Rozhovor s českým startupem Click and Study, který zkouší štěstí v Singapuru

Robin RaszkaRobin Raszka

0Zobrazit komentáře

Fenomén online vzdělávání je celosvětově na vzestupu a svůj kousek koláče o velikosti cca 70 miliard dolarů, by si rád ukousl i český startup Click and Study. Jeho spoluzakladatel a CEO Pavel Röder v současnosti tráví čas v Singapuru, kde hledá možnosti pro další rozvoj. Protože nás zajímalo jak to v Singapuru obecně funguje, položili jsme Pavlovi pár otázek…

Click and Study je zaměřen hlavně na výuku jazyků. Proč zrovna tento segment?

Online vzdělávání má neskutečný potenciál. V našem plánu hraje důležitou roli dlouhodobá udržitelnost projektu. Soustředíme se hlavně na výuku jazyků, což je prakticky časově neomezená záležitost. Je to služba, o kterou bude zájem i za sto let. Její přesun na internet bude rychle růst a my chceme chytit první vítr do plachet. Prozatím totiž na trhu není konkurence, na kterou bychom si nevěřili. Funkčnost a zájem o online kurzy jsme si vyzkoušeli už na projektu Kurzomat.cz. Ten je ale zaměřen pouze na český trh a má jiný model fungování, postavený na individuálních vazbách s jazykovými školami a lektory, čili v globálním měřítku příliš náročný na rozjezd.

Proč myslíš, že zrovna Click and Study na poli online vzdělávání prorazí? V čem je unikátní?

V principu existují dva typy produktů – videa, kde uživatel pasivně sleduje lekci za lekcí, prakticky jde o analogii k pevným nosičům, a gamifikované textové platformy zaměřené na memorování. My nabízíme kombinaci toho nejlepšího z obou přístupů. Zkušené rodilé mluvčí s využitím gamifikace. Učit se cizí jazyk je obvykle nudná a časově náročná aktivita. Naším cílem je změnit ji v zábavný proces.

Singapore 2

V jaké fázi se teď projekt nachází? Máte nějaký konkrétní plán rozvoje?

Momentálně máme dokončenou beta verzi, připravujeme testování na širší skupině a po SeedForu konferenci jsme našli velikého investora pro další rozvoj. To byl ostatně můj hlavní cíl zde v Singapuru. Do roku po spuštění chceme mít 17 000 platících zákazníků, přičemž testovacími trhy pro nás budou Singapur, Malajsie a Indonésie. Další rok předpokládáme rozšíření na klíčové trhy po celém světě.

Proč jste si jako hlavní základnu zvolili zrovna Singapur?

Přihlásili jsme se do Projektu CzechAccelerator: “Program podpory Poradenství” a jako místo pobytu uvedli Silicon Valley a právě Singapur, což pro nás byly prakticky jediné alternativy. Nakonec byla vybrána druhá varianta a já jsem za to dnes velmi rád. Už kvůli tomu, že potenciál výuky jazyků je odtud určitě větší než z USA. Online výuka jazyků zde roste tempem 40 % ročně. Navíc se vlády v okolních zemích zavázaly, že do roku 2030 bude mít polovina žáků základních škol tablet, přes něhož bude výuka probíhat.

StartupAsia

Startup Asia…

Jaké možnosti vlastně Singapur pro startupy nabízí?

Singapur je v dnešní době skutečně obrovský hub a poskytuje ideální zázemí pro stastupy s globálními ambicemi. Je tu nepřeberně investorů a partnerů pro vývoj, distribuci a cross-promo, přístup na řadu konferencí. Není tu problém získat spoustu nabídek. Zároveň je odsud dobrý vstup na okolní trhy. V neposlední řadě chci zmínit i přístup do místních médií, která mají mnohem větší vliv na business než u nás. Na druhou stranu se člověk samozřejmě musí adaptovat na zdejší mentalitu a ceny. Platy tu začínají na 5000 $/měsíc, takže je tu logicky pekelně draho.

Na co si musí člověk zvyknout, když chce s místními obchodovat?

Například business komunikace, ta Evropanovi může připadat dost pomalá. Obvykle na mail nereagují i několik týdnů. Má to ale svůj důvod. Když už se totiž ozvou, znamená to, že si udělali detailní rešerši a vše interně probrali, tudíž mají opravdu reálný zájem. Lidi jsou tu šíleně rezervovaní, finance a sociální postavení jsou prakticky jejich jediným zájmem. Třeba v Malajsii je život úplně o něčem jiném, jak cenově, tak lidsky.

Singapore

Co bys doporučil lidem, kteří chtějí rozjet startup s globálním zásahem?

Důležité je nelpět jenom na samotném nápadu, ale mít vůli ho rozvádět do detailů a hlavně v sobě najít sílu vrátit se na začátek a klidně to celé překopat, pokud jsou pochybnosti o správnosti cesty. Je dobré si nastavit správné indikátory zdravosti celého projektu, a ty neustále měřit a posouvat dál. Taky bych doporučil mít připravený business plán s exitovou strategií, protože hlavně zahraniční fondy se s vámi jinak ani nebudou bavit.