Roste tlak na efektivní cenotvorbu, hlásí Yieldigo. Po investici 55 milionů získalo ocenění od Gartnera a dále dobývá Evropu
Umělá inteligence, která obchodníkům pomáhá a radí s každodenními i strategickými rozhodnutími o cenotvorbě tak, aby si zboží kupovalo co nejvíce lidí a zároveň zůstávala co možná nejvyšší marže. Takto se dá ve zkratce popsat produkt tuzemského startupu Yieldigo, který v říjnu loňského roku vzbudil pozornost investicí ve výši necelých 55 milionů korun s cílem rychleji se prosadit ve světové konkurenci.
Teď startup ve svých expanzních plánech hlásí další posilu, a to ve formě prestižního ocenění globální společnosti Gartner. Ta Yieldigo označila jako doporučeného dodavatele, jehož řešení pro cenovou optimalizaci pomáhá retailerům v dosahování lepších výsledků. Startup k tomu využívá kombinaci technologií umělé inteligence, strojového učení a big data.
„Už před covidem jsme zaznamenali velkou poptávku od maloobchodních řetězců, která byla covidem v retailu ještě více podpořena. S tím, jak rostly prodeje přes několik kanálů, rostl také tlak na oddělení cenotvorby,“ popisuje CEO Yieldiga David Klečka s tím, že většina zákazníků společnosti jsou nadnárodní řetězce a supermarkety na trzích v Evropské unii a Rusku.
Co se týká konkrétních odvětví, tradiční rychloobrátkové zboží (tzv. FMCG, tedy potraviny či drogerie) a farmacii nově mezi klienty Yieldiga doplňují také poptávky z odvětví módy či sportovního vybavení.
„Zároveň vidíme rozdíly v poptávce z různých regionů. Například v západní Evropě řetězce více zajímá možnost řízení, organizace, uspořádání a správné nastavení datových toků, a tím pádem vyšší efektivita a transparentnost. Z východní Evropy a Ruska zatím stále více zaznamenáváme tlak na profit a výnosnost,“ popisuje Klečka.
Třicetiletý ředitel Yieldigo zakládal v roce 2016 společně s Radimem Dudkem a Jiřím Psotou. Jako trojice matematiků se věnovali výzkumu v cenotvorbě letenek, své zkušenosti se pak rozhodli využít ve vlastním byznysu v oblasti maloobchodu. Na trhu se jim přitom daří, podle vyjádření firma naplnila své očekávání z loňského roku, kdy chtěla překonat tržby ve výši jednoho milionu eur.
„Investice na expanzi na evropské trhy a v Rusku nám výrazně pomohla. Mohli jsme tím pádem začít cíleně plánovat růst firmy,“ popisuje pro CzechCrunch marketingová manažerka Květa Kubota s tím, že Yieldigo již aktuálně mluví sedmi jazyky a pokrývá oblast od Portugalska po ruskou Kamčatku.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsFirma díky vytvoření nových business development a customer care týmů pracuje na onboardingu většího počtu nových klientů, k němuž Yieldigu mají pomoct také produktové novinky. Jako nejzásadnější vnímá vytvoření tzv. Customer Advisory Boardu, ve kterém na vývoji nových funkcionalit pracuje v přímé spolupráci se svými zákazníky.
„Ve Spojených státech je to běžná praxe, tady na evropských trzích to zase tak obvyklé není. My si tímto způsobem představujeme průnik do nových vertikál a zatím to vypadá velmi dobře,“ říká Kubota.
Dále startup pracuje i na promotion modulu, který poskytuje transparentní přehled o kampaních a dopadu, jaký má snížení cen na jednotlivý druh zboží nebo jak ovlivňuje ostatní položky v nákupním košíku zákazníka. Díky tomu dokáže analyzovat a simulovat úspěšnost budoucích slevových akcí. Další funkcionalita je například tzv. bulk pricing, tedy princip „nakup více a zaplať méně“ – Yieldigo na základě transakčních dat dokáže tyto aktivity efektivně simulovat a řídit.
„Nově přicházíme s podporou selloutů, tedy řízených sezónních výprodejů, kdy obchodník potřebuje například vyprázdnit sklady před novou sezónou. Nejvýznamnější je tento postup ve fashion odvětví a sportovním vybavení, ale výprodeje jsou často využívány i jinde. V případě prodeje potravin je situace jiná, jelikož je navíc nutné řídit výprodej i podle data expirace zboží na regálech,“ dodává Kubota.