Rozdíl teplot maximálně 5 stupňů a nebát se větrat. Jak vyzrát na klimatizování auta v letním pařáku?

Mít v autě 20 stupňů, zatímco venku jsou tropy, není ten nejlepší způsob, jak používat klimatizaci. Tu bychom navíc měli zapínat celoročně.

ac1

Foto: Midjourney

Jaké platí zásady při používání klimatizace v horkých letních dnech?

0Zobrazit komentáře

Když je venkovní teplota přes 30 stupňů, může se vnitřek vašeho auta na přímém slunci během jedné hodiny rozpálit tak, že v něm sotva vydržíte. V takovém momentě je samozřejmě nejlepším řešením zapnout klimatizaci, která vytvoří příjemný chládek. Její používání má ale své zásady a jejich nedodržování může způsobit zdravotní problémy, únavu, ale i technické komplikace na vozidle. Čemu byste se tedy měli vyhnout?

Zaprvé – klimatizaci není nutné zapínat vždy, zvláště pokud jedete jen kratší trasu nebo často zastavujete. V takovém případě zvládnou auto efektivně ochladit i pořádně otevřená okna. Klimatizace funguje nejlépe až při rychlejších otáčkách motoru, zapnout ji tak dává smysl při delších cestách a ve vyšších rychlostech.

Pozor byste taky měli dávat na to, abyste v autě nevytvářeli příliš velký teplotní rozdíl oproti prostředí venku. Když to uděláte, riskujete zánět dýchacích cest, ale také bolesti hlavy a další obtíže. V ideálním případě je dobré nechat auto před cestou vyvětrat otevřenými okénky či dveřmi. Během toho klimatizaci zapněte na nejnižší teplotu a chvilku počkejte, ideálně mimo automobil. Následně vyjeďte, ale klimatizaci nastavte na úroveň, která je nižší maximálně o pět stupňů oproti venkovní teplotě.

Klimatizace je běžnou součástí každého vozu. Zejména ve vedrech se však hodí ji umět ovládat

Samozřejmě mohou nastat scénáře, kdy je venku třeba 32 stupňů, což by znamenalo udržovat uvnitř přibližně 27 stupňů, což není úplně komfortní. V takovém případě je dobré teplotu v kabině snižovat postupně a pomalu ji zvyšovat na onen pětistupňový rozdíl před vystoupením.

Pořád platí, že při používání klimatizace by měla být zavřená okna, občas je ale potřeba vzduch v autě vyměnit jednorázovým vyvětráním. Klimatizace ho totiž vysušuje a suchý vzduch způsobuje podráždění dýchacích cest či kůže a řidiči jsou v něm náchylnější k únavě. Prudkým jednorázovým vyvětráním tak do auta dostanete chybějící vlhkost a můžete pokračovat v cestě.

Klimatizace ovšem není jen letní záležitostí. Aspoň na chvíli byste ji měli pouštět celoročně, už jen proto, abyste zachovali její správný chod. Její kompresor je totiž nutné promazávat mazivem, které je obsaženo v chladicí směsi. Když ji půl roku nepoužijete a pak najednou kompresor sepne naplno, hrozí, že pojede na sucho a zničí se. Proto se doporučuje zapínat klimatizaci ideálně jednou za dva týdny, nechat ji běžet několik minut a pak ji klidně zase vypnout.

Stejně tak je důležitý pravidelný servis, tedy doplňování chladicího média, a také čištění. V celém systému se totiž usazují nečistoty a vznikají plísně, které se začnou v autě po zapnutí klimatizace vířit. Čištění se doporučuje provést vždy jednou ročně.