značky Horwin, který dorazil do České republiky.

V Praze si nekonečné zácpy a dopravní omezení „užívají“ řidiči v posledních týdnech naplno, ale jde v zásadě o běžný jev ve většině velkých metropolí. I ulice hlavního města proto začínají stále více brázdit skútry, které se dokáží hbitě pohybovat mezi stojícími osobními automobily a často jsou tím nejefektivnějším dopravním prostředkem. A když jim přidáte elektrický pohon, dostanete i další benefity.

Malé motocykly poháněné elektrickými motory rychle přicházejí i do Evropy a mezi přední hráče se chce zařadit společnost Horwin, která sází na rakouskou preciznost včetně samotného vývoje a na čínské továrny, které již mají s výrobou elektrických vozidel všeho druhu značné zkušenosti. Z rakousko-čínského spojenectví dvou podnikatelských rodin, Heinzl z Dolního Rakouska a Zhou Wei z Čchang-čou, aktuálně vychází několik elektrických skútrů, které zaujmou svými vlastnostmi i moderním designem.

Bleskové ticho

To nejdůležitější ale pochopitelně je, co elektrické skútry Horwin s označením EK1 a EK3 skrývají pod svou kapotáží. Na první pohled je od sebe prakticky nerozeznáte, oba zdobí čelní svítilna se třemi výkonnými LED světly, efektním i efektivním LED proužkem pro automatické denní svícení. Jakmile na ně však nasednete a otočíte „plynem“, brzy rozdíl pocítíte.

V obou případech platí zejména to, že i tady, jak je u elektromotorů zvykem, získáte plný točivý moment prakticky od nulových otáček – odpíchnutí je tedy velmi rychlé. Základní model Horwin EK1 přichází s menším výkonem a s omezenou maximální rychlostí do 45 km/h, což má několik výhod i nevýhod. První výhoda může být v tom, že v takové variantě mohou model EK1 řídit už řidiči od patnácti let, kteří si udělají řidičský průkaz na nejslabší motocykly.

Druhou, a při jízdě citelnou výhodou je motor a jeho umístění. Horwin EK1 má totiž stejnosměrný elektromotor uložený v náboji zadního kola a skútr je díky tomu při jízdě opravdu velmi tichý. I při nejvyšší rychlosti slyšíte prakticky jen vítr, který do vás naráží, valící se pneumatiky a maximálně malé bzučení, které však patrně pojme přilba a nárazy větru. Zejména v městském provozu je tichý chod příjemným benefitem a ukazuje, jak by mohla vypadat ideální bezemisní a zároveň méně hlučná doprava ve městech.

horwin-ek1_1

Foto: Horwin

Elektrický skútr Horwin EK1

Elektrický motor nabízí takové vlastnosti při výkonu 2,8 kW, přičemž pohotovostní hmotnost slabšího ze dvou skútrů značky Horwin je 92 kilogramů a maximální slibovaný dojezd je 70 kilometrů. Zajišťuje ho kapacita o velikosti 26 Ah, s níž se i při jízdě v maximální možné rychlosti dostanete na dojezd bezpečně přesahující alespoň 50 kilometrů. Při cestách v rámci města by to mělo být dostačující, ale dojezd lze případně zvýšit, ať už větším akumulátorem či náhradním, který si můžete umístit pod sedačku.

To je obecně velká výhoda skútrů Horwin, které například na rozdíl od elektrické Vespy pracují s vyměnitelnými akumulátory. To znamená, že si můžete vozit dva a při vybití je rovnou na cestě vyměnit a také si je vzít dobít domů nebo do garáže, aniž byste museli až ke skútru vést dobíjecí kabel. Jelikož navíc základní akumulátor dobijete z klasické zásuvky za čtyři hodiny, v případě delší cesty do práce byste měli mít nabito, než zase pojedete z práce domů.

Pokud jezdíte obecně delší trasy, kde potřebujete jednak vyšší dojezd a také se vám nechce ukrajovat kilometry jen padesátkou, pak je zajímavější model Horwin EK3. Ten při stejné hmotnosti nabízí více než dvojnásobně vyšší výkon a výrobce u něj udává maximální rychlost 95 km/h. Při našich testech jsme se dokázali dostat až na hranici stovky, ale nejvíce komfortní je jízda pod hranicí maximálky.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Na rychlejší Horwin EK3 již potřebujete minimálně řidičák na osobní automobil, přičemž nárůst výkonu je skutečně znát. Elektrický motor o výkonu 6,2 kW skútru opět zajišťuje rychlý odpich a během jízdy můžete palcem pravé ruky vedle otáčení „plynem“ ještě přepínat mezi třemi rychlostními stupni. I na tak malém a na první pohled nenápadném skútru dostanete i při rychlosti kolem 45 km/h, zařazení vyššího stupně a následného šlápnutí na plyn velmi slušné zrychlení.

