Rolls-Royce se spojil s Intelem pro výrobu autonomních lodí. Nasazeny mají být za sedm let

Filip HouskaFilip Houska

rollsroyce
0Zobrazit komentáře

Rolls-Royce je po celém světě známý zejména pro svou výrobu luxusních vozů, nicméně to není jediný směr této původem britské firmy. V posledních letech se také angažuje v lodní přepravě, pro kterou dodává například modulární baterie a další potřebnou techniku. Nyní však chce toto zaměření posunout o něco dále, k čemuž má firmě dopomoci technologický gigant Intel. S ním totiž Rolls-Royce nově uzavřel partnerství za účelem výroby autonomních transportních lodí.

Primárním cílem této spolupráce má být vytvoření takové lodní flotily, která by během svého provozu nespoléhala na žádný lidský faktor na palubě. Vše by se odvíjelo od centralizovaného navigačního programu, jenž by měl zaručovat mnohem větší bezpečnost během plavby. Podle dostupných dat totiž může za 70 procent všech lodních nehod v posledních deseti letech právě člověk, což je pro Rolls-Royce obrovskou výzvou ke změně.

Obě společnosti by do uvedeného programu měly přispět svými důmyslnými technologiemi. Rolls-Royce ve svých laboratořích průběžně piluje systém pod názvem Intelligent Awareness, který je založený na automatizované soupravě kamer, senzorů a radarů LIDAR. Pomocí nich, respektive na základě strojového učení a vyhodnocování získaných dat, pak může detekovat potenciální rizika (například neobvyklý směr lodi, ostatní lodě v okolí, překážky typu ledovců a tak podobně) a následně přizpůsobit provoz lodi.

rollsroyceintel

Aby byla tato technologie schopna co nejrychleji reagovat, musí zpracovávat obrovské množství dat. A právě k tomuto účelu přichází do hry Intel, který by měl Intelligent Awareness podporovat svými pokročilými disky SSD 3D NAND a procesory Xenon. Při spojení těchto dvou prvků by pak mohlo přijít komplexní řešení, díky němuž by se na světové vody mohly vydat zcela autonomní lodě závislé na nastaveném programu.

https://www.youtube.com/watch?v=vg0A9Ve7SxE

První taková flotila, která má sloužit nejen pro transport zboží, ale výhledově také pro přepravu lidí, by měla být spuštěna do ostrého provozu v roce 2025.

Foto: Intel

Spoluzakladatel Googlu Larry Page investuje do dalšího létajícího auta BlackFly. Na trh přijde již příští rok

Filip HouskaFilip Houska

opener-marcus-flight
0Zobrazit komentáře

Spoluzakladatel Googlu Larry Page je velkým příznivcem létajících aut, formálně řečeno elektrických vozidel s vertikálním vzletem a přistáním (eVTOL). Do této futuristické přepravy postupně investuje miliony dolarů a mezi jeho želízka v ohni patří zejména startup Kitty Hawk. Není však jediný. Zainvestováno má Page také do dalšího zajímavého hráče na tomto poli – startupu Opener.

Opener je několikátým startupem, který se snaží vyvinout funkční létající řešení pro přepravu lidí. Prakticky o něm nebylo slyšet do doby, než se na povrch dostala zmínka, že do něj vstupuje právě Page. A mezitím, co jej nikdo neregistroval, piloval ve svých dílnách v Palo Altu prototyp pod názvem BlackFly, který před sebou může mít slibnou budoucnost.

Černobíle provedený BlackFly nabízí místo pro jednoho pasažéra (respektive pilota) a na jedno nabití má zvládnout vzdálenost okolo 64 kilometrů při rychlosti až 116 km/h. Na druhou stranu je nutné brát v potaz, že maximální dolet a rychlost jsou regulovány úřady příslušných států, tudíž se tyto kapacity mohou flexibilně měnit na základě konkrétních stanov. I tak se ale nemá jednat o prostředek pro dlouhé cestování.

opener-blackfly-v2-v3

Ovládaní je řešeno pomocí integrovaného joysticku. V případě problému je k dispozici také tlačítko, po jehož stisknutí se BlackFly vrátí na přesné místo, odkud vzlétl. V nejhorších situacích je vybaveno i balistickým padákem. Bezpečnost je pochopitelně na prvním místě, což byl i důvod k zakomponování několika záložních motorů a baterií. Díky nim by pak BlackFly měl setrvat ve vzduchu, i kdyby se jeden z nich porouchal.

K zásadnějším a životu ohrožujícím situacím však během testovacích letů zatím nedošlo. Jak dodává server CNBC, BlackFly si již do dnešního dne mělo vyzkoušet sedm „pilotů“, přičemž někteří z nich neměli žádné pilotní zaškolení. Opener má ostatně v plánu tento prostředek nabízet i lidem bez pilotních zkoušek, a to zcela legálně. Obecně pak má sloužit jako dostupnější alternativa ke klasickým autům.

opener-blackfly-generations

Vzhledem k tomu, že za původně kanadským startupem stojí Page, lze očekávat, že na nedostatek peněz nebude Opener trpět. I proto si stanovuje ambiciózní cíl ke spuštění masové výroby a oficiálního uvedení na komerční trh (minimálně ten americký) již v průběhu příštího roku. Je však otázka, co na to regulatorní úřady, kterým práce s ohledem na rostoucí trend těchto eVTOL prostředků jen přibývá. Aktuálně je totiž ve Spojených státech možné létat s těmito letouny pouze ve vytyčených, zpravidla venkovských oblastech.

Foto: Opener; Fortune Global Forum 2015 / Flickr