Roste o více než 1 000 % a lokalizační technologii používalo dřív než Apple. Brněnské Sewio s čipy dobývá svět
Brněnská firma už šest let využívá technologii, kterou teprve nedávno objevil Apple a začíná ji vkládat do svých iPhonů. Řeč je o startupu Sewio, který z moravské metropole dodává hardware i software pro lokalizaci objektů v reálném čase společnostem po celém světě. Za poslední rok dosáhl na tržby na úrovni padesáti milionů korun a díky svým úspěchům se nedávno zařadil mezi 500 nejrychleji rostoucích technologických firem regionu Evropy, Blízkého východu a Afriky.
Příběh Sewia, které oficiálně vzniklo v roce 2014, se však začal psát už před deseti lety. Jeden z jeho zakladatelů a současný šéf Milan Šimek tehdy na brněnském Vysokém učení technickém dokončil své doktorandské studium v oboru Telekomunikací se zaměřením na indoor lokační technologie. V rámci dalšího výzkumu na fakultě pak kromě jiného se slovenským kolegou Ľubomírem Mrázem pracoval na projektu, který se pro oba později ukázal jako životně přelomový.
„Dělali jsme projekt pro Evropskou vesmírnou agenturu s cílem najít technologii, která by dokázala nahradit metalickou kabeláž v satelitech. Měli jsme zkušenosti s různými rádiovými technologiemi, při výzkumu jsme ale narazili na takzvanou ultra-wideband a chtěli jsme ji vyzkoušet,“ popisuje dnes osmatřicetiletý Šimek v rozhovoru pro CzechCrunch.
Ultra-wideband (UWB), neboli ultra-širokopásmová, je rádiová technologie podobná například Wi-Fi či Bluetooth se schopností rychle přenášet data. Na rozdíl od nich je ale výrazně lepší ve schopnosti lokalizovat zařízení, která ji používají. Právě v tomto využití Šimka a jeho kolegu Mráze zaujala natolik, že výrobci čipů UWB a současnému lídrovi trhu Decawave pomáhali dostat první čipy na trh.
Z univerzity k vlastnímu byznysu
Spatřili totiž potenciál ve využití technologie v oblasti lokalizačních služeb, který si v praxi ověřili vytvořením prototypu. V roce 2014 se rozhodli opustit zázemí univerzity a pustit se do budování vlastního byznysu. Ve firmě s názvem Sewio Networks pak na trhu narazili na silný zájem, který by však jen ve dvou a bez dostatečného kapitálu nedokázali zvládnout.
Vedení firmy Sewio: Lubomír Mráz (CTO), Jakub Duchoň (Head of CX), Milan Šimek (CEO), Petr Passinger (CMO) a Václav Šlajs (COO)
Podnikatelské duo se tak v roce 2015 rozhodlo spojit se zakladatelem úspěšné brněnské firmy Y Soft Václavem Muchnou, který přes dceřiný fond Y Soft Ventures do nadějného startupu vložil milion dolarů (tehdy kolem 24 milionů korun) výměnou za dvacetiprocentní podíl.
Díky první velké investici začalo Sewio rychle škálovat svůj byznys, což se projevilo růstem tržeb o 1 258 % v letech 2015 až 2018. Rychleji ve stejném období podle žebříčku Deloitte Fast 500 v Česku dokázaly růst už jen dvě technologické firmy, Prusa Research a Blindspot Spolutions. Brněnský startup přitom polevovat vůbec neplánuje.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.