Daní za vyšší výkon je stejnosměrný elektromotor, který je tentokrát na rozdíl od modelu EK1 umístěn ve středu skútru a zadní kolo pohání řetězem. To znamená, že je model EK3 při jízdě o něco hlučnější. Pro řidiče, kteří jsou zvyklí jezdit na klasických spalovacích skútrech, půjde i tak o velký posun směrem k nižšímu hluku, ale když se projedete nejdříve na opravdu tichém slabším modelu a pak nasednete na silnější skútr, okamžitě přemýšlíte, co je pro vás vlastně důležitější – tichý chod, nebo vyšší výkon?

Benefity elektromotoru

U Horwin EK3 je vyšší výkon doplněn také vyšším dojezdem. Díky baterii o kapacitě 40 Ah slibuje maximální dojezd 100 kilometrů. To ovšem platí zhruba při padesátce – když jedete rychleji, dostanete se o pár desítek kilometrů níže, ale i to by mělo být dostačující na většinu cest třeba z předměstí do centra. Výhodou vyššího modelu od rakousko-čínské značky je i bezklíčkové startování, u kterého stačí mít klíče v kapse a jen mačkat tlačítko. U EK1 je třeba otočit klíčkem v zapalování.

Do rozhodování mnoha řidičů pak vedle dilematu, zda sáhnout po tišší, ale neméně hbité jízdě, či spíše po vyšším výkonu a dojezdu, jistě může zasáhnout cena. Levnější Horwin EK1 se zmíněným dojezdem 70 kilometrů stojí 75 tisíc korun. Pokud chcete o 50 kilometrů delší dojezd a pořídíte baterii s vyšší kapacitou, zaplatíte 86 tisíc korun. Na 120 tisíc korun se pak vyšplhá výkonnější Horwin EK3 s dojezdem až 100 kilometrů a 145 tisíc korun stojí tentýž model s dojezdem až 200 kilometrů.

horwin02

Foto: Horwin

Elektrický skútr Horwin EK3

Na trhu lze najít i levnější skútry se spalovacím motorem, avšak u nastupující generace elektrickými motory poháněných strojů ani nikdo nejnižší cenu nečeká. Za cenu slabšího Horwin EK1 sice lze pořídit skútr se spalovacím motorem, který se výkonem může rovnat dokonce silnějšímu modelu EK3, avšak o tom rozhodnutí o nákupu elektrického dopravního prostředku není. Víc než cena hraje roli nastavení řidiče, zda elektromotor ve svém stroji vůbec chce, ať už z různých důvodu – a pokud ano, patrně nebude mít problém si za něj připlatit.

Pro pořízení elektrického skútru mohou hovořit i provozní a servisní náklady. Samotný elektromotor je bezúdržbový a pravidelně je potřeba kontrolovat pouze brzdy a pneumatiky. Na baterii je záruka na tisíc cyklů, během nichž je garantovaných 80 procent původní kapacity. V případě potřeby navíc není třeba měnit celá baterka, ale jen její jednotlivé články, což je levnější. Na zmíněných tisíc cyklů mají být stroje Horwin schopné podle výrobce najet minimálně 50 tisíc kilometrů.

Pro elektromotor hovoří také spotřeba stroje, obzvlášť pokud má řidič vysoký roční nájezd. Vždy záleží na stylu jízdy, kdy logicky platí, že méně agresivnější jízda znamená i nižší spotřebu, ale průměrně je dle výrobce každý kilometr zhruba dvakrát až desetkrát levnější proti benzínu, přičemž záleží na ceně elektřiny. Nabití elektrického skútru Horwin dle průměrné ceny elektřiny stojí zhruba 5 až 15 korun, když počítáme s kapacitou 3 kWh a dojezdem od 50 do 100 kilometrů. Pro srovnání: spotřeba nejprodávanějšího spalovacího skútru Honda PCX je zhruba 2,5 litru na 100 kilometrů, tedy zhruba 75 korun na 100 kilometrů.

Horwin navíc nenasadil tak závratnou cenu jako třeba Vespa, která svůj elektrifikovaný ikonický skútr prodává za minimálně 166 tisíc korun, a to se bavíme o té nejslabší variantě. Vedle ceny pak může být pro mnoho řidičů zcela zásadní výhodou motorek od Horwinu již zmíněná vyměnitelná baterka, kterou není problém vzít kamkoliv s sebou a nabít připojením do běžné zásuvky. Navíc si lze vzít s sebou na cestu a pod sedlo umístit hned dva akumulátory, a když se jeden vyčerpá, jen se přehodí kabel na druhý a jedete dál.

Partnerem článku je společnost Horwin. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.