Roste o více než 1 000 % a lokalizační technologii používalo dřív než Apple. Brněnské Sewio s čipy dobývá svět
Brněnská firma už šest let využívá technologii, kterou teprve nedávno objevil Apple a začíná ji vkládat do svých iPhonů. Řeč je o startupu Sewio, který z moravské metropole dodává hardware i software pro lokalizaci objektů v reálném čase společnostem po celém světě. Za poslední rok dosáhl na tržby na úrovni padesáti milionů korun a díky svým úspěchům se nedávno zařadil mezi 500 nejrychleji rostoucích technologických firem regionu Evropy, Blízkého východu a Afriky.
Příběh Sewia, které oficiálně vzniklo v roce 2014, se však začal psát už před deseti lety. Jeden z jeho zakladatelů a současný šéf Milan Šimek tehdy na brněnském Vysokém učení technickém dokončil své doktorandské studium v oboru Telekomunikací se zaměřením na indoor lokační technologie. V rámci dalšího výzkumu na fakultě pak kromě jiného se slovenským kolegou Ľubomírem Mrázem pracoval na projektu, který se pro oba později ukázal jako životně přelomový.
„Dělali jsme projekt pro Evropskou vesmírnou agenturu s cílem najít technologii, která by dokázala nahradit metalickou kabeláž v satelitech. Měli jsme zkušenosti s různými rádiovými technologiemi, při výzkumu jsme ale narazili na takzvanou ultra-wideband a chtěli jsme ji vyzkoušet,“ popisuje dnes osmatřicetiletý Šimek v rozhovoru pro CzechCrunch.
Ultra-wideband (UWB), neboli ultra-širokopásmová, je rádiová technologie podobná například Wi-Fi či Bluetooth se schopností rychle přenášet data. Na rozdíl od nich je ale výrazně lepší ve schopnosti lokalizovat zařízení, která ji používají. Právě v tomto využití Šimka a jeho kolegu Mráze zaujala natolik, že výrobci čipů UWB a současnému lídrovi trhu Decawave pomáhali dostat první čipy na trh.
Z univerzity k vlastnímu byznysu
Spatřili totiž potenciál ve využití technologie v oblasti lokalizačních služeb, který si v praxi ověřili vytvořením prototypu. V roce 2014 se rozhodli opustit zázemí univerzity a pustit se do budování vlastního byznysu. Ve firmě s názvem Sewio Networks pak na trhu narazili na silný zájem, který by však jen ve dvou a bez dostatečného kapitálu nedokázali zvládnout.
Vedení firmy Sewio: Lubomír Mráz (CTO), Jakub Duchoň (Head of CX), Milan Šimek (CEO), Petr Passinger (CMO) a Václav Šlajs (COO)
Podnikatelské duo se tak v roce 2015 rozhodlo spojit se zakladatelem úspěšné brněnské firmy Y Soft Václavem Muchnou, který přes dceřiný fond Y Soft Ventures do nadějného startupu vložil milion dolarů (tehdy kolem 24 milionů korun) výměnou za dvacetiprocentní podíl.
Díky první velké investici začalo Sewio rychle škálovat svůj byznys, což se projevilo růstem tržeb o 1 258 % v letech 2015 až 2018. Rychleji ve stejném období podle žebříčku Deloitte Fast 500 v Česku dokázaly růst už jen dvě technologické firmy, Prusa Research a Blindspot Spolutions. Brněnský startup přitom polevovat vůbec neplánuje.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsVítr do plachet mu totiž poslední rok přidává Apple, i když technologii UWB objevil o několik let později než Šimek s Mrázem. Technologický gigant loni představil svůj vlastní čip, který teď přidává do iPhonů, a zájem o řešení Sewia od té doby stoupá ještě víc. Zakladatelé startupu jsou tak spokojeni, protože Apple tímto způsobem evangelizuje celý trh.
„Od září 2019 nám opravdu přibyla poptávka. Lidé si všímají, že tuto technologii, kterou využívá Apple, děláme taky. Sice v úplně jiném tržním segmentu průmyslových aplikací, chytré logistice či výrobě, ale lidé začínají získávat větší povědomí. Ta synergie je nádherná,“ usmívá se Šimek s tím, že výrobce iPhonů začínají následovat i další firmy jako Samsung, Huawei či třeba automobilka Jaguar.
Výrobci mobilních telefonů a dalších spotřebitelských produktů budou technologii UWB využívat hlavně pro zlepšení služeb klasických uživatelů, brněnské Sewio se proti tomu zaměřuje hlavně na průmyslové využití. Řešení globálně distribuuje přes síť více než 80 partnerů, kteří technologii integrují do svých produktů, aby pak výrobním závodům nebo logistickým centrům pomáhali zvyšovat efektivitu.
To se děje v rámci tří hlavních způsobů využití. Prvním je zvýšení visibility výrobního procesu v reálném čase, kdy data o pohybu materiálu nejsou sbírána lidskými pracovníky, ale automaticky, což přináší úsporu v času i nákladech. Zároveň tím dochází ke zpřehlednění umístění jednotlivých položek.
„Výrobní firmy v jednom procesu využívají i tisíce komponentů, jednotlivé týmy proto pořád něco dohledávají. Máme změřeno, že to někdy trvá i šest hodin. Když má paleta nebo daná věc čip, najdete ji za dvě sekundy, což je opravdu obrovská úspora,“ popisuje Šimek zkušenosti z praxe.
„Dostávali jsme poptávky z celého světa na trackování úplně všeho od psů a krav až po auta.“
V reálném provozu se technologie osvědčila i v oblasti bezpečnosti, pokud má čip ve svém oděvu nainstalovaný pracovník skladu a například i vysokozdvižný vozík, systém dokáže upozornit na možné nebezpečí a zabránit tak nehodě. Ve spojení UWB s nositelnými doplňky jako chytré hodinky nebo VR brýle navíc zefektivňuje samotnou práci, což v praxi funguje například u automotive výrobce Continental.
První léta svého působení na trhu však Sewio svoje zaměření hledalo. „Dostávali jsme poptávky z celého světa na trackování úplně všeho od psů a krav až po auta. Za vším byl velký potenciál, bohužel jsme tím ale ztráceli pozornost. Museli jsme se napevno rozhodnout, čemu se budeme věnovat,“ přiznává Šimek.
Volba v roce 2018 padla na obor s největším potenciálem rozvoje, a to právě v průmyslovém využití ve výrobních závodech, kde Sewio dokáže nabídnout největší a reálně měřitelnou přidanou hodnotu. Navíc z této oblasti získávalo i největší počet poptávek. Rychlým růstem firmy se potvrzuje, že šlo o dobrý výběr.
Cíl dobýt Ameriku
Sewio své řešení dodává doslova po celém světě, domácí „československý“ trh tvoří na obratech asi desetiprocentní podíl. Brněnská firma má za cíl dále růst zejména na americkém trhu, proto tam letos otevřela také první zahraniční pobočku a do konce svého fiskálního roku končícího v červnu příštího roku by z USA chtěla utržit necelou třetinu svých příjmů. Druhým hlavním trhem je pak Německo s cílem pětinového podílu na tržbách.
Zejména na západních trzích Sewiu při získávání partnerů pomáhá i prestižní ocenění Gartner Customer Choice, přičemž v daném odvětví v něm byly oceněny jen dvě společnosti – kromě brněnského startupu už jen globální gigant Cisco. Prodejům pomáhají také reference od značek jako Toyota, Škoda, Philips či Hyundai.
Díky tomu startup v posledním fiskálním roce končícím v červnu utržil dva miliony eur (přibližně 50 milionů korun), ze kterých 60 procent tvořily prodeje samotného hardwaru, tedy čipů, a zbytek software s navazujícími službami. Do budoucna by se však měl tento poměr obrátit, Šimek vidí potenciál hlavně v modelu prodeje pomocí předplatného za licence.
Rychlý růst Sewio očekává i letos, na jeho výsledcích se výrazněji nepodepsala ani pandemie koronaviru. Osmatřicetiletý zakladatel startupu sice přiznává, že se negativních dopadů ve firmě obávali, situace se však ukázala být relativně dobrá.
„Druhý kvartál jsme letos byli schopni meziročně růst o 100 procent, což bylo až neuvěřitelné. Zakázky se nám samozřejmě posunuly, protože zákazníci zastavovali investice, na druhou stranu se mnoho nových zákazníků začalo zajímat o možnosti, jak zvyšovat efektivitu a šetřit náklady,“ dodává Šimek.
Partnerem článku a celého CzechCrunche je společnost Sewio. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.