Rozhovor s českým startupem Click and Study, který zkouší štěstí v Singapuru
Fenomén online vzdělávání je celosvětově na vzestupu a svůj kousek koláče o velikosti cca 70 miliard dolarů, by si rád ukousl i český startup Click and Study. Jeho spoluzakladatel a CEO Pavel Röder v současnosti tráví čas v Singapuru, kde hledá možnosti pro další rozvoj. Protože nás zajímalo jak to v Singapuru obecně funguje, položili jsme Pavlovi pár otázek…
Click and Study je zaměřen hlavně na výuku jazyků. Proč zrovna tento segment?
Online vzdělávání má neskutečný potenciál. V našem plánu hraje důležitou roli dlouhodobá udržitelnost projektu. Soustředíme se hlavně na výuku jazyků, což je prakticky časově neomezená záležitost. Je to služba, o kterou bude zájem i za sto let. Její přesun na internet bude rychle růst a my chceme chytit první vítr do plachet. Prozatím totiž na trhu není konkurence, na kterou bychom si nevěřili. Funkčnost a zájem o online kurzy jsme si vyzkoušeli už na projektu Kurzomat.cz. Ten je ale zaměřen pouze na český trh a má jiný model fungování, postavený na individuálních vazbách s jazykovými školami a lektory, čili v globálním měřítku příliš náročný na rozjezd.
Proč myslíš, že zrovna Click and Study na poli online vzdělávání prorazí? V čem je unikátní?
V principu existují dva typy produktů – videa, kde uživatel pasivně sleduje lekci za lekcí, prakticky jde o analogii k pevným nosičům, a gamifikované textové platformy zaměřené na memorování. My nabízíme kombinaci toho nejlepšího z obou přístupů. Zkušené rodilé mluvčí s využitím gamifikace. Učit se cizí jazyk je obvykle nudná a časově náročná aktivita. Naším cílem je změnit ji v zábavný proces.
V jaké fázi se teď projekt nachází? Máte nějaký konkrétní plán rozvoje?
Momentálně máme dokončenou beta verzi, připravujeme testování na širší skupině a po SeedForu konferenci jsme našli velikého investora pro další rozvoj. To byl ostatně můj hlavní cíl zde v Singapuru. Do roku po spuštění chceme mít 17 000 platících zákazníků, přičemž testovacími trhy pro nás budou Singapur, Malajsie a Indonésie. Další rok předpokládáme rozšíření na klíčové trhy po celém světě.
Proč jste si jako hlavní základnu zvolili zrovna Singapur?
Přihlásili jsme se do Projektu CzechAccelerator: “Program podpory Poradenství” a jako místo pobytu uvedli Silicon Valley a právě Singapur, což pro nás byly prakticky jediné alternativy. Nakonec byla vybrána druhá varianta a já jsem za to dnes velmi rád. Už kvůli tomu, že potenciál výuky jazyků je odtud určitě větší než z USA. Online výuka jazyků zde roste tempem 40 % ročně. Navíc se vlády v okolních zemích zavázaly, že do roku 2030 bude mít polovina žáků základních škol tablet, přes něhož bude výuka probíhat.
Jaké možnosti vlastně Singapur pro startupy nabízí?
Singapur je v dnešní době skutečně obrovský hub a poskytuje ideální zázemí pro stastupy s globálními ambicemi. Je tu nepřeberně investorů a partnerů pro vývoj, distribuci a cross-promo, přístup na řadu konferencí. Není tu problém získat spoustu nabídek. Zároveň je odsud dobrý vstup na okolní trhy. V neposlední řadě chci zmínit i přístup do místních médií, která mají mnohem větší vliv na business než u nás. Na druhou stranu se člověk samozřejmě musí adaptovat na zdejší mentalitu a ceny. Platy tu začínají na 5000 $/měsíc, takže je tu logicky pekelně draho.
Na co si musí člověk zvyknout, když chce s místními obchodovat?
Například business komunikace, ta Evropanovi může připadat dost pomalá. Obvykle na mail nereagují i několik týdnů. Má to ale svůj důvod. Když už se totiž ozvou, znamená to, že si udělali detailní rešerši a vše interně probrali, tudíž mají opravdu reálný zájem. Lidi jsou tu šíleně rezervovaní, finance a sociální postavení jsou prakticky jejich jediným zájmem. Třeba v Malajsii je život úplně o něčem jiném, jak cenově, tak lidsky.
Co bys doporučil lidem, kteří chtějí rozjet startup s globálním zásahem?
Důležité je nelpět jenom na samotném nápadu, ale mít vůli ho rozvádět do detailů a hlavně v sobě najít sílu vrátit se na začátek a klidně to celé překopat, pokud jsou pochybnosti o správnosti cesty. Je dobré si nastavit správné indikátory zdravosti celého projektu, a ty neustále měřit a posouvat dál. Taky bych doporučil mít připravený business plán s exitovou strategií, protože hlavně zahraniční fondy se s vámi jinak ani nebudou bavit